Jump to content


Photo
- - - - -

Političke provokacije


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
264 replies to this topic

#241 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 25 February 2008 - 12:56

Haha, pa o tome smo vec pricali - da sam ja bio selektor, ne vdim ni jedan razlog (sem politicke korektnosti) zbog kojeg bih izlozio onaj rip-off sa nemustim konceptualnim obrazlozenjem. Jashari postao pop-ikona tralala - zaista nije neki izgovor. Isto bih mislio i za Mladica, na primer.

To ne bi bila cenzura, to je jednostavno selekcija. A to su dve razlicite stvari.

ok, znači imaš beskrajno poverenje u selektore, oni imaju ekskluzivnu moć da utvrđuju šta je - "zaista kvalitetno" delo, tj ono koje nadraste poruku koju ima na prvu loptu (quote by cowboy)
ako i ne prepoznaju drugu loptu, ništa strašno, za stotinak godina će stići neki novi selektor koji će to prepoznati?

#242 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 25 February 2008 - 13:08

ok, znači imaš beskrajno poverenje u selektore, oni imaju ekskluzivnu moć da utvrđuju šta je - "zaista kvalitetno" delo, tj ono koje nadraste poruku koju ima na prvu loptu (quote by cowboy)
ako i ne prepoznaju drugu loptu, ništa strašno, za stotinak godina će stići neki novi selektor koji će to prepoznati?


Naprotiv, selekcije ocigledno nema, jer su takva pravila - ako bi Koons poslao svoje govno u najlon kesi kao eksponat, ono bi bilo izlozeno. Vesti kriticari nasli bi dublji razlog za izlaganje govneta. Ako bih ja poslao svoje govno istoj galeriji, okarakterisali bi me kao provokatora. Zato sto se moja i Koons-ova licna karta razlikuju u par slova.

"Prva lopta" ili prvi utisak - izvini zbog pogresnog izrazavanja:) bas te je razbesnela moja jezicka nekultura pa si se samo za to uhvatila.

Inace, jedina selekcija u koju zaista verujem je ona koju pravi sam umetnik kada su njegova dela u pitanju - problem je sto nema puno umetnika, mnogo je vise izvodjaca koji misle da njihova i najsiromasnija dosetka obara s nogu.

Edited by CowBoy, 25 February 2008 - 14:11.


#243 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 25 February 2008 - 13:18

Naprotiv, selekcije ocigledno nema, jer su takva pravila - ako bi Koons poslao svoje govno u najlon kesi kao eksponat, ono bi bilo izlozeno. Vesti kriticari nasli bi dublji razlog za izlaganje govneta. Ako bih ja poslao svoje govno istoj galeriji, okarakterisali bi me kao provokatora. Zato sto se moja i Koons-ova licna karta razlikuje u par slova.

izražavaš ili apsolutno poverenje u selekciju, kad govorimo načelno
ili apsolutno nepoverenje, kad govorimo o konkretnim slučajevima

mislim da treba malo relaksiranije da gledaš na scenu, naravno da tu ima svakakvog treša, ali trešu je rok trajanja ograničen, a taj rok ne zavisi od ideologije koja trenutno preovlađuje na sceni, mada vidim da si pod snažnim utiskom da nije tako

zahtev da neko umesto tebe bira šta treba izlagati a šta ne, iscrpljuje se čim naiđeš na izbor koji ti se ne sviđa
ok, ali kakvo načelo želiš iz toga da napraviš?

"Prva lopta" ili prvi utisak - izvini zbog pogresnog izrazavanja:) bas te je razbesnela moja jezicka nekultura pa si se samo za to uhvatila.

nemam ništa protiv "jezičke nekulture", igrala bih se i da si napisao "prvi utisak" - svejedno mi je da li je lopta ili utisak, težiše mi je bilo na "prva/prvi"

Inace, jedina selekcija u koju zaista verujem je ona koju pravi sam umetnik kada su njegova dela u pitanju - problem je sto nema puno umetnika, mnogo je vise izvodjaca koji misle da njihova i najsiromasnija dosetka obara s nogu.

zašto je to problem i kome? publici? čitavoj sceni?

#244 king louie

king louie
  • Members
  • 3,153 posts

Posted 25 February 2008 - 13:31

.

Edited by king louie, 25 February 2008 - 22:48.


#245 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 25 February 2008 - 13:45

izražavaš ili apsolutno poverenje u selekciju, kad govorimo načelno
ili apsolutno nepoverenje, kad govorimo o konkretnim slučajevima

mislim da treba malo relaksiranije da gledaš na scenu, naravno da tu ima svakakvog treša, ali trešu je rok trajanja ograničen, a taj rok ne zavisi od ideologije koja trenutno preovlađuje na sceni, mada vidim da si pod snažnim utiskom da nije tako

zahtev da neko umesto tebe bira šta treba izlagati a šta ne, iscrpljuje se čim naiđeš na izbor koji ti se ne sviđa
ok, ali kakvo načelo želiš iz toga da napraviš?


Selekcija ima svoja ogranicenja - zato i ne verujem previse u selekciju, cak ni nacelno. Rekao sam da je selekcija najbolja kada se odvija na licnom nivou - narocito kada umetnik, pre svih, odluci sta ce da izlaze a sta ne.
Medjutim, neka univerzalna pravila postoje - ako, kao u slucaju Milice Tomic, publika cak ni ne shvati da je nesto eksponat a ne neduzni kontejner - pa, bice da nije problem u publici vec u selekciji (o "umetniku" da ne trosim reci).

Mi smo sve vreme na ivici - tacno je da je jedino sto cu da primim od Maliqijevog dela politicku poruku, tacno je da je sporni plakat zapravo eufemizam, tacno je da je besmisleno izlozbu nazvati "umetnici sa kosova" jer je potpuno nejasno sta znaci recenica "umetnik sa kosova" ili "umetnik iz Gruzije" - sem da covek zivi na toj koordinatnoj tacki. Ako je u pitanju narodna radinost, onda ok - deo folklora. Ali, ako su umetnici u pitanju, cemu geografsko poreklo tamo gde geografija ne igra nikakvu ulogu?

Dakle, sve je to tacno, ali tacno je i nesto drugo - da umetnost ne treba ogranicavati, da je nemoguce odrediti umetnicku vrednost necega van njegove trzisne ili medijske vrednosti itd.

Ovaj donji pasus ponistava ovaj gornji, jer je neko tako rekao. E, ja ne mogu da se slozim sa toliko demokratije. Takav sam, izgleda da je to jedino opravdanje koje mi je dopusteno da iznesem.


zašto je to problem i kome? publici? čitavoj sceni?


... naravno. Scena postoji, publika postoji - ali vrednosti ne postoje. Raj za manipulisanje (politicko, ekonomsko, kakvo hoces).

Edited by CowBoy, 25 February 2008 - 13:51.


#246 king louie

king louie
  • Members
  • 3,153 posts

Posted 25 February 2008 - 13:56

.

Edited by king louie, 25 February 2008 - 22:48.


#247 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 25 February 2008 - 13:58

Selekcija ima svoja ogranicenja - zato i ne verujem previse u selekciju, cak ni nacelno. Rekao sam da je selekcija najbolja kada se odvija na licnom nivou - narocito kada umetnik, pre svih, odluci sta ce da izlaze a sta ne.

ok, učinilo mi se da si zamerio kustosima i kritičarima na odsustvu selekcije, i da je to ono što od njih prevashodno očekuješ

Medjutim, neka univerzalna pravila postoje - ako, kao u slucaju Milice Tomic, publika zak ni ne shvati da je nesto eksponat a ne neduzni kontejner - pa, bice da nije problem u publici vec u selekciji (o "umetniku" da ne trosim reci).

nisam baš razumela - kako ta "univerzalnost" obezbeđuje publici/akterima na sceni da shvate da nije reč o npr. nedužnom pisoaru, ili o mazarijama poluludog slikara koji je sebi odsekao uvo?

...tacno je da je besmisleno izlozbu nazvati "umetnici sa kosova" jer je potpuno nejasno sta znaci recenica "umetnik sa kosova" ili "umetnik iz Gruzije" - sem da covek zivi na toj koordinatnoj tacki. Ako je u pitanju narodna radinost, onda ok - deo folklora. Ali, ako su umetnici u pitanju, cemu geografsko poreklo tamo gde geografija ne igra nikakvu ulogu?

naravno da igra - kosovo je deo konteksta, a kontekst neodvojiv činbenik umetničkog rada

Dakle, sve je to tacno, ali tacno je i nesto drugo - da umetnost ne treba ogranicavati, da je nemoguce odrediti umetnicku vrednost necega van njegove trzisne ili medijske vrednosti itd.

Ovaj donji pasus ponistava ovaj gornji, jer je neko tako rekao. E, ja ne mogu da se slozim sa toliko demokratije. Takav sam, izgleda da je to jedino opravdanje koje mi je dopusteno da iznesem.

sve ti je dopušteno da izneseš, dok se ne kosi sa elementarnim načelima forumske komunikacije

što se tiče ocene o tome da se vrednost dela utvrđuje i uz pomoć tržišta i medija, jer je "neko tako rekao" - ne bih se složila. zvuči mi to kao naivna predstava o društvenom ugovoru, gde se akteri skupe pa se slože da odsad žive u uređenoj državi pod određenim pravilima...

... naravno. Scena postoji, publika postoji - ali vrednosti ne postoje. Raj za manipulisanje (politicko, ekonomsko, kakvo hoces).

za vrednosti smo svi podjednako odgovorni, nije to neki paket koji stiže odozgo pa se mi ponašamo po pravilima, niti zasedne elita pa ih utvrdi. ljudski su poslovi dinamična i raznovrsna stvar, šteta ih je posmatrati tako jednodimenzionalno...

#248 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 25 February 2008 - 13:59

Promašio si tu ceo fudbal, CowBoyu. Podneblje, kulturna, politička i društvena zbilja itekako igraju ulogu. Britanski pop-art se jako razlikuje od američkog, a razlike proizilaze baš iz "britanstva". Francuski impresionisti, njemački expresionisti, flamanski majstori, italijanska renesansa... ma nema velike ni bitne umjetnosti, a da nije organski srasla s lokalnim podnebljem i tlom.


... naravno, i takodje nema velike ni bitne umetnosti koja se ne moze posmatrati van geografskog konteksta.
edit: ako je posmatras samo kroz faktografiju, degradiras sustinu umetnickog dela. Svodis ga na informaciju.

Inace, ja sve vreme igram tenis.

Edited by CowBoy, 25 February 2008 - 14:00.


#249 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 25 February 2008 - 14:09

ok, učinilo mi se da si zamerio kustosima i kritičarima na odsustvu selekcije, i da je to ono što od njih prevashodno očekuješ


edit: Uh, kad ovako kvotujemo recenicu po recenicu, imam utisak kao da razvlacim neku samu po sebi jasnu celinu na sitna crevca. Znam da to nije novi izum, ali teze je pratiti tako izrachvanu diskusiju, razvodnjava se smisao. To nije moj stil, ali 'ajde.

Da, ako vec moraju da postoje, trebali bi da rade svoj posao - a ne da prate medije i na osnovu exponiranosti u njima klasifikuju pozeljnost ili nepozeljnost umetnika u njihovom kriticarskom/galerijskom prostoru.
Pretvorilo se u industriju.


nisam baš razumela - kako ta "univerzalnost" obezbeđuje publici/akterima na sceni da shvate da nije reč o npr. nedužnom pisoaru, ili o mazarijama poluludog slikara koji je sebi odsekao uvo?


Ne mozes da mesas Van Goga i njegovo slikarstvo sa Dishanovim dosetkama. Jednostavno, radi se o razlicitim stvarima. Jedno je umetnost, a drugo primenjena filosofija.

naravno da igra - kosovo je deo konteksta, a kontekst neodvojiv činbenik umetničkog rada


... isto kao i odnos Srbije (u koju je izlozba pristigla) i Kosova . Sa sve glavnim junakom - ne da je dnevnopoliticka provokacija, nego je k'o vrata.

što se tiče ocene o tome da se vrednost dela utvrđuje i uz pomoć tržišta i medija, jer je "neko tako rekao" - ne bih se složila. zvuči mi to kao naivna predstava o društvenom ugovoru, gde se akteri skupe pa se slože da odsad žive u uređenoj državi pod određenim pravilima...

za vrednosti smo svi podjednako odgovorni, nije to neki paket koji stiže odozgo pa se mi ponašamo po pravilima, niti zasedne elita pa ih utvrdi. ljudski su poslovi dinamična i raznovrsna stvar, šteta ih je posmatrati tako jednodimenzionalno...


Ovo sto si napisala gore meni pre lici na naivnu predstavu - "za vrednosti smo svi podjednako odgovorni", nece biti.
Ova izlozba od pre par nedelja je najbolji primer.

Edited by CowBoy, 25 February 2008 - 14:52.


#250 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 26 February 2008 - 09:51

edit: Uh, kad ovako kvotujemo recenicu po recenicu, imam utisak kao da razvlacim neku samu po sebi jasnu celinu na sitna crevca. Znam da to nije novi izum, ali teze je pratiti tako izrachvanu diskusiju, razvodnjava se smisao. To nije moj stil, ali 'ajde.

meni je, naprotiv, daleko lakše da odgovaram na tezu po tezu, deluje preglednije, čuva liniju argumentacije i omogućava ostalim korisnicima da se ubace po izboru, naročito ako je post koji se kvotuje dugačak
tu i tamo mi ide na živce kvotovanje celih postova, ali sam spremna da popustim, ukoliko te ovo razdvajanje kvota ozbiljno ometa


Da, ako vec moraju da postoje, trebali bi da rade svoj posao - a ne da prate medije i na osnovu exponiranosti u njima klasifikuju pozeljnost ili nepozeljnost umetnika u njihovom kriticarskom/galerijskom prostoru.

deo smo posredničke kulture - zanimljivo bi bilo diskutovati zašto je to tako, ali ovde bi to suviše rasplinulo priču. uzmimo onda da je to naprosto tako, kustosi ne da "moraju" da postoje, već njihovo mesto izvire iz neke logike društvenog ustrojstva - bilo je i ima raznih i mnogih primera izostavljanja kustosa iz umetničke prakse, ali se uvek posmatraju kao alternativni, marginalni, itd
kustosi su dužni da prate medije (ako misliš na opšte informisanje), jer posreduju između umetničkog dela i javnosti, i to im je prosto u opisu posla. loš kustos će loše proceniti šta bi za javnost moglo biti relevantno u određenom trenutku

Ne mozes da mesas Van Goga i njegovo slikarstvo sa Dishanovim dosetkama. Jednostavno, radi se o razlicitim stvarima. Jedno je umetnost, a drugo primenjena filosofija.

ne bih se složila
različita su sredstva, ali dosetka je prisutna u oba slučaja

... isto kao i odnos Srbije (u koju je izlozba pristigla) i Kosova . Sa sve glavnim junakom - ne da je dnevnopoliticka provokacija, nego je k'o vrata.

mislim da si u prošlom krugu izostavio da prokomentarišeš podatak da je plakat sa jašarijem napravljen 2003. godine i da se sada prvi put izlaže u srbiji
a još uvek me zanima odgovor na pitanje - ko je tu provokator? kustosi koji su ga doveli ili autor?

Ovo sto si napisala gore meni pre lici na naivnu predstavu - "za vrednosti smo svi podjednako odgovorni", nece biti.
Ova izlozba od pre par nedelja je najbolji primer.

meni naprotiv liči na vrlo promišljenu predstavu
naivno mi deluje utisak da se sve odigrava mimo nas, da je sistem vrednosti nešto što se uspostavlja magijskim činom izvan društva, i da pojedinačno nismo odgvorni za sve javne poslove (=politiku) u zajednici
uzgred, to naivno povlačenje iz javnih poslova upravo i omogućava da ih neko drugi radi umesto nas, a mi eventualno možemo da pljuckamo ono što nam se ne sviđa...

#251 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 26 February 2008 - 13:12

deo smo posredničke kulture - zanimljivo bi bilo diskutovati zašto je to tako, ali ovde bi to suviše rasplinulo priču. uzmimo onda da je to naprosto tako, kustosi ne da "moraju" da postoje, već njihovo mesto izvire iz neke logike društvenog ustrojstva - bilo je i ima raznih i mnogih primera izostavljanja kustosa iz umetničke prakse, ali se uvek posmatraju kao alternativni, marginalni, itd
kustosi su dužni da prate medije (ako misliš na opšte informisanje), jer posreduju između umetničkog dela i javnosti, i to im je prosto u opisu posla. loš kustos će loše proceniti šta bi za javnost moglo biti relevantno u određenom trenutku


Kustos je klasifikator - relativno novo zanimanje, zanimanje koje samo sebe mora da opravda. Nuzno zlo u poslednja dva veka. Isto mislim i za kriticare i kritiku koja nije kreativna sama po sebi - kriticar cija pisana kritika ne ide dublje od osvrta na konkretno delo ili izlozbu, dogadjanje - nije talentovan kriticar.
Razvoj medija (stampanih a zatim radija i televizije, interneta) nametnuo je portrebu da se za sada siroko umetnicko trziste napravi kakva - takva organizovana umetnicka scena, gde bi konzument sto lakse mogao da se snadje i ucestvuje. Paralelno sa tim, ide i zloupotreba te velike scene za razne dnevnopoliticke i druge manipulacije, jer scena to dopusta - po difoltu je otvorena i bez opipljivih kriterijuma kada je selekcija u pitanju. Neka cveta hiljadu cvetova, detektore za korov nemamo, te cemo i korov da predstavljamo kao cvece.

i ovaj bold odozgo: na osnovu kojih kriterijuma kustos to procenjuje? Da li je procena bila dobra u Maliqijevom slucaju?


[color="#C0C0C0"]meni je, naprotiv, daleko lakše da odgovaram na tezu po tezu, deluje preglednije, čuva liniju argumentacije i ne bih se složila
različita su sredstva, ali dosetka je prisutna u oba slučaja


Kako dosetka u oba slucaja - pisoar je cerekanje zdravom razumu u lice, a Van Gogovo slikarstvo je (iako osporavano) jedno od najsnaznijih slikarskih izraza ikad.


mislim da si u prošlom krugu izostavio da prokomentarišeš podatak da je plakat sa jašarijem napravljen 2003. godine i da se sada prvi put izlaže u srbiji
a još uvek me zanima odgovor na pitanje - ko je tu provokator? kustosi koji su ga doveli ili autor?


Nisam izostavio - nebitan je dan nastanka, ono sto je bitnije je kontekst - ti nikako da das svoje misljenje o snazi ovog plakata, jasno je i zasto to izbegavas - prvi razlog, jer se ne radi o kvalitetu dela vec o njegovom neopravdanom unistavanju - a drugi i za ovu raspravu bitniji razlog - pa, nema tu sta ni da se kometarise: sam koncept Elvis/Jashari pop ikone je na nivou igrala/se/deca/umetnika/i/kustosa.

Ja (bilo ko) mogu da napravim deset puta bolji portret Jasharija ili Mladica, ali takvi nikada ne bi bili izlozeni u Pristini/Beogradu - ne bi se taj Jashari dopao albanskim nacionalistima, niti bi se taj Mladic dopao srpskim:).

Ja bih se trudio da Mit razbijem, a Maliqi je mit samo ucvrstio (da li sa namerom ili iz gluposti ne znam, to ce on znati).

naivno mi deluje utisak da se sve odigrava mimo nas, da je sistem vrednosti nešto što se uspostavlja magijskim činom izvan društva, i da pojedinačno nismo odgvorni za sve javne poslove (=politiku) u zajednici
uzgred, to naivno povlačenje iz javnih poslova upravo i omogućava da ih neko drugi radi umesto nas, a mi eventualno možemo da pljuckamo ono što nam se ne sviđa...


I meni to naivno deluje. Medjutim, odgovornost nije podlednaka - pa ne mogu mediji (koji kreiraju sistem vrednosti, na zalost) da imaju istu odgovornost kao obican gradjanin. Srpska umetnicka javnost povukla se iz galerije, Maliqi je usao u nju, a za njim i Obraz.

Svi su odgovorni, slazem se.

#252 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 26 February 2008 - 13:39

Kustos je klasifikator - relativno novo zanimanje, zanimanje koje samo sebe mora da opravda. Nuzno zlo u poslednja dva veka. Isto mislim i za kriticare i kritiku koja nije kreativna sama po sebi - kriticar cija pisana kritika ne ide dublje od osvrta na konkretno delo ili izlozbu, dogadjanje - nije talentovan kriticar.

upravo u RLu vodim lavovsku bitku oko pozicije kritičara, i biće zanimljivo kako ću je izgubiti
jer nema sumnje da ću je izgubiti - kritičar se smatra službenikom koji ima jasno određen posao, pa samim tim služi i jasno određenim interesima. kad se ti interesi ne poklope sa našim, onda tog kritičara ocenjujemo kao netalentovanog

a spor u stvari nastaje u tim "jasno određenim" kriterijumima, koji uopšte nisu tako jasni, koje određuje niz relativnih kategorija, itd. i koji su nam "jasni" utoliko što se poklapaju sa našim vrednostima

Razvoj medija (stampanih a zatim radija i televizije, interneta) nametnuo je portrebu da se za sada siroko umetnicko trziste napravi kakva - takva organizovana umetnicka scena, gde bi konzument sto lakse mogao da se snadje i ucestvuje. Paralelno sa tim, ide i zloupotreba te velike scene za razne dnevnopoliticke i druge manipulacije, jer scena to dopusta - po difoltu je otvorena i bez opipljivih kriterijuma kada je selekcija u pitanju. Neka cveta hiljadu cvetova, detektore za korov nemamo, te cemo i korov da predstavljamo kao cvece.

to nije problem poslednja dva veka - umetnost je oduvek vrednovana na tržištu, samo što su se promenili i tržište i modeli vrednovanja i društvo...

"manipulaciju" dopušta sama umetnost, jer ona jeste odraz svog vremena, i politička reakcija je legitimna
romantičarska poezija, npr, bila je direktno upotrebljavana tokom političkih procesa buđenja nacionalnih osećanja u evropskim društvima, silni su stihovi i napisani upravo i isključivo u te svrhe
pa su vremenom izgubili tu "manipulativnu" moć, jer su poslovi davno obavljeni
a to ih ne čini manje vrednim. ali stihove pisane danas po uzoru na romantizam, svakako čini bezvrednim. jer nisu relevantni. jer se politički trenutak promenio

i ovaj bold odozgo: na osnovu kojih kriterijuma kustos to procenjuje? Da li je procena bila dobra u Maliqijevom slucaju?

po svoj prilici jeste, jer je izazvao burnu reakciju (ako se držimo tvoje ocene da je reč o dnevnopolitičkoj provokaciji)

Kako dosetka u oba slucaja - pisoar je cerekanje zdravom razumu u lice, a Van Gogovo slikarstvo je (iako osporavano) jedno od najsnaznijih slikarskih izraza ikad.

ne tvrdim da je van gog svestan dosetke na isti način kao r. mutt
ali jeste za svoje doba bio odveć drugačiji da bi ga se priznalo kao "vrhunskog" umetnika (drugačiji u svemu - od poteza četkicom, izbora boja, do duševnog stanja, koje mu je u to vreme moglo obezbediti samo mesto u ludnici a nikako mesto na lik. sceni)

Nisam izostavio - nebitan je dan nastanka, ono sto je bitnije je kontekst - ti nikako da das svoje misljenje o snazi ovog plakata, jasno je i zasto to izbegavas - prvi razlog, jer se ne radi o kvalitetu dela vec o njegovom neopravdanom unistavanju - a drugi i za ovu raspravu bitniji razlog - pa, nema tu sta ni da se kometarise: sam koncept Elvis/Jashari pop ikone je na nivou igrala/se/deca/umetnika/i/kustosa.

malićijev rad je potvrdio svoju snagu - reakcijom obraza i, nešto ranije, reakcijom konzervativnih krugova u novom sadu
i to je nesporno, bez obzira šta ja lično mislim o tome

pominjao si ranije da je tvoj kriterijum vrednovanja umetnosti neka burna unutrašnja reakcija pred delom
da li je nužno da ona bude a) pozitivna (pozitivna po čemu? po prijatnosti reakcije ili po konačnoj koristi koju će ti reakcija kasnije doneti, npr. malo više razumevanja ili saosećaja ili sl) b) vezana isključivo za emocije?

#253 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 26 February 2008 - 22:47

u prilog neprovociranju:

Otkazana izložba zbog političke situacije u zemlji

Otvaranje izložbe "Političke prakse (post-)jugoslovenske umetnosti" - "TV Galerija" i "Primijenjena javnost", odloženo je za drugu polovinu marta, saopšteno je iz novosadskog Centra za nove medije_kuda.org. "Zbog novonastale situacije nije bilo omogućeno da svi učesnici izložbe budu prisutni u Novom Sadu", navodi se u saopštenju i dodaje da će datum otvaranja izložbe biti blagovremeno saopšten.
Izložba "TV galerija" trebalo je da bude otvorena juče u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, održavanjem tribine na kojoj je trebalo da govore Bojana Pejić, istoričarka umetnosti iz Berlina, Dunja Blažević, kustoskinja i istoričarka umetnosti (Sarajevo), Dalibor Martinis, vizuelni i video umetnik iz Zagreba, Goran Trbuljak, umetnik iz Zagreba, te članice kustoskog kolektiva Sto, kako i za koga/WHW, iz Zagreba (Ivet Čurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović).
Projekat "Političke prakse (post-) jugoslovenske umetnosti" je dugoročni projekat u okviru kojeg četiri nezavisne kulturne institucije iz regiona - Prelom kolektiv (Beograd), Sto, kako i za koga (Zagreb), Centar za savremenu umetnost (Sarajevo) i Centar za nove medije_kuda.org (Novi Sad) - sarađuju kroz multidisciplinarno istraživanje, mapiranje i analizu istorijskih, društveno-političkih i ekonomskih uslova koji vode ka današnjoj konstelaciji umetničkih praksi, intelektualne i kulturne produkcije u post-socijalističkom prostoru bivše Jugoslavije ili "jugoistočne Evrope", odnosno "Zapadnog Balkana".



#254 CowBoy

CowBoy
  • Members
  • 4,206 posts

Posted 27 February 2008 - 15:51

upravo u RLu vodim lavovsku bitku oko pozicije kritičara, i biće zanimljivo kako ću je izgubiti
jer nema sumnje da ću je izgubiti - kritičar se smatra službenikom koji ima jasno određen posao, pa samim tim služi i jasno određenim interesima. kad se ti interesi ne poklope sa našim, onda tog kritičara ocenjujemo kao netalentovanog

a spor u stvari nastaje u tim "jasno određenim" kriterijumima, koji uopšte nisu tako jasni, koje određuje niz relativnih kategorija, itd. i koji su nam "jasni" utoliko što se poklapaju sa našim vrednostima


... pod uslovom da kao vrednost u umetnicki izraz uvedemo i politicku provokaciju, na primer. Politicka provokacija je, samim tim sto odredjuje subjekat kojeg provocira, degradiranje umetnosti.

Ponavljam, umetnost oseca ljudsku stvarnost, ali nista ne konstatuje.



to nije problem poslednja dva veka - umetnost je oduvek vrednovana na tržištu, samo što su se promenili i tržište i modeli vrednovanja i društvo...


Naravno, to sam i sam nekoliko puta rekao - ali, sada je put do afirmacije zaobilazniji i nelogicniji - dok je ranije vrednost dela odredjivala pre svega finansijska elita, danas to rade cinovnici kojima je dovoljno da doneses svoj portfolio sa sto vecim spiskom vec odradjenih likovnih prevara - i vrata galerije su za tebe otvorena. Kao i za ponekog rodjaka ili politickog istomisljenika.


"manipulaciju" dopušta sama umetnost, jer ona jeste odraz svog vremena, i politička reakcija je legitimna
romantičarska poezija, npr, bila je direktno upotrebljavana tokom političkih procesa buđenja nacionalnih osećanja u evropskim društvima, silni su stihovi i napisani upravo i isključivo u te svrhe
pa su vremenom izgubili tu "manipulativnu" moć, jer su poslovi davno obavljeni
a to ih ne čini manje vrednim. ali stihove pisane danas po uzoru na romantizam, svakako čini bezvrednim. jer nisu relevantni. jer se politički trenutak promenio


... bold: ne slazem se, naravno. I to sam vec rekao, ali nisi odgovorila: umetniku je sadasnjica i aktuelni trenutak samo povod da stvori nesto univerzalno i vanvremensko, upotrebljivo i u drugoj epohi. Gojine litografije odnose se samo na Spaniju? Ili Pikasova Gernika? Ne, to je samo povod koji je umetnicko delo nadraslo i ucinilo manje vaznim od samog dela - za razliku od nase partizanske revolucionarne umetnosti koju je mucno i gledati, nedostaje joj shirina.

Maliqijev Jashari me bas na to i podseca.


po svoj prilici jeste, jer je izazvao burnu reakciju (ako se držimo tvoje ocene da je reč o dnevnopolitičkoj provokaciji)


Eh, izizvao bi jos vecu buru da je istog Jasharija pokusao da okaci u nekoj Pristinskoj galeriji sa, recimo, Adolfom Hitlerom preko puta. Ne verujem da ne razumes sta sve vreme pokusavam da kazem.

ne tvrdim da je van gog svestan dosetke na isti način kao r. mutt
ali jeste za svoje doba bio odveć drugačiji da bi ga se priznalo kao "vrhunskog" umetnika (drugačiji u svemu - od poteza četkicom, izbora boja, do duševnog stanja, koje mu je u to vreme moglo obezbediti samo mesto u ludnici a nikako mesto na lik. sceni)


Moje i tvoje shvatanje dosetke se ocigledno razlikuju. Za mene je dosetka sredstvo za kojim poseze wanabe umetnik koji ne ume da artikulise ideju ili emociju na likovni (ili muzicki, knjizevni) nacin.


pominjao si ranije da je tvoj kriterijum vrednovanja umetnosti neka burna unutrašnja reakcija pred delom
da li je nužno da ona bude a) pozitivna (pozitivna po čemu? po prijatnosti reakcije ili po konačnoj koristi koju će ti reakcija kasnije doneti, npr. malo više razumevanja ili saosećaja ili sl) b) vezana isključivo za emocije?


Ma ne pozitivna, vec mogucnost da se kvalitetno identifikujem sa tim medijumom ispred sebe - da se razumem potpuno sa tom slikom, knjigom, predstavom. Da taj drugi covek (umetnik) uspe vestom artikulacijom da veze posmatraca za svoje delo.

#255 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 27 February 2008 - 21:24

... pod uslovom da kao vrednost u umetnicki izraz uvedemo i politicku provokaciju, na primer. Politicka provokacija je, samim tim sto odredjuje subjekat kojeg provocira, degradiranje umetnosti.

Ponavljam, umetnost oseca ljudsku stvarnost, ali nista ne konstatuje.

nije mi jasno, na šta se ova zabrana odnosi?
ne sme da postoji objekt provokacije? poruka umetničkog dela mora da bude uopštena? ie. univerzalna... pa ko kaže da je politička provokacija nužno partikularna?

...
nego, šta kažeš na drugačiji pristup? hajde odaberi jedno umetničko delo koje savršeno odgovara tvom ukusu i tvom shvatanju umetnosti. ne tražim stručnu analizu, ali objasni kako to delo zadovoljava tvoje kriterijume
imaš prednost, uz dobronamerno upozorenje - trudiću se da svaki tvoj iskaz upotrebim kao kontra-argument, pa te molim da budeš decidan, nedvosmislen, jasan
jel može?