Diskriminacija zasnovana na rasnoj/etničkoj/verskoj osnovi po definiciji ne može biti legitimna. Par le passé je bila legalna u fašističkim državama.
Savremena liberalna demokratija je dodala i polnu/seksualnu ravnopravnost, pa se tako recimo u US vodi slučaj pred Supreme Court u kome se odlučuje da li poslastičar može odbiti poručenu tortu gay supružnicima, ali isključivo motivisan njegovim pravom da ispoljava slobodu religijskog ubeđenja - što je pak meni, laiku iz FRA, baš zanimljiva pikanterija.
Pravo da svoje ubeđenje (koje nije legitimno, već subjektivno/individualno i intimno) zadržiš u svojoj kući i glavi, te da te zbog toga niko ne može proganjati prestaje da bude sloboda govora kada počinje da ugrožava pravo nekog drugog na njegovu slobodu. Stoga dogma, koja opet ne može biti legitimna, jer ne zadovoljava racio, kao opravdanje za zatucanost ili diskriminaciju je poveći komad BSa. No, u US je to zanimljivo nasleđe koje u pojedinim slučajevima dovodi do apsurdnih distankcija; recimo ako je torta već bila izložena u izlogu, onaj poslastičar mora da je proda homoseksualnom paru, ali zadržava pravo da odbije da im napravi novu tortu, znajući da su gay. (Jedno od mišljenja tokom debate)
Što se bohumila tiče, ako je hteo da pokaže limite teorije slobodnog tržišta, kao isključivog svetonazora, to mu je svakako dobro pošlo za rukom.
Naravno da diskriminacija ne moze biti legitimna. Niko o tome nije ni govorio, bas nasuprot.
Da li je nesto legitimno ili ne nema veze sa racijom. Sasvim je nebitno da li je misljenje i ubedjenje nekog coveka moralno, drustveno prihvatljivo ili neprihvatljivo. Pravo na misljenje je uvek legitimno, sto automatski proizvodi da je i svako misljenje legitimno. Kada delovanje u skladu sa nekim misljenjem ili ubedjenjem ugrozava slobode drugih ono je nelegitimno. Znaci, nelegitimno je delovanje, ali ne i samo misljenje. Dakle, pravo svake osobe je da ima drustvenoneprihvatljiva ubedjenja, ali nije legitimno da deluje u skladu sa njima.
Da se vratimo na Bohumila i slucaj sa tortom. Ako vlasnici prodavnice nece da prodaju tortu gej paru, to je krsenje pravnih i drustvenih normi, medjutim to ne ugrozava slobodu trzista kao jednu u nizu drustvenih normi. Takvo ponasanje moze biti trzisno, ali je drustveno neprihvatljivo iz netrzisnih razloga. To je sustina prica.
Edited by A sad, 27 January 2018 - 02:17.