Jump to content


Photo
- - - - -

Oktobarski salon


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#31 suspiria

suspiria
  • Members
  • 24 posts

Posted 12 November 2007 - 12:53

Mene je Oktobarski salon ove godine bas prijatno iznenadio,narocito postavka na 25-om!Izasla sam iz muzeja vesela i zadovoljna sto sam imala priliku da pogledam jednu kvalitetnu i kompleksnu skupinu radova.Cak su ,cini mi se,i nagrade fer podeljene!za diiivno cudo :rolleyes:

#32 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 12 November 2007 - 13:09

Cak su ,cini mi se,i nagrade fer podeljene!za diiivno cudo :rolleyes:

Omakne im se povremeno...

#33 crow

crow
  • Members
  • 21 posts

Posted 10 February 2008 - 23:41

...bilo je zanimljivo.neke instalacije su postavljene bez smisla...za veci su prostor i otvoren...

Attached Files



#34 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 21 February 2008 - 11:49

Sveže vesti...

Na sednici Saveta Oktobarskog salona, održanoj 24. oktobra 2007. godine u Kulturnom centru Beograda, odlučeno je da se za umetničkog direktora 49. Oktobarskog salona pozove dr Bojana Pejić, istoričarka umetnosti i kustoskinja iz Beograda, koja poslednjih dvadeset godina živi i radi u Berlinu. Bojana Pejić je teoretičarka i kritičarka školovana i profesionalno formirana u našoj sredini veoma respektabilne međunarodne karijere i izuzetnog poznavanja umetničkih prilika na evropskoj kulturnoj sceni, koja nije nikada prekidala veze sa matičnom zemljom.

Savet u sastavu: Dragana Zeljković, predsednica, Lidija Merenik, Jasmina Čubrilo, Danica Jovović-Prodanović i Žaklina Kušić jednoglasno je doneo odluku na osnovu koje je osnivač Grad Beograda imenovao Bojanu Pejić za umetničkog direktora Salona za 2008. godinu.


Izabran je novi savet Oktobarskog salona. Savet ima mandat četiri godine i čine ga:

Dragana Zeljković, predsednica, članica Gradskog veća

Lidija Merenik, istoričarka umetnosti

Jasmina Čubrilo, istoričarka umetnosti

Danica Jovović-Prodanović, direktorka Kulturnog centra Beograda

Žaklina Kušić, direktorka agencije Publicis


Izvor: Blic
Teške teme u video radovima

Ovogodišnji Oktobarski salon održaće se od 26. septembra do 9. novembra kao i do sada na više mesta u gradu, u Muzeju 25. maj, Javnom kupatilu, Kući legata, Magacinu i Kulturnom centru Beograd. Grad je za izložbu izdvojio 32 miliona dinara, a Ministratsva kulture je obećalo još pet miliona.

Kada se tome doda pomoć sponzora, računa se na ukupno 60 miliona dinara. Umetnička direktorka salona je dr Bojana Pejić, koautorke su Vida Knežević i Ivana Marjanović, a arhitekta postavke Slobodan Selinkić, saopšteno je juče na konferenciji za novinare u Skupštini grada.
- Na „Oktobarcu“ će ove godine biti zastupljeno više domaćih nego stranih umetnika - najavljuje dr Pejić, napominjući da će njihova imena moći da saopšti tek za mesec i po dana. - Naziv 49. oktobarskog salona glasi „Umetnik-građanin / Umetnica/građanka. Kontekstualne umetničke prakse“, ukazuje da će se umetnički radovi baviti temama kao što su privatizacija, izbeglištvo, ljudska prava, nasilje... najviše kroz medije kao što su video art, video instalacija, fotografija, plakat i tekst.
Na konferenciji za štampu takođe smo čuli da je cilj organizatora salona, Kulturnog centra Beograd, da ova naša manifestacija izađe u svet.
- Već 5. aprila na Berlinskom bijenalu priredićemo prezentaciju 49. Salona, dok ćemo uskoro u Sent Etjenu predstaviti našu prošlogodišnju selekciju - rekla je, između ostalog, Danica Prodanović, direktorka Kulturnog centra Beograd.



KRITIKA REALNOSTI NA 49. SALONU
Posted by: seecult.org on Tuesday, February 19, 2008 - 07:23 AM CET

BEOGRAD (SEEcult.org) - Umetnicka direktorka 49. Oktobarskog salona u Beogradu Bojana Pejic, koja zivi u Berlinu od pocetka 90-ih, najavila je 19. februara da ce predstaviti radove sezdesetak domacih i stranih umetnika koji se kriticki, pa i politicki pozicioniraju prema realnosti i dogadjajima. Izlozba "Umetnik - gradjanin / Umetnica - gradjanka", s podnaslovom "Kontekstualne umetnicke prakse", nema formulisanu poruku, vec moto, i to u upitnoj formi: "Da li nam je potrebna umetnost da nam kaze ono sto ne zelimo da znamo?"

Predstavljajuci koncept 49. Salona, a peti put medjunarodnog, koji ce biti odrzan od 26. septembra do 9. novembra u vise prostora u Beogradu, Bojana Pejic rekla je na konferenciji za novinare u Skupstini grada da je svesna opasnosti koja preti tom projektu zbog sadasnje situacije u Srbiji, posle proglasenja nezavisnosti Kosova, kao i toga da nas istorija uci da ne treba raditi teske projekte u teskim trenucima.

U tom kontekstu rekla je i da se nada da ce izlozba biti odrzana bez problema, jer Srbija nije prekinula diplomatske odnose ni sa kim, a izrazila je i nadu da nece doci do uvodjenja viza za sve strance i naglasila da funkcija Salona i jeste da omoguci slobodan protok ljudi i informacija.

"Ako se Srbija sada zatvori, to bi bio najgori moguci potez", dodala je Bojana Pejic, koja jos nije najavila nijednog ucesnika 49. Salona, ali je najavila da ce okvirni spisak umetnika biti poznat za oko mesec i po dana.

Najavljujuci da ce biti dosta videa, video instalacija, fotografija, tekstova, plakata.., ona je rekla da ce ucestvovati umetnici sa "istoka, zapada, severa i juga", ali nece biti Kineza koji su, kako je navela, u svetu vec toliko komercijalizovani da su prestali da je interesuju.

"Radim izlozbu za Beograd, ali ne u cilju da delim lekcije umetnicima kako nesto treba da se radi, vec naprotiv", rekla je Bojana Pejic, navodeci da i na domacoj sceni ima mnogo umetnika koji su angazovani i da je, iako nije videla sve izlozbe, procitala svaki katalog i pogledala mnoge publikacije.

Navodeci da ce 49. Salon predstaviti umetnicke prakse koje se vec decenijama nazivaju "umetnost u kontekstu", Bojana Pejic rekla je da ce teme biti ozbiljne i teske, ali ce biti i radova koji su kriticni, a uradjeni su na komican nacin. Nece biti mnogo istorijskih radova, ali ce biti biti predstavljeni i radovi nekih domacih i stranih starijih umetnika, a dva vec prikazana rada bice ponovljena.

Napominjuci da je kontekstualna umetnost od pocetka 90-ih godina do danas, i na medjunarodnoj i na srpskoj sceni, konstituisala bitan deo umetnicke produkcije, Bojana Pejic je rekla da zeli stoga da ponudi radove koji se bave razlicitim "kontekstima" i postavi ih na istu komparativnu platformu.

"Moj kustoski zadatak sastoji se tako u dodatnom 'kontekstualizovanju' ili strateskom 'uokviravanju' (framing) vizuelnih reprezentacija koje se bave kontekstom, a moj kustoski potez zasnovan je na kriticarskoj operaciji koju je jos 80-ih godina formulisao teoreticar Dzonatan Kaler, koji drzi da je ono sto pripada 'kontekstu' odredjeno interpretativnim startegijama", rekla je ona, dodajuci da bi 49. Salon i niz pratecih izlozbi trebalo shvatiti kao medjunarodnu interpretativnu masinu.

Prema njenim recima, izlozba "Umetnik - gradjanin / umetnica - gradjanka" nema nameru da kontekstualnu umetnost, koja je poznata jos od 70-ih godina (i ciji je jedan oblik bila i institucionalna kritika), proglasi novim trendom, vec ce pokusati da ponudi mapiranje umetnickih i teorijskih pozicija koje preispituju pojam autonomije umetnosti u danasnjim demokratskim drustvima u kojima - bilo da se radi o zapadnim demokratijama sa duzim istorijskim stazom ili o novim, postkomunistickim demokratijama, postojanje i delovanje civilnog drustva nije uzeto zdravo za gotovo, vec je aktivni svakodnevni rad u procesu.

Naziv izlozbe ne sugerise temu, vec se radovi bave velikim brojem tema, rekla je Bojana Pejic, dodajuci da ce predstaviti umetnike i umetnice koji "dovode u pitanje politiku reprezentacije, odnose moci, preispituju umetnicke i politicke institucije, kao i sopstvenu umetnicku produkciju, koja danas nastaje u uslovima 'relativne autonomije' umetnosti" (S.Seik), s obzirom da je savremena umetnost s jedne strane i dalje zavisna od politike reprezentacije, koju primenjuju drzavne instance (primer nacionalni paviljoni na Bijenalu u Veneciji), a s druge strane, ona je zavisna od umetnickog trzista i podlozna komercijalziaciji.

"Izlozba nece staviti teziste na umetnicke poetike, unutrasnje svetove, individualne mitologije, ovde se ne radi ni o 'velikim naracijama', a ni o 'malim pricama'; nema ni lamenta / trijumfa nad propalim socijalnim utopijama", rekla je Bojana Pejic, dodajuci da se radovi na izlozbi zasnivaju na (zdravim) kritickim pozicijama, stavovima bez sentimenta i "sminke".

Ukazujuci na pitanje: "Da li nam je potrebna umetnost da nam kaze ono sto vec znamo?", koje je kustoskinja Stela Rolig postavila izlozbom umetnickih / politickih projekata koji problematizuju kontekst, Bojana Pejic rekla je da 49. Salonom postavlja pitanje" "Da li nam je potrebna umetnost da nam kaze ono sto ne zelimo da znamo?" Naglasila je da je njen odgovor potvrdan, jer smatra da je takva umetnost potrebna u svakoj drzavi koja drzi do demokratije, a ne samo u Srbiji.

Buduci da je takva umetnost bila i predmet njenog strucnog interesovanja dugi niz godina, Bojana Pejic koncipirala je 49. Salon sa idejom da postavi na istu platformu umetnicke pozicije (eksplicirane na samoj izlozbi, na filmskim i video proekcijama) i teorijske pozicije (u katalogu i na diskusijama), koje vizualizuju, odnosno tematizuju one aspekte "datog konteksta" koji su u javnom prostoru demokratskih (i neoliberalnih sredina) konstruisane kao nevidljive (pitanje privatizacije, nezaposlenosti, izbeglistva, beskucnistva, prostitucije, ljudskih prava manjinskih grupa, emigracije, drustva nadgledavanja, censure.., ili su pak identifikovani kao problemi koji ne pripadaju javnoj, vec privatnoj sferi, poput nasilja nad zenama i decom.

"Izlozba nece ponuditi odgovore, niti instant recepte sta umetnik/ca kao javni intelektualac/ka treba da radi", rekla je Bojana Pejic i izrazila nadu da ce taj projekat otvoriti seriju pitanja.

Izmedju ostalog - kako cemo definisati pojmove "konteksta" i "politickog", da li postoje i ako postoje - gde su granice izmedju drustvenog aktivizma i umetnickog dela, da li umetnost, koja radi "sa" kontekstom i koja je orijentisana prema drustvenom, treba (ili ne treba) da zadovolji klasicna ili uobicajena estetska ocekivanja da bi bila priznata kao "visoka" umetnost, da li "eticki" obrt (C. Bisop) u savremenoj umetnickoj produkciji, kritici i teoriji umetnosti znaci odstupanje ili negiranje "estetickog"?

Ovogodisnji Salon postavice i pitanje da li je dokumentarni pristup, na kojem pociva najveci deo kontekstualne umetnosti, jedini moguc metod kojim se dekonstruise socijalni kontekst, da li je moguce u formatu sapunske opere problematizovati trgovinu zenama i prostituciju, da li je forma mjuzikla pogodna da se kriticki govori o nacionalizmu, da li je cinizam najadekvatniji za zauzimanje distance prema "prljavoj" realnosti, da li feministicka kritika i kritika paradigme umetnicki centar / perferija moze istovremeno biti i duhovita umetnost?

Napominjuci da "u celom svuda postoji argument da umetnost koja se bavi politikom ne uspeva da bude umetnost", Bojana Pejic je rekla da "stoji iza svih radova koji ce biti izlozeni na Salonu da su dobra umetnost".

Bojana Pejic rekla je i da su "sve postkomunisticke zemlje alergicne na politicku umetnost, jer to posmatraju kao dnevnu politiku", dodajuci da ona vidi "politicku umetnost" u sirem smislu, a istovremeno smatra da treba depolitizovati umetnost u dnevnom pogledu.

Povodom nedavnog zatvaranja izlozbe savremene pristinske umetnosti "Odstupanje" u "Kontekst" galeriji, Bojana Pejic rekla je da tu izlozbu nije mogla da vidi, kao i mnogi, te da zao ne moze nista o njoj ni da kaze, jer je njen princip da nikada ne pise o necemu sto nije videla.

Dodala je da misli da je to "jedan od primera kako se kontekst konstruise".

Bojana Pejic pripremace Salon timski, a kokustoskinje su Vida Knezevic i Ivana Marjanovic iz "Kontekst" galerije i arhitekta Slobodan Selikic, dok ce vizuelni identitet raditi studio "Konj".

Prema recima predsednice Saveta Salona Dragane Zeljkovic, clanice Gradskog veca za kulturu, Bojana Pejic izabrana je za umetnicku direktorku jer podjednako dobro poznaje i domacu i medjunarodnu scenu, a potice odavde.

Grad je izdvojio za predstojeci Salon 32 miliona dinara, Ministarstvo za kulturu za sada pet miliona, a organizatori se nadaju da ce deo sredstava dobiti i od privrede, jer se podrazumeva da ce sa vise sredstava biti napravljena i kvalitetnija izlozba.

Predstojeci Salon bice predstavljen 5. aprila u Berlinu, kao prateci program berlinskog bijenala, najavila je u ime organizatora direktorka Kulturnog centra Beograda (KCB) Danica Jovovic Prodanovic.

U junu ce biti i prezentacija proslogodisnjeg Oktobarskog salona u Muzeju Sent Etjen u Francuskoj, ciji je umetnicki direktor Loran Hedji prosle godine i osmislio izlozbu "Mikronarativi". Tom prilikom bice predstavljen i 49. Salon, a planirano je da bude promovisan i na Bijenalu u Istanbulu, a moguce i na bijenalima u Solunu i Atini.
Petoclani medjunarodni ziri, koji ce dodeliti tri ravnopravne nagrade, cinice kustoskinja Bijenala u Berlinu Elena Filipovic, Natasa Ilic iz kustoskog tima WHW (Sta, kako i zakoga) iz Zagreba, kao i Zoran Gavric, Maja Ciric i Slobodan Jovanovic iz Beograda.

Ovogodisnji Salon bice odrzan u Muzeju "25. maj", KCB-u, u novom prostoru Magacin u Kraljevica Marka 4, Javnom kupatilu i najverovatnije u Legatu u Knez Mihailovoj ulici.

U Savetu Salona su, osim Dragane Zeljkovic i Danice Jovovic Prodanovic, i direktorka agencije Publicis Zaklina Kusic, kao i istoricarke umetnosti Lidija Merenik i Jasmina Cubrilo.

Umetnicka direktorka Bojana Pejic rodjena je 1948. godine u Beogradu, gde je zavrsila je istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu i od 1977. do 1991. radila kao kustos u Studentskom kulturnom centru. Od 1971. aktivno se bavi umetnickom kritikom, a od 1984. do 1991. godine i odlaska u Berlin, bila je i urednica casopisa "Moment" u Beogradu.

Izmedju ostalog, organizovala je medjunarodni simpozijum na temu "Telo u komunizmu" u Literathausu u Berlinu (1995) i bila glavna kustoskinja izlozbe "Posle zida - Umetnost i kultura u postkomunistickoj Evropi (After the Wall - Art and Culture in post - Communist Europe), u organizaciji Moderna Muset iz Stokholma (1999). Ista izlozba je 2000. bila predstavljena u Muzeju savremene umetnosti - Fondaciji Ludvig u Budimpesti, a naredne godine u Hamburger Bahnhof u Berlinu.

Bila je i jedan od kustosa izlozbe "Aspects / Positions" u Muzeju savremene umetnosti - Fondaciji Ludvig u Becu (1999). Od 2002. do 2004. bila je jedan od kustosa savetnika u Muzeju savremene umetnosti u Kumamotu (Japan), gde je 2003. priredila retrospektivu Marine Abramovic, koja je kasnije predstavljena i u Morigamu.

Godine 2003. dobila je stipendiju Rudolf Arnhajm kao gostujuci profesor na Humbolt Univerzitetu u Berlinu (na odseku Istorije umetnosti).

Bila je savetnik na projektu "De/Construction of Monument", koji je organizovao Centar sa savremenu umetnost u Sarajevu, gde je drzala seminare na temu "Telo u komunizmu" (Communist Body) na Akademiji likovnih umetnosti (2004-2005).

U maju 2005. godine odbranila je doktorsku tezu "The Communist Body - An Archeology of Images: Politics of Representation and Spatialization of Power the SFR Yugoslavia (1945–1991)".

Bila je gostujuci profesor kod Marije Gepert Mejer na Institutu za kulturne studije na Univerzitetu u Oldenburgu (2006-2007) na odseku za Medjunarodno istrazivanje roda.

Kustosku praksu zapocela je 1981. godine izlozbama "Space Between" Jürgen Partenheimer u Galeriji SKC-a u Beogradu, izlozbom mladih jugoslovenskih umetnika (M. Markovic, D. Krnajski, V. Stevanovic, V. Mikic...), u saradnji s Biljanom Tomic u Kunstmuseum Diserdolf, kao i izlozbom - instalacijom "Fragments of the Painting: Monument" Milovana De Stil Markovica 1982. u Galeriji SKC-a u Beogradu.

Oktobarski salon internacionalizovan je 2004. godine, kada je umetnicka direktorka bila kustoskinja i istoricarka umetnosti iz Poljske Anda Rotenberg. Naredne godine to je bila beogradska istoricarka umetnosti i kustoskinja Darka Radosavljevic, a potom nemacki kustos Rene Blok 2006, dok je prosle godine bio Loran Hedji, a kokustos Sasa Janjic iz Beograda.

Sajt Oktobarskog salona je http://www.oktobarskisalon.org

Edited by Bebler, 21 February 2008 - 11:58.


#35 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 24 April 2008 - 19:13

Da nema institucije koja nije podložna uzurpaciji svedoče i nova dešavanja u vezi Oktobarskog salona.

Naime, kako je moguće da izbor novog vizuelnog identiteta Oktobarskog salona bude obavljen inkognito?

O originalnosti novog rešenja može se reći samo sledeće:
``
Ovo je ``novi``znak oktobarskog salona Posted Image

A ovo je logo Britanskog provajdera O2 Posted Image

Da ne navodim ostalih par hiljada primera.

Kako je uopšte moguće da išta što se finansira iz budžeta odvija inkognito i bez konkursa objavljenog na sajtu institucije?

Kada će doći kraj tradiciji uzurpacije u kulturnoj sferi?

Kada će se u srpskim kulturnim krugovima uvesti i drugi kriterijumi evaluacije sem nepotizma?

Dokle će budžetskim institucijama kulture vladati porodični klanovi?

Zašto država plaća kulturne radnike koji svoju službu prenose sa kolena na koleno?

Dokle će o državnom trošku biti školovani i promovisani samo intimusi i familija budžetskih službenika u institucijama kulture?

Zbog svih ovih pitanja mi je bilo gotovo žao kada sam čuo da ovogodišnji selektor neće biti stranac koji neće da utera svu rodbinu i prijatelje u ovogodišnju selekciju.

Pozivam sve umetnike i one koji se tako osećaju a koji smatraju da su ustanove kulture u potpunosti obesmišljene decenijskom negativnom selekcijom koja se vrši u institucijama kulture i koju te institucije vrše među umetnicima u Srbiji da osmisle koncepte na temu Uzurpacija kulturnog prostora i uzmu učešće u organizovanju manifestacije koja će biti zdraviji i kvalitetniji pandan Oktobarskom salonu koji organizuju državni činovnici sa svojom kamarilom.

Edited by Bebler, 24 April 2008 - 21:37.


#36 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:26

Kao što se dalo pretpostaviti ovogodišnji dakle, 08 O salon je daleko, daleko ispod nivoa prošlo i pretprošlogoišnjeg pre svega iz razloga jer je nad tom institucijom kormilo ponovo preuzela domaća kulturna kvazielita.

Ono što se prvo nameće kao utisak o ovogodišnjem salonu u poređenju sa prošlogodišnjim jeste siromašno.

Grad je podrzao Salon sa 32 miliona dinara, a Ministarstvo kulture sa sest.
Kako su na ovo što ćete videti uspeli da spale 40 miliona ali mogu samo da pretpostavim. U svakom slučaju ne radi se samo o siromaštvu u produkciji, več i o idejnom i vizuelnom siromaštvu.

Iako je ovogodišnja kustoskinja proklamovala:

Izložba Umetnik-građanin/umetnica-građanka ne stavlja težište na umetničke poetike, unutrašnje svetove, indvidualne mitologije; ovde se ne radi ni o »velikim naracijama« a ni o »malim pričama«; nema ni lamenta/trijumfa nad propalim socijalnim utopijama: radovi na ovoj izložbi zasnivaju se na (zdravim) kritičkim pozicijama, stavovima bez sentimenta, bez »šminke«.
l
smatram da postavka nije čak ni toj proklamaciji dorasala, jer možda bi ovo što žete videti bo povod za polemiku ili prosvetljenje posmatrača te poziv na pozor i političku svest. Umesto toga dobili smo miš-maš instalacije i asamblaža, futurističke skulpture, soc ikonografije, dokumentarizma, debelo odocnele odjeke konstruktivističkih ideja u pojedinim radovima i evergreen Rašu i Marinu. Jer možda bi ovako koncipiran O kockica salon imao adekvatan odjek da je na primer 1974 a ne 2008 ali posle par osvežavajućih godina Oktobarski se salon vraća u svoju rutinu prepoznatljivu po višedecenijskoj anahronosti. Ili prostije rečeno, ono što danas valja u umetnosti gledaćete na OS 2026 godine.

Naravno, kao i uvek. ima na izložbi i sjajnih individualnih radova ali su u manjini... ali svejedno, izložbu ne bih preporučio.

Edited by Bebler, 27 September 2008 - 18:00.


#37 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:35

Muzej istorije Jugoslavije

Posted Image

#38 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:44

Danica Dakić

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#39 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:47

Frank Til

Posted Image

#40 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:56

Igor Grubić

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#41 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 17:59

Posted Image

#42 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 18:02

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#43 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 18:03

Gergelj Urkom

Posted Image

#44 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 18:06

Balint Sombati

Posted Image

Posted Image

#45 Bebler

Bebler
  • Banned
  • 2,037 posts

Posted 27 September 2008 - 18:07

Posted Image

Posted Image