iDemo ima poseban pik na nobelovce.
Samo na ekonomske - al' oni, kao sto znamo, ionako nisu 'pravi' nobelovci.
Posted 21 December 2008 - 11:21
iDemo ima poseban pik na nobelovce.
Posted 21 December 2008 - 11:25
Ne znas sta propustas... jedno od posebnih zivotnih zadovoljstava. Samo pogledaj oko sebe...
Edited by cyberwor/L/d, 21 December 2008 - 11:27.
Posted 21 December 2008 - 11:28
OK, slozicemo se oko Krugmana.Samo na ekonomske - al' oni, kao sto znamo, ionako nisu 'pravi' nobelovci.
Posted 21 December 2008 - 11:36
Ne mogu, ne umem. Mogu da pokusam da ti odgovorim samo onim sto joj se jalovo suprotstavlja: elitizmom i svim mogucim hermetizmima, smisljenim, generisanim da bi se od umetnosti napravilo 'nesto' dostupno samo posvecenima, upucenima. Oni koji mogu da 'razumeju'.
Posted 21 December 2008 - 11:49
Nisam te ni 'optuzio' da imas definitivne odgovore. Samo glupaci misle da ih imaju. Ja celo vreme govorim, pokusavam, u prilog pokusaju da se izbegne nametanje, naporom pojedinca, individue. Masovna kultura, sta god to znacilo, samom svojom masovnoscu, kvantitetom ostavlja barem sansu da se u njoj pojavi zrnce kvaliteta. Hermeticnost i elitizam iskljucuju, oni su iskljucivi i - netolerantni. Ma koliko u teoriji deklarisali otvorenost, demokratizaciju...
Napomenu o velikim piscima necu da komentarisem. Mozda jesu veliki. Samo, ako sebe uzmem za prosecno informisanog citaoca - ja nisam cuo ni za jednog od njih. Mera sam ja. I milioni ovakvih. A ne oni.
Posted 21 December 2008 - 15:33
Posted 21 December 2008 - 15:36
ovogodisnji dobitnik je, da se blago izrazim, iznenadjenje. mada, nakon sto ju je dobila doris lesing, i dz. k. rouling bi bila pun pogodak. a sto da ne i stiven king. :/
u krajnjoj liniji, to je nagrada. i nista ne garantuje mesto u istoriji knjzievnosti, pa ni ona. kvalitet ce svakako biti zaboravljen, tako mi stivena kinga.
Posted 21 December 2008 - 15:46
meni se cini da nobelova nagrada i nije toliko politicka, koliko je bizarna. nobelob komitet imam osobinu da ume da prepozna neke zaista izuzetne autore kao sto je imre kertes recimo, pa i andric, jelinekova, samarago, jaroslav sajfert, gabrijela mistral, simborska...
Edited by cyberwor/L/d, 21 December 2008 - 15:51.
Posted 21 December 2008 - 15:51
Taman sam hteo da pitam sta je u stvari poenta citanja beletristike, a sad mi glupo. Meni odavno knjige ("knjizevnost") nisu uopste zanimljive. Vise volim i drugorazredne knjige iz popularne nauke, u njima su zanimljiviji i vazniji koncepti nego u najboljoj "literaturi" (zeeev).... sazela citavu ekzistenciju i univerzum. Veliki mislilac koji nenadmasno komprimira esenciju svega. To je talenat, to je duboka misao, to je umetnost bez roka trajanja.
Posted 21 December 2008 - 16:01
Taman sam hteo da pitam sta je u stvari poenta citanja beletristike, a sad mi glupo. Meni odavno knjige ("knjizevnost") nisu uopste zanimljive. Vise volim i drugorazredne knjige iz popularne nauke, u njima su zanimljiviji i vazniji koncepti nego u najboljoj "literaturi" (zeeev).
Edited by cyberwor/L/d, 21 December 2008 - 16:07.
Posted 21 December 2008 - 18:39
Na jedan korak od pravog frojdovskog lapsusa - smarago...meni se cini da nobelova nagrada i nije toliko politicka, koliko je bizarna. nobelob komitet imam osobinu da ume da prepozna neke zaista izuzetne autore kao sto je imre kertes recimo, pa i andric, jelinekova, samarago, jaroslav sajfert, gabrijela mistral, simborska...
Na koju tacno foru je losiji od Andrica, hajde da uzmemo regionalni primer za poredjenje?ako i jeste politicka, onda ja ne vidim politiku nigde sa izuzetkom solohova i solzenjicina, dva fantasticno netalentovana pisca, imho. mozda bih mogao da se slozim da je orhan pamuk nagradu dobio delimicno ocenjivanjem nekih neknjizevnih kriterijuma. ali delimicno. jer on nije los pisac, samo nije ni toliko dobar.
Od mrtvih, Kortasar, Barouz, Karel Capek, pa i Norman Majler mislim da takodje mogu da se smatraju previdima. Od zivih, da ima pravde dobili bi je Tomas Pincon i Gor Vidal i pre zemljaka Rota (a posebno pre Apdajka), a verovatno ispred njih i Karlos Fuentes i Umberto Eko.dakle nije politika ono sto diskredituje nobelovu nagradu, vec njihovi monumentalni previdi. kao prvo, nabokov, dzojs i borhes su umrli bez nobelove nagrade. kao drugo, danilo kis i aleksandar tisma su umrli bez nobelove nagrade, ali i neki sjajni pesnici kao ferenc juhas, ciji je valjda jedini greh mali jezik, a kako je madjarski skinut sa dnevnog reda za narednih pola veka, za njih sanse nema. milan kundera, filip rot, dzon apdajk i ernesto sabato su takodje ogromni previdi, ali makar teorijski postoje sanse da se oni isprave.
Mada ja zaista mislim da je elitizam lepa rec i kompliment (sta nam drugo treba? populizam - izvor najvecih zala u istoriji covecanstva?), ipak se necemo sloziti oko ocene ni Kinga, a posebno ne Doris Lesing. Ja bih jako voleo da cujem po kojem je to opet osnovu Andric inherentno bolji od Lesingove - jel koristi lepsi jezik? je li mu recenica skladnija? je li kompozicija bogatija? a nadasve je li inovativniji kao stvaralac? Uopste mi se ne cini da je odgovor ocigledan, cak i ako ove stvari i odu u prilog Andrica, razlika se ne moze opisati kao drasticna i merljiva redovima velicine.ovogodisnji dobitnik je, da se blago izrazim, iznenadjenje. mada, nakon sto ju je dobila doris lesing, i dz. k. rouling bi bila pun pogodak. a sto da ne i stiven king. :/
jasno je, naravno, da je moje shvatanje knjizevnosti dosta elitisticko, pa sam unapred kriv, priznajem. ali nobelova nagrada, ako pretenduje da ima neku vrednost u ocima iole obrazovanije citalacke publike, mora malo da iskristalise svoje kriterijume.
u krajnjoj liniji, to je nagrada. i nista ne garantuje mesto u istoriji knjzievnosti, pa ni ona. kvalitet ce svakako biti zaboravljen, tako mi stivena kinga.
Isaka Basevisa ili Pitera? Obojica su vrlo umni ljudi...Eto, citas Singera i svasta naucis i shvatis. Naravno, ako te ta vrsta znanja interesuje.
Edited by Schrodinger, 21 December 2008 - 18:40.
Posted 21 December 2008 - 18:58
Obaska sto nacin na koji su nekada diskreditovali ljude poput Dzojsa, Beketa ili Barouza treba da nas podstakne da shvatimo koliko su danasnji kanoni evaluacije relativni, i koliko tok istorijskog razvoja knjizevnosti moze izazvati prevrednovanje onoga sto sadasnjica akademski odbacuje -- i da prema tom prevrednovanju ne treba imati nikakav emocionalni, vec analiticki i istoricarski odnos.
Isaka Basevisa ili Pitera? Obojica su vrlo umni ljudi...
Edited by cyberwor/L/d, 21 December 2008 - 19:16.
Posted 21 December 2008 - 19:49
Na jedan korak od pravog frojdovskog lapsusa - smarago...
Na koju tacno foru je losiji od Andrica, hajde da uzmemo regionalni primer za poredjenje?
Od mrtvih, Kortasar, Barouz, Karel Capek, pa i Norman Majler mislim da takodje mogu da se smatraju previdima. Od zivih, da ima pravde dobili bi je Tomas Pincon i Gor Vidal i pre zemljaka Rota (a posebno pre Apdajka), a verovatno ispred njih i Karlos Fuentes i Umberto Eko.
Mada ja zaista mislim da je elitizam lepa rec i kompliment (sta nam drugo treba? populizam - izvor najvecih zala u istoriji covecanstva?), ipak se necemo sloziti oko ocene ni Kinga, a posebno ne Doris Lesing. Ja bih jako voleo da cujem po kojem je to opet osnovu Andric inherentno bolji od Lesingove - jel koristi lepsi jezik? je li mu recenica skladnija? je li kompozicija bogatija? a nadasve je li inovativniji kao stvaralac? Uopste mi se ne cini da je odgovor ocigledan, cak i ako ove stvari i odu u prilog Andrica, razlika se ne moze opisati kao drasticna i merljiva redovima velicine.
Sto se tice Kinga, tu je prica malo drugacija. Mada mi je marksisticko palamudjenje u knjizevnosti generalno odvratno, ne mogu da se ne setim onoga sto je Bloh svojevremeno napisao o romanima Karla Maja, a sto je umnogome primenljivo i na Kinga. Obaska sto nacin na koji su nekada diskreditovali ljude poput Dzojsa, Beketa ili Barouza treba da nas podstakne da shvatimo koliko su danasnji kanoni evaluacije relativni, i koliko tok istorijskog razvoja knjizevnosti moze izazvati prevrednovanje onoga sto sadasnjica akademski odbacuje -- i da prema tom prevrednovanju ne treba imati nikakav emocionalni, vec analiticki i istoricarski odnos.
Posted 21 December 2008 - 20:52
meni su andric i pamuk tesko uporedivi, bez obzira na sve slicnosti i pesimizam. andric je mirniji, kontemplativniji, uzdrzaniji, dok je pamuk mnogo povrsniji u svom sagledavanju istorije (imam stalni utisak da mu fali nesto andriceve sirine i opreznosti), a recenica mu je nekako suvise lagana za ono sto govori. svestan sam da sve ovo verovatno nema smisla nekom ko nije u mojoj glavi.
Posted 21 December 2008 - 21:08
Obrni, okreni Pamuk izaziva na razmisljanje.
Edited by schneetzla, 21 December 2008 - 21:08.