Jump to content


Photo
- - - - -

IZVEŠTAVANJE O RELIGIJI


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Monoteizam

Monoteizam
  • Members
  • 740 posts

Posted 26 October 2007 - 00:57

Početak > MC za medije > Mediji o medijima


IZVEŠTAVANJE O RELIGIJI


Izvor: Link, 17.10.2007; Strana: 12

Da li je moguće biti bolje obavešten o verskim temama

Mediji u Srbiji bave se verskim područjem sporadično i bez odgovarajuće dubine. Medijski događaj vezan za religiju je verski praznik, incident ili skandal, što svakako prodaje “novine” ali je u raskoraku sa sve većim obimom i značajem koji verske teme imaju u današnjem svetu.
Teško da može iznenaditi neobaveštenost prosečnog predstavnika ovdašnje medijske publike kad se povede razgovor o svojoj, a pogotovo tuđoj religiji. Iako se po Popisu iz 2002. godine u Srbiji gotovo 95 odsto građana izjasnilo da pripada nekoj veroispovesti, za mali broj njih se može reći da su kvalifikovani vernici, jer se njihovo versko opredeljenje uglavnom očituje kroz retke životne prilike kad se bira sveštenik za krštenja, svadbe ili sahrane.



Nedovoljno aktivnom i neodgovarajućem pristupanju religiji svakako da doprinose i sveštena lica, koji su često zabavljeni temama koje od njih vernik ne očekuje, ali koji i onda kad istinski žele da naveste “radosnu vest” ne uspevaju u potpunosti da je prenesu.


S druge strane, religijsko ne prestaje da privlači, ali ni njegova medijska slika ne prestaje da izaziva pitanje da li je moguće biti bolje obavešten o verskim temama. Milorad Vujkov, novinar obrazovnog programa na nekadašnjoj TV NS, procenjuje da ni posle 20 godina ovde još uvek ne splašnjava zanesenost religijom kao nečim extra-posebnim, pa tako i vrlo interesantnim za prosečnog gledaoca, slušaoca ili čitaoca, ali se mediji, i kada prate verske događaje, zadržavaju na folkloru i običajima.

Nivo kvalifikovanosti

Slično mišljenje ima i Draško Đenović, dopisnik „Foruma 18“ – novinske agencije za verska prava i slobode iz Osla, koji smatra da bi bilo mnogo korisnije da se o religijama informiše i mimo velikih verskih praznika poput Božića, Uskrsa, Kurban-Bajrama, Pashe i sl, ili povodom određenih incidenata i napadima na sekte (uobičajeno izvedenih po principu „držte lopova“), već tako što bi se javnost obaveštavala dosledno i kontinuirano.
To što se novinari tek povremeno bave verskim temama utiče na nivo kvalifikovanosti u pristupu.

Po mišljenju Aleksandra Đakovca, direktora Hrišćanskog kulturnog centra iz Beograda: „Mediji ovo područje pokrivaju amaterski, neprofesionalno, uz retke izuzetke. Gotovo je pravilo da se u tiražnim novinama, televizijskim i radio emisijama, pokazuje osnovno nepoznavanje religije o kojoj se govori, nepoznavanje titulacije sveštenstva, itd.“



Tomislav Žigmanov, publicista i predavač na Katehetsko-Teološkom Institutu u Subotici, nivo kompetencije novinara ocenjuje kao slab, „jer velika većina njih nema ni elementarno znanje o religijama! Jedno od najnekompetentnijih u lepezi novinarskog rada“. On procenjuje da Javni servis, koji ima zakonsku obavezu negovanja mađunacionalne i verske tolerancije, preferira Srpsku Pravoslavnu Crkvu izveštavajući pristrasno u odnosu na druge, negujući antisektaški diskurs i rado politički instrumentalizujući religijske događaje. Po njemu komercijalni mediji pišu otvorenije i kritičkije, ali je kod njih veći stepen nekompetencije i izraženiji senzacionalizam.


Aleksandar Đakovac takođe primećuje pristrasnost u izveštavanju o verskim zajednicama. Po njemu se mediji mogu po svom pristupu podeliti na tri grupe:


„Kod pojedinih komercijalnih medija, nazovimo to prvom grupom, odnos prema crkvi, konkretno SPC, je krajnje netrpeljiv, što se i ne skriva. Emisije su koncipirane tako da crkvu prikažu u najlošijem svetlu. Čak i u vestima se primećuje jasno nipodaštavajući, neprijateljski odnos prema crkvi. U drugu grupu spada većina komercijalnih medija koji se ni ne trude da profesionalno pokrivaju područje religije. Za ovu tematiku su zainteresovani samo u pojedinim prigodama. U treću, najmalobrojniju grupu spadaju oni komercijalni mediji, koji u većoj meri profesionalno izveštavaju o verskim pitanjima i imaju (samoedukovane) novinare“.

Javni servis pristrasan

Draško Đenović podseća da je RTS nedavno potpisao ugovor s tzv. tradicionalnim crkvama i verskim zajednicama o njihovom predstavljanju u svojim programima. S druge strane, „kao javni servis njegova dužnost je da predstavlja aktivnosti SVIH verskih zajednica tj. svih građana u Srbiji, a ne samo tradicionalnih, jer mnoge netradicionalne verske zajednice imaju više vernika od tradicionalnih“. Po njegovom mišljenju u sredinama gde je uglavnom jednonacionalno i jednoreligijsko stanovništvo drugi praktično nemaju pristup medijima, ali ipak ima i svetlih primera: „Na jugu Srbije čak 7 radio-stanica prihvatilo je da besplatno emituje 15-minutni radio program Trans Word Radia na romskom jeziku jer su shvatili da religijski programi utiču na smanjenje kriminala i redovnije pohađanje škole. Prema pisanju Glasa islama, pripadnici Islamske verske zajednice pre 3-4 godine nisu mogli da objave oglas o Dopisnoj školi islama ni u jednim jedinim dnevnim novinama u Beogradu“.


Rifat Namliđi, dopisnik Glasa Islama iz Novog Sada, ukazuje da ovakvi problemi još nisu prevaziđeni: „Nisu sve religije ravnopravno zastupljene, to je očigledno. Da li je to plod samo toga što je SPC najbrojnija, pa tako ima i najveće mogućnosti, ili je razlog u tome što urednici u bloku koji je posvećen religijskim temama posvećuju najviše vremena onoj religiji kojoj sami pripadaju?“ – prema njemu uzrok problema može biti i to što verske zajednice nemaju uvek kadrove osposobljene da kroz medije kvalitetno prezentuju svoju zajednicu. Takođe, podseća Namliđi, važno je obaveštavati o običajima iz verskog života naših suseda jer poznavanje smanjuje mogućnost predrasuda, pa tako i incidenata.



Portparol i pristrasnost



Da bi se stanje u izveštavanju o religijama popravilo potreban je značajan zaokret i osavremenjavanje u verskim zajednicama, ali i u medijima koji nisu uvek dovoljno društveno odgovorni. Od verskih zajednica se očekuje bar uspostavljanje kvalitetne informativne službe i portparola kako bi se namirila potreba za brzom i objektivnom informacijom, a od medija da religijama pristupe manje pristrasno i obrazovanije.


Deo odgovornosti za količinu verske i medijske tolerancije leži svakako i na verskim zajednicama. Draško Đenović iz Foruma 18 navodi primer:

„Pre nekolikog vremena je SPC tražila da nedeljnik Pančevac ili ne objavljuje raspored bogosluženja sekti na teritoriji Pančeva, ili da više ne objavljuju raspored bogosluženja hramova SPC. Pančevac je to odbio uz obrazloženje da su bogosluženja javni skupovi i da će oni nastaviti da objavljuju raspored bogosluženja svih verskih zajednica na teritoriji Pančeva“.


Aleksandar Đakovac kaže da je u poslednje vreme ima različitih ekstremističkih sajtova koji ne kriju svoju želju da se obračunaju, kako sa pripadnicima drugih nacija i veroispovesti, tako i sa neistomišljenicima u SPC (gazimestan.com, novinar.de, ihtus.eu), koje je Sinod SPC osudio zbog paracrkvenog delovanja.



Autor: MIROSLAV KEVEŽDI

http://www.mediacent...p;eventId=37370

ODNOS TELEVIZIJE PREMA VERI

Izvor: Link, 17.10.2007; Strana: 35

Emisija Studija B «Agape», svakako, zauzima izuzetno mesto, ne samo u domaćoj nego i u evropskoj televizijskoj ponudi

Jedan od ključnih događaja koji su najavili definitivne promene u televizijskoj slici sveta poslednje decenije dvadesetog veka u Jugoslaviji, u odnosu na verska pitanja, bio je diektni prenos Božićne liturgije na prvom programu. Ovaj prenos može da se smatra početkom televizijskog obraćanja verujućim gledaocima, što je u ateističko-komunističko-samoupravnoj televizijskoj ponudi do tada bilo nepoznato.

Ako hoćemo da razumemo relaciju televizijskih programa i vere moramo imati na umu da se tu radi o nekoliko vrlo različitih tipova televizijskih programa.

Programi koji se bave verom kao fenomenom, pa se ona analizira sa istorijskih, socioloških, političkih i raznih drugih aspekata, a prave se za verujuće i neverujuće gledaoce.

U našem slučaju preovlađivao je i još uvek je dosta prisutan, tvrđi, ateistički pristup koji ove teme obrađuje na način koji neodoljivo podseća na situaciju koju je tako dobro opisao Mihail Bulgakov u «Majstoru i Margariti». Naime u Moskvi trdesetih godina pojavljuje se Sotona. Na predstavi u pozorištu, koja izmiče kontroli organizatora, javljaju se razna čuda, između ostalog i bacanje novca publici, pa se jedan od intelektualnih partijskih drugova javlja i kaže da se sve to može da objasni i raskrinkati oštrijom marksističkom analizom, a Sotona Voland mu kaže: PA OBJASNI!

Netolerantni evropejski orijentisani ljudi

Sa programima s religijskom tematikom često se brkaju programi koji se bave nekim sasvim drugim temama, ali su učesnici u njima i ljudi iz svešteničkog staleža, pozvani da iznesu stavove svojih verskih zajednica na neke od društveno relevantnih događaja i pojava.


Interesantno je da je kod velikog broja onih koji sebe smatraju demokratski, tolerantno i evropejski tranziciono i integraciono orijentisanim ljudima, prisutan animozitet prema učešću predstavnika verskog pogleda. Pravdanje ovog stava samo pozitivističkim odnosom prema svemu postojećem i tobožnjim strahom od „klerikalizacije Srbije“, zapravo predstavlja samo model poslednjih pedesetak godina ideologizovanog obrazovanja i ustrojstva javnog života. Ovi vrli eksperti bi se iznenadili koliko su takvi stavovi nerazumljivi nekom Francuzu, Holanđaninu ili Švajcarcu.


Ako im ne prođe stav o «religiji kao opijumu za narod», onda se potežu teži argumenti o povezanosti vere i nacionalizma, po mogućstvu «velikosrpskog nacionalizma», a zna se da je Drug Tito u svakom govoru upozoravao na tu opasnost! Naravno, da ni za trenutak nisu zbunjeni činjenicom da vera ne poznaje nacije. Jednom rečju, ideološki obrazac ipak radi bez obzira na privrženost integraciono tranzicionim naporima. Kod ovakvih pitanja se televizije različito ponašaju, ali preovlađuje stav da treba čuti svačije mišljenje. Naravno da samo od profesionalnog nivoa voditelja zavisi da li će se pokazati izvesna naklonost određenom stavu ili tipu razmišljanja, bilo ličnog ili kuće za koju radi.


Dobri primeri i kod kuće

Postoje na svetskoj televizijskoj sceni i programi koji su koncipirani tako da verski obred posredstvom televizije prenose iz bogomolje u kuću televizijskih gledalaca. Ovi programi su uglavnom na posebnim kanalima i tipični su za područje severno američkog kontinenta, ali se mogu sresti i na nekim evropskim televizijskim stanicama. Ovakav metod koriste naročito one verske zajednice koje u postojećoj sredini nemaju raširenu mrežu sopstvenih hramova a njihovih vernika ima dosta. Ovi programi se, većinom, emituju na komercijalnoj bazi.


Kao i u mnogim drugim sadržajima na domaćem terenu se još uvek luta i traži kako oblik tako i mera verskih sadržaja u programskim šemama televizijskih kuća. Jedan vrlo zdrav oblik programa postoji na javnom servisu Srbije u vidu verskog kalendara. Forma i trajanje ovih emisija je vrlo dobra i sa jednakom pažnjom je prate i verujući i neverujući gledaoci, a njen metod angažovanja saradnika iz sve četiri vere koje ovaj kalendar prave dodatni je elemenat autentičnosti i verodostojnosti. Ekipa, osim toga ulaže veliki trud da ilustracijama prenese što više informacija.


Emisija koja, svakako, zauzima izuzetno mesto, ne samo u domaćoj nego i u evropskoj televizijskoj ponudi je emisija Studija B «Agape». Zamišljena kao studijska kontakt emisija sa jednim voditeljem i jednim stalnim gostom, dok se drugi gost menja, pokazuje kako se može dostići jedan viši nivo promišljanja kada su u pitanju pretežno duhovna ali i druga pitanja koja more svakog čoveka.


Voditelj koji je istinski moderator razgovora u studiju svojom pojavom, načinom govora i ponašanjem pokazuje kako jedan mlad čovek može da uradi vrhunski profesionalni posao a da ne bude samo televizijski domaćin. Istina je da je izbor stalnog gosta sigurno presudan, pošto je profesor dr Vladeta Jerotić sigurno jedinstvena ličnost kako sa stručne strane iz više oblasti, tako i sa ljudske duhovne i duševne strane. Blagost, trpeljivost, iskrenost i otvorenost kojima odiše ova serija je u isto vreme i najbolji put do gledalaca, bilo da su verujući ili neverujući.



Autor: SLAVKO DIMITRIJEVIĆ


http://www.mediacent...p;eventId=37368




Odavno nisam procitao bolje tekstove na ovu temu,sta vi mislite???

Edited by Monoteizam, 26 October 2007 - 00:59.


#2 srdjanf.

srdjanf.
  • Members
  • 5,016 posts

Posted 29 October 2007 - 17:45

nije najzgodnije baš biti osoba koja se specijalno bavi izveštavanjem o religioznim stvarima.

evo moj primer: moja subjektivna ocena je da je u konfliktu oko postavljanja sveštenika na sandžaku u pravu jusufspahić, ali to se onda kosi sa raspoloženjem većinskog dela sandžaklijske religiozne zajednice.

hoću da kažem da su stavovi u materiji koja je religiozne prirode uvek i isključivo obeleženi subjektivnim uvidom onoga koji materiju promatra ili se njome bavi.

#3 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 30 October 2007 - 00:09

Interesantno je da je kod velikog broja onih koji sebe smatraju demokratski, tolerantno i evropejski tranziciono i integraciono orijentisanim ljudima, prisutan animozitet prema učešću predstavnika verskog pogleda. Pravdanje ovog stava samo pozitivističkim odnosom prema svemu postojećem i tobožnjim strahom od „klerikalizacije Srbije“, zapravo predstavlja samo model poslednjih pedesetak godina ideologizovanog obrazovanja i ustrojstva javnog života. Ovi vrli eksperti bi se iznenadili koliko su takvi stavovi nerazumljivi nekom Francuzu, Holanđaninu ili Švajcarcu.


Gde nadje bas Francuze da pomene, naciju koja je odmakla najdalje od svih evropskih u sekularizaciji drustva. Inace, strah od klerikalizacije Srbije je sasvim na mestu, a konstantno referiranje na protekli komunisticko-socijalisticki period dosadno i umorno do zla boga.

#4 isidor

isidor
  • Members
  • 652 posts

Posted 03 November 2007 - 12:49

konstantno referiranje na protekli komunisticko-socijalisticki period dosadno i umorno do zla boga.

pa kad na to lici do zla boga. Svi se potpuno isto ponasaju, samo se medij promenio.

Ljudi su navikli da na taj nacin funkcionisu, i tu nema pomoci. Meni je najsmesnije bilo priredjivanje proslave dana sv. Save u crkvi, gde su se citale recitacije i deciji radovi, pevale pesme i sve tako redom...Izgledali je isto kao i na Dan Mladosti ili neka druga priredba komunistickog tipa, ali iste te uciteljice, nastavnici i profesori, koji su kreairali taj program su bili kadar i u ono vreme. Oni nisu krivi, oni prosto ne umeju drugacije.Promenila se samo tema. Juce Tito, danas sv. Sava. U skoli se pisu pismeni radovi, nisu izostala ni slova od stiropora.
Ja sam vernik, i meni se to ne svidja, a kamoli nekom ko vernik nije.
Dokumentarni program u vezi sa pravoslavnim hramovima ili veri je dozlaboga depresivan i dosadan. Ima prijatelja koji tvrdi da je to namerno tako uradjeno da ti zgadi zivot, da ti ne padne na pamet da udjes u crkvu. Ja bas nisam sklon da u to poverujem, ali je zanimljivo glediste. Obicno puste Anastasiju, cuju se udaljena zvona i u mrtvi kadar useta nekakvo sveteno lice koje monotonim glasom isprica sve ono, sto isprica i svim turistima koji se pojave tu. Onda jos malo Anastasije, par kadrova iz "Boja na KOsovu" (jednog od najomrazenijih filmova medju ovom populacijom) i posao je zavrsen. Mediji su najveci krivci za stvaranje stereotipa o verama. Kako neko moze da poveruje da se radi o "radosnoj vesti" , evangeliju, kad vidi onu tugu?!
Upucujem vas na rad djakona Nenada Ilica, koji je napravio neke pomake u tom smilslu. Bio je autor "Sabornika" koji je isao nedeljom na rts-u, kreirao jedan multimedijalni disk o pravoslavlju, cak i strip o sv. Savi. Ali je ostao usamljen, imam utisak.

#5 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 03 November 2007 - 13:22

Promenila se samo tema. Juce Tito, danas sv. Sava. U skoli se pisu pismeni radovi, nisu izostala ni slova od stiropora.

prekjuče sv sava, juče tito, danas sv sava - šablon ideologizacije isti, samo se sadržaj menja po potrebi

#6 isidor

isidor
  • Members
  • 652 posts

Posted 03 November 2007 - 14:40

ali prekjuce nije bilo slova od stiropora i razglasa. :rolleyes:

#7 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 03 November 2007 - 14:49

ali prekjuce nije bilo slova od stiropora i razglasa. :huh:

dovijali su se nekako :rolleyes:

#8 slow

slow
  • Members
  • 3,778 posts

Posted 03 November 2007 - 20:12

prekjuče sv sava, juče tito, danas sv sava - šablon ideologizacije isti, samo se sadržaj menja po potrebi


Ikona ----> Slika Generalnog Sekretara Partije------> Ikona

Crkva -----> Partija ------> Crkva

Sinod-------->Politbiro------>Sinod

...

Da li su ikonoborci bili u pravu, pitanje je sad?

Edited by slowmotion, 03 November 2007 - 20:13.


#9 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 03 November 2007 - 20:48

možda sam ipak malo preterala

aktuelna faza samo je bizarna mućka nemaštovitih, nevešti pokušaj rekonstrukcije uz pomoć preostalih rekvizita iz obe epohe
možda i nisu tolko krivi što su nemaštoviti, koliko ih je pregazilo vreme koje više nema strpljenja za organizovane ideologije

#10 isidor

isidor
  • Members
  • 652 posts

Posted 04 November 2007 - 00:05

Pa da dam i ja svoj mali doprinos:


Ikona ----> Slika Generalnog Sekretara Partije------> Ikona------>bilbord

Crkva -----> Partija ------> Crkva------------------>trzni centar

Sinod-------->Politbiro------>Sinod-------------------> Banka

Vera----------->Ateizam------------------>Kredit

Lova pare kesh jednako

Nova vera nova Biblija.



...vreme koje više nema strpljenja za organizovane ideologije

Najorganizovanije ideologija je Novac. I jedina koja postoji. Ona je i pojela svo vreme, zato i vidis da ga nema.

#11 Sleepers

Sleepers
  • Members
  • 8,129 posts

Posted 04 November 2007 - 15:34

Odnos televizije (tj. medija) prema religiji uglavnom ne postoji zato jer Crkva, istina sad pricam o KC, ali pretpostavljam da je situacija slicna, nije navikla na takvu vrstu komunikacije kao ni dijaloga. Svaku kritiku shvaca kao napad, a o aktualnim kljucnim pitanjima nije spremna otvoreno izaci u javnost, ili to cini vrlo sturo. Ne prihvaca "svjetovne" novinare kao kompetentne, dok je tzv. katolicko novinarstvo puka promocija religije bez imalo objektivnosti. Iz svega navedenog je prilicno tesko naciniti iskorak u religijskim emisijima, a da iste ne budu crkveni pamfleti ili puko prenosenje (TV) misa sto na mnogim javnim televizijama (ne samo kod nas nego i vani) i jeste slucaj.

#12 Edib

Edib
  • Members
  • 266 posts

Posted 22 November 2007 - 10:53

nije najzgodnije baš biti osoba koja se specijalno bavi izveštavanjem o religioznim stvarima. evo moj primer: moja subjektivna ocena je da je u konfliktu oko postavljanja sveštenika na sandžaku u pravu jusufspahić, ali to se onda kosi sa raspoloženjem većinskog dela sandžaklijske religiozne zajednice. hoću da kažem da su stavovi u materiji koja je religiozne prirode uvek i isključivo obeleženi subjektivnim uvidom onoga koji materiju promatra ili se njome bavi.


Evo da ti objasnim, pošto su mi rezidencije i Zukorlića i Zlikića po par stotina metara od kuće.
Jusufspahić je samo za Bg. a Reis za Srbiju je A. Ziklić. Pod njim su tri muftijstva (beogradsko, sandžačko i preševsko)
Muftija sandžački po starom je ef. Zukorlić. a po novom (u novoformiranoj IZ Srbije) ef. Hasib Suljefić

Naravno da si u pravu kada kažeš da je jusufsahić u pravu. Ali griješiš u ovom:

"ali to se onda kosi sa raspoloženjem većinskog dela sandžaklijske religiozne zajednice"


U Sandžaku, makar je odnos podrke pola-pola, ako čak Zilkić i nema veću podršku.
Kod podrške mislim na dvoje: kako podrška običnih ljudi, ptako i podrška vjerskih službenika.

U beogradu... Tadićevi podržavaju Zukorlića a Koštunicini Zilkića...
Sve se to pak slama na običan narod... imamo i prve ranjene (u zadnji petak upucan jedan momak)
a ima dosta onih sa slomljenim rukama, frakturama lobanje itd..



EDIT:
p.s. Srdjane, jesi li dobio email sa tolerancije?! Poslao sam ti poodavno... :rolleyes:

Edited by Edib, 22 November 2007 - 10:57.


#13 ebu_davud

ebu_davud
  • Members
  • 252 posts

Posted 03 December 2007 - 15:19

Muftija sandžački po starom je ef. Zukorlić. a po novom (u novoformiranoj IZ Srbije) ef. Hasib Suljefić

Ne postoji staro i novo. Postoji legalno i nelegalno.

U Sandžaku, makar je odnos podrke pola-pola, ako čak Zilkić i nema veću podršku.

More bit u necijim snovima. U stvarnosti je stvar jasna da ne moze biti jasnija. Zukorlicu je porasla popularnost tako da je na najvecem nivou od kako je dosao u Novi Pazar. Istovremeno je mrznja njegovih mrzitelja dostigla najveci nivo od kako je dosao u Pazar.

U beogradu... Tadićevi podržavaju Zukorlića ....

Jeste, toliko ga podrzavaju da su se zajedno sa svojim sefom Tadicem zabili u misiju rupu i ne smiju otud da izadju. Zakon se krsi, ministarstvo vjera pljuje po njemu a Tadic se krije kao da ga Hag trazi.

Edited by ebu_davud, 03 December 2007 - 15:29.