Jump to content


Photo
- - - - -

...civilni pilot...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 grand_caffe

grand_caffe
  • Members
  • 41 posts

Posted 16 June 2008 - 11:18

kako se u srbiji najlakse postaje civilni pilot? :ph34r:
koja civilna vazduhoplovna skola u srbiji ima medjunarodnu licencu? sajt pls ako ima neko!
koliko je tesko/lako doci do posla posle zavrsenog skolovanja?
koja je prosecna plata jednog pilota :D kod nas (u jat-u) i negde sa strane, npr u british airweys-u? :)

#2 grand_caffe

grand_caffe
  • Members
  • 41 posts

Posted 17 June 2008 - 14:50

zar bas niko ne zna bas nista o ovoj temi?

#3 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 18 June 2008 - 01:46

zar bas niko ne zna bas nista o ovoj temi?


Pa kolko ja znam (a znanje mi je zamrznuto negde u 98 godini) Vrsac je bio jedina merodavna skola. U periodu izmedju 90 i 95 su bili u haosu ali su valjda posle ponovo poceli da rade komercijalnu obuku za ljude sa dovoljno dubokim dzepom da za to plate. Iskreno mislim da ne vredi da to radis u Srbiji cak i da imas pare. Uglavnom se to radi u ikviru kompanije za koju posle radis i nabijes dovoljno sati kopilotskog naleta da dobijes punu licencu za odredjeni avion. Niko sam to ne moze da priusti niti se isplati. Mislim C dozvolu mozes da dobijes ali ti ona nista ne vredi. Za A dozvolu koja je preva komercijalna dozvola (bar bila u moje vreme) treba ti mnooogo para.

Donekle pricam napamet jer zaista ne znam sta se sada desava u Srbiji po tom pitanju. Evo ti link pa istrazuj

http://www.jatfa.com/

#4 guimaraes

guimaraes
  • Members
  • 592 posts

Posted 19 June 2008 - 11:25

Decky ti nadrobi nešto što nema mnogo veze sa životom.

Dakle, u Srbiji imaš nekoliko opcija za školovanje: već navedeni Vršac, zatim Prince, Pelikan i nekoliko manjih škola, koje omogućuju školovanje do PPL-a. PPL ti je privatna pilotska dozvola, sa kojom ne možeš da letiš komercijalno.

Dalje, dozvola koja verovatno tebe zanima je CPL - Commercial Pilot Licence. Prvi uslov za dobijanje ove dozvole je A kriterijum na lekarskom pregledu. Možeš da ga uradiš u Jatu u Surčinu. Ništa strašno, većina prosečnih, zdravih ljudi prolazi ovaj pregled. Mitovi su da moraš da ne smeš da imaš nikakvu dioptriju, plombe itd.

Sledeći uslov je lova. Vršac oko 35 soma, Prince oko 25 soma, za ostale ne znam. Što se tiče Vršca, naravno, leti se u Vršcu, a što se tiče Princa, ground school ti je na NBG-u, a leti se u Zrenjaninu.

Ove cene što sam ti naveo su za već spomenut CPL, sa svim mogućim dodacima, koji su ti potrebni IR (instrument rating), NR (night rating) i ME (multi-engine rating) + fATPL.

ATPL je Airline Transport Pilot Licence, a fATPL položena teorija, koja se sastoji od 14 knjiga.

U Srbiji ti za ove dozvole treba oko 2-2.5 godine.

Kad imaš CPL i fATPL možeš da počneš da tražiš posao. Da bi počeo da letiš u nekoj kompaniji, moraš i da upišeš tip aviona (type rating). Recimo, da bi radio u Jatu, moraš da imaš upisan ATR72 ili B737. Nekada su kompanije finansirale školovanje za tip, sada to više nije pravilo, većina kompanija traži da imaš upisan tip + određeni broj sati na tom tipu (najčešće više od 500), a retke su one koje hoće da ti finansiraju tip. Cena školovanja za tip varira od 10000 hiljada eura, pa i do 30000, zavisno od tipa aviona. Najjeftinije ti je školovanje za turbopropove ili business-jets, ali je tu i najmanja plata. Međutim, ni to nije garancija da ćeš naći posao, budući da kompanije traže upisan tip + nalet, a škole ti ne mogu obezbediti nalet.

Ako te interesuje još nešto, pitaj.

#5 grand_caffe

grand_caffe
  • Members
  • 41 posts

Posted 19 June 2008 - 11:57

Decky ti nadrobi nešto što nema mnogo veze sa životom.

Dakle, u Srbiji imaš nekoliko opcija za školovanje: već navedeni Vršac, zatim Prince, Pelikan i nekoliko manjih škola, koje omogućuju školovanje do PPL-a. PPL ti je privatna pilotska dozvola, sa kojom ne možeš da letiš komercijalno.

Dalje, dozvola koja verovatno tebe zanima je CPL - Commercial Pilot Licence. Prvi uslov za dobijanje ove dozvole je A kriterijum na lekarskom pregledu. Možeš da ga uradiš u Jatu u Surčinu. Ništa strašno, većina prosečnih, zdravih ljudi prolazi ovaj pregled. Mitovi su da moraš da ne smeš da imaš nikakvu dioptriju, plombe itd.

Sledeći uslov je lova. Vršac oko 35 soma, Prince oko 25 soma, za ostale ne znam. Što se tiče Vršca, naravno, leti se u Vršcu, a što se tiče Princa, ground school ti je na NBG-u, a leti se u Zrenjaninu.

Ove cene što sam ti naveo su za već spomenut CPL, sa svim mogućim dodacima, koji su ti potrebni IR (instrument rating), NR (night rating) i ME (multi-engine rating) + fATPL.

ATPL je Airline Transport Pilot Licence, a fATPL položena teorija, koja se sastoji od 14 knjiga.

U Srbiji ti za ove dozvole treba oko 2-2.5 godine.

Kad imaš CPL i fATPL možeš da počneš da tražiš posao. Da bi počeo da letiš u nekoj kompaniji, moraš i da upišeš tip aviona (type rating). Recimo, da bi radio u Jatu, moraš da imaš upisan ATR72 ili B737. Nekada su kompanije finansirale školovanje za tip, sada to više nije pravilo, većina kompanija traži da imaš upisan tip + određeni broj sati na tom tipu (najčešće više od 500), a retke su one koje hoće da ti finansiraju tip. Cena školovanja za tip varira od 10000 hiljada eura, pa i do 30000, zavisno od tipa aviona. Najjeftinije ti je školovanje za turbopropove ili business-jets, ali je tu i najmanja plata. Međutim, ni to nije garancija da ćeš naći posao, budući da kompanije traže upisan tip + nalet, a škole ti ne mogu obezbediti nalet.

Ako te interesuje još nešto, pitaj.

a ja sam citao na sajtovima nekih avio kompanija da oni daju stipendiju za skolovanje svojih buducih radnika! al' takodje traze da radis za njih nekih... ne znam ni ja koliko godina...
znaci... prvo treba da pljunem 25000 do 35000 e za profi dozvolu, a onda jos 10000 do 30000 e za doskololjavanje za odredjen tip aviona, a onda da pljunem jos ne znam ni ja jos koliko da bi obezbedio dovoljno sati leta? i to js nije sigurno da cu da dobijem posao? ako se sve to preracuna, izadje... 35000 e najjeftinija varijanta :ph34r: ? jesam li dobro preracunao?

#6 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 23 June 2008 - 05:52

a ja sam citao na sajtovima nekih avio kompanija da oni daju stipendiju za skolovanje svojih buducih radnika! al' takodje traze da radis za njih nekih... ne znam ni ja koliko godina...
znaci... prvo treba da pljunem 25000 do 35000 e za profi dozvolu, a onda jos 10000 do 30000 e za doskololjavanje za odredjen tip aviona, a onda da pljunem jos ne znam ni ja jos koliko da bi obezbedio dovoljno sati leta? i to js nije sigurno da cu da dobijem posao? ako se sve to preracuna, izadje... 35000 e najjeftinija varijanta :ph34r: ? jesam li dobro preracunao?



Stim sto prve poslove mozes eventualno da nadjes samo tamo gde niko drugi nece da leti - citaj Afrika. Mada ako se bacis na krijumcarenje droge i dijamanata ko zna moze tu lepa para da padne :) .

A kolega @guimaraes ne vididm bas sta sam ja to nadrobio kako ti kazes - mada sam se lepo izvinio na pocetku jer mi je znanje limitirano. Cinjenica je da mora mnogo para da se ulozi da bi bio nezaposleni komercijalni pilot bez iskustva i da kao takav tesko da mozes da nadjes dobro placeni posao. Izmedju ostalog plate pilota i nisu toliko basnoslovne kao sto su bile 70tih i 80tih. Prevelika konkurencija jebiga. Al pretpostavljam da ti znas konkretne cifre pa reci coveku.

#7 guimaraes

guimaraes
  • Members
  • 592 posts

Posted 23 June 2008 - 10:02

a ja sam citao na sajtovima nekih avio kompanija da oni daju stipendiju za skolovanje svojih buducih radnika! al' takodje traze da radis za njih nekih... ne znam ni ja koliko godina...
znaci... prvo treba da pljunem 25000 do 35000 e za profi dozvolu, a onda jos 10000 do 30000 e za doskololjavanje za odredjen tip aviona, a onda da pljunem jos ne znam ni ja jos koliko da bi obezbedio dovoljno sati leta? i to js nije sigurno da cu da dobijem posao? ako se sve to preracuna, izadje... 35000 e najjeftinija varijanta :ph34r: ? jesam li dobro preracunao?


Gledaj, nema pravila što se tiče type ratinga. Obično, kompanije traže da već imaš upisan tip + iskustvo i bez toga te ni ne razmatraju. Pored toga, imaš firme koje će te zaposliti ako sam platiš type rating, a ima i onih koje će ti platiti TR, ali ti traže da potpišeš bond agreement na 3-5 godina. Budući da je nestašica pilota na svetskom tržištu, sve su labaviji i labaviji uslovi koje kompanije postavljaju.

35K eura nije najjeftinija varijanta, zato što toliko košta u Vršcu, ali u USA ili Južnoj Africi možeš i jeftinije da prođeš, a i znatno brže.

Stim sto prve poslove mozes eventualno da nadjes samo tamo gde niko drugi nece da leti - citaj Afrika. Mada ako se bacis na krijumcarenje droge i dijamanata ko zna moze tu lepa para da padne :) .

A kolega @guimaraes ne vididm bas sta sam ja to nadrobio kako ti kazes - mada sam se lepo izvinio na pocetku jer mi je znanje limitirano. Cinjenica je da mora mnogo para da se ulozi da bi bio nezaposleni komercijalni pilot bez iskustva i da kao takav tesko da mozes da nadjes dobro placeni posao. Izmedju ostalog plate pilota i nisu toliko basnoslovne kao sto su bile 70tih i 80tih. Prevelika konkurencija jebiga. Al pretpostavljam da ti znas konkretne cifre pa reci coveku.


Naravno da znam, za razliku od tebe.

Plata na koju može da računa kad dobije posao, ako dobije posao, sa 250 flying hours experience je oko 2K eura.

#8 asrib56

asrib56
  • Members
  • 23 posts

Posted 28 June 2008 - 15:10

Postati pilot kod nas je jako tesko prosto neizvodljivo, trebati ok 40 hiljada evra za skolovanje,da budes zdrav kao dreni i da imas jaku vezu. Bolje ti je izaberi neko drugo zanimanje.

Edited by DJ_Vasa, 28 June 2008 - 23:20.


#9 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 29 June 2008 - 08:26

Gledaj, nema pravila što se tiče type ratinga. Obično, kompanije traže da već imaš upisan tip + iskustvo i bez toga te ni ne razmatraju. Pored toga, imaš firme koje će te zaposliti ako sam platiš type rating, a ima i onih koje će ti platiti TR, ali ti traže da potpišeš bond agreement na 3-5 godina. Budući da je nestašica pilota na svetskom tržištu, sve su labaviji i labaviji uslovi koje kompanije postavljaju.

35K eura nije najjeftinija varijanta, zato što toliko košta u Vršcu, ali u USA ili Južnoj Africi možeš i jeftinije da prođeš, a i znatno brže.



Naravno da znam, za razliku od tebe.

Plata na koju može da računa kad dobije posao, ako dobije posao, sa 250 flying hours experience je oko 2K eura.



NAravno da znas zato si shef i imas najveci pimpek od sve dece - samo uzgred budi receno 2K evra je bedna plate za bilo koje uslove pa cak i Srbiju. A posebno za pilota.

#10 guimaraes

guimaraes
  • Members
  • 592 posts

Posted 30 June 2008 - 09:00

Postati pilot kod nas je jako tesko prosto neizvodljivo, trebati ok 40 hiljada evra za skolovanje,da budes zdrav kao dreni i da imas jaku vezu. Bolje ti je izaberi neko drugo zanimanje.


Lova - da
Zdrav kao dren - ne, već sam objasnio
Veza - ne

NAravno da znas zato si shef i imas najveci pimpek od sve dece - samo uzgred budi receno 2K evra je bedna plate za bilo koje uslove pa cak i Srbiju. A posebno za pilota.


Pa sad, za tebe koji praviš svakog meseca milione, to verovatno jeste bedna plata, većina naroda u Srbiji može samo da sanja o toj plati.

#11 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 01 July 2008 - 05:56

Malo informacija o platama u svetu

http://www.jetcareer...ent/view/31/53/

http://www.prospects...o...76&pageno=2

http://www.salary.co...amp;part=par349

Ko sto rekoh nista specijalno - a zasto bi i bilo kada je to samo shoferisanje bez mnogo mozga.

I dalje stojim iza toga da je raditi u Srbiji kao pilot za 2K mesecno i leteti na avionima kojima se sada leti u JATu je ravno ludosti. Ali boze moj - svako ima svoje razloge.

#12 guimaraes

guimaraes
  • Members
  • 592 posts

Posted 01 July 2008 - 08:57

Ko sto rekoh nista specijalno - a zasto bi i bilo kada je to samo shoferisanje bez mnogo mozga.


Hahahah, a zašto si se onda raspitivao za škole?

Ajde priznaj, na čemu si pao, pa nisi primljen?

Nije lepo biti ljubomoran zato što su drugi uspeli u nečemu gde ti nisi.

#13 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 01 July 2008 - 09:58

Hahahah, a zašto si se onda raspitivao za škole?

Ajde priznaj, na čemu si pao, pa nisi primljen?

Nije lepo biti ljubomoran zato što su drugi uspeli u nečemu gde ti nisi.


Prijatelju prvo - nisam se ja raspitivao za skole nego covek koji ej zapoceo temu. Moje znanje o pilotskim skolama (skoli tj. Vrscu) je iz vremena kad sam zavrsavao Drapsin i kad su se razni likovi iz odeljenja lozili na to da postanu piloti, zavrsavali jedrilicarske kurseve isli na lekarske preglede, i posle mnogo muke zavrsili bez icega jer ih je Vrsac raspustio za vreme sankcija. Tuzna prica ali nije moja. Za to vreme dok su oni jebavali jarebice po Vrscu ja sam ucio i naucio jednu drugu skolu - a to je da pravim avione u kojima ce piloti da se kurce. Posle te skole sam zavrsio jos po nesto. Avione na zalost (ili na srecu) nisam pravio ali sam pravio neke druge stvari.

O znanju i ispitima o kojima ti pricas - ja sam to pobratime znao jos u trecoj godini Drapsina a u onoj drugoj skoli smo ucili neke stvari koje su malo komplikovane za pilotske mozgove. A na toj skoli nisam pao ni jedan ispit (u lazem - pao sam kinematiku jedared, bio zajeban pismeni).

Samo ti leti i dalje i nebrigaj brigu za moje znanje. A ako imas nesto sto ti nije bas najjasnije oko aviona i letenja slobodno pitaj.

#14 guimaraes

guimaraes
  • Members
  • 592 posts

Posted 01 July 2008 - 11:28

Prijatelju prvo - nisam se ja raspitivao za skole nego covek koji ej zapoceo temu. Moje znanje o pilotskim skolama (skoli tj. Vrscu) je iz vremena kad sam zavrsavao Drapsin i kad su se razni likovi iz odeljenja lozili na to da postanu piloti, zavrsavali jedrilicarske kurseve isli na lekarske preglede, i posle mnogo muke zavrsili bez icega jer ih je Vrsac raspustio za vreme sankcija. Tuzna prica ali nije moja. Za to vreme dok su oni jebavali jarebice po Vrscu ja sam ucio i naucio jednu drugu skolu - a to je da pravim avione u kojima ce piloti da se kurce. Posle te skole sam zavrsio jos po nesto. Avione na zalost (ili na srecu) nisam pravio ali sam pravio neke druge stvari.

O znanju i ispitima o kojima ti pricas - ja sam to pobratime znao jos u trecoj godini Drapsina a u onoj drugoj skoli smo ucili neke stvari koje su malo komplikovane za pilotske mozgove. A na toj skoli nisam pao ni jedan ispit (u lazem - pao sam kinematiku jedared, bio zajeban pismeni).

Samo ti leti i dalje i nebrigaj brigu za moje znanje. A ako imas nesto sto ti nije bas najjasnije oko aviona i letenja slobodno pitaj.


Totalno kapiram tvoju frustraciju. Opšte je poznato da su svi mehaničari, kontolori i ostali koji rade u vazduhoplovstvu wannabe piloti, ali iz nekog razloga nisu uspeli, tako da sad puni gorčine pričaju o malim pilotskim mozgovima i bednim Jatovim platama.

Samo ti uživaj i sklapaj makete i nemoj više da troluješ čoveku temu.

#15 decky999

decky999
  • Members
  • 410 posts

Posted 02 July 2008 - 01:11

Totalno kapiram tvoju frustraciju. Opšte je poznato da su svi mehaničari, kontolori i ostali koji rade u vazduhoplovstvu wannabe piloti, ali iz nekog razloga nisu uspeli, tako da sad puni gorčine pričaju o malim pilotskim mozgovima i bednim Jatovim platama.

Samo ti uživaj i sklapaj makete i nemoj više da troluješ čoveku temu.



BAs ti hvala na razumevanju sad mi je mnogo lakse. :ph34r: