Jump to content


Photo
- - - - -

Prirodne nauke u skolama


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Kvark

Kvark
  • Members
  • 1 posts

Posted 26 September 2008 - 10:30

Cinjenica je da sve manje srednjoskolaca nastavlja studiranje na fakultetima prirodnih i tehnickih nauka.Da li bas ima toliko nezainteresovanih za ove oblasti.Moje misljenje je da veci deo problema lezi u profesorima srednjih skola.Ja sam zavrsni razred jedne elektrotehnicke skole i mogu reci da od profesora koji predaju strucne predmete postoji jedva dava ili tri profesora koji stvarno dobro obavljaju svoj posao,a ostali...Profesori bi trebalo da zainteresuju ucenike za gradivo,ali oni rade upravo suprotno i t njihovnim suvoparnim i dosadnim predavanjima.Prirodne nauke su veoma zanimljive ali profesori ih naprave toliko dosadnim i komplikovanim da vise od pola ucenika ce radije upisati visu poslovnu :ph34r: ,nego neki fakultet prirodnih nauka.Dacu primer jednog predavanja:"deco danas radimo to i to,zapisite formulu tu i tu i nabubajte definicije",u sustini tako ide,a veoma mali broj njih objasni onu pravu sustinu onog sto se radi,najbitnije je razumeti kako nesto radi i funkcionise,a najlaksi deo je ispisati formule.Interesuje me i vase misljenje o ovoj temi.

#2 bbb

bbb
  • Members
  • 68 posts

Posted 28 September 2008 - 13:33

Problem je celokupno drustvo. Od prvog osnovne, ucitelji ,,postroje" roditelje sa pricom o tome kako i sta da uce sa svojom decom. Deci od prvih razreda angazujemo profesore za mnoge predmete. Zasto se onda pohadja nastava? Sta deca nauce na redovnim casovima?{ Kako maltretirati i omalovazavati druga ? }
Deca vise nemaju detinjstvo,razlog je taj sto u skolama vecinom, nazalost gube vreme. Slobodno vreme potrose na placenim casovima (novac iz vec opustosenog kucnog budzeta). Nedostatak vremena provedenog u prirodi sa drustvom ,,nadoknadjuju", placenim, casovima tenisa, odbojke, karate, tekvondo.....
Prirodne nauke? Talenat u skolama nije na ceni, setimo se poslednjeg testa na kome su se nasi srednjoskolci plasirali medju poslednjima u Evropi. Decu niko ne uci da misle, sistem skolstva je ,,unapredjen" u pravcu stvaranja silikonskih generacija koje mozak koriste za ,,bubanje formula".......


Oprosti ja nevidim nacin kako resiti problem.

U ministarstvima nemaju vremena, imaju precih problema u raspodeli kadrova......

Imam dvoje dece u skoli, kada postavim pitanje na roditeljskom sastanku, razredna i ostatak roditelja me posmatra kao crnu ovcu, odustala sam, plaseci se da moje dete nema posledica. Svi se u ovoj zemlji uvlace i podvlace....

Edited by bbb, 28 September 2008 - 13:58.


#3 AsterBlistok

AsterBlistok
  • Members
  • 4 posts

Posted 02 October 2008 - 22:44

To je mnogo veci problem nego sto mislite i trebalo bi ga resiti ali pravo pitanje je sta resiti !?

Iz prakse , ako se bilo ko zali na bilo sta ili na bilo koga prosvetnoj inspekciji ona obavezno proveri sta je u pitanju .

Nastavnici se guraju da se pridrzavaju programa i udzzbenika koje je propisali ministarstvo . To u pocetku ogranicava nastavnika .Inspekcija najvise to proverava kada dodje u posetu .
Iz iskustva ,program je tesko izvesti kvalitetno ,suvise je preobiman i ogranicen sa ogranicenim nametnutim udzbenikom .Pa cilj je da deca nauce da koriste udzbenik ,ja mogu i bez njega ! Gledajte na taj nacin !

Inace ,dali je moguce da
socijalni
radnik ima 150evra vecu platu od profesora sa fakultetom koji radi u skoli ?

#4 Strummer

Strummer
  • Members
  • 22 posts

Posted 27 January 2009 - 08:54

Iluzija je misliti da će se neodgovorni nastavnici "setiti" da podignu časove na viši nivo. Ja mislim da treba stvoriti uslove koji će naterati takve nastavnike da se poprave :
  • Ukinuti monopol na izdavanje udžbenika (kao u slučaju udžbenika iz fizike za gimnazije)
  • Promeniti način upisa u gimnazije i na fakultete tako da se polažu testovi koji obuhvataju gradivo iz svih predmeta (naravno, pitanja nikako ne bi smela biti poznata, a problem prepisivanja je moguće rešiti dežurstvom nepoznatih nastavnika)
  • Ministarstvo mora da podstiče roditelje da konačno shvate da mogu upravljati u školom kroz školski odbor
  • Da Ministarstvo otvori nekakav portal gde bi ljudi razmenjivali informacije i davali sugestije državnoj admistraciji
Ovakve stvari ne zahtevaju mnogo novca.
Za bolji odnos prema prirodnim naukama potrebno je ipak tokom vremena ulagati novac u aparate koji se koriste u nastavi. I na kraju, pošto nijedno društvo ne može imati napredak u ekonomskom smislu bez upotrebe tehnologije, država mora novčano da podstiče veće interesovanje.

#5 bbb

bbb
  • Members
  • 68 posts

Posted 27 January 2009 - 14:39

Svi smo mi manje ili vise pronasli trulez i raspad u obrazovanju.
Koliko ce generacija biti unisteno, dok se barem nesto ne ispravi?

Da li neko od odgovornih brine o tome?
Svi znamo odgovor.

Da li to kao drustvo ili barem sloj progresivnih snaga, ulazimo u DUBOKU APATIJU? :ph34r:

#6 Batagita

Batagita
  • Members
  • 6 posts

Posted 28 January 2009 - 23:39

Ko kaže da su nasa deca nezainteresovana i da nemaju pojma? To su jako inteligentna deca koja koriste svaku priliku, da pokažu svoju snalažljivost i spretnost da i pored tolikog neznanja upišu željene srednje škole i fakultete. Pa gde to ima da dete koje ne zna tablicu množenja upiše gimnaziju ( a verujte ima takvih ) ili da učenik vukovac iz elitnih gimnazija bude 150-ti ispod crte za samofinansirajuće studente? Naravno samo, u zemlji Srbiji.
Prirodne nauke - Šta to beše? A da to su matematika,fizika,hemija,biologija, A šta su ljudi koji završe te prirodne nauke? Po mišljenju mnogih učenika i njihovih roditelja to su bedni profesori koji su na ovoj planeti samo da bi deci zagorčavali život. A šta su i gde su mnogi inteligentni momci i devojke iz vaših škola koji su završili mašinstvo, elektrotehniku, gradjevinu, tehnologiju. Nigde, većinom bez posla u propaloj fabrici, jer dok su se oni bavili svojim poslom i svojom strukom u fabričkim halama za to vreme su gospoda ekonomisti i pravnici krčmili firmu i pravili sebi teren za privatizaciju.
Zar mislite da to naša pametna deca ne vide? Verujte vide bolje nego mi, pa zato su pravno-birotehničke škole pune dobrih djaka jer mendžment je menadžment ma šta on značio. A za prirodne nauke ko mari?
Šta može jedan profesor prirodnih predmeta da uradi kad ima samo tablu i kredu. Ništa. Vežbe su skupe a naše škole imaju para tek toliko da plate struju. I dok god tako bude nema napretka i boljitka ovoj zemlji, a deca ko deca hvataju krivine jer im mi to dozvoljavamo.

#7 Dragon Rider

Dragon Rider
  • Members
  • 2 posts

Posted 08 February 2009 - 14:18

Istina, ali ipak postoje oni koji ne razmisljaju tako i veruju da ce se dok oni zavrse fakultet stvari donekle srediti. Evo, ja studiram masinstvo, ne zato sto nisam mogao da upisem nista drugo(znam, dosta je takvih, mada uglavnom se gaaadno namuce na faksu), nego zato sto to VOLIM i ZANIMLJIVO mi je(zato i dajem sve u roku i imam dobar prosek). Kad kazem nekome da studiram vazduhoplovstvo oni me prvo pogledaju kao da ih zezam, pa mi onda postave(za njih retoricko) pitanje da li zelim da idem u inostranstvo posle faksa. Kad odgovorim da ne zelim(osim eventualno na usavrsavanje, ako budem mogao) izgledam im kao poslednji ludak.
Zasto sve mora da bude tako? Jednostavno, zato sto inzenjeri imaju plate kao kafe kuvarice(ili ih ni nemaju, jer je firma propala), dok ekonomisti, menadzeri i ostali presipaci is supljeg u prazno(cas retkim izuzecima) zaradjuju hiljade evra mesecno(plus ono sto pokupe na neki "posten" nacin). Industrija nam je unistena, raspada se, a za avio industriju znam da prezivljava skoro iskljucivo na entuzijazmu ljudi koji tu rade(za smesne pare, iako su plate za tu struku napolju ogromne).

Sta je problem u skolstvu? Uglavnom uzasna predavanja i suvoparno gradivo. Sve se svodi na bubanje formula i definicija, sto 99% ljudi radi bez ikakvog razumevanja, bez ikakvog shvatanja materije. Nabubane formule se zaborave odmah posle kontrolnog i ceo trud ode dodjavola. Sustina mora biti u tome da se toj deci to pokaze na zanimljiviji nacin, da se nateraju da SHVATE sta se tu zapravo desava, da shvate da su formule samo interpretacija onoga sto imas u praksi. Predavanja matematike takodje moraju biti kreativnija, dakle NE besomucno resavanje jednih te istih zadataka, vec sustinsko razumevanje(pa makar i po cenu toga da losije rade zadatke i da manje gradiva predju). Mnogi ljudi koji dodju na tehnicke fakultete dodju bez pravog shvatanja stvari, pocnu da bubaju formule, da rade zadatke sablonski i naravno da ce posle da kukaju kako je pretesko i nemoguce sve uraditi, jer kad im profesor postavi pitanje za koje treba mucnuti glavom, povezati dve razlicite lekcije(ili, ne daj boze, dva razlicita predmeta) skroz se izgube(iako celu knjigu znaju napamet). Ako im se postavi zadatak koji nije slican necemu sto su vec radili, mogu samo da ga gledaju i da psuju profesora iza ledja. E, to je razlog zasto nasi ucenici postizu lose rezultate na medjunarodnim testovima, znanje im je nefleksibilno, enciklopedijsko, a ne realno upotrebljivo. Resenje nije u tome da se nateraju da vise uce(po principu "ova danasnja omladina je mnogo raspustena i lenja, bla bla bla"), vec u tome da RAZUMEJU to sto uce. Zvuci smesno, ali vecina ljudi koje znam se na fakultetu najvise uplasi tzv. open-book ispita(gde je dozvoljana sva literatura, sveske, knjige, bilo sta), jer se tu trazi sustinsko poznavanje materije, a ne bubanje napamet.

Osnovne i srednje skole moraju ljude pre svega da nauce da RAZMISLJAJU, a tek onda da zapamte informacije o necemu. Prosto memorisanje informacija je budalastina, to se zaboravi posle 2 dana, samo sustinsko razumevanje(kao posledica razmisljanja o necemu) moze imati dugotrajan efekat. Takodje, kod prirodnih i tehnickih nauka deci se mora dati osecaj na sta lici bavljenje time, da naucnici nisu ljudi koji sede i uce formule napamet ceo zivot, vec nesto stvaraju. Deci se kroz praktican rad mora pokazati osecaj kako je to kad nesto ti izmislis, kad nesto ti napravis. Dobar primer bi bila vezba u kojoj na praktican nacin ONI SAMI treba da nadju neki fizicki zakon, eventualno da sami izmisle neku formulu(koja im ranije nije bila poznata). Na taj nacin bi mogli da osete mali deo chari istrazivanja(koja predstavlja glavnu "navlaku" za svet nauke).

Naravno, obicnog profesora nije briga da sam izmislja neke kokazrake, da menja nastavni plan i rizikuje da mu se starije i "ozbiljnije" kolege rugaju i eventualno mu naprave neki problem sto ne postuje plan i program. Sve novo uvek ima svoje protivnike, ljude uskih shvatanja koji ne zele da menjaju "sistem koji radi"(iako svi jako dobro vidimo koliko lose radi). Inicijativa se ne sme prepustiti samim profesorima, vec se promene moraju podsticati "odozgo", to se naravno nece desiti sve dok u ministarstvima sede raznorazni foteljasi i isti oni "ozbiljni" regresivci.

#8 lens

lens
  • Banned
  • 64 posts

Posted 27 May 2009 - 20:59

Evo ja sam zavrsio gimnaziju i slobodno mogu reci da ti profesori sto kazu da treba bubati formule je tacno, posto kako ce ucenik da razume nesto sto se npr. izvodi na tri strane integrala+razumevanje fenomena. Sto se tek da kazem tek nauci na faksu, tj odakle se dobija neka tamo formula iz fisike elektrotehnike, onda se i shvati celokupna sustina tih "formula sto se bubaju".

To da treba uciti sa razumevanjem zavisi od samog ucenika i time kako on pristupi tim "formulama", da li ce da uzme knjigu i da prvo procita nesto o tom da kazem fenomenu ili ce mehanicki poceti sam da buba formule.

znaci npr elektrotehnika, fizika nije tamo neka matematika u kojoj treba nabubati formule sto i jeste tako, a potom se baciti na vezbanje zadataka.

I te formule se lakse cak i bubaju ako se prethodno procita nesto teorije iz knjige , razmisliti o tome malo, takvo znanje je trajnije, pa onda vezbati zadatke. To znanje nije kao neko "znanje" iz nekog tamo glupog predmeta istorije gde ces znati svaku rec iz knjige ili sveske ili sta je sveti petar reko, ili janko ubio marka,XXXX godine.

To znanje iz prirodnih predmeta da kazem i sluzi necemu u odnosu na neku tamo sociologiju, psihologiju. na osnovu njega imamo el. energiju, na osnovu njega mi se sada dopisujemo preko interneta, na osnovu njega olaksavamo sebi zivot.

Sociologije i itd tu samo koce napredak ,usporavaju.

Eto to je moje licno misljenje, Hvala. :) :ph34r:

#9 lens

lens
  • Banned
  • 64 posts

Posted 31 May 2009 - 21:57

Istina, ali ipak postoje oni koji ne razmisljaju tako i veruju da ce se dok oni zavrse fakultet stvari donekle srediti. Evo, ja studiram masinstvo, ne zato sto nisam mogao da upisem nista drugo(znam, dosta je takvih, mada uglavnom se gaaadno namuce na faksu), nego zato sto to VOLIM i ZANIMLJIVO mi je(zato i dajem sve u roku i imam dobar prosek). Kad kazem nekome da studiram vazduhoplovstvo oni me prvo pogledaju kao da ih zezam, pa mi onda postave(za njih retoricko) pitanje da li zelim da idem u inostranstvo posle faksa. Kad odgovorim da ne zelim(osim eventualno na usavrsavanje, ako budem mogao) izgledam im kao poslednji ludak.
Zasto sve mora da bude tako? Jednostavno, zato sto inzenjeri imaju plate kao kafe kuvarice(ili ih ni nemaju, jer je firma propala), dok ekonomisti, menadzeri i ostali presipaci is supljeg u prazno(cas retkim izuzecima) zaradjuju hiljade evra mesecno(plus ono sto pokupe na neki "posten" nacin). Industrija nam je unistena, raspada se, a za avio industriju znam da prezivljava skoro iskljucivo na entuzijazmu ljudi koji tu rade(za smesne pare, iako su plate za tu struku napolju ogromne).

Sta je problem u skolstvu? Uglavnom uzasna predavanja i suvoparno gradivo. Sve se svodi na bubanje formula i definicija, sto 99% ljudi radi bez ikakvog razumevanja, bez ikakvog shvatanja materije. Nabubane formule se zaborave odmah posle kontrolnog i ceo trud ode dodjavola. Sustina mora biti u tome da se toj deci to pokaze na zanimljiviji nacin, da se nateraju da SHVATE sta se tu zapravo desava, da shvate da su formule samo interpretacija onoga sto imas u praksi. Predavanja matematike takodje moraju biti kreativnija, dakle NE besomucno resavanje jednih te istih zadataka, vec sustinsko razumevanje(pa makar i po cenu toga da losije rade zadatke i da manje gradiva predju). Mnogi ljudi koji dodju na tehnicke fakultete dodju bez pravog shvatanja stvari, pocnu da bubaju formule, da rade zadatke sablonski i naravno da ce posle da kukaju kako je pretesko i nemoguce sve uraditi, jer kad im profesor postavi pitanje za koje treba mucnuti glavom, povezati dve razlicite lekcije(ili, ne daj boze, dva razlicita predmeta) skroz se izgube(iako celu knjigu znaju napamet). Ako im se postavi zadatak koji nije slican necemu sto su vec radili, mogu samo da ga gledaju i da psuju profesora iza ledja. E, to je razlog zasto nasi ucenici postizu lose rezultate na medjunarodnim testovima, znanje im je nefleksibilno, enciklopedijsko, a ne realno upotrebljivo. Resenje nije u tome da se nateraju da vise uce(po principu "ova danasnja omladina je mnogo raspustena i lenja, bla bla bla"), vec u tome da RAZUMEJU to sto uce. Zvuci smesno, ali vecina ljudi koje znam se na fakultetu najvise uplasi tzv. open-book ispita(gde je dozvoljana sva literatura, sveske, knjige, bilo sta), jer se tu trazi sustinsko poznavanje materije, a ne bubanje napamet.

Osnovne i srednje skole moraju ljude pre svega da nauce da RAZMISLJAJU, a tek onda da zapamte informacije o necemu. Prosto memorisanje informacija je budalastina, to se zaboravi posle 2 dana, samo sustinsko razumevanje(kao posledica razmisljanja o necemu) moze imati dugotrajan efekat. Takodje, kod prirodnih i tehnickih nauka deci se mora dati osecaj na sta lici bavljenje time, da naucnici nisu ljudi koji sede i uce formule napamet ceo zivot, vec nesto stvaraju. Deci se kroz praktican rad mora pokazati osecaj kako je to kad nesto ti izmislis, kad nesto ti napravis. Dobar primer bi bila vezba u kojoj na praktican nacin ONI SAMI treba da nadju neki fizicki zakon, eventualno da sami izmisle neku formulu(koja im ranije nije bila poznata). Na taj nacin bi mogli da osete mali deo chari istrazivanja(koja predstavlja glavnu "navlaku" za svet nauke).

Naravno, obicnog profesora nije briga da sam izmislja neke kokazrake, da menja nastavni plan i rizikuje da mu se starije i "ozbiljnije" kolege rugaju i eventualno mu naprave neki problem sto ne postuje plan i program. Sve novo uvek ima svoje protivnike, ljude uskih shvatanja koji ne zele da menjaju "sistem koji radi"(iako svi jako dobro vidimo koliko lose radi). Inicijativa se ne sme prepustiti samim profesorima, vec se promene moraju podsticati "odozgo", to se naravno nece desiti sve dok u ministarstvima sede raznorazni foteljasi i isti oni "ozbiljni" regresivci.


Tacno tako brate srbine totalno se slazem sa tobom a pogotovo u ovoj recenici koju sam markirao. :ph34r:

#10 Strummer

Strummer
  • Members
  • 22 posts

Posted 29 August 2009 - 20:18

Imam neki utisak da MythBusters mogu više doprineti interesovanju za prirodne nauke nego ceo naš školski sistem! :ph34r: