Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /srv/b92/sajtovi/forum/forum/index.php(1) : runtime-created function(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(53) : eval()'d code on line 3 Političke provokacije - Page 18 - Umetnost - Forum B92

Jump to content


Photo
- - - - -

Političke provokacije


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
264 replies to this topic

#256 Gojko & Stojko

Gojko & Stojko
  • Members
  • 3,000 posts

Posted 28 February 2008 - 05:46

Posted Image

Sem Licov (Sam Leach) autoportret, jedan od finalista ovogodisnjeg konkursa za Archibald Prize (najveca australijska slikarska nagrada, dodeljuje se svake godine za portret javne licnosti).

Komentar jednog od vodja lokalnih udruzenja Jevreja (ceo clanak ovde):

The president of the New South Wales Jewish Board of Deputies, Robert Goot, said it was an artist's prerogative to express him- of herself.

"It is always a matter for an individual artist as to how he or she expresses themselves and we obviously wholeheartedly agree with the denunciation of Nazi evil by Sam Leach,'' Mr Goot said.

"It may be that some members of the community are offended but we accept that his intention was well-meaning and constructive.

"There are developments in the world today, particularly in Iran, Middle Eastern countries and in the treatment of minorities in Sudan and elsewhere, which make Leach's point about the potential for evil in our world not only profound but entirely valid.''


Share & Enjoy

#257 BeatrisDal

BeatrisDal
  • Banned
  • 5,317 posts

Posted 28 February 2008 - 14:55

itd.
"It is always a matter for an individual artist as to how he or she expresses themselves and we obviously wholeheartedly agree with the denunciation of Nazi evil by Sam Leach,'' Mr Goot said.

Share & Enjoy



dobro, ovaj post je u korist stava da umetnicko delo mora biti u odredjenoj meri i politicki korektno ( moralno korektno, ljudski korektno, kako god hoces) da bi uopste bilo smatrano umetnickim

"It may be that some members of the community are offended but we accept that his intention was well-meaning and constructive.


mislim, sta reci

#258 BeatrisDal

BeatrisDal
  • Banned
  • 5,317 posts

Posted 28 February 2008 - 15:04

evo jos jedne Leachove izjave iz texta koja to potvrdjuje:

"I do feel a bit nervous about putting it out there," he said. "I just hope people understand the spirit in which it is intended"

"I think it's possible [that some people will find the picture offensive] but that's the opposite to what I was trying to do. It's the opposite of glorifying the Nazis."


razmisljala sam da li da citiram jos nesto iz teksta intervjua (inace jako zanimljivog) ali ne mora, dovoljno je samo kliknuti na link

poenta je da se umetnik u toku intervjua sve vreme pravda i insistira da njegovrad bude shvacen kao kritika savremenog sveta odnosno ukazivanje na nazi zlo koje u njemu jos uvek postoji i vreba, a niposto ne velicanje nacizma

znaci- pitanje morala itekako igra ulogu, ako ne u proceni toga da li je sporno delo umetnicko, onda svakako u proceni da li je ono ili nije drustveno prihvatljivo i da li moze biti javno izlozeno i promovisano

toliko o "beskonacnoj" slobodi izrazavanja u umetnosti
nekakva cenzura mora postojati, u zdravom smislu naravno


...aha, i gde je sad king luie sa pricom o pravu na neogranicenu slobodu umetnickog izrazavanja?

ako nije dozvoljeno izlagati umetnicko delo u kojem se afirmativno prikazuje Hitler, zasto bi to bilo dozvoljeno kad je npr Jasari u pitanju? u cemu je razlika izmedju velicanja Hitlera i bilo kog drugog zlocinca?

Edited by BeatrisDal, 28 February 2008 - 22:58.


#259 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 28 February 2008 - 15:44

nije mi jasno, na šta se ova zabrana odnosi?
ne sme da postoji objekt provokacije? poruka umetničkog dela mora da bude uopštena? ie. univerzalna... pa ko kaže da je politička provokacija nužno partikularna?


Ja sve vreme vrishtim da politicka provokacija u umetnickom delu treba da bude sekundarna stvar, a ne noseca. Dakle, mozda da bude povod da se na njoj izgradi nesto univerzalnije - ako u nekom um. delu postoji politicka provokacija, ona treba da provocira svuda - ne samo u Srbiji ili Izraelu, vec svuda - i u polineziji, skandinaviji, na Kosovu. U suprotnom, nije dovoljno univerzalna i namenjena je dnevnoj politici.


nego, šta kažeš na drugačiji pristup? hajde odaberi jedno umetničko delo koje savršeno odgovara tvom ukusu i tvom shvatanju umetnosti. ne tražim stručnu analizu, ali objasni kako to delo zadovoljava tvoje kriterijume
imaš prednost, uz dobronamerno upozorenje - trudiću se da svaki tvoj iskaz upotrebim kao kontra-argument, pa te molim da budeš decidan, nedvosmislen, jasan
jel može?


Pa da se ne igramo mini-kviza, imamo jednu temu u arhivi (ili dve) na kojima je sve to lepo i nasiroko diskutovano.

Ukratko (ali zaista ukratko) - eno bikova u altamiri. Ti crtezi poseduju sve - bogatstvo linije, svedenost (stilizaciju), slobodnu igru bojenih povrsina i crteza, mnogoznacnost (njihova prvobitna funkcija izgubila se pod slojevima vekova, mozes da ih interpretiras kako hoces bez umetnikovog obrazlozenja, dakle samodovoljnost).

Stavi pored ovih jos uvek likovno svezih bikova nemusti Maliqijev Pop Art - nema dileme da se radi i Originalu i Falsifikatu.


@G/S: umetnik je, ocigledno, postigao svoj cilj - shtaka mu je pomogla da udje u finale. E, sad - da li bi usao u finale da se nije oslonio na ovako jak politicki simbol, dilema je koju mozemo da ostavimo nekom paralelnom svetu gde su vrednosti bolje definisane.

Edited by CowBoy, 28 February 2008 - 15:48.


#260 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 28 February 2008 - 15:50

Ja sve vreme vrishtim da politicka provokacija u umetnickom delu treba da bude sekundarna stvar, a ne noseca. Dakle, mozda da bude povod da se na njoj izgradi nesto univerzalnije - ako u nekom um. delu postoji politicka provokacija, ona treba da provocira svuda - ne samo u Srbiji ili Izraelu, vec svuda - i u polineziji, skandinaviji, na Kosovu. U suprotnom, nije dovoljno univerzalna i namenjena je dnevnoj politici.

ok, dozvoljavaš političku provokaciju, to je već nešto

problem sa tim univerzalijama jeste što nisu baš tako lako utvrdive kao što ti možda čini
* kako ti se čini bjork i njeno skandiranje kosovu na koncertu u japanu? mogu da se kladim da japanska publika veze nema o kosovu, ali je reagovala na provokaciju
** da li si konsultovao nekog sa strane o univerzalnosti malićijeve provokacije? ili pričaš iz svog ličnog ugla, pritisnut predrasudama?
*** malićijev rad jeste smerao na "univerzalnost" (pod navodnicima jer se nismo složili oko značenja), zato ga je i stavio uprepoznatljiv kontekst

Pa de se ne igramo mini-kviza, imamo jednu temu u arhivi (ili dve) na kojima je sve to lepo i nasiroko diskutovano.

ne, nisam mislila ni na kakav kviz. htela sam malo više konkretnih prizora i malo više konkretnih stavova
ne mora. nikom ništa

#261 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 28 February 2008 - 16:53

ok, dozvoljavaš političku provokaciju, to je već nešto

problem sa tim univerzalijama jeste što nisu baš tako lako utvrdive kao što ti možda čini
* kako ti se čini bjork i njeno skandiranje kosovu na koncertu u japanu? mogu da se kladim da japanska publika veze nema o kosovu, ali je reagovala na provokaciju
** da li si konsultovao nekog sa strane o univerzalnosti malićijeve provokacije? ili pričaš iz svog ličnog ugla, pritisnut predrasudama?
*** malićijev rad jeste smerao na "univerzalnost" (pod navodnicima jer se nismo složili oko značenja), zato ga je i stavio uprepoznatljiv kontekst


Naprotiv, ne dozvoljavam politicku provokaciju vec mogucnost umetnickog dela da isprovocira i shvatanje politike kod ljudi - ali samo kao sekundarnu reakciju na neko delo. Ali, temeljiti svoje delo na portretu Hitlera i samo na tome - pa jasno je da se mala snaga talenta nadomestava snagom simbola Velikog Diktatora.

To je inferiorna umetnost, odnosno nije umetnost u pravom smislu te reci - parazitira na portretima Rubensa ili Pikasa kao formi, ali nema tu snagu pa se sluzi etabliranim mitovima: bio to Hitler, Jashari ili Elvis, sve jedno je.

* Bjork nije provocirala, nego je, bremenita neznanjem (i emocijom, takodje), vikala "Kosovo, Kosovo" - da joj je CNN shapnuo "Kostunica", ona bi provocirala na taj nacin, uzvikivala ime zombija, sa istim nepoznavanjem materije. Mukica mala :rolleyes:

** zasto da se konsultujem o Maliqijevom Jashariju - pa iznelo je dosta ljudi misljenje, niko od njih pozitivno. Sa druge strane nismo imali kriticare Maliqija vec kriticare Obraza (kao da se to ne podrazumeva).
Koga da pitam za altamirske bikove - svi savremenici su vec odavno sahranjeni. Da li je moguce da ne razumes o cemu govorim?

*** da je Maliqi hteo univerzalnost, ne bi se postapao Vorholom. Izgradio bi sopstveni izraz. Vorhol, pa jos i ripoff-ovan, zaista katastrofa.


one, nisam mislila ni na kakav kviz. htela sam malo više konkretnih prizora i malo više konkretnih stavova
ne mora. nikom ništa


Sta ces konkretnije od altamirskih bikova? Van Ajk, Rubens, El Greko, Pikaso, Mur, Roden ili Kle, sve jedno je. Dok se ne stigne do dosetke tipa Vorhola ili Dishana.



edit: par reci

Edited by CowBoy, 28 February 2008 - 17:01.


#262 BeatrisDal

BeatrisDal
  • Banned
  • 5,317 posts

Posted 28 February 2008 - 20:59

@G/S: umetnik je, ocigledno, postigao svoj cilj - shtaka mu je pomogla da udje u finale. E, sad - da li bi usao u finale da se nije oslonio na ovako jak politicki simbol, dilema je koju mozemo da ostavimo nekom paralelnom svetu gde su vrednosti bolje definisane.


pa pobogu jel znas nesto o tom umetniku ili si ga samo ovako, na osnovu jedne slike, unapred zapljunuo da je netalentovan i da mu je potrebna "staka" da bi njegova dela imala nekakvu vrednost?
ti dajes sebi za pravo da smatras da si kompetentniji od strucne komisije koja je sliku ocigledno procenila kao vrhunsko umetnicko delo a slikara kao talentovanog umetnika

sto se Bjork tice, zna o Kosovu vise nego ti, to mozes da mi verujes na rec

#263 Gojko & Stojko

Gojko & Stojko
  • Members
  • 3,000 posts

Posted 29 February 2008 - 01:20

@G/S: umetnik je, ocigledno, postigao svoj cilj - shtaka mu je pomogla da udje u finale. E, sad - da li bi usao u finale da se nije oslonio na ovako jak politicki simbol, dilema je koju mozemo da ostavimo nekom paralelnom svetu gde su vrednosti bolje definisane.

Mislim da bi, cak i da je sebe uslikao u recimo jahacoj uniformi ili kao cistaca djubreta - moj utisak je da je portret dovoljno dobar u poredjenju sa ostalim finalistima (doduse na osnovu onoga sto sam pogledao sa ekrana, dozvoljavam da mozda promenim misljenje kad odem da pogledam izlozbu finalista nakon zavrsetka konkursa). Sta je meni bilo interesantno u celoj prici je civilna reakcija jevrejske zajednice, posto sam ubedjen da bi dobar deo javnosti ovde reagovao ostro da se naslikao u arapskoj nosnji.

Spoiler! --Click here to view--

Bjork nije provocirala, nego je, bremenita neznanjem (i emocijom, takodje), vikala "Kosovo, Kosovo" - da joj je CNN shapnuo "Kostunica", ona bi provocirala na taj nacin, uzvikivala ime zombija, sa istim nepoznavanjem materije. Mukica mala :rolleyes:

Gledao sam Bjork ovde mesec dana ranije - to joj je standardan zavrsetak koncerta i 'dizanje' za veci deo publike da skace (sto bi u Beogradu rekli oni navijaci - 'ko ne skace - S.....'). Ovde je samo u uvodu rekla da je za tu priliku posvecuje aboridzinskim prijateljima (cija je crveno-crno-zuta zastava jedna od nezvanicih australijskih zastava). Ja sam tad komentarisao da bi bila idealna za skoriji prigodni koncert u Pristini, ne znam da li je tamo iko dosao na takvu ideju. Znala/ne znala, ona svakako nije napisala pesmu povodom Kosova nego Farskih ostrva, a tekst i izvodjenje bi svakako odgovarali trenutku.

Share & Enjoy

#264 Gojko & Stojko

Gojko & Stojko
  • Members
  • 3,000 posts

Posted 29 February 2008 - 01:36

Ako nije dozvoljeno izlagati umetnicko delo u kojem se afirmativno prikazuje Hitler, zasto bi to bilo dozvoljeno kad je npr Jasari u pitanju? u cemu je razlika izmedju velicanja Hitlera i bilo kog drugog zlocinca?

<Govori Vasa Pelagic>
Onaj bradati razbojnik Ned Keli koji je davno pljackao i ubijao po Viktoriji je u dobrom delu naroda zapamcen kao neko ko je digao glas protiv bezdusne vlasti tog vremena. Sidni Nolan se u nekim elementima poistovecivao sa Ned Kelijem.

Hitler je bio vlast, i osim onih gledalaca iz centra "Sava" koji su na projekciji filma "Der Untergang" aplaudirali Gancovoj recenici da ce ga Nemci pamtiti po dobru jer je Evropu oslobodio od Jevreja, i nemackih neonacista, malo ih je na planeti koji za arhetip institucionalizovanog zla ne bi uzeli Hitlera.
</Govori Vasa Pelagic>

SaE

#265 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 29 February 2008 - 13:00

Prvo kazes ovo:

pa pobogu jel znas nesto o tom umetniku ili si ga samo ovako, na osnovu jedne slike, unapred zapljunuo da je netalentovan i da mu je potrebna "staka" da bi njegova dela imala nekakvu vrednost?


A odmah zatim ovo:

... sto se Bjork tice, zna o Kosovu vise nego ti, to mozes da mi verujes na rec


... dakle, znas da Bjork zna vise od mene o problemu Kosova, a meni uskracujes pravo da znam vise od neke komisije:huh:.

E, u slucaju Bjork radi se o znanju (njenom neznanju :rolleyes:, zapravo). U slucaju spornog portreta, ne radi se o znanju ili faktografiji - radi se o nemerljivoj stvari, gde i ja i komisija imamo istu tezinu glasanja za i protiv.


@G/S: nisam video ostale finaliste, cak i sama rec finale je, po meni, diskutabilna (nikada nisam verovao u nagrade i nagradjivanja, mada sam i sam par puta bio nagradivan od strane nekih komisija).
Ono sto vidim na ovom jpeg-u je prosecan portret koji se izdvaja samo po prepoznatljivoj pozi i uniformi.

Edited by CowBoy, 29 February 2008 - 13:01.