Jump to content


Photo
- - - - -

Opera u Beogradu


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

Poll: Opera u Beogradu (35 member(s) have cast votes)

gde?

  1. trg republike (10 votes [28.57%])

    Percentage of vote: 28.57%

  2. ušće (16 votes [45.71%])

    Percentage of vote: 45.71%

  3. nigde (9 votes [25.71%])

    Percentage of vote: 25.71%

Vote Guests cannot vote

#1 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 15 November 2007 - 22:12

treba li beogradu zgrada opere?

beograd je evropska prestonica sa ubedljivo najmanje pozorišnih kuća po glavi stanovnika, a te su kuće ionako često poluprazne; u narodnom pozorištu u proseku se daju tri/četiri operske predstave mesečno, u zemunskom madlenijanumu ih ima ukupno devet; balet je u još gorem stanju; reč je o skupim produkcijama, i uglavnom prosečnom kadru
nema istraživanja koje bi dalo bar okvirnu sliku o kulturnim potrebama beograđana, ne zna se šta kome nedostaje i na šta je ko spreman da potroši višak iz kućnog budžeta

ali nas je mnogo blam što nemamo operu, pa što je onda ne bismo sazidali?

recimo na trgu republike, pored narodnog pozorišta - na mestu gde je sada staklenac
trg nam ionako nikad nije dovršen, opera bi sa narodnim bila povezana podzemnim prolazom, a to je baš zgodno
sem toga, lokacija u centru grada odgovara 19-vekovnom maniru simboličke koncentracije nacionalnih ustanova na jednom mestu, u "srcu" države, a taj je manir opet u modi
inicijativa je razbudila i stare arhitekte koji su se već jednom angažovali oko projekta izgradnje opere - na novom beogradu, u blizini starog sajmišta, a kako su neke lokacije tu već otišle za hotele a sređivanje drugih bi moglo da izazove socijalne nemire, pogled je pao na okolinu muzeja savremene, pa bi nova opcija bila da se ušće skrati za koje stablo

svađa je bila žestoka i burna, svađali se i živan saramandić i dejan savić, trgovci (opcija 1) raspisali "svoj" konkurs, grad se priklonio ušćarima... pa je stvar potonula u zaborav

sve dok ministarstvo kulture nije objavilo, danas, da je vlada usvojila odluku o obrazovanju "odbora za razmatranje pitanja izgradnje objekata beogradske opere">

Za predsednika Odbora imenovan je prof. dr Vladeta Janković, a za članove prof. Vida Ognjenović, Gorica Mojović, Đorđe Bobić, arh. Mihajlo Mitrović, arh. Milan Pališaški, arh. Branko Bojović, arh. Dragomir Acović, arh. Borislav Stojkov, Olga Marković Wagnieres, Vladimir Veličković, dr Branko Radović, Ivan Tasovac, Bojan Suđić, Dejan Savić, Ljubiša Jovanović, Ivana Stefanović i Milena Burić


further reading: klik - odličan txt iz vremena najžešćih polemika, koji je otprilike i objašnjenje zašto sam ja na ovom polu glasala za nigde

Edited by Mioba, 15 November 2007 - 22:14.
typo...


#2 Ljuban

Ljuban
  • Members
  • 654 posts

Posted 16 November 2007 - 03:32

Nemerivo me se na nivou ličnih potreba ne dotiče (ne)postojanje opere, a argument nekog od istaknutih operskih delatnika kako je (parafraziram) božanski logično da opera bude na Trgu jerbo većina dotičnih ima stanove u elitnoj blizini je nešto zbog čega zaslužuju da se zdanje izgradi - ali u Čenti, Zaklopači ili na Glumčevom brdu.

No, postoje i drugi razlozi (ali Ne!!! i više bitni, ekipi iz prvog pasusa odista želim navedeno). Ovo je možda za drugi temat, ali dovršavanje Trga je jedna od večnih urbanističkih frazetina i nešto za šta se još nije pojavilo ništa prihvatljivo, jer svi predlošci u toj meri dominiraju okolinom da zasenjuju i Narodno pozorište i Narodan muzej, a sam trg čine hermetičnim. To se odnosi i na predlog podosta izvesne Gradske galerije, čija je koncepcija/ponuda nešto raznovrsnija od operske.

Beograd ima gomilu objekata koji jedva ili uopšte ne isplaćuju sopstveno postojanje (BG Arena - prim. aut), te kakva šteta od još jednog? Mada, interesovanje za filharmoniju, reče electrified Tasovac je dojaja, pa će nova zgrada svejedno izgleda čak na Čuburu.

Ušće ima mnogo bolju potencijalnu infrastrukturalnu podršku, nego što plan trpanja podzemnih garaža između drevnih zdanja&lobanja i temelja postojećih građevina u centru predviđa, a nesrećni metro će prolaziti i tude. Osim toga, kada je već taj potez nečijom fatalnom greškom (koju Đ. Bobić pokušava da ispavi) i svačijim nemarom umrtvljen, nek se barem tuna razbaškari neko monumentalno zdanje, da ne kažem Simbol.

#3 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 16 November 2007 - 20:45

Problem izbora lokacije za zdanje Opere se može razmatrati sa tri osnovne aspekta:

Prvi je istorijsko-urbanistički aspekt iz koga se analizom primera iz velikih svetskih centara može zaključiti da se zgrade opera smeštane u centralne gradske delove pre svega zbog velikog kulturnog značaja opere u doba najveće urbanističke ekspanzije u Evropi u 18. i 19 veku. Kako je opera onda spadala u red najznačajnih kulturnih i društvenih dešavanja a njen se procvat poklapao sa najvećom ekspanzijom najjačih evropskih zemalja bilo je sasvim logično da operska zdanja budu podizana na najatraktivnijim lokacijama i predstavljaju po svojoj arhitektonskoj formi najatraktivnije objekte svog vremena. A ondašnja je urbanistička koncepcija podrazumevala grupisanje objekata od velikog kulturnog značaja u centralna gradska jezgra. Ali ako pak uzmemo primer Milanske skale, to zdanje za razliku od Pariške ili Bečke opere i nije naročito reprezentativnog izgleda a smeštena u neposrednoj blizini trga Duommo, ali ne i na sam trg. Prava arhitektonska vrednost tog zdanja ogleda se u rešenju enterijera koji je po akustici i formi spektakularan. Ipak ideja o operi na nekom nerazgaženom mestu nije hrđava jer je Sidnej pravi primer kako uz zdanje-landmark operu možete smestiti i na van centralnih zona. Problem sa BG ušćem je što ne bi moglo da se priđe operi od splavova :rolleyes: , ali bi sa velikim ulaganjem u infrastrukturu i NBG mogao biti atraktivna lokacija i to na više mesta.


Posted Image
Pariška opera

Posted Image
Bečka opera

Posted Image
Zgrada Milanske skale

Posted Image
Enterijer Milanske opere

Ipak ja kao i svaki idealista verujem u iz ovog aspekta gotovo irealnu rekonstrukciju Savamale i Karađorđeve te se potajno nadam da jednog dana taj deo postati pravi deo centra Beograda i dom BO a ne kataklizmatična štajga kako izgleda danas. Jer po delovima arhitektonskih celina koje su nekim čudom opstale do danas može se naslutiti kako je to mogao biti spektakularan kraj, da ne kažem Latinski kvart Beograda

Posted Image
Savamala, once upon the time

Drugi aspekt je po mom mišljenju u ovom trenutku važniji od prvog a odnosi se na programsku koncepciju po kojoj će novoformirana opera funkcionistai. Jer dosadašnji galimatijas opere, teatra i baleta nije funkcionisao najsrećnije. Osim toga interesovanje za operska dešavanja nije odraz niskih kulturnih potreba žitelja prestonice ili ma kog drugog grad ili mesta u Srbiji već veoma slaba i neatraktivna operska ponuda sa kojom te kuće izlaze pred publiku. Jer upravo opera je potpuno uspavana u poslednjih 50 godina jer je za komunistički režim bila ideološki recidiv, pa je više držana u okviru pozorišta kao ekstenzija školskog programa uz muzičko vaspitanje nego kao vitalna kuturna i kreativna institucija izgradnje i kultivisanja društvenog ukusa. Večina operskih kuća u svetu se oslanja na subvencije ali izuzetno dobro zarađuje i predstavlja značajan deo kulturne ponude jedne metropole.

Kao treći aspetk pojavljuje se pomenuti žiri. Sasvim sam ubeđen, mada ne bih da generalizujem jer tu ima i nekoliko pametnih ljudi, da Tasovac, Janković ili Mojović nikda nisu doneli trezvenu odluku, pa neće ni ovog puta. Možda struka makar u ovom slučaju presudi u korist razuma ali ni u to ne verujem mada su Mitrović i Veličković stvarno veličine i ne znam šta traže u žiriju sa gorepomenutima.

#4 Mr.Smith

Mr.Smith
  • Members
  • 3,104 posts

Posted 17 November 2007 - 05:26

usce - novi beograd

sta god se planiralo u starom delu grada, nece se uklopiti... to ce biti necija necija megalomanicna zaduzbina, arhitekta ce pozeleti da ostavi sopstveni pecat, komisija ce da ukine na troskovima i osakati trecinu zdanja, a centar grada ce biti paralisan u toku 17 godina gradnje...

s druge strane, novi beograd sve ovo moze da istrpi, bice u svakom slucaju bogatiji za jedan atraktivni sadrzaj, a bice produzena i osovina kulture beograda i prebrodjen jaz izmedju starog dela i zemuna...dakle, operu, sto pre, na usce ili tu negde...dok se ne doseti neki patriota kako bi bilo zgodno te pare utrositi na megasvetsavski hram na velikom ratnom ostrvu

#5 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 18 November 2007 - 01:21

dakle, operu, sto pre, na usce ili tu negde...dok se ne doseti neki patriota kako bi bilo zgodno te pare utrositi na megasvetsavski hram na velikom ratnom ostrvu

smite, optimista si
nema tih para, to su pare koje tek treba da se naprave

kapiram da će "odbor za razmatranje pitanja" da razmatra upravo treba li bgdu uopšte zgrada opere
a nekako mi se čini da članovi poput vladete jankovića, mihajla mitrovića, dragomira acovića... misle da je opera neophodna za nacionalnu stvar

#6 hijenahaha

hijenahaha
  • Members
  • 16 posts

Posted 19 November 2007 - 11:35

U Kaludjerici, zloglasnom prigradskom naselju Beograda, vecina ulica je neasfaltirana, nije izgradjena kanalizaciona mreza, a nijedna gradjanska akcija nije urodila plodom. Osim jedne - izgradnje crkve! Za to se naslo i vremena i volje i sredstava. Neka cu proci kroz baru u gumenim cizmama, ali cu da osvetim kolac (mislim slavski kolach).
Znam da to sad nema veze sa zgradom opere, ali postovi odozgo su me cisto naveli da razmisljam o pitanju prioriteta. Napr., koliki je procenat ljudi u Beogradu sa postratnim sindromom, traumama i uopste ozbiljnim psihickim problemima.. U svakoj zapadnoevropskoj zemlji bili bi odavno vec u ustanovama u kojima bi im bila pruzena pomoc. U Beogradu takvih ustanova je jednostavno tako malo, da su one odredjene samo za najekstremnije slucajeve.
Nisam misljenja da treba prvo sve ostalo resavati, pa onda kulturu. Nekad cak neko zdanje samo po sebi moze da unese novi impuls u kulturu nekog grada. Ali ovog puta smatram, da sa operom zaista treba pricekati. Naravno, pod uslovom, da taj novac bude utrosen na nesto zaista potrebno - novu psihijatriju, recimo.

#7 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 19 November 2007 - 14:43

U Kaludjerici, zloglasnom prigradskom naselju Beograda, vecina ulica je neasfaltirana, nije izgradjena kanalizaciona mreza, a nijedna gradjanska akcija nije urodila plodom. Osim jedne - izgradnje crkve! Za to se naslo i vremena i volje i sredstava. Neka cu proci kroz baru u gumenim cizmama, ali cu da osvetim kolac (mislim slavski kolach).
Znam da to sad nema veze sa zgradom opere, ali postovi odozgo su me cisto naveli da razmisljam o pitanju prioriteta. Napr., koliki je procenat ljudi u Beogradu sa postratnim sindromom, traumama i uopste ozbiljnim psihickim problemima.. U svakoj zapadnoevropskoj zemlji bili bi odavno vec u ustanovama u kojima bi im bila pruzena pomoc. U Beogradu takvih ustanova je jednostavno tako malo, da su one odredjene samo za najekstremnije slucajeve.
Nisam misljenja da treba prvo sve ostalo resavati, pa onda kulturu. Nekad cak neko zdanje samo po sebi moze da unese novi impuls u kulturu nekog grada. Ali ovog puta smatram, da sa operom zaista treba pricekati. Naravno, pod uslovom, da taj novac bude utrosen na nesto zaista potrebno - novu psihijatriju, recimo.

Oprosti, ali ovo je potpuno neodrživ stav. Stekao sam utisak da je ovaj post stigao iz 1975. godine.

Prvo, niko stanovnike Kaluđerice nije primoravao da zidaju neplanski i bez ikakvih dozvola te samim tim naprave najveći urbanistički čir Beograda, a konkurencija za to zvanje je ogromna. Dakle, ljudi su tamo došli i počeli da nabadaju kuće ne razmišljajući ni o kanalizaciji, ni o struji, ni o čemu, bilo je izgleda važno da se zapiša teritorija nekom nakaznom građevinom i to je to. Klauđerica je postal i fenomen jer se 90ih rezon na kom je ona nastala prelio i na centralno gradsko jezgro i izazvalo talas primene sindroma Kaluđerice na gotovo sve delove grada. Tako je i ono što je moglo biti ispravljeno palanskom gradnjom u starom delu grada palo propalo jer smo dobili desetine hiljada nakaznih objekata širom Beiograda.

Kaluđerica je loš vaspitini primer. Sama činjenica da izgradanja tog naselja na način na koji je građeno nije presečena u startu kao što se to radi danas u Španiji na primer.

Za mene je na primer pitanje prioriteta izgradnja opere umesto trošenje novca na nešto što je gomila bahatih ljudi zabrljala pre 30 ili 40 godina zidajući svoje kuće bez ikakvog plana.

Što se pak izgradnje zdravstvenih ustanova tiče tu je stanje drugačije. Opera je koliko pitanje kulturnih potreba, toliko i pitanje isplativosti projekta i ukoliko se pojavi dovoljno finasijera uključujući i državu koji vide svoj interes u ovakvom projektu on će biti ostvaren. Izgradnja bolnica natočito stacionarnih odeljenja je još uvek u rukama isključivo države odnosno sektora zdravstva koji se finansira nezavisno od kulture iz budžeta.

A kultura fe očito već decenijama taoc tzv. prečih potreba. Paradoksalno je to štio se opet decenijama svaki novi projekat za potreba kulturnog života guđi argumentacijom da je uvek nešto važnije a to važnije se ne ostvaruje. Osim toga, problem zdravstvenih institucija nije samo u objektima, već i u onima koji u njima rade...

#8 hijenahaha

hijenahaha
  • Members
  • 16 posts

Posted 19 November 2007 - 21:46

Za mene je na primer pitanje prioriteta izgradnja opere umesto trošenje novca na nešto što je gomila bahatih ljudi zabrljala pre 30 ili 40 godina zidajući svoje kuće bez ikakvog plana.

Što se pak izgradnje zdravstvenih ustanova tiče tu je stanje drugačije. Opera je koliko pitanje kulturnih potreba, toliko i pitanje isplativosti projekta i ukoliko se pojavi dovoljno finasijera uključujući i državu koji vide svoj interes u ovakvom projektu on će biti ostvaren. Izgradnja bolnica natočito stacionarnih odeljenja je još uvek u rukama isključivo države odnosno sektora zdravstva koji se finansira nezavisno od kulture iz budžeta.


U samom postu sam rekao da Kaludjerica nema direktne veze sa pricom o operi. Ona je bila vise na temu izgradnja crkve vs. izgradnja kanalizacije. Tu rekoh da crkve u Kaludjerici odskora ima, a kanalizacije jos uvek nema.
Ali indirektno je u vezi sa pricom o prioritetu. I to nezahvalan spor psihijatrija ( neka bude shvacena kao simbol za citavo zdravstvo) protiv opere. Sektori o budzetu nisu tako jasno i definitivno omedjeni, da se pare ne bi mogle prelivati iz jednog u drugi. Radi se o sledecem: nova opera je jedan rizican projekat imajuci u vidu broj posetilaca i na ono malo predstava sto se daje u Narodnom, a nova psihijatrija je nazalost siguran projekat, u kome nece manjkati publike. Ako se medjutim, kako kazes, nadje dovoljno sponzora (nije li Madlen Jankovic sama izgradila Kamernu u Zemunu?) neka nikne i pet opera.
Naravno da se u slucaju psihijatrije ne radi o zgradi. Toliko postojecih bi moglo da se iskoristi. One nesrecne soc-realisticke zgradurine tipa SIV-a, CK-a ili slicno. Ja pod time mislim iskljucivo na finansiranje kadra i opreme.

#9 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 21 November 2007 - 22:25

Radi se o sledecem: nova opera je jedan rizican projekat imajuci u vidu broj posetilaca i na ono malo predstava sto se daje u Narodnom, a nova psihijatrija je nazalost siguran projekat, u kome nece manjkati publike. Ako se medjutim, kako kazes, nadje dovoljno sponzora (nije li Madlen Jankovic sama izgradila Kamernu u Zemunu?) neka nikne i pet opera.
Naravno da se u slucaju psihijatrije ne radi o zgradi. Toliko postojecih bi moglo da se iskoristi. One nesrecne soc-realisticke zgradurine tipa SIV-a, CK-a ili slicno. Ja pod time mislim iskljucivo na finansiranje kadra i opreme.

Prvo, ništa nije rizičan projekat ako je dobro zamišljen u startu. Atraktivan program bi svakako privukao mnogo veći broj posetilaca no što to sada čini, ajde recimo odeljenje opere pri Narodnom pozorištu. Problem je i u tome što su ovde svi kriterijumi toliko niski ili bolje rečeno ne postoje da je i kulturna ponuda shodno tome veoma, veoma slaba. I problem je u tome što kulturne strategije nema. Aktuelne kulturne vlasti jednostavno nemaju kapaciteta, ličnih i budžetskih da pomere stvari u pozitivnom pravcu. a iznad svega nemaju ideju i motiv. Njima je dobro na funkcijama i jedino što rade je reciklaža postojećeg stanja u nedogled.

A ne može se reći da BG ili NS publika nisu zainteresovane za operska ili pozorišna zbivanja. Sporna je ponuda i sporna je strategija podrške raznovrsnim vidovima umetnosti. U civilizovanom svetu diverzitet kulturne ponude smatra se odrazom kreativne vitalnosti jednog naroda. Ovde nije tako. Ovde su krativni pokušaji osuđeni na grbu jer se naravno sve plagira. Srbi i ostali narodi & narodnosti su shvatili da je bolje plagirati nego uključivati mozak i mučiti se pokušajima da se diđe do originalnog rešenja.

Jednostavno, ništa ne funkcioniše kako treba. Sistem je potpuno pogrešan i nije se ništa promenilo u odnosu na Miloševićevu ili Titovu epohu dok je slobodan svet u međuvremenu otiša svetlosnu godinu napred u odnosu na nas, što nas je na mapi Evrope učinilo kulturnom provincijom trećeg ranga.

Ja svaki projekat u kulturi vidim kao šansu da se potkrade neka sjajna ideja koja će biti zamajac oživljavanja bar jedne umetničke delatnosti. Čak i ideju podizanja Opere. Postoji opsnost da i Operu kao i muzeje ili umetničke obrazovne zaposednu mediokriteti instalirani po koji ih decenijama guše, ali se možda i neki sposbni ljudi izbore za svoje mesto u tim institucijama.

Dešavalo se to više puta i obično su rezultati bili spektakularni. ali samo igrom slučaja a ne zaslugom ove nakaradne države ili neke osmišljene strategije. Zato i nisu mogući veći kulturni dometi što izaziva opravdano podozrenje prema gotovo svakom kulturnom projektu. Oktobarski salon je primer kako može da se dobro radi čak i štapom i kanapom što naravno ne može biti princip za ubuduće jer i prohtevi publike rastu. Posle dva dobra salona očekujemo još bolji. Tako bi moglo biti i sa operom. Posle par dobrih sezona tokom kojih će možda ne naskuplje ali pažljivo odabrane produkcije ljudi će se vratiti u dvorane što će omogućiti i tržišno funkcionisanje Opere. A već sa sjajnim programom karte će se rezervisati mesecima unapred.

Oni koji govore da je to nemoguće su mediokriteti i pozeri poput Tasovca i sličnih čije bi pozicije bile jako uzdrmane uspostavljanjem viših kriterijuma u kulturi jer oni ne zadovoljavaju ni osnovne. Kultura u Srbiji je na dnu i zato što sami kulturni delatnici nisu sposobni da se izbore za svoje oblasti jer su većinom do svojih funkcija i zvanja došli kroz nepotističke procese.

#10 hijenahaha

hijenahaha
  • Members
  • 16 posts

Posted 22 November 2007 - 00:47

Ja svaki projekat u kulturi vidim kao šansu da se potkrade neka sjajna ideja koja će biti zamajac oživljavanja bar jedne umetničke delatnosti. Čak i ideju podizanja Opere. Postoji opsnost da i Operu kao i muzeje ili umetničke obrazovne zaposednu mediokriteti instalirani po koji ih decenijama guše, ali se možda i neki sposbni ljudi izbore za svoje mesto u tim institucijama.


Moram da priznam, da si ovim pasusom, promenio moj stav. I to ne argumentima (nisi me ubedio, da je opera potreban i isplativ projekat), vec svojim entuzijazmom.
Cak iako pretpostavljam da znas sa kojim ce se problemima suociti novo zdanje (nedostatak kadra - pre svega, jer u zgradi Opere mora da se peva svako vece, a ne samo pet puta mesecno ko u NP-u) uporno branis ideju izgradnje. To je vec idealizam.
Ali koji mi se dopada.
Ako zaista mislis, da ima jos ljudi poput tebe, koji veruju, da ce nova opera uneti nesto novo, originalno u kulturu grada, onda je treba graditi. Pa neka se i zatvori posle prve sezone. Ne zaboravimo da je opera kao forma u doba svog nastanka predstavljala prekretnicu, takoreci revoluciju u muzici, sama bila "rizican projekat". Neka rizikuje opet, 4 veka kasnije i to u Bgd-u.
Znam da ce propasti, ali neka zivi barem kao ideja.

Kako god bilo, ako se taj monstrum zaista i izgradi, onda me (kao porazenog u ovom sporu, cemu se nadam) castis jednog "Lohengrina" u lozi na prvoj galeriji.

#11 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 22 November 2007 - 01:49

Moram da priznam, da si ovim pasusom, promenio moj stav. I to ne argumentima (nisi me ubedio, da je opera potreban i isplativ projekat), vec svojim entuzijazmom.
Cak iako pretpostavljam da znas sa kojim ce se problemima suociti novo zdanje (nedostatak kadra - pre svega, jer u zgradi Opere mora da se peva svako vece, a ne samo pet puta mesecno ko u NP-u) uporno branis ideju izgradnje. To je vec idealizam.
Ali koji mi se dopada.
Ako zaista mislis, da ima jos ljudi poput tebe, koji veruju, da ce nova opera uneti nesto novo, originalno u kulturu grada, onda je treba graditi. Pa neka se i zatvori posle prve sezone. Ne zaboravimo da je opera kao forma u doba svog nastanka predstavljala prekretnicu, takoreci revoluciju u muzici, sama bila "rizican projekat". Neka rizikuje opet, 4 veka kasnije i to u Bgd-u.
Znam da ce propasti, ali neka zivi barem kao ideja.

Kako god bilo, ako se taj monstrum zaista i izgradi, onda me (kao porazenog u ovom sporu, cemu se nadam) castis jednog "Lohengrina" u lozi na prvoj galeriji.

:rolleyes:
Posted Image

#12 Kampokei

Kampokei
  • Members
  • 424 posts

Posted 28 November 2007 - 12:32

Nenad Prokic skoro rece kako Beograd ne zasluzuje operu i otprilike vam je jasno na kojem je tragu njegovo obrazlozenje. E, sad, chicken/egg problem... sta tu generise sta? Da li interesovanje za operu u nekom gradu obavezan uslov za nastajanje 1 Opere (dakle zgrade u kojoj ce se prikazivati operske predstave) ? Mozda. Ali, da li su stanovnici Sidneja pre izgradnje one zgrade bili bas toliko zagrizeni operoljubitelji? Jednostavno, ne verujem. Ukratko, moze da se desi da sama izgradnja zgrade Opere generise povecano interesovanje. Zar se slicno nije desilo sa Filharmonijom otkad je dosao Tasovac?

Lokacija? Po meni tu dileme nema. I opera ce lepse da izgleda na Uscu, pored MSU, i Usce ce lepse da izgleda sa operom. Ono je prelep prostor, ali malo mrtav, to je valjda jedino u cemu se slazem sa Dj. Bobicem. Zdanje ne treba da bude preveliko, naprotiv, ali vizuelno atraktivno i u skladu sa modernim jezikom arhitekture.

#13 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 05 December 2007 - 21:34

Nenad Prokic skoro rece kako Beograd ne zasluzuje operu i otprilike vam je jasno na kojem je tragu njegovo obrazlozenje. E, sad, chicken/egg problem... sta tu generise sta? Da li interesovanje za operu u nekom gradu obavezan uslov za nastajanje 1 Opere (dakle zgrade u kojoj ce se prikazivati operske predstave) ? Mozda. Ali, da li su stanovnici Sidneja pre izgradnje one zgrade bili bas toliko zagrizeni operoljubitelji? Jednostavno, ne verujem. Ukratko, moze da se desi da sama izgradnja zgrade Opere generise povecano interesovanje. Zar se slicno nije desilo sa Filharmonijom otkad je dosao Tasovac?

Lokacija? Po meni tu dileme nema. I opera ce lepse da izgleda na Uscu, pored MSU, i Usce ce lepse da izgleda sa operom. Ono je prelep prostor, ali malo mrtav, to je valjda jedino u cemu se slazem sa Dj. Bobicem. Zdanje ne treba da bude preveliko, naprotiv, ali vizuelno atraktivno i u skladu sa modernim jezikom arhitekture.

A šta, NP je stručnjak i za operu ili samo uzima meru stepna kuture prestonice? NA svu sreću dotični se ništa neće pitati još dugo...

Siguran sam da bi nova zgrada i dobre izvedbe svakako oživeli interesovanje za operu.

#14 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 06 December 2007 - 09:38

Siguran sam da bi nova zgrada i dobre izvedbe svakako oživeli interesovanje za operu.

nažalost, ne mora da znači
i jdp i pozorište na terazijama imaju nove zgrade, i prilično dobre izvedbe - pa interesovanje i nije baš naročito živo za grad veličine beograda

kao i svemu ostalom, i operi je potrebna infrastruktura - a to se pitanje u beogradu rešava ili nadziđivanjem na već postojeće, bez obzira na gužvu i preopterećenost (opcija - trg) ili gradnjom na ledini, "a posle ćemo lako" (opcija ušće)

deo infrastrukture u slučaju opere jesu i kulturne potrebe beograđana - u najmanju ruku je neozbiljno ulagati u tako skupu stvar, računajući da će ona sama od sebe da probudi interesovanje
manjak interesovanja pokrivaće se iz gradskog/republičkog budžeta i parama od sponzora, što stvar pretvara u ziher tezgu
i još, ko će proizvoditi program? kakve su nam katedre za solo pevanje? kakvi su nam reditelji, kompozitori? ja znam za jednu dobru, anju đorđević, koja je par puta uspevala da napuni rex... ok, i isidora žebeljan
ili nam opera treba za miloša obilića?

#15 Kick in the eye

Kick in the eye
  • Members
  • 176 posts

Posted 07 December 2007 - 16:40

Citam ovo i ne mogu da verujem :huh: ...

Da nije slucajno problem Beogradske opere to sto nema svoju zgradu? :rolleyes: Nije je imala ni 60-ih ni 70-ih godina, pa operskim predstavama nista nije falilo. Jel to neki problem da se 900 ljudi koji su u radnom odnosu u Narodnom pozoristu dogovori unapred oko termina za probe i predstave? Jeste zato sto se repertoar postavlja nedelju do mesec dana unapred i to iskljucivo po sistemu "ja tebi - ti meni".

Zar je moguce da se neko pita da li Beograd, dvomilionski grad sa toliko stranaca, diplomatskih predstavnistava, kulturnih i edukovanih ljudi ne moze da proda 500 mesta za kvalitetnu opersku predstavu? Pa naravno da moze! Ali pogledajte na sta lice predstave.

Treba pogledati istini u oci i jasno reci u cemu je problem - iskljucivo u nedostatku talenta, kvaliteta i minimalne ozbiljnosti u radu. Sve sto je talentovano je pobeglo iz zemlje (citaj proterano od, nadajmo se, penzionisanih DB-baba sa muzicke akademije), ostale su samo njihove netalentovane podguzne muve, koje cim napune 35 godina vise ne mogu usta da otvore.

Nema soprana koji moze da otpeva C i da ima cistu intonaciju! Jedini pouzdani i donekle normalni bariton je covek od 70 godina! Po operi vedri i oblaci (a sada i u upravnom odboru) cuvena zvezda youtube-a kojoj se smeje ceo svet! Za sefa dirigenta doveli amatera-dirigenta u pokusaju koji u rodnoj Nemackoj ne moze da nadje posao! Itd... Itd... Za najvecu zvezdu-gosta se predstavlja "svetska" pevacica koja je vrhunac karijere dostigla u satoru londonskog St. James parka i Srpskom kulturnom centru u Francuskoj.

Slusajte izvodjenja na CD-u, moze i bugarska i rumunska i slovacka i albanska produkcija i uporedite sa onim sto cujete tamo. To jedno sa drugim nema veze, nisu ti tonovi, nisu ta tempa! Verdi u Beogradskoj operi ne bi prepoznao svoja dela! To je cista improvizacija.

Pogledajte samo kritiku i medije, na sta tek to lici! Koje mediokritete su naduvali i uzdigli u lazne operske velicine!

Jadna opera u zemlji u kojoj niko ne zna ko je Zeljko Lucic ili Danica Mastilovic! Jadna opera u zemlji u kojoj za navece operske velicine figuriraju Jadranka Jovanovic i Miodrag Jovanovic!

Eto, nije problem u zgradi, nego u nedostatku metle kojom treba da istu pocisti!!!