Da upadnem i ja. Kad smo vec kod tvog stava da je uglavnom pisac u poziciji kreatora javnog mnjenja,
kako cemo onda u takvu tvrdnju da smestimo Bauhaus i secesiju. Period secesije je bio nesto cudesno, jer je njegov uticaj znacajan i to ne samo na drustvena kretanja i ne samo u Austriji i Francuskoj, vec je jedan od retkih koji je razbio dotadasnja uvrezena misljenja o slobodi izrazavanja, umetnosti, formi... Gropius je arhitekturu okrenuo naglavacke, Klimt, Kokoska i Egon Sile su dali slobodu slikarstvu i zajedno sa Gustavom Malerom bili ikone ne samo Beca. Bauhaus je vazio za revolucionarnu, antisemitsku, skola sa antinacionalistickim idejama i kao takav izlozen cestim politickim napadima.
Antisemitsku ? Nisam znao. No, nema veze. Bilo kako bilo- meni Gropius i comp. izgledaju više kao važna kulturna struja, slično francuskim impresionistima (iako ovi baš i nisu imali neku ideologiju). Jedno je kulturna struja- npr. francuski simbolizam skraja 19. st. koja utječe na "sav svijet" (Rusiju, Englesku, Njemačku,..), a drugo pisac-prorok. Nekoliko primjera:
-"proročki" pisci koji su dio beletristike su, recimo, Solženjicin, već rečeni Sartre, Dostojevski, Hugo,... Veliki pisci koji nemaju tu dimenziju su Cervantes, Shakespeare i dr.
-"proročki" nebeletristički su pisci -iako su neki od njih pisali i beltristiku- Rousseau, Marx, Nietzsche, Freud,..
Možda je sad jasnije ? Ili nije
