Jump to content


Photo
* * * * - 1 votes

Avioni-tehnologija


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
330 replies to this topic

#46 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 27 January 2008 - 06:58

Supergaleb nije po tome nista specijalno u svetu, mnogi imaju tu kombinaciju trenera i lakog jurisnika. Na primer ruski Su-25, britanski Hawk, italijanski MB-339, spanski C-101... sve je to ta ista klasa.

Nisam ni mislio da je specijalno ali samo pogledaj drzave sa kojima se takmicila SFRJ.Mislim SSSR ili Britanija nisu bas maciji kasalj....Uzgred Su-25 je bio work horse SSSR- avijacije jer je imao karakteristike F-16 i A-10.
Danas je doslo vreme kada je i MIG-29 postao junk.Nemci su pokusali da osavremene avione DDR-a sa novom elektronikom i na kraju su digli ruke.Generalno MIG-29 je sjajan avion ali je dosao na trziste sa sa zakasnjenjem od 15 godina.

Edited by MAGRIPA65, 27 January 2008 - 07:00.


#47 VladimirP

VladimirP
  • Members
  • 20 posts

Posted 27 January 2008 - 11:27

Thumbs up za BlackBird, jedan od najlepsih aviona ikada napravljen!

#48 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 27 January 2008 - 13:17

Ekranoplan je zakon! Sve se nesto spremam da sklopim ovaj model sto mi stoji tu vec neko vreme...

#49 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 27 January 2008 - 15:49

Danas je doslo vreme kada je i MIG-29 postao junk.Nemci su pokusali da osavremene avione DDR-a sa novom elektronikom i na kraju su digli ruke.Generalno MIG-29 je sjajan avion ali je dosao na trziste sa sa zakasnjenjem od 15 godina.

Zapravo, Nemci su bili veoma zadovoljni svojim 29-kama, za koje su pricali da su u nekim situacijama superiorniji i od F-15 (za razliku od jugoslovenskih 29-ki nemacke su imale kompletnu opremu*). Problem je bilo odrzavanje jer kao NATO zemlja nisu imali logisticku bazu za odrzavanje ruske tehnike. Za samo 20-tak aviona im se nije isplatilo drzati kompletnu paralelnu logistiku za nabavku ruskih rezervnih delova, municije i svega ostalog sto je potrebno. Zato su svoje avione prodali Poljskoj (za 1 evro po komadu!) koja je vec imala ovaj tip u sastavu i mnogo jacu logisticku bazu za njega pa im se isplatilo. Ovi avioni u Poljskoj jos uvek lete koliko ja znam.

29-ka je uvedena u sastav 1983 kao pandan F-16 (laki visenamenski lovac) koji je uveden 1977 - znaci kasni mozda samo 6 godina :wink:

Iako izgledom lici na F-15, a i proistekao je iz programa koji je iniciran da bude kontra F-15 (uvedenom 1972) zapravo je Su-27 (uveden 1986), kao teski lovac, odgovor na F-15.

Postojao je jos jedan americki avion koji nije uveden u upotrebu (F-16 je vec solidno popunjavao tu ulogu a bio je jeftiniji) i koji je najblizi Mig-29 a to je F-17 Cobra. Od ovog je kasnije razvijen F-18 koji je za otprilike trecinu tezi.


*

The Federation of American Scientists claims MiG-29 is superior to the F-15 and other US fighters in short aerial engagements because of the Helmet Mounted Weapons Sight (HMS) and better maneuverability. This has been proven when MiG-29s of the German Luftwaffe participated in joint DACT exercises with US fighters. The German pilots constantly won close-in dogfights. The HMS was a great part of the success, allowing the Germans to achieve a lock on any target the pilot could see within the missile field of view, including those almost 45 degrees off boresight. In contrast, the U.S. aircraft were only able to lock onto targets in a narrow window directly in front of the aircraft's nose. It was not until late 2003 that the USAF and US Navy achieved Initial Operational Capability of the Joint Helmet Mounted Cueing System.



#50 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 28 January 2008 - 03:42

29-ka je uvedena u sastav 1983 kao pandan F-16 (laki visenamenski lovac) koji je uveden 1977 - znaci kasni mozda samo 6 godina

Da potpuno sam pomesao datume.Hvala na ispravci.Sto se tice nemackih 29tki tamo sam ziveo kada su ih nasledili od DDR-a.Zvanicna je prica bila da su ustedeli milione maraka tako sto su u te avione ubacili zapadnu elektroniku da bi ta prodaja od Poljskoj prosla nezapazeno u medijima.Da MIG 29 je zapravo u klasi F-16 posto je F-18 vise namenjen mornarici i stacioniranju na nosacima aviona.F-18 nije superioran u bilo kojoj kategoriji ali je napravljen da zameni vise tipova aviona kao sto su F14 ili F6 i F7.

#51 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 28 January 2008 - 04:17

Da potpuno sam pomesao datume.Hvala na ispravci.Sto se tice nemackih 29tki tamo sam ziveo kada su ih nasledili od DDR-a.Zvanicna je prica bila da su ustedeli milione maraka tako sto su u te avione ubacili zapadnu elektroniku da bi ta prodaja od Poljskoj prosla nezapazeno u medijima.Da MIG 29 je zapravo u klasi F-16 posto je F-18 vise namenjen mornarici i stacioniranju na nosacima aviona.F-18 nije superioran u bilo kojoj kategoriji ali je napravljen da zameni vise tipova aviona kao sto su F14 ili F6 i F7.

Imas i cisto kopnene F-18, uglavnom za izvoz. Naprimer ovde u Kanadi (doduse zovu ih CF-18 ali to je isti Q), u Australiji... Dobar je to avion.

Bas gledam na netu, izvezili su ih u Australiju, Kanadu, Finsku, Kuvajt, Maleziju, Spaniju i Svajcarsku.

#52 LogicLevel

LogicLevel
  • Members
  • 770 posts

Posted 28 January 2008 - 04:43

To su nove oznake RV Srbije.


Cool.

Znaci uradjena adaptacija oznaka Kr. Jugoslavije kao sto se i uglavnom predlagalo po raznim sajtovima i forumima (bar dok sam ja jos uvek aktivno, svakodnevno, pratio takve stvari).

Orao je dobrim delom kopija Jaguara (cak je bilo spijunaze i direktne kradje sklopova) - Rumuni nisu puno radili na njemu osim sto su kopirali uradjeno u Sokolu - ali problem je sto nismo mogli za njega da dobijemo dovoljno snazne motore. U ovoj konfiguraciji pri potpunom poterecenju (natovaren bojevim teretom i gorivom) je preslab i razlika izmedju maksimalne brzine koju moze da ostvari i stolinga je samo 50-tak km/h. Veoma opasno po pilote!


Orao je nazalost ispao kao potpuno propali projekat. Imao je smisla samo utoliko sto je predstavljao ,,odrastanje'' jugoslovenske aero-industrije koja nakon njega postala spremna za ono sto je trebalo da bude njen najveci poduhvat, projekat pod imenom Novi Avion, u javnosti poznat kao YU-Supersonik.

Posted Image

Nazalost, desilo sta se desilo i NA je otkazan, a Orao je ostao propali projekat, i sav trud ulozen u njega na kraju je bio uzaludan. Planirala se valjda neka modernizacija sa francuskim motorima (SNECMA), medjutim od toga ne bi nista, znamo zasto...

Btw da li ste znali da je MiG-21-93 zasnovan na TTZ za modernizaciju jugoslvenskih 21ica koje je izdalo vazduhoplovstvo JNA kasnih 80ih?

#53 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 28 January 2008 - 18:43

Taj Novi Avion je trebalo da bude radjen po uzoru na francuski Rafale koji je barem po meni teska katastrofa.Francuzi su uveli u naoruzanje 2000te avion koji po karakteristikama moze da se meri jedino sa letilicama razvijenim pocetkom 70tih (Su-27,F15/14). Pored uspeha koji su imali sa izvozom aparata 2000 ovaj je debelo podbacio jer do danas niko izvan Francuske nije kupio taj avion.

#54 LogicLevel

LogicLevel
  • Members
  • 770 posts

Posted 28 January 2008 - 19:36

Po uzoru na Rafale?

NA je trebalo da bude manji od Rafale-a, znaci druga klasa lovca. Radio se u saradnji s francuzima, i trebalo da je bude avion slican svedskom Gripenu.

#55 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 28 January 2008 - 22:24

Po uzoru na Rafale?

NA je trebalo da bude manji od Rafale-a, znaci druga klasa lovca. Radio se u saradnji s francuzima, i trebalo da je bude avion slican svedskom Gripenu.

Koliko sam citao u Jane's trebalo je da bude radjen po ugledu na Rafale ali samo jednostavnija varijanta.Cilj je bio proizvodnja lovca za vazdusnu superiornost koji bi zamenio MIG-21.Bilo je cak i razgovora o uvozu francuskih motora ali je ceo porojekat bacen na led kada je doslo do finansijske krize 80tih.

#56 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 28 January 2008 - 22:30

Taj Novi Avion je trebalo da bude radjen po uzoru na francuski Rafale koji je barem po meni teska katastrofa.Francuzi su uveli u naoruzanje 2000te avion koji po karakteristikama moze da se meri jedino sa letilicama razvijenim pocetkom 70tih (Su-27,F15/14). Pored uspeha koji su imali sa izvozom aparata 2000 ovaj je debelo podbacio jer do danas niko izvan Francuske nije kupio taj avion.

Novi Avion je, kako su se stvari odvijale, ostao u domenu naucne fantastike. Sto je mozda i dobro, zato sto bi verovatno ispao nesto poput Orlusine - too little, too late, too expensive.

Rafal je "rodjak" EF2000, iz istog su se jajeta ispileli oba. To je u pocetku bio zajednicki poduhvat ali su Francuzi bili nezadovoljni kuda ide pa su se odvojili i napravili Rafal po svom ukusu a ovi ostali napravise Eurofajtera. Izmedju ova dva meni se vise svidja Rafal, cisto subjektivno. A moze i na nosace aviona...

#57 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 29 January 2008 - 19:17

Mislio sam na Mirage 2000 koji je jako dobro prosao kada se radi o prodaji drugim zemljama.Inace Dassault je inicijator novog programa o kome se malo govori.Radi se o stealth avionu koji se radi po uzoru na B2 ali bi bio jednostavniji i jeftiniji.Trebalo bi da udje u proizvodnju 2020-25te.

Edited by MAGRIPA65, 29 January 2008 - 19:18.


#58 tex

tex
  • Members
  • 587 posts

Posted 19 March 2008 - 22:43

F22 i Eurofighter su izrazito aerodinamicki nestabilni, i kada ne bi imao computer koji milione puta u sekundi stabilise let, oba bi se srusila. Fly by wire kod drugih aviona su daleko jednostavniji i tu su zbog smanjenja tezine i manjih korekcija pilotovih komandi.

Po meni to i jedan i drugi od ova dva aviona diskvalifikuje kao upotrebljivo borbeno sredstvo u realnim, prolongiranim uslovima ratovanja zbog komplikovanosti i cene odrzavanja.


Nisu oni aerodinamicki nestabilni, vec imaju negativnu stabilnost (centar mase iza centra potiska) i aktivno upravljanje, sto ih cini veoma manervabilnim uz manja opterecenja i manje otpore (npr. postoji mogucnost supercruisinga, a i potrosnja goriva je prilicno smanjena). Jednostavno receno, oni su tako designirani sa namerom!

#59 VladimirP

VladimirP
  • Members
  • 20 posts

Posted 31 March 2008 - 13:29

Nisu oni aerodinamicki nestabilni, vec imaju negativnu stabilnost (centar mase iza centra potiska) i aktivno upravljanje, sto ih cini veoma manervabilnim uz manja opterecenja i manje otpore (npr. postoji mogucnost supercruisinga, a i potrosnja goriva je prilicno smanjena). Jednostavno receno, oni su tako designirani sa namerom!


To se zove aerodinamicka nestabilnost nema potrebe je zvati nekako drugacije.

Otpor aviona nema veze sa aerodinamickom nestabilnoscu, a slucaju f22 manji otpor je postignut izmedju ostalog i smestanjem vatrenog aresnala u trup aviona. Manji otpor kombinovan sa mnogo jacim motorima daje mogucnost supercruisinga (tj nadzvucni cruise bez upotrebe aferburnera).

Aerodinamacka nestabilnost kod f22 i eurofightera postoji zbog povecanja manevarskih sposobnosti (avion je mnogo lakse izbaciti iz ravnotezenog stanja). Ali bez kompjutera da vodi racuna o korekcijama, oba ova aviona su neupravljiva.

Edited by VladimirP, 31 March 2008 - 13:30.


#60 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 31 March 2008 - 17:29

slucaju f22 manji otpor je postignut izmedju ostalog i smestanjem vatrenog aresnala u trup aviona. .

Koliko sam citao glavni razlog za smestanje naoruzanja u trup je smanjenje radar cross section .