Jump to content


Photo
- - - - -

Hoće li tržište ubiti kulturu?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#1 Ulis

Ulis
  • Members
  • 2,254 posts

Posted 27 January 2008 - 00:07

Radi se o tekstu u Tajmu o "smrti francuske kulture"
Autor konstatuje sledeće:

"....да је земља Пруста, Монеа, Трифоа и Пјафове изгубила статус велесиле у култури и да је данас потиснута са светског културног тржишта, на коме доминирају Англосаксонци, и то упркос огромним издацима које држава издваја за домаће уметнике и културу"

"...да се у француском филму није десило ништа значајно од новог таласа, у литератури ништа велико од новог романа из педесетих година прошлог века, а у музици ништа вредно светске пажње од златног доба шансоне."

"...да се француска култура добро држи: свако село има свој фестивал, културна понуда је богата”. Проблем је, међутим, што та разноликост не наилази на одјек у свету.
Само шачица нових романа ће наћи издавача ван Француске. Мање од десетак годишње стигне до Сједињених Држава, док је око 30 одсто романа који се продају у Француској преведено са енглеског језика"


"Ништа више нежна није ни оцена париске ликовне сцене, некада родног места импресионизма, надреализма и осталих великих –изама, каже аутор, а коју су „данас претекли, бар у комерцијалном смислу, Њујорк и Лондон”.

"Узрок „пада” „Тајм” налази у француској културној политици, претерано протекционистичкој за англосаксонске појмове, којом диригује држава, а не тржишни закони.
Аутор наводи мишљење да државни издаци за уметнике и културу, који су у Француској издашни, „подстичу осредњост”, а да протекционизам у културној индустрији „смањује привлачност” уметничких остварења."


Elem, sledio je odgovor:

"Сваких четири, пет година Сједињене Државе захвати антифранцуска грозница, а један од њихових великих медија преузме одговорност да то саопшти свету. Узрок ове грознице јесте у томе што мешају културу и забаву, али културу не одређује недељни box office.”

"За неке Американце нема ничег узбудљивијег од фантазма о француском паду”, иронично примећује франко-британски новинар и писац Ањес Поарије. Ако се француска литература слабо извози у САД, упркос великој годишњој продукцији, то је због тога што се „земља забарикадирала између четири зида и изгубила интерес за спољни свет”

"Она култура која не интересује Американце по дефиницији је слаба, констатује Анри Леви, закључујући да за њих „уметност није ништа друго до уметничка индустрија”, а да је „уметност која нешто значи она која се извози”

"америчко схватање француске културе се изражава једначином: „Де Гол, плус Сартр, плус багет, плус груди Софи Марсо, једнако је култура Француске.”

"Култура је и капацитет једне земље да прими културе других”

"Многи филмови Алмодовара и Кустурице, да не заборавимо афричке редитеље, рађени су у заједничкој продукцији са нашом земљом”



Realni :rolleyes: glasovi kažu sledeće:

"„Желим да вас обавестим да Американци не најављују смрт француске културе и да чак нису ни прочитали спорни чланак”, пише у листу „Монд” Џон Бренкман, професор из Њујорка, сведочећи о незаинтересованости америчке јавности, или бар њеног дела, за ове теме"

Najbliže istini čini mi se, da je sledeći stav:

"Француски писац Фредерик Мартел је један од ретких који су, указујући на слабости „Тајмовог” чланка, констатовали да Француска више нема утицај који је у области културе некада имала у свету, а нарочито у последњих двадесетак година.
Главни проблем је, према њему, у томе што нема заједничке европске културе.
Уз неке ретке изузетке, једина култура која уједињује Европљане јесте америчка култура"



Tekst iz Politike možete pročitati ovde

#2 Allegra

Allegra
  • Members
  • 1,957 posts

Posted 27 January 2008 - 04:08

oduzmi Sofi Marso, dodaj BB i kroasan na tu listu i voila.
a inace, Francuzi zive u strahu da ce im neko 'oteti' francuski jezik, cula sam vec xy 'teorija zavere' na tu temu, cesta argumentacija se zasniva i na tome da je vise od 80% sadrzaja na internetu na engleskom jeziku :rolleyes:

Edited by Allegra, 27 January 2008 - 04:09.


#3 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 27 January 2008 - 16:10

....да је земља Пруста, Монеа, Трифоа и Пјафове изгубила статус велесиле у култури и да је данас потиснута са светског културног тржишта, на коме доминирају Англосаксонци, и то упркос огромним издацима које држава издваја за домаће уметнике и културу"

"Svetsko kulturno trziste" je naveliko globalizovano i tesko da se moze decidirano reci da njime dominiraju bas anglosaksonci. A kad se Pjafova vec pominje u ovom kontekstu, mozda je od znacaja navesti da je La Vie en Rose, tj. La Mome (film o zivotu Edith Piaff) nominovan za Oskara u 3 kategorije, sto bas i ne ide u prilog tezi iznesenoj ovde...

#4 Ulis

Ulis
  • Members
  • 2,254 posts

Posted 27 January 2008 - 17:16

"Svetsko kulturno trziste" je naveliko globalizovano i tesko da se moze decidirano reci da njime dominiraju bas anglosaksonci. A kad se Pjafova vec pominje u ovom kontekstu, mozda je od znacaja navesti da je La Vie en Rose, tj. La Mome (film o zivotu Edith Piaff) nominovan za Oskara u 3 kategorije, sto bas i ne ide u prilog tezi iznesenoj ovde...


Šta bi tek bilo da je nominovan u 6,7 kategorija?

#5 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 28 January 2008 - 02:28

Šta bi tek bilo da je nominovan u 6,7 kategorija?

Onda bi mozda kultura ubila trziste, ne znam... Ne treba ni s tim preterivati. Mislim da su 3 nominacije prava mera za ovaj film. :rolleyes:

#6 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 05 February 2008 - 02:39

"Svetsko kulturno trziste" je naveliko globalizovano i tesko da se moze decidirano reci da njime dominiraju bas anglosaksonci. A kad se Pjafova vec pominje u ovom kontekstu, mozda je od znacaja navesti da je La Vie en Rose, tj. La Mome (film o zivotu Edith Piaff) nominovan za Oskara u 3 kategorije, sto bas i ne ide u prilog tezi iznesenoj ovde...


Ako ovo nije dokaz o tome da je francuska kultura zastupljena u Americi u adekvatnoj meri, onda stvarno ne znam sta je. :rolleyes:

#7 The Stonecutter

The Stonecutter
  • Banned
  • 436 posts

Posted 05 February 2008 - 02:58

Pa niko nije vise zasluzniji za Americku nezavisnost od Francuske, koja je poslala brodove i vojsku da pomogne amerikancima u oslobodjenju od okupacionih vojnih snaga Velike Britanije. A o francuskim nazivima i postovanju lika francuskog komandanta markiza Lafayette koji je predvodio francuske vojnike da i ne govorimo. Njegovo ime u USA pa i u Kanadi nose gradovi, trgovi, skole, univerziteti, biblioteke, ulice itd.

Samo dva puta u americkoj istoriji na Capitol Hill i White House se nalazila zastava neke strane zemlje, interesantno ali ne i cudno je da su obe bile trobojke. Jedna je bila francuska zastava zbog zasluga i pomoci koje je americki narod dobio od franuskog naroda i kralja a druga je bila srpska trobojka istaknuta 29.jula.1918 po naredbi predsednika Vudrov Vilsona (Woodrow Wilson).

Francuska je ostavila veliki trag u stvaranju i kreiranju danasnje amerike, francuski ideal slobode je utkan u nukleus americkog drustva i kulture koja se izrodila iz te slobode.

#8 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 05 February 2008 - 07:30

Ako ovo nije dokaz o tome da je francuska kultura zastupljena u Americi u adekvatnoj meri, onda stvarno ne znam sta je. :rolleyes:

Sta je "adekvatna mera", i ko to odredjuje (ako ne trziste)?

#9 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 05 February 2008 - 14:51

Sta je "adekvatna mera", i ko to odredjuje (ako ne trziste)?

Ja mogu da se slozim sa tim tvojim postom o La vie en rose, samo ako si bio cinican.

Idi u Dzekson, Misisipi i svrati u neki lokalni bioskop, pa vidi koliko filmova strane produkcije mozes da pronadjes. Ili pitaj nekog na ulici da ti nabroji bar tri filma Zane Moro. Ili pitaj ko je Ingmar Bergman.

#10 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 05 February 2008 - 14:53

Francuska je ostavila veliki trag u stvaranju i kreiranju danasnje amerike, francuski ideal slobode je utkan u nukleus americkog drustva i kulture koja se izrodila iz te slobode.


Svakako da jeste. Bez Evrope i njene kulture, definitivno ne bismo danas imali Ameriku i njenu kulturu. Ali je stvar u tome da su Amerikanci izgubili interes za bilo sta sto dolazi van granica njihove zemlje. Ne samo za Francusku i njenu knjizevnost i film.

#11 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 05 February 2008 - 15:03

Idi u Dzekson, Misisipi i svrati u neki lokalni bioskop, pa vidi koliko filmova strane produkcije mozes da pronadjes. Ili pitaj nekog na ulici da ti nabroji bar tri filma Zane Moro. Ili pitaj ko je Ingmar Bergman.

Ne razumem sta hoces sa time? Da se fizicki primoraju vlasnici bioskopa u Dzeksonu da emituju filmove sa Zanom Moro, a da se publika primora da ih gleda? Ili, da sledimo primer iz Evrope, da se zestoko oporezuju gradjani e da bi kulturna elita onda te pare trosila na ono sto oni smatraju da gradjani treba da konzumiraju? Neka hvala, sto se mene tice.

#12 Ulis

Ulis
  • Members
  • 2,254 posts

Posted 05 February 2008 - 21:49

Ili, da sledimo primer iz Evrope, da se zestoko oporezuju gradjani e da bi kulturna elita onda te pare trosila na ono sto oni smatraju da gradjani treba da konzumiraju? Neka hvala, sto se mene tice.



To "hvala" se odnosi i na filmove Bergmana, Antonionija, Godara, Trifoa, Viskontija, Felinija.......?

Edited by Ulis, 05 February 2008 - 23:17.


#13 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 05 February 2008 - 22:57

Ne razumem sta hoces sa time? Da se fizicki primoraju vlasnici bioskopa u Dzeksonu da emituju filmove sa Zanom Moro, a da se publika primora da ih gleda? Ili, da sledimo primer iz Evrope, da se zestoko oporezuju gradjani e da bi kulturna elita onda te pare trosila na ono sto oni smatraju da gradjani treba da konzumiraju? Neka hvala, sto se mene tice.

Ovo sa oporezivanjem gradjana... :rolleyes:

Pucina je stoka jedna grdna, sto rece onomad Njegos. Treba neko da ih nauci dobrom ukusu.

Edited by AndiSam, 05 February 2008 - 22:58.


#14 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 06 February 2008 - 00:01

To "hvala" se odnosi i na filmove Bergmana, Antonionija, Godara, Trifoa, Viskontija, Felinija.......?

Ne, "neka hvala" se odnosi na kulturnu elitu koja misli umesto "pucine jedne grdne". Inace, i za pomenute reditelje (tj. njihove filmove), ocito postoji trziste (Npr. Criterion Collection prodaje komplete DVD-a vecine pomenutih reditelja... koliko vidim, biznis solidno ide).

AndiSam, slazem se da ljude neko treba da uci dobrom ukusu, samo to ne moraju da budu kulturni mandarini miropomazani u tu svrhu od strane drzave. Nista ne smeta da to bude i privatna inicijativa, pa (kako gornji primer pokazuje) i uspesni biznis.

#15 Ulis

Ulis
  • Members
  • 2,254 posts

Posted 06 February 2008 - 00:10

Ne, "neka hvala" se odnosi na kulturnu elitu koja misli umesto "pucine jedne grdne". Inace, i za pomenute reditelje (tj. njihove filmove), ocito postoji trziste (Npr. Criterion Collection prodaje komplete DVD-a vecine pomenutih reditelja... koliko vidim, biznis solidno ide).

AndiSam, slazem se da ljude neko treba da uci dobrom ukusu, samo to ne moraju da budu kulturni mandarini miropomazani u tu svrhu od strane drzave. Nista ne smeta da to bude i privatna inicijativa, pa (kako gornji primer pokazuje) i uspesni biznis.


Nabrojani reditelji su neka vrsta te "kulturne elite". Kad su postali to što jesu, lako su završili u Criterion collection.
Da se pitalo samo tržište sumnjam da bi ikada snimili išta