Upravo je najveci otpor u samoj Nemackoj dolazio od katolickih i komunistickih krugova. Na kraju, kada se videlo d arat nije uspeo i pruska aristokratija se okrece protiv Hitlera.
Tebi izgleda na vredi objasnjavati. Pa ako dan danas Nemci severnjaci, protestantskog nasledja, kritikuju Nemce juznjake kao da su skloni rasizmu, rigidni u misljenju, dakle, kritikuju citavu lepezu elemenata autoritarne licnosti, zar ima smisla tvrditi da nacizam ima veze sa protestantizmom? Pa cak i da nemas nikakve istorijske podatke o tome, sama logika stvari ti govori da protestantizam unistava nacizam zato sto smislom svoje nauke unistava bit svake autoritarnosti i manipulisanja krivicom. On je sam nastao kao kritika takve svesti, pa kako onda moze da bude njen izvor?
Sto se tice tvrdnje da je najveci otpor nacizmu dolazio od katolickih i komunistickih krugova, to je stvarno neprimereno uzimati u obzir kada se zna koja je smrtna mrznja postojala izmedju nacista i komunista, ili kada se zna da je katolicka crkva u prvo vreme strogo zabranjivala svojim vernicima da glasaju za Hitlera. Taj bunt protiv nacizma nije bio pokrenut ikakvim plemenitim motivima, vec borbom razlicitih autoritarnih klanova izmedju sebe. On nikada nije ustao protiv same nacisticke autoritarnosti, jer bi u tom slucaju potkopao i temelje samog katolicanstva i komunizma.
Postoji naravno jedan drugi najmanji zajednicki sadrzalac - gradjansko drustvo. Gradjansko drustvo je kolevka nacizma, a Hitler je kao sto potcrdjuje literatura bio neuspesni malogradjanin. Vi cete videti da gradjanin voli pravila i propise.
Vrlo povrsno zakljucivanje, kada se ima na umu da je rec o dve suprotne psihologije. Gradjani protestantskih drzava vole pravila zato sto su ona izraz njihovog unutrasnjeg karaktera, a ne zato sto su posledica nekakve spolja nametnute i odrzavane represije. To se najbolje moze videti po tome sto protestantski narodi u svom funkcionisanju ne zavise od samog gradjanskog zakona, dok katolicki svet centralne Evrope sve resava zakonikom. Istorijski izvori opisuju najmanji procenat kriminala na svetu u protestantskim zemljama Evrope sve do pojave raznih izbeglica sa strane. Mnoge zakonske regulative nisu postojale u protestantskim drzavama dok se tamo nisu pojavili Jugosloveni sezdesetih godina, jer jednostavno nisu imali potrebe za njima.
Pogledajte ovaj sjajan tekst Borisa Dezulovica koji govori o tom fenomenu:
http://www.6yka.com/do/da,501Odsustvo potrebe oslanjanja na autoritete se cak i kod danasnjih protestanata vidi po tome sto nemaju autoritaran odnos prema svojim autoritetima. Engleski lordovi i kraljica imaju autoritet kao i ostali gradjani. Engleska kraljica uhvacena bez karte u gradskom prevozu morala je da plati kaznu. Ljuba Nenadovic opisuje takvu psihologiju Engleza jos sredinom XIX veka:
"Englezi su vrlo monarhični, a njihov monarh, vladalac, nema nikakve vlasti. Sve što je državno oni kažu da je to Njenoga Veličanstva Kraljice, a pri tome skoro polovina njene plate mora da se izdaje po zakonskim propisima na blagotvorne ciljeve; svaka vlast u ime njeno radi, a među tim novi ministar ima pravo sve njene sluškinje promenuti. Englezi su svojim ustavom i zakonima i svojim stalnim karakterom pretvorili svoje kraljeve u građane, a građane u kraljeve." (Ljubomir Nenadović, Pisma iz Nemačke, 25)
A pre dva veka ruski putopisac Karamzin pise o svom boravku u Londoni i razlici izmedju Englezima i Francuza, i Engleza i Rusa, te kako se engleski lordovi skoro uopste ne razlikuju od zanatlija po svom odevanju:
"U Parizu je raskoš i siromaštvo, uvek u večnoj suprotnosti, a ovde jednakost opšteg izobilja; tamo su palate iz kojih izlaze bledi ljudi, u ritama i dronjcima, a ovde iz malih ciglenih kućica izlaze zdravi i zadovoljni ljudi sa plemenitim i smirenim izgledom - i lord i zanatlija čisto odeveni i skoro bez ikakvih razlika; ... Uostalom, i sami lordovi engleski i lordice ne žive drugačije, raskošnije od njih za razliku od našeg “visokog društva”."
Ne vidim zasto je ovaj post generalizacija. Ovde neki govore Rusu su.. Bavarci su... bez da dobiju ijednu kritiku od Moderatora.
Naravno da nisam bukvalno mislio na sve Bavarce, Ruse, itd. Zar nisam izneo podatke kako medju samom Bavarcima Maks Veber primecuje drasticne razlike u proizvodnji izmedju Bavaraca katolika i Bavaraca protestanata? Dakle, ne radi se o bukvalnoj generalizaciji, nego o uticaju religije na licnu odgovornost.