Jump to content


Photo
- - - - -

Kako početi pisanje knjige


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
93 replies to this topic

#61 odmor

odmor
  • Members
  • 543 posts

Posted 15 December 2007 - 04:53

stainsfield, evo ga danilo.. :rolleyes:

SAVETI MLADOM PISCU

Gaji sumnju u vladajuće ideologije i prinčeve.
Drži se podalje od prinčeva.
Čuvaj se da svoj govor ne zagadiš jezikom ideologija.
Veruj da si moćniji od generala, ali se ne meri s njima.
Ne veruj da si slabiji od generala, ali se ne meri s njima.
Ne veruj u utopijske projekte, osim u one koje sam stvaraš.
Budi jednako gord prema prinčevima i prema gomili.
Imaj čistu savest u odnosu na privilegije koje ti tvoj zanat pisca donosi.
Prokletstvo tvog izbora nemoj brkati sa klasnom opresijom.
Ne budi opsednut istorijskom hitnjom i ne veruj u metaforu o vozovima istorije.
Ne uskači, dakle, u "vozove istorije", jer je to samo glupava metafora.
Imaj uvek na umu misao: "Ko pogodi cilj, sve promaši."
Ne piši reportaže iz zemalja u kojima si boravio kao turista; ne piši uopšte reportaže, ti nisi novinar.
Ne veruj u statistike, u cifre, u javne izjave: stvarnost je ono što se ne vidi golim okom.
Ne posećuj fabrike, kolhoze, radilišta: napredak je ono što se ne vidi golim okom.
Ne bavi se ekonomijom, sociologijom, psihoanalizom.
Ne sledi istočnjačke filozofije, zen-budizam itd; ti imaš pametnija posla.
Budi svestan činjenice da je fantazija sestra laži, i stoga opasna.
Ne udružuj se ni sa kim: pisac je sam.
Ne veruj onima koji kažu da je ovo najgori od svih svetova.
Ne veruj prorocima, jer ti si prorok.
Ne budi prorok, jer tvoje je oružje sumnja.
Imaj mirnu savest: prinčevi te se ne tiču, jer ti si princ.
Imaj mirnu savest: rudari te se ne tiču, jer ti si rudar.
Znaj da ono što nisi rekao u novinama nije propalo zauvek: to je treset.
Ne piši po narudžbini dana.
Ne kladi se na trenutak, jer ćeš se kajati.
Ne kladi se ni na večnost, jer ćeš se kajati.
Budi nezadovoljan svojom sudbinom, jer samo su budale zadovoljne.
Ne budi nezadovoljan svojom sudbinom, jer ti si izabranik.
Ne traži moralno opravdanje za one koji su izdali.
Čuvaj se "užasavajuće doslednosti".
Čuvaj se lažnih analogija.
Poveruj onima koji skupo plaćaju svoju nedoslednost.
Ne veruj onima koji svoju nedoslednost skupo naplaćuju.
Ne zastupaj relativizam svih vrednosti: hijerarhija vrednosti postoji.
Nagrade koje ti dodeljuju prinčevi primaj s ravnodušnošću, ali ništa ne čini da ih zaslužiš.
Veruj da je jezik na kojem pišeš najbolji od svih jezika, jer ti drugog nemaš.
Veruj da je jezik na kojem pišeš najgori od svih, mada ga ne bi zamenio ni za jedan drugi.
"Tako, budući mlak, i nijesi ni studen ni vruć, izbljuvaću te iz usta svojih". (Otkrivenje Jov., 3,16)
Ne budi servilan, jer će te prinčevi uzeti za vratara.
Ne budi naduven, jer ćeš ličiti na vratare prinčeva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da je tvoje pisanje društveno nekorisno.
Nemoj misliti da je tvoje pisanje "društveno koristan posao".
Nemoj misliti da si i ti sam koristan član društva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da si stoga društveni parazit.
Veruj da tvoj sonet vredi više od govora političara i prinčeva.
Znaj da tvoj sonet ne znači ništa spram retorike političara i prinčeva.
Imaj o svemu svoje mišljenje.
Nemoj o svemu reći svoje mišljenje.
Tebe reči najmanje koštaju.
Tvoje su reči najdragocenije.
Ne nastupaj u ime svoje nacije, jer ko si ti da bi bio ičiji predstavnik do svoj!
Ne budi u opoziciji, jer ti nisi naspram, ti si dole.
Ne budi uz vlast i prinčeve, jer ti si iznad njih.
Bori se protiv društvenih nepravdi, ne praveći od toga program.
Nemoj da te borba protiv društvenih nepravdi skrene sa tvoga puta.
Upoznaj misao drugih, zatim je odbaci.
Ne stvaraj politički program, ne stvaraj nikakav program: ti stvaraš iz magme i haosa sveta.
Čuvaj se onih koji ti nude konačna rešenja.
Ne budi pisac manjina.
Čim te neka zajednica počne svojatati, preispitaj se.
Ne piši za "prosečnog čitaoca": svi su čitaoci prosečni.
Ne piši za elitu, elita ne postoji; elita si ti.
Ne misli o smrti, i ne zaboravljaj da si smrtan.
Ne veruj u besmrtnost pisca, to su profesorske gluposti.
Ne budi tragično ozbiljan, jer to je komično.
Ne budi komedijant, jer su boljari navikli da ih zabavljaju.
Ne budi dvorska luda.
Ne misli da su pisci "savest čovečanstva": video si već toliko gadova.
Ne daj da te uvere da si niko i ništa: video si već da se boljari boje pesnika.
Ne idi ni za jednu ideju u smrt, i ne nagovaraj nikog da gine.
Ne budi kukavica, i preziri kukavice.
Ne zaboravi da herojstvo zahteva veliku cenu.
Ne piši za praznike i jubileje.
Ne piši pohvalnice, jer ćeš se kajati.
Ne piši posmrtno slovo narodnim velikanima, jer ćeš se kajati.
Ako ne možeš reći istinu – ćuti.
Čuvaj se poluistina.
Kad je opšte slavlje, nema razloga da i ti uzimaš učešća.
Ne čini usluge prinčevima i boljarima.
Ne traži usluge od prinčeva i boljara.
Ne budi tolerantan iz učtivosti.
Ne isteruj pravdu na konac: "s budalom se ne prepiri".
Nemoj dozvoliti da te uvere da smo svi jednako u pravu, i da se o ukusima ne vredi raspravljati.
"Kad oba sagovornika imaju krivo, to još ne znači da su obojica u pravu." (Poper)
"Dozvoliti da drugi ima pravo ne štiti nas od jedne druge opasnosti: da poverujemo da možda svi imaju pravo." (Idem)
Nemoj raspravljati sa ignorantima o stvarima koje prvi put od tebe čuju.
Nemoj da imaš misiju.
Čuvaj se onih koji imaju misiju.
Ne veruj u "naučno mišljenje".
Ne veruj u intuiciju.
Čuvaj se cinizma, pa i sopstvenog.
Izbegavaj ideološka opšta mesta i citate.
Imaj hrabrosti da Aragonovu pesmu u slavu Gepeua nazoveš beščašćem.
Ne traži za to olakšavajuće okolnosti.
Ne dozvoli da te uvere da su u polemici Sartr-Kami obojica bili u pravu.
Ne veruj u automatsko pisanje i "svesnu nejasnost" - ti težiš za jasnošću.
Odbacuj književne škole koje ti nameću.
Na pomen "socijalističkog realizma" napuštaš svaki dalji razgovor.
Na temu "angažovana književnost" ćutiš kao riba: stvar prepuštaš profesorima.
Onoga ko upoređuje koncentracione logore sa Santeom, pošalješ da se prošeta.
Ko tvrdi da je Kolima bila različita od Aušvica, pošalješ do sto đavola.
Ko tvrdi da su u Aušvicu trebili samo vaške a ne ljude - isti postupak kao gore.
Segui il carro e lascia dir le genti. (Dante)

Danilo Kiš



#62 Predrag Pesic

Predrag Pesic
  • Members
  • 643 posts

Posted 15 December 2007 - 14:00

DA, ali slazem se i sa onim tumaranjem u medjuvremenu ...

edit: ja sam provela citavo leto u razmisljanu koju cu medjusobnun relaciju da udenem dvojici glavnih junaka. Da li su rodjaci, prijatelji, poznanici ili se igrom paradoksalnog slucaja sreli. Oni inace vode dijalog, jedan mora da se isprica da umre u miru, drugi mora da se isprica da (nastavi) da zivi u miru ... Banalno, ali nije ako se ljudski odradi. Vreme cini svoje ... mora da sazri.



Da, tumaranje i dileme postoje shta god da stvarash. Fora je da kada ti na pamet padne par ideja, brzo ih zabelezhish negde, a zatim probash da izgradish osnovni koncept oko njih. On mora da ima tok, tj:

A-pochetak.
B-25% priche.
C-sredina.
D-75% priche.
E-kraj.

"A" je obichno 'otvaranje' gde se daje osnovna postavka sveta u kom se pricha deshava, par stvari o likovima i obavezno se pokazhe ko je heroj koji ce da nosi prichu. U "Redovu Rajanu" to pochinje eksplozivnim iskrcavanjem, a zavrshava se kada saveznici preuzmu plazhu.

"B" je mesto gde obichno pochinje prava pricha. U "Redovu Rajanu" tu saznajemo shta je cilj glavnih junaka koje cemo gledati do kraja filma (da pronadju i spasu Rajana). U "Minority Report" je to onda kad kukuruz izvuche svoju kuglicu, te krene begati itd.

"D" je mesto gde se obichno ubacuje obrt ili neko otkrice, i sluzhi kao priprema za kraj priche. Primer za "Redova Rajana" je deo gde Tom Henks otkriva da je bio uchitelj pre rata, a zavrshava se delom kada pronadju samog Rajana i shvate da je super lik, a ne jajce, ko shto su dotle mislili.


Vremenom ti josh neke ideje mogu pasti na pamet, a ti onda vidi da li mogu da udju u tu prichu, ili menjaju neke njene delove iz korena, shto ne mora uvek da bude problem. A ako nikako ne mogu da se iskoriste, onda ih samo sachuvash za neku drugu prichu.


Svaka knjiga, film, strip, igra, su u stvari skup kratkih pricha (scena) koje zajedno chine celinu. Tako da je pochetnicima najbolje da krenu bash od kratkih pricha. U pochetku nek urade 2-3 takve priche koje mogu da stoje same za sebe, a zatim nek urade 2-3 takve priche koje trebaju da povezhu u celinu. Tada ce dobiti svoju prvu malu knjigu, scenario za 30 minuta filma ili strip od 30-tak strana.

Takodje, ako neko zheli da pishe da bi vezhbao pripovedanje i samu tehniku pisanja, a fali mu ideja o chemu konkretno da pishe, onda nek preskochi IDEJU i nek odma krene na ZANAT. Dakle, uzmesh neki film ili chak samo jednu scenu filma (2-6 minuta) koju poznajesh u detalje i napishesh scenario za taj deo. Da bi od takvog scenarija dobio knjigu, potrebno je dodati josh 50% vishe detalja, tj. opisati emocije, ubaciti stila itd.

Moj takav primer su igre Unreal2 (2002/2003) i Doom3 (2005/2006), za koje je poznato da super izgledaju, ali da skoro ni nemaju prichu. Obe igre naravno imaju dobru prichu, ali je ona katastrofalno isprichana. Onda sam lepo uzeo i napisao scenario za pochetne i josh neke scene, onako kako bih ja to uradio da sam pravio te igre, i odmah je bilo mnogo bolje. Da je Doom3 tako pocheo, 90% igracha bi u startu bilo uvucheno u svet i prichu koju igra nudi.

#63 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 15 December 2007 - 15:22

Vremenom ti josh neke ideje mogu pasti na pamet, a ti onda vidi da li mogu da udju u tu prichu, ili menjaju neke njene delove iz korena, shto ne mora uvek da bude problem. A ako nikako ne mogu da se iskoriste, onda ih samo sachuvash za neku drugu prichu.


To ja radim. Skoro nista ne bacam. Sve napisano nadje svoj put do pravog mesta. Imala sam nekoliko prica u razradi. "Oljustim" jednu da bih adaptirala u drugu. Ponekad cak i oplemenim sam koren price sa tim implantatima. Iz jedne ode jeziku sam izvukla nekoliko pasusa i opis jezicke lagune primenila na susret izmedju dve glavne licnosti. Interesantno je koliko toga moze da se dobije samim menjanjem konteksta a uz samo malo jezicko prepravljanje. Jezik ZIVI ...

#64 andjelija

andjelija
  • Banned
  • 757 posts

Posted 04 March 2008 - 22:35

moram da priznam da su pesic i cyber dali par dobrih ..kako se kaze...nije predloga nego....kako treba da radis...(stao mi trenutno mozak)...

imala sam san, koricu knjige...i pocinjem vec treci put da je pisem...imam (valjda sam dogurala do 50 strana do sada...ne smem da gledam)...problem je sto nisam pisac, a imam fizicku potrebu da napisem knjigu vezano za tu koricu sto sam sanjala. mesam svoje dogadjaje i mastu... ide mi...ali i ne ide mi....
uhvati me bes ponekad jer je to nenormalno kako srocim recenicu... kao da sam je nogama pisala.
ogadim se samoj sebi zbog toga.

a drugo jos veci problem mi je, zmedju ostalog, da sedim skoncentrisano i pisem..obicno uhvatim da pisem u stvari u lobiju skole, pa kad dodjem kuci prekucavam...taj lobi, ima fotelje bas udobne, iako pun ljudi, daje mi privatnost koja mi treba za koncentraciju....

a da to drugo..drugo je sto ne znam kako jasno da definisem konture price...sta hocu da postignem? ja bih da zabavim citaoca, ali ujedno da dodjem do te korice sto sam sanjala. htela bih dramu i komediju, katastrofu i klimakse... da dodjem do srzi kroz izmisljene i neizmesljene dogadjaje. ne mogu da to bude autobiografija, iako bi imalo materijala za tom.

i bas sam na muci. a o tome kako sastavim recenicu necu da pricam..... kad ne citam knjige. a i da citam isto mi bilo...

#65 enamat

enamat
  • Members
  • 7,507 posts

Posted 05 March 2008 - 19:23

a o tome kako sastavim recenicu necu da pricam..... kad ne citam knjige. a i da citam isto mi bilo...

Ne bi ti bilo isto. Veruj mi, kad citas i citas i citas, jednog dana iz tebe krenu da izviru recenice niotkuda. osim ako nisi totalni anti-talenat, a sumnjam. Ljudi koji mnogo citaju, iako recimo pola zivota nisu rec napisali, uzmu pa napisu knjigu sa pedet i kusur. Zato ako imas ideju, a muci te forma, to jest kako ces ideju pretvoriti u reci, pusti nek odlezi malo, a u medjuvremenu probaj da citas. Sto se snova tice, znam kako ti je, gomila pesama, nekoliko prica i pola jedne knjige za decu (koja ceka svoj kraj), sve doslo iz moje mastovite nocne podsvesti, koju je jednostavno steta ne iskoristiti.

Edited by enamat, 05 March 2008 - 19:25.


#66 andjelija

andjelija
  • Banned
  • 757 posts

Posted 05 March 2008 - 20:45

ako pustim da odlezi ponece me druge stvari ...vec sam pod zescim stresom...ne odvajam se od racunara, ko sta radi samo pisem, pisem, pisem (nesto drugo)... i imam jednu adaptacjiu da uradim..na nosu mi stoji(!) ...a ova umesto da mi bude luft, samo me opterecuje. a ne mogu da je batalim opterecena sa njom...i
da li vi pisci, da li ste ikada pokusali da pisete nesto cemu ne znate kraj, a vala ni sredinu? nego preko tog pisanja, provocirate svoju psihu dokle mozete.
osusice mi se mozak ovim tempom.

Edited by andjelija, 05 March 2008 - 20:46.


#67 enamat

enamat
  • Members
  • 7,507 posts

Posted 06 March 2008 - 10:34

da li ste ikada pokusali da pisete nesto cemu ne znate kraj, a vala ni sredinu?

ja recimo samo tako i umem da pisem. nemam strpljenja, niti ikad imam u glavi viziju cele price. Nego mi se u glavi stvori dobar pocetak pa krenem da kucam i iz jedne recenice nastaje sledeca itd. Neki put uspesno dodjem do kraja sve tako smisljajuci usput, a neki put se i zakocim na sredini. Sa romanom je valjda drugacije, tu bi neki okvir morao da postoji u startu, al sa tim stvarno nemam iskustva.

#68 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 21 March 2008 - 19:06

i vežbati stil sa rejmonom kenoom

:rolleyes:

Mislim da bez imitacije nema ni stila. Ovladati svacim sto ti se dopada (a da bi znao sta ti se dopada - citati, citati i citati), a onda to spojiti i prokuvati i zaciniti, i to je to.
Ah da, i ona "sitnica" - imati temu.
:huh:

#69 joakimvitriol

joakimvitriol
  • Members
  • 3,313 posts

Posted 21 June 2008 - 06:16

:ph34r:

Mislim da bez imitacije nema ni stila. Ovladati svacim sto ti se dopada (a da bi znao sta ti se dopada - citati, citati i citati), a onda to spojiti i prokuvati i zaciniti, i to je to.
Ah da, i ona "sitnica" - imati temu.
:)


Saglasan sam s' tim što mislim da je i tema podložna imitaciji. Svi vrlo dobro znamo da je npr. Bunjuel (hvala DWTS) bio kompilator, plagijator i da je direktno krao od Ejzenštajna :D a da se većina modernih autora bavi upravo recikliranjem i eklektičkim metodama što je vrlo dobra stvar.

Nego kad ćemo moći da pročitamo kratke priče forumaša

E ljudi ajde svi sa topica da naprave po jednu kratku pricu i da napravimo jednu eBook kratkih pricica!

ili spisateljska blokada još nije prevaziđena mada je lek već pronađen u vidu pisanja priče o čuvenoj blokadi - neko je već pomenuo Albaharijev recept.

#70 mango

mango
  • Members
  • 11,607 posts

Posted 21 June 2008 - 17:09

Saglasan sam s' tim što mislim da je i tema podložna imitaciji. Svi vrlo dobro znamo da je npr. Bunjuel (hvala DWTS) bio kompilator, plagijator i da je direktno krao od Ejzenštajna :ph34r: a da se većina modernih autora bavi upravo recikliranjem i eklektičkim metodama što je vrlo dobra stvar.


zasto je to vrlo dobra stvar?

#71 gilindu

gilindu
  • Members
  • 1,105 posts

Posted 21 June 2008 - 19:44

Saglasan sam s' tim što mislim da je i tema podložna imitaciji.

Ti si saglasan s tim sto ti mislis!? :ph34r:

#72 joakimvitriol

joakimvitriol
  • Members
  • 3,313 posts

Posted 21 June 2008 - 20:38

zasto je to vrlo dobra stvar?


Pa zašto se opterećivati potragom za svetim gralom (originalnošću) kad je skoro sve već smišljeno. Mislim da je potpuno u redu raditi na razradi ideja drugih autora. Nikad nisam imao predrasude u vezi sa originalnošću. Svaka čast tipu koji je prvi smislio nešto ali najčešće oni koji dođu posle njega usavrše ideju.

Ti si saglasan s tim sto ti mislis!? :ph34r:


Uglavnom da. :)

#73 schneetzla

schneetzla
  • Members
  • 239 posts

Posted 08 July 2008 - 14:24

Saglasan sam s' tim što mislim da je i tema podložna imitaciji. Svi vrlo dobro znamo da je npr. Bunjuel (hvala DWTS) bio kompilator, plagijator i da je direktno krao od Ejzenštajna :ph34r: a da se većina modernih autora bavi upravo recikliranjem i eklektičkim metodama što je vrlo dobra stvar.

Nego kad ćemo moći da pročitamo kratke priče forumaša

ili spisateljska blokada još nije prevaziđena mada je lek već pronađen u vidu pisanja priče o čuvenoj blokadi - neko je već pomenuo Albaharijev recept.


eto to sto rece gospoda joakimvitriol i andisam.

recikliranja je uvek bilo, jedino sto to danas nije sramota priznati :)

da nema recikliranja, ne bi bilo ni savremene knjizevnosti. ili se mozda varam?

a sto se tice same teme - kako poceti pisanje knjige?
tu mi se cini sjajnim savet josea saramaga koji dvadeset godina nije nista pisao jer nije imao sta da kaze
kada bi ga polusali pisci u srbiji, gde bi im kraj bio?

#74 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 22 December 2008 - 07:04

da nema recikliranja, ne bi bilo ni savremene knjizevnosti. ili se mozda varam?


To se fino kaze intertextualnost. I vuk sit i ovce na broju. :ph34r:

#75 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 22 December 2008 - 13:05

Pre cetiri godine mi pade na pamet sjajna ideja za knjigu. Uradila malo research i na tome ostade. Nisam osecala da je vreme. Prosle cetiri godine, drugo sam radila punom parom. Nisam uopste mislila na moju ideju. Ama itch!

A onda se probudim jednog jutra nakon cetiri godine, onako rana zora, pet ujutru. Bez ikakvog plana sednem za pisaci sto, pustim Chopena (spontano), i pocnem da pisem. Doslo iz vedrog neba. Izgleda da se krckalo nesvesno pa akumuliralo i sazrelo.

Ovako sam ja to uradila u grubim crtama:

- napisala sinopsis (o cemu ce da se radi sa naznakama; sadrzaj resen)

- mucnula glavom pa rasporedila to preliminarno kada ce sta da se desi, zbog forme

- mucnula jos malo glavom pa opet preliminarno (uvek bude nijansiranja posle) smislila ko sta pripoveda i gde

Onda (posto sam vizuelan tip) zamislim tu konstrukciju kao na primer 10 tanjira na stolu, numerisanih. A ja znam koji tanjir sa cime punim. Onda mozes odakle hoces da krenes. Zavisi od inspiracije, sta ti nadodje. Ne mozes nikada da zalutas. Naravno modifikuju se tu neke stvari u toku procesa. Ali kostur imas.

Prosto!

Edited by cyberwor/L/d, 22 December 2008 - 13:06.