»Ne zanima me da dijete zna nabrojati 50 bitki vođenih u Francuskoj i Engleskoj, jer to ne znaju ni djeca iz tih zemalja. Hrvatska ulazi u novu fazu obrazovanja, a ta je rad na kvaliteti, a ne na otkrivanju tople vode«, rekao je ministar znanosti, obrazovanja i sporta, Dragan Primorac
Umjesto hrpe napamet naučenih imena vladara, bitaka i godina, djeca će na satovima povijesti od iduće školske godine slušati o razvoju civilizacija. Umjesto definicije pomoćnog glagola i tvorbe vremena, učitelj hrvatskog jezika će ih poučavati komunikacijskim vještinama, a ručno dijeljenje višeznamenkastih brojeva u matematici će zamijeniti kalkulatorom. Po jedan sat manje osnovci će imati u razrednoj nastavi iz hrvatskog jezika, matematike te prirode i društva, dok zemljopis mijenja naziv i postaje geografija.
»Globalno gledano, iz gradiva koje su dosad učili osmoškolci od iduće školske godine bit će izbačeno više od 2000 pojmova«, najavio je ministar znanosti, obrazovanja i sporta Dragan Primorac predstavljajući u četvrtak novi nastavni plan i program za osnovnu školu.
Cilj novog programa je rasterećenje gradiva i uvođenje novog modela nastave te priprema djece za realan život u modernom društvu. Novi program zamijenit će deset godina stari.
»Ne zanima me da dijete zna nabrojati 50 bitki vođenih u Francuskoj i Engleskoj, jer to ne znaju ni djeca iz tih zemalja. Hrvatska ulazi u novu fazu obrazovanja, a ta je rad na kvaliteti, a ne na otkrivanju tople vode«, rekao je Primorac ističući da je na novom programu, koji ujedno mijenja dosadašnji oblik nastave, radilo oko 1000 stručnjaka iz škola, HAZU-a, Zavoda za školstvo, sa sveučilišta, instituta... »To mi daje za pravo reći da su promjene u obrazovanju radili praktičari, no ni to ne znači da je riječ o zacementiranom Nastavnom planu i programu«, naglasio je Primorac. Riječ je, nastavio je, »o provokativnom materijalu koji poziva sve nastavnike i učitelje da ga sustavno mijenjaju jer za ovo ministarstvo nema bogom danih programa«.
Prema Primorčevu planu, roditelje će se više uključiti u rad škola jer škola postaje otvorena obrazovna institucija, a da bi proveli novi oblik nastave, učitelji će se dodatno obrazovati.
Novi oblik nastave podrazumijeva i češći odlazak na terensku nastavu u prirodu te blok-satove. Takvom organizacijom nastave, smatra ministar, školsku torbu moguće je olakšati za 50 posto.
Prema riječima državnog tajnika za osnovno školstvo Nevija Šetića, u škole se uvodi novi način planiranja nastave pa godišnje planiranje zamjenjuje mjesečno. Učenik više neće biti pasivan slušač, a učitelj predavač, nego će se nastava okrenuti komunikaciji i zajedničkoj obradi tema, pri čemu će učitelji dobiti veću slobodu. »Na taj način uvest ćemo modernu hrvatsku školu usklađenu s europskim principima obrazovanja«, rekao je Šetić.
Stručnjaci koji su radili na izmjeni Plana i programa, naglasili su da su se vodili idejom stvaranja nove, slobodnije škole koja će učenicima davati trajna znanja i pripremati ih za život u modernom društvu. Školski se sadržaji osuvremenjuju, a bitan naglasak dobivaju vještine i trajna znanja. Umjesto uobičajenih naputaka »nauči«, »nabroji«, »objasni«, učenici će trebati pokazati da su razumjeli pročitano i da se znaju poslužiti novim pojmovima.
Predsjednica Vijeća učitelja Lucija Puljak objasnila je da se na taj način iz »teške škole« prelazi u školu trajnog znanja i razumijevanja.
Jedan od krupnijih zahvata napravljen je, po mišljenju ministrova savjetnika Vladimira Paara, u nastavi povijesti. »Umjesto dosadašnje političke povijesti, učenici će učiti civilizacijsku povijest. Umjesto hrpe vladara i datuma, prelazi se na pravce razvoja civilizacije, kulture i gospodarstva, čime se dobiva slika o stvarnom životu«, objasnio je Paar. Veće rasterećenje napravljeno je i u nastavi prirode i društva, pa će, umjesto pamćenja pojmova, učenici slušati priče, legende, gledati filmove...
Primorac je objavio i taktiku uvođenja promjena u škole: »Poslužit ćemo se poznatom operacijom "žablji skok". Dio škola imat će sve potrebne uvjete, i to će biti idealne škole čiju ćemo praksu proširivati na druge. Do 2010. sve škole imat će jednosmjensku nastavu, svako dijete bit će informatički pismeno i znat će dva strana jezika. Otvorene su promjene u svim smjerovima i lutanja više nema«, uvjeren je ministar Primorac.
Mirela Lilek
Original.