Selekcija i obuka medicinskih sestara - tehnicara...
Prvi i osnovni problem je sto vecina koja upisuje tu skolu nema predstavu kako izgleda taj poziv u praksi, ili imaju neku iskrivljenu pojednostavljenu predstavu. Tu je i RTS - "javni servis". Ne vidim razloga zasto ne bi pravili emisije gde bi mladi mogli da se upoznaju sa nekim pozivom pre upisa u srednju skolu? Ovo vazi i za sve ostale profesije, bilo prilikom upisa u srednju skolu ili na fakultet.
Drugo je losa provera psiho-fizickih sposobnosti. Sta bi trebalo jedna sestra da poseduje?
1) Zrelost i moralna svest - Ko sumnja da je ovo nemoguce proveriti, neka pita kako izgleda provera svakog radnika prilikom konkursa u Coca Coli, gde te proverava tim psihologa, menadzera... Znaci, razgovori, testovi i sl.
2) Komunikativnost - sposobnost lepog izrazavanja, tehnike postavljanja pitanja (kakve kontrukcije da koristi) u cilju dobijanja zeljenih odgovora
3) Manuelna spretnost
4) Sposobnost brzog uocavanja promena na pacijentu i pravovremenog reagovanja
Shockovske sestre i:
5) Brz tempo rada, posebno u stresnim situacijama kao i snalazene
6) Stres i snalazenje u stresnim situacijama
7) Sposobnost koncentrisane rasute paznje na najmanje 2 stvari u isto vreme (pozeljno 3 - ovo je cini mi se i psiholoski max.) kao i razmisljanje i planiranje unapred o najmanje 2 (pozeljno 3) stvari
8) Definisanje prioriteta i redosled rada u situacijama sl. vaznosti. Sta je bitnije to se prvo radi... Sta moze da ceka, i koliko moze da ceka? A sta je neodlozno?
Po meni, apsolutno je neophodno proveriti prvu tacku. To sam video da je pocelo da se radi na sadasnjem (po novom) fakultetu za strukovne medicinske sestre u Zemunu (verovatno i u drugim mestima u Srbiji).
Ostale tacke, makar ove do 4 bi trebalo proveriti, ali ne treba biti mnogo strog, jer se mnoge od ovih stvari uce, i treba znanje za njihovu upotrebu. Za shockovske sestre selekcija moze da se radi i u toku skolovanja.
Trebalo bi obratiti paznju i na godiste. Da li da ostane mogucnost da se sestre skoluju preko srednje skole ili da se to kao u nekim (MOZDA I SVIM - NISAM SIGURAN) zemljama na Zapadu zavede kao fakultetsko zanimanje? Najvise zbog toga sto nisam siguran da li neko sa 15god. moze dovoljno zrelo i ozbiljno da odluci da se bavi ovom profesijom. E sad, ako bi se uvelo kao fakultetsko zanimanje, kao npr. u SADu, onda bi ti verovatno tesko mogao da nateras nekoga da ide na fakultet (pa makar i da je 3 god.) a koji bi u opisu posla imao i "guske" i "lopate". Ameri su ovo resili na drugi nacin. Imaju najmanje 2 vrste tzv. pomocnika med. sestara (a u nekim drzavama i 3). I nase sestre se puno zale sto nemaju bolnicare kao nekada, a koji postoje u mnogim zemljama Zapada. Zale se sto npr. moraju u isto vreme i da ih hrane, neguju, a onda munjevito da spremaju terapiju. Bilo bi dobro kad bi se vratili bolnicari, koji su nekada postojali (skolovanje im je trajalo 2 godine).
E sad, kako to izgleda kod nas u srednjim skolama? Nikakva provera ne postoji. Znaci upise se ko god zeli.
I onda ide prva godina. Imas dosta nemedicinskih predmeta koji znaju jako puno da nerviraju. A zanimljivo je da se tokom celog skolovanja vise pada iz tih predmeta, nego iz strucnih. I da se mnogo vise znanja trazi upravo iz tih opstih predmeta. Dok iz strucnih, cesto se ne znaju ni najosnovnije stvari, a pri tom mozes da imas i 4-5.
U prvoj godinu najvise se smore anatomijom i fizologijom. I vec na ovome se razocara jako veliki broj buducih sestara. Tesko im je. Ali, ajde kao progurace nekako. Anatomija je i inace poznata po svojoj tezini, jer se ona samo buba. Fiziologija se slabije ispituje. I to uglavnom rade sa 4-rkama i 5-icarima. Mada, anatomicarka kao i mnogi drugi profesori smatraju da u medicini ne bi smele da postoje prelazne ocene. Vec samo znas (polozio) i ne znas (pao). Posto tvrde da ne mozes pola da znas, a pola da ne znas. Najvise smo radili kardiologiju, jer je profesorka kardiolog. Zanimljivo da je sistem organa za reprodukciju PRESKOCILA. A nismo stigli da odradimo u potpunosti krajnju lekciju - neurologiju.
Najvazniji predmet - zdravstvena nega. Generalno gledano, sasvim ok te uce. Akcenat na sterilizaciji i dezinfekciji je sasvim na mestu. Jedini problem vidim sto bolesno mnogo vremena posvecuju namestanju kreveta. Ali ajde da je to neko sasvim pristojno i brzo namestanje (sto se insistira u bolnicama), nego je to neko namestanje kao u hotelima. A i gore nego u vojsci (bio sam u vojsci i znam o cemu pricam). Cesto bolnicke sestre ne vole da im ucenici namestaju krevete, jer se to nista ne uklapa u njihov nacin namestanja.
A pri tom, recimo ne stignes da naucis poslednju lekciju iz zdr. nege. Zavoje. Samo nesto skraceno. Da nisam isao u vojsku u sanitet, ja ne bih znao sta su zavoji, izuzev nekih osnovnih.
I inace prva pomoc je izuzetno slaba tokom celog skolovanja. Ne postoji poseban predmet o istoj, izuzev na visoj. Dosta toga i naucis kroz ostale predmete, ali ima stvari koje nemas pojma.
NAJVECA GRESKA... U prvoj godinu uopste nema prakse. Imas samo neki blok od 5 dana na kraju godine i to je to. Bilo bi dobro kad bi ti odmah u toku godine mogao da gledas sta se tu radi, pa da uporedis, i da odmah na prvoj godini mozes da se zapitas da li ces ti to stvarno i moci? Ok, sa jedne strane ti ne mozes da imas mnogo prakse, jer ne znas jos nista konkretno da radis. Ali npr. studentima medicine su od 2005. uveli obavezne prakse jos od prve godine, makar da gledaju sta se radi. Da bi odmah znali na cemu su.
Ovako u prvoj otpadaju samo oni kojima se ta skola ucini teskom. Ostali, "preziveli" i dalje ne znaju sta ih ceka.
Druga godina. Ovo je najbitnija godina. Dobija se dosta teoretskih strucnih predmeta. I ako se neko nije razocarao zbog tezine u prvoj godini, u ovoj ce sigurno.
Zdr. nega u ovoj godini te uci najelementarnijim stvarima. Inekcije, infuzije, kateteri... Dosta toga te nauce teoretski. Ali ima nekih stvari gde preteruju sa znanjem, da recimo ne znas i dalje da upotrebljavas ni najosnovniju opremu, npr. aspiratore, i da radis proveru mehanickih ventilatora. Ali je njima vazno da ti znas pripremu pacijenata za sva moguca snimanja i preglede. Ok je i to znati, ali nije apsolutno neophodno. Ali ne moras to sve do detalja da znas u praksi. Reci ce ti rendgen tehnicar (koji ima fakultet po novom) sta da radis, ili lekar.
I svi su opsednuti tokom celog skolovanja temperaturno-dijetetskim listama pacijenata. Ko da tu lezi ceo posao medicinske sestre. I jos te teraju da upisujes zelenom hemijskom i broj respiracija u min.
Smesno. U praksi se to ni u shockovima ne koristi. Pa, treba da koristis i mali lenjircic po njima da to bude uredno.
Reci nekoj sestri u praksi koja radi, da koristi lenjir.
Pri tom, te uopste ne uce preterano shockovskim listama, nego samo odeljenskim. I to im je vaznije, nego recimo da znas da das inekciju. Ostala dokumentacija se jako slabo uci.
U drugoj godini opet imas jako malo prakse. 3 bloka po 5 dana od 7 do 13. I tu se poneko vec razocara, ali mnogi ipak ne. Jer prakticno nista i ne rade na ovim vezbama.
Najvise se u ovoj godini razocaraju teskom teorijom. Ali, opet smatraju, kao bice to lakse u praksi, a teorija mi posle nece trebati. Donekle jeste tacno. Ali ne znaju i dalje sta ih ceka na teoriji (a i na praksi).
Treca godina. Dobija se obilje strucnih predmeta, a najvazniji su interna medicina I i hirurgija I. E ovo je prva ozbiljna godina. Tek ovde se svi redom upoznaju sta znaci raditi taj posao, i koliko je to tesko, odgovorno, ozbiljno, kako u teoriji, tako i u praksi. E sad, jako je bezvezno sto je potrebno da prodju citave dve godine da bi neko skapirao sta znaci taj poziv. A ovde ne odustaju svi. Jer opet polaze od toga, sto su onda bezveze isli 2 god.? Smatraju da je bolje da izdrze jos 2 i da imaju neku srednju, pa ce da vide sta ce da rade dalje.
Ono sto krasi sve prakse, je IZUZETNA STROGOST u pogledu tvog fizickog izgleda. Ovo deluje strasno iritirajuce na svaku mladu devojku. Da uopste ne sme da se sminka, da mora da vezuje kosu, da ne sme da ima duge nokte, da mora uvek da ima belu uniformu (iako u praksi mozes da imas i zelenu i svetlo-plavu), cak i carape da moraju da budu bele, suknje samo do kolena (ne preko). I ajde, da je to tako i u praksi kad se zaposlis. Nego, one gledaju oko sebe i vide sve sestre nose crne carape, mini-suknje, sve se sminkaju. Cik da nekoj zaposlenoj sestri kaze glavna sestra da ne sme da se npr. sminka.
Posto dominiraju muski doktori (posebno hirurzi) ta glavna bi popila takvu kritiku i "packe" od doktora da bi joj zacepili usta za sva vremena.
Jos kad se te devojke uporede sa devojkama u drugim skolama, e onda se jos vise razocaraju.
Moras da imas i plavu, crvenu, zelenu hemijsku UVEK. Ne smes da kasnis. Ako si bio bolestan, moras da odradis svaku praksu koju si propustio. Na praksama je zabranjeno pusenje, nema pauza cak ni za jelo (jedna nam je samo davala pauze od 5min. samo za jelo), moras uvek da stojis. NIKAD NE SMES DA SEDIS. Bilo koje pravilo da prekrsis, letis napolje, i dobijas 6 neopravdanih.
I sad kad sve to uporede ove mlade devojke sa drugim skolama, i kako se tamo zezaju na praksama, mnoge se razocaraju zbog toga.
E sad kako izgleda praksa? U principu jako lose. Najvise zavisi ko ti predaje praksu. Starije nastavnice su mnogo bolje. One uzmu jednu ucenicu i ceo dan rade sa njom. I tako je inace po pravilu, da ne sme nastavnica prakse da ostavi ucenike da landaraju, nego mora da radi sa njima. Uglavnom mladje landaraju. Medju mladjima sam imao samo jednu, koja je bila ok.
I uglavnom slabo te nauce necemu. Cak i kod najosnovnijih stvari.
E sad, posto se vecina razocarala u prvoj i drugoj godini, a tek u trecoj. Onda vecina gleda da hvata krivine. Da ne rade nista. Vec samo da bleje. Znaci, ok nece sedeti, postovace sva pravila, ali jednostavno kad tu nije nastavnica oni nece nista da rade. I onda gledaju da ih posalju u laboratoriju, da vodaju pacijente na snimanja, preglede, samo da ne budu na odelenju gde nesto mogu i da rade.
Posto sam isao prvu godinu na Zvezdaru, a od druge do cetvrte u Zemun, i znam preko poznanika i prijatelja kako je u jednoj, kako je u drugoj. Mogu slobodno da kazem, da se na Zvezdari vise radi teoretski. U Zemunu, se slabije radi teorija, ali ti je mnogo bolja praksa. Zvezdaru mnogo vise preporucujem onima kojima je srednja medicinska samo usputna skola za fakultet. Tamo cak organizuju i pripreme za prijemni. Mada, generalno dobro je ici u srednju medicinsku kao pripremnu bazu za npr. medicinski fakultet. Lakse ce ti biti ako si nesto vec ucio. Ali bice ti zeznutije, nego da si isao u gimnaziju da polozis dobro prijemni i da se upises. Prvi problem je sto se strucne skole zavrsavaju 2 nedelje kasnije, te si u startu na gubitku 14-15 dana. Drugi problem je sto u gimnaziji imas samo 2 izborna predmeta, i tu naravno svi uzimaju ono sto im je za prijemni. Dok ces ti u srednjoj medicinskoj imati 4 knjige opste nege (za sve 4 godine) i imaces 5-tu specijalnu negu, koju ces dobiti, izvlacenjem cedulje. E sad, ako dobijes neku laksu, kao npr. neuropsihijatru, izvucices se. Ali ako dobijes internu ili hirurgiju onda si ugasio. Pa, onda uz to imas i jedan izborni predmet. Bolje kad bi samo morao da ucis izborne predmeta kao u gimnaziji. Velika stvar u srednjoj med. je sto ces nauciti donekle kako da komuniciras sa pacijentima. Gledao sam recimo studente medicine, koji nemaju pojma kako da pristupe pacijentu. Plase se i da ih pipnu.
Posto se zbog vecine razocaranih ucenica, stvori jako losa atmosfera na praksi. Onda cak i onih malo koji zele da rade i nesto nauce, bivaju ismevani, smatraju ih za budale, uvaljuju im se poslovi, pa se onda cak i njima ne radi. Npr. ima grupa gde samo jedna zna da meri krvni pritisak, i onda svi njoj uvaljuju merenje krvnog pritiska.
Pri tom nastavnica kad te ispituje, ona te ispituje samo teoriju prakse. Uopste ne ocenjuje tvoj praktican rad. Sto je velika greska. Umesto da imas dve ocene. Ovako neko moze da zna samo da radi u teoriji, a da ne zna nista u praksi. A neko ko se trudi na praksi, moze da ima slabu ocenu, jer ne zna odlicno teoriju prakse. Bas bezveze. Samo jedna mladja nastavnica je ocenjivala i jedno i drugo.
Tako da na kraju godine na maturi, moze da se desi da jedna npr. tvrdi da nije naucila u praksi da daje intramuskularne inekcije ("u dupe") i da je stoga to ne ispituju. Oni su onda uveli neke dnevnike prakse da vode, tacno da zapisuju sta su radile.
Praksa kad bi se stvarno radilo na njoj, bi bila dovoljna da te nauce svim elementarnim stvarima.
Takodje, na jako bitan faktor na praksama se ukljucuju i pojedine zaposlene sestre. Znaci, ne sve. Mnoge cute, ali neke laprdaju. Od praksi na prvoj godini te savetuju da napustis taj posao i da se bavis nekim lepsim poslom. Kako je tezak posao, slabo placen, svi te zezaju kako hoce i pacijenti, doktori, laboranti, fizioterapeuti...
Sestre te uglavnom nece terati nista da radis, jer im je zao, a i misle jos ste deca. Znaju kako je njima bilo tesko. A i sa druge strane, ne vole sve da obucavaju pocetnike (posebno shockovske sestre) jer ih usporavas. Mada, ako se ti zainteresujes, i bilo sta da je pitas, nijedna te nece odbiti da te necemu nauci. Pa, i da si spor, naci ce neki nacin.
Takodje, jedno te uce u skoli, jedno na praksi. Knjige poseduju uglavnom zastarelo znanje iz II sv. rata. I ajde da odbace sve to, nego vecinu stvari stvarno odbace, a neke stvari su i dalje zastarele. Secam se kad smo ucili sklapanje brizgalice i igle iz I sv. rata (za visekratnu upotrebu, koja se posle upotrebe pere i sterilise za novu upotrebu).
Kao trebace ti to. Mozda u Africi. Cak ni tamo. Danas je sve to za jednokratnu upotrebu.
Pa, kad dodje 4. godina, a ti ne mozes da imas ni 3-jku iz filozofije (kao najvecu ocenu), i mozes cak da padnes iz iste godinu. Ali zato iz strucnih predmeta, nema sanse da padnes.
Tokom celog skolovanja, lekove katastrofa naucis. Imas neku farmakologiju u drugoj godini, ali ona te u nekim oblastima nauci puno toga, a neke se totalno zanemare, pa se desi da ne znas iz nekih grupa ni najosnovnije lekove.
U teoriji te uce jedno, u praksi je drugo. Npr. u teoriji ti koristis za vadjenje krvi i intravenske inekcije 2 vate, u praksi 1. 2 igle, jednu za navlacenje, drugu za ubod u teoriji, u praksi samo jednu iglu. Ako bi ovako radio u praksi kao sto mnoge pocnu, onda te kritikuju da bezvezno trosis materijal i ti moras da radis kako ti kazu. Na Zapadu bi za nas princip rada u praksi, dobio otkaz.
Onda cesto se ucenice smeju kako mi otvaramo npr. rastvore.
U skolama ih uce makazama. A u praksi, ko ce da ceka makaze, i to jos jedne jedine? Nego, otvaraj o sto...
A posto nema otvaraca za flase, onda se npr. Fresubin (hranljiva smesa) otvara o vrata...
Ona velika potrosnja leukoplasta (flastera) u skolama. Uce te da sve zivo pises na flasteru i lepis na infuzije. Ok, je to. I jeste urednije. U praksi, leukoplast je svetinja. Znaci, ne daj Boze da te vide da to radis, izuzev za neke jako kriticne i "opasne lekove" odmah ce da te nateraju na stednju.
Jedna JAKO DOBRA STVAR u srednjim skolama jeste sto te uce da komuniciras sa pacijentima, da radis psihicku pripremu pacijenata pre bilo koje intervencije. E sad, nadam se da ce to imati uticaja na sve sestre i u praksi (na mene je imalo).
Previjanja te slabo uce. Neki i nauce nesto osnovno, a neki ne znaju ni da drze pean.
Najveci akcenat u skoli je anafilakticki shock (shock nastao usled reakcije pacijenta na lek). Kao da ne postoje drugi shockovi. Vecina i ne zna ni za jedan drugi shock, ali svakoj ce da ispiju mozak sa anafilaktickim shockom. I naravno anti-shock terapijom. Ok, je znati anti-shock terapiju. Ali cemu anafilakticki shock? Ja sam pitao sestre da li se on toliko cesto desava kad se toliko forsira u skolama? One su mi rekle da se to desava jednom u hiljade i hiljade slucajeva, cak i sa nasim necistim lekovima, a kamoli sa inostranim. I kad su nekad bili Galenikini lekovi od kineskih sirovina, pa se nije toliko desavao.
Tokom celog skolovanja profesori uglavnom ne priznaju udzbenike. Neki sa razlogom, jer su stvarno zastareli, a neki teraju po svom. Najzanimljivije je kad dobijes zamenu, nekog drugog lekara, i kad se susretnes sa dve razlicite definicije. u vecini slucejava se tuku oko nekih bitnih stvari, sta je bitno, sta nije? A nekad je to kao da ucis dve razlicite bolesti, a ne jednu istu.
Pa, te onda uci jedna profesorka interne kako 2+2 nije 4 u medicini (kao tu ne vazi matematika i sve je nepredvidivo). Donekle to jeste tacno. Ali ne sme da se zloupotrebi u cilju prikviranja neznanja. Ne daj Boze, da ovakav stav imas npr. u SADu, i da im jos to kazes na sudu.
Znaci corkirali bi te samo tako...
Radjene su neke statistike na kraju i one kazu da 80% upisanih ne zele da se bave tom profesijom posle diplomiranja. Tu se vidi koliko je porazna selekcija kadrova. I dalje su popularne skole i nikad se nije desilo da se upisalo manje, nego su cak otvarana i dodatna odelenja. Ali uzasno je da ti iskolujes 5 sestara, a na kraju dobijes samo 1 koja zeli da radi i koja voli taj posao.Naravno, od tih 5 radice mozda eventualno jos 1, ako nadje npr. vezu da radi u domu zdravlja, ili na nekom salteru u bolnici. Poneka mozda "nema izbora" pa zaglavi i na nekom odelenju.
Na volontiranju koje traje 6 meseci, mozes svasta da naucis ako imas srece i ok ekipu koja radi oko tebe i koja zeli da te nauci. Ali sam cuo, da npr. moze da se desi (ovo se meni nije desilo) da ti npr. uvaljuju samo "guske" i "lopate" i neke lake poslove, samo da te ne nauce terapiji i nekim vaznim konkretnim stvarima. Sve zavisi gde volontiras.
Takodje, nekad (pre 2004.) kada je bilo posla... Ona koja je htela da radi na nekom laksem mestu, ona je trebala da landara i da radi onako osrednje. Znaci, da se ne pokazuje nesto preterano, ali da zna da radi. A svaka koja se pokazala dobro, bile je regrutovana samo za shock. I neke su to odbijale i nisu se ni zaposlile.
Uh, koliki post.......
P. S. Ovo je bilo kad sam ja isao u skolu krajem 90-tih. Danas se mozda nesto i izmenilo. Mada, s obzirom na inertnost koja vlada. Sumnjam. Deluje mi isto, sudeci po proslogodisnjim ucenicima na praksi, kad sam radio.
P. P. S. Bivse vise skole, odnosno danasnji strukovni fakulteti su mnogo ozbiljniji. Odmah ide praksa, i odmah vidis na cemu si. I uopste nema nekih opsteobrazovnih predmeta, izuzev sociologije.
Edited by tiger, 29 July 2007 - 15:40.