misliš li da je osnivanje nacionalnih crkava u okviru iste konfesije teološko pitanje?
da autokefalnost srpske pravoslavne crkve svojevremeno nije bila stvar politike?
da osnivanje ruske zagranične nije bilo ideološko pitanje?
čije su crkve u makedoniji?
Iako pitanje nije meni upućeno, odgovoriću kao da jeste.
Osnivanje nacionalnih crkava nije samo teološko pitanje, odnosno, u manjoj meri je teološko. Dobro si primetila da je SPC imala sličan problem, međutim, s jednom bitnom razlikom. Kada je SPC dobila autokefaliju, na teritoriji pod njenom jurisdikcijom nisu postojali objekti koji su pripadali Ohridskoj arhiepiskopiji (odnosno, nisu sačuvani), tako da je SPC "krenula od nule", dok tzv. CPC sa svojim "povjerenicima" ima jasnu nameru da opravdanje za svoje postojanje, nađe u nekakvom "pravu" na imovinu SPC. To su zaključili (valjda) na osnovu imena koje su dali svojoj organizaciji, i imena države Crne Gore, pa tom logikom, sve crkveno (imovina) u Crnoj Gori pripada "crnogorskoj" crkvi. Dakle, nije problem teološke prirode, već "materijalne" rekao bih. Eto, povjerenik, takozvani, će "službeno zatražiti od države Crne Gore da se uključi u proces" (vidi izjavu Stevovića gore). Toliko o sekularizmu i teologiji.
Što se tiče crkava u Makedoniji, s nekim izuzecima za vreme srpske srednjevekovne države, one su nastale pre formiranja SPC.Često se menjala jurisdikcija nad teritorijom današnje Makedonije, čas autokefalna Ohridska arhiepiskopija, čas bugarska, čas carigradska, pa srpska, grčka.. Danas nepriznata MPC ima preko 2000 hramova, dok tzv.CPC ima svega 4. Danas su vrlo retki vernici Makedonci, koji nisu pripadnici MPC. Kakav je slučaj s Crnogorcima? Neko je dobro rekao, šta da se pojavi nova grupa koja će sebe nazvati "prava CPC" ili "Pravoslavna crnogorska crkva" (što je i bio nekadašnji naziv, posle ukidanja Pećke patrijaršije), da li će imati pravo na objekte SPC? Ili na ove 4 crkve tzv. CPC?
Što se tiče kanona, MPC je u raskolu sa ostalim pravoslavnim crkvama, što će reći, zvanično je nepriznata, ali održava odnose sa skoro svakom pravoslavnom crkvom, obredi krštenja i pričesti su "priznati" u ostalim crkvama itd. Dok je tzv. CPC jeretička, čijeg "poglavara" je raščinio Vaseljenski patrijarh.
Ukoliko tzv.CPC prestane da "bezecuje" imovinu SPC, ukoliko iza nje stane celokupan crnogorski narod, bez obzira na stav Vaseljenske patrijaršije i ostalih crkava, ja ću prvi dati prilog za izgradnju njihovih hramova u Srbiji. Mada, čisto sumnjam (gledajući i slušajući "povjerenike") da će se to i desiti.
Svakako je odluka ministra loša, ali po mom mišljenju, još je lošija POLITIKA koju vodi tzv. CPC. Kakvi su to popovi, kada treba čitav vod specijalaca, da ih spreči u njihovom "religijskom" naumu?
Edited by chillix, 22 January 2008 - 23:38.