Jump to content


Photo

Lizing


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 pokahontes

pokahontes
  • Members
  • 43 posts

Posted 14 August 2007 - 13:50

Da li neko moze da mi objasni razliku izmedju operarivnog i finansijskog lizinga?Sta je bolje uzeti?

#2 porfirijepetrovic

porfirijepetrovic
  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2007 - 14:34

lizing - nacin da dobijes pravo koriscenja nekog sredstva na odredjeno vreme, a da ga pritom ne kupis.

glavna razlika izmedju operativnog i finansijskog lizinga je u duzini lizinga.

finansijski lizing je obicno dugorocniji od operativnog (u smislu da pokriva maltene ocekivani rok trajanja sredstva koje se kupuje). uzmimo primer automobila ciji je ocekivani zivot 10 godina.

imas nekoliko izbora da ga dobijes:

1. platis kesom
2. uzmes kredit, platis kola
3. finansijski lizing
4. operativni lizing

opcija 2:
- ti si vlasnik kola, i odgovoran si za vracanje kredita
- mozes da prodas kola kad hoces, i snosis rizik da ih prodas za manje od preostalog kredita
- ako se skucas snosis rizik da ti osigurani iznos bude manji od iznosa kredita u tom trenutku

opcija 3:
- ti nisi vlasnik kola ali moras da placas lizing
- kola ne mozes da prodas, ali uz odredjene penale mozes da ih vratis lizing kompaniji
- ako se skucas nemas nikakav (finansijski) rizik. lizing kompanija se bakce sa osiguranjem
- nakon 10 godina vracas kola u kakvom god stanju lizing kompaniji

opcija 4:
- ti nisi vlasnik kola ali moras da placas lizing
- kola ne mozes da prodas, ali uz odredjene penale mozes da ih vratis lizing kompaniji pre isteka lizing ugovora
- nakon isteka lizinga (koji je kratkorocan, recimo 3 godine) imas obavezu da vratis kola lizing kompaniji u stanju koje je dogovoreno na pocetku lizinga (na primer, manje od x hiljada km predjenih). ukoliko je stanje gore, mora platis penale
- ako se skucas nemas nikakav (finansijski) rizik. lizing kompanija se bakce sa osiguranjem

koja je od opcija 2, 3, ili 4 najbolja zavisi od tvoje situacije - koliko povoljno mozes da uzmes kredit (za opciju 2), koliko godisnje prelazis km (za opciju 4), koliko si spreman da rizikujes sto se tice osiguranja (tu mozes da ustedis dosta ako uzmes opcije 1 ili 2), koliko ti je bitno da ne moras kaparu/downpayment da dajes (ponekad je to sa kreditima moguce)...

uporedi onda mesecne rate. pa odluci. ali OBICNO je opcija 2 najjeftinija, pa 3, pa 4.

jos jedan kriterijum: kurcenje smile.gif

ako ti je cilj da imas najnoviji auto stalno, onda idi na opciju 4. bar neces morati da se bakces sa prodajom kola svake tri godine, jedino ces biti limitiran time sto mora da ih vratis u ok stanju.

i jos jedan kriterijum:

ako kupujes preko firme onda opcija 3 ti se obicno vodi kao kupovina osnovnih sredstava i godisnji trosak ti je amortizacija plus kamata (isto kao i opcija 2). opcija 4 ti se obicno vodi kao tekuci trosak lizinga (slicno rentiranju kola). zavisi od firme do firme sta je bolje, tu ti ne mogu pomoci smile.gif

#3 madamov

madamov
  • Members
  • 127 posts

Posted 14 August 2007 - 14:37

QUOTE(pokahontes @ 14 Aug 2007, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Da li neko moze da mi objasni razliku izmedju operarivnog i finansijskog lizinga?Sta je bolje uzeti?

Zar operativni lizing nije ono što se na zapadu zove renting?

#4 porfirijepetrovic

porfirijepetrovic
  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2007 - 14:54

QUOTE(madamov @ 14 Aug 2007, 15:37) <{POST_SNAPBACK}>
Zar operativni lizing nije ono što se na zapadu zove renting?

pa recimo da je tako, samo sto je rentiranje mnogo kratkorocnije. to bi mozda bila opcija 5.

u principu, sto vise para imas, to biras opciju sa manjim brojem.

ako si bogatas, lepo kupis fererija kesom. ako si siromasak, iznajmis ga na sat vremena. ako imas malo vise para mozda ga i operativno lizujes, itd. smile.gif

#5 Corleone

Corleone
  • Members
  • 85 posts

Posted 14 August 2007 - 18:31

Moja prijateljica koja radi u jednoj lizing kuci kaze da od lizinga treba bezati sto je dalje moguce.

#6 Spijun

Spijun
  • Members
  • 148 posts

Posted 14 August 2007 - 20:16

QUOTE(Corleone @ 14 Aug 2007, 10:31) <{POST_SNAPBACK}>
Moja prijateljica koja radi u jednoj lizing kuci kaze da od lizinga treba bezati sto je dalje moguce.


Sve zavisi za sta ti treba, ako hoces da se vozis u kolima koja ne bi mogao da priustis na kredu, onda ok, u sustini je nepovoljno posto nisi vlasnik kola(recimo) nego ih u sustini rentiras. Ovde(SAD) ima svojih prednosti i mana, ne znam kako je u Srbiji doduse, posto recimo u USA na mesecnu uplatu(rentu)placas porez. Po.. je veoma dobro opisao 2 vrste s'tim sto se prva(kako on kaze finansijski) varijanta retko koristi jer je u sustini veoma nepovoljna za lendera. To se ovde zove open end lease i poslednji ga je u USA odobravao Subaru i zamalo sto nije bankrotirao(negde pocetkom 90tih) smile.gif .

Edited by Spijun, 14 August 2007 - 20:17.


#7 pokahontes

pokahontes
  • Members
  • 43 posts

Posted 14 August 2007 - 22:19

QUOTE(Spijun @ 14 Aug 2007, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Sve zavisi za sta ti treba, ako hoces da se vozis u kolima koja ne bi mogao da priustis na kredu, onda ok, u sustini je nepovoljno posto nisi vlasnik kola(recimo) nego ih u sustini rentiras. Ovde(SAD) ima svojih prednosti i mana, ne znam kako je u Srbiji doduse, posto recimo u USA na mesecnu uplatu(rentu)placas porez. Po.. je veoma dobro opisao 2 vrste s'tim sto se prva(kako on kaze finansijski) varijanta retko koristi jer je u sustini veoma nepovoljna za lendera. To se ovde zove open end lease i poslednji ga je u USA odobravao Subaru i zamalo sto nije bankrotirao(negde pocetkom 90tih) smile.gif .

E stvarno vam hvala pune nemate pojma koliko ste mi pomogli! Ne tsrasno me nervira prodovacica koja insistira na operativnom lizingu i meni je od starta bilo strasno sumnjivo jer devojka stvarno ume da uvaljuje! Sada sam definitvno sigurna da necu da uzimam operativni jer tek tada kola nisu tvoja jos da te neko ucenjuje sa km!Da pored jednog caleta jos jedan mi treba twak.gif !

#8 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 14 August 2007 - 22:55

Možda ti kasno pišem, ali kod ugovora o lizingu koji su bili u opticaju pre oko dve godine, bila je stavka da davalac lizinga može odlučiti da li će kola ostati tvoja pošto im sve isplatiš. Ne znam kakva je praksa ako lizing uzme privatno lice, ali to može lako da znači da ćeš ostati bez auta pošto platiš i poslednju ratu. Banka koja je davala lizing bila je neka nemačka ili austrijska (nije Raiffeisen), a konkretno sam pitao za neki od francuskih automobila (Renault, Peugeot ili Citroen, nisam siguran). Imaju još i dodatnu foru, a to je da te ucenjuju oko servisa (ovo govorim uopšteno, ne samo za navedene marke). Neki servisi, iako su kvalifikovani i ovlašćeni, ne pružaju baš najbolju uslugu. Razumem za obavezni servis pod garancijom (ulje i ostale sitnice), ali za ostale intervencije postoje i drugi ovlašćeni servisi koji nisu u spisku servisa koje banka priznaje, a kod kojih usluga ume da bude bolja i jeftinija.

Video sam da je zbog servisa odustao neki taksista koji se raspitivao za kupovinu domaće "Floride". Simpatični čikica je samo rekao zbunjenoj službenici: "Draga gospođice, ako bih vozio kola u njihov servis, ne samo da bih čekao danima za deo koji navodno nemaju i morao da plaćam 'besplatne' popravke flašama vinjaka, već i da motrim da mi ne ukradu neki deo ili da svaki obeležim."

#9 Hartmann

Hartmann
  • Members
  • 223 posts

Posted 14 August 2007 - 23:31

QUOTE(DJ_Vasa @ 14 Aug 2007, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Možda ti kasno pišem, ali kod ugovora o lizingu koji su bili u opticaju pre oko dve godine, bila je stavka da davalac lizinga može odlučiti da li će kola ostati tvoja pošto im sve isplatiš. Ne znam kakva je praksa ako lizing uzme privatno lice, ali to može lako da znači da ćeš ostati bez auta pošto platiš i poslednju ratu. Banka koja je davala lizing bila je neka nemačka ili austrijska (nije Raiffeisen), a konkretno sam pitao za neki od francuskih automobila (Renault, Peugeot ili Citroen, nisam siguran). Imaju još i dodatnu foru, a to je da te ucenjuju oko servisa (ovo govorim uopšteno, ne samo za navedene marke). Neki servisi, iako su kvalifikovani i ovlašćeni, ne pružaju baš najbolju uslugu. Razumem za obavezni servis pod garancijom (ulje i ostale sitnice), ali za ostale intervencije postoje i drugi ovlašćeni servisi koji nisu u spisku servisa koje banka priznaje, a kod kojih usluga ume da bude bolja i jeftinija.

Video sam da je zbog servisa odustao neki taksista koji se raspitivao za kupovinu domaće "Floride". Simpatični čikica je samo rekao zbunjenoj službenici: "Draga gospođice, ako bih vozio kola u njihov servis, ne samo da bih čekao danima za deo koji navodno nemaju i morao da plaćam 'besplatne' popravke flašama vinjaka, već i da motrim da mi ne ukradu neki deo ili da svaki obeležim."

Poenta i jeste u tome da kod lizinga korisnik ne postaje vlasnik, za razliku od kredita. Lizing za fizička lica se uglavnom odnosi na vozila, dok se u privredi može mnogo bolje upotrebiti kod nabavke opreme. Svrha je izbegavanje tehnološke zaostalosti-bolje je rentirati opremu i zatim je kad se pojavi nova generacija zanoviti novim iznajmljivanjem, nego kupiti opremu i kad ona zastari imati zarobljen kapital u njoj. Ovo se može primeniti i na vozila, stalno uzimate noviji i noviji model.
Što se tiče servisa, tržište bi trebalo da to postavi na svoje mesto, tj da dobri isplivaju a fušeri potonu.

Edited by Hartmann, 14 August 2007 - 23:32.


#10 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 15 August 2007 - 01:32

QUOTE(Spijun @ 14 Aug 2007, 13:16) <{POST_SNAPBACK}>
Sve zavisi za sta ti treba, ako hoces da se vozis u kolima koja ne bi mogao da priustis na kredu, onda ok, u sustini je nepovoljno posto nisi vlasnik kola(recimo) nego ih u sustini rentiras. Ovde(SAD) ima svojih prednosti i mana, ne znam kako je u Srbiji doduse, posto recimo u USA na mesecnu uplatu(rentu)placas porez. Po.. je veoma dobro opisao 2 vrste s'tim sto se prva(kako on kaze finansijski) varijanta retko koristi jer je u sustini veoma nepovoljna za lendera. To se ovde zove open end lease i poslednji ga je u USA odobravao Subaru i zamalo sto nije bankrotirao(negde pocetkom 90tih) smile.gif .

Samo sto ne vratis kola u bilo kakvom stanju i imas limit godisnje kilometraze.Ti ugovori su do te mere zamrseni da su prevarili cak i advokate .Sve zavisi od ugovora.Mozes da otkupis auto nakon isteka lizinga ili da ga vratis ali pri tome ti zaracunaju svaku ogrebotinu ili mrlju na sedistu.
Kod industrijske opreme vaze drugi uslovi.

#11 pokahontes

pokahontes
  • Members
  • 43 posts

Posted 16 August 2007 - 13:33

Evo novosti, danas sam bila u jednom od salona automobila da se raspitam oko placanja i svi preporucuju operativni lizing i bas sam ih pitala oko onog uslova sa jednom godinom i kazu da to sve zavisi od banke kao hvb to uopste ne zahteva od svojih klijenata koji uzmu opertaivni,a sto se tice Raiffeisen kod njih je najbolje uzeti finansijski! Tako da ispada sve je sreca i ko kakav dil ima sa kim!

#12 tarana

tarana
  • Members
  • 387 posts

Posted 27 August 2007 - 11:44

kod lizinga je najgore, što si obavezan da auto kasko osiguravaš, svake godine u korist banke.

#13 Rastko

Rastko
  • Members
  • 4,352 posts

Posted 29 August 2007 - 15:13

QUOTE(pokahontes @ 14 Aug 2007, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
E stvarno vam hvala pune nemate pojma koliko ste mi pomogli! Ne tsrasno me nervira prodovacica koja insistira na operativnom lizingu i meni je od starta bilo strasno sumnjivo jer devojka stvarno ume da uvaljuje! Sada sam definitvno sigurna da necu da uzimam operativni jer tek tada kola nisu tvoja jos da te neko ucenjuje sa km!Da pored jednog caleta jos jedan mi treba twak.gif !


Pa ni kod finansijskog nije tvoj.

Pobogu ljudi, kako je moguće da umete da ukucate FORUM.B92.NET i da gledate i čitate ovde svakakve gluposti, a ne umete da ukucate NBS.YU (manje slova) i pogledate o čemu pišete.

#14 headhunter

headhunter
  • Members
  • 6,691 posts

Posted 29 August 2007 - 21:24

operativni lizing je interesantan prvenstveno pravnim licima,tretira se kao trošak poslovanja,rentiranje,imaš mogućnost odbitka PDV-a,posle perioda na koji traje liz imaš mogućnost otkupa vozila na fizičko lice gde se obračunava pdv na ostatak
ne zavodi se u kreditni biro,nema ograničenja tipa 30% od plate/koje moram primetiti mnogi zloupotrebljavaju...

a što se tiče kaska,on je neophodan i imaš barem neku sigurnost ako lupiš ili te lupe

dobra je to varijanta,bolja od finansijskog ili kredita...4 sure