QUOTE(vladan @ 28 Jun 2006, 18:26)
Prilicno jednostavno:
1. Sama "umetnicka" ideja je potpuno sterilna, jer je kopija necega sto je nastalo pre mnogo stotina godina. Uostalom, koliko ima razlike u arhitektonskim (i umetnickim) resenjima izmedju jedne Gracanice, jednih Decana, pa cak i ako hoces, stilski potpuno neujednacene Pecke Patrijarsije, jer se ova poslednja, zapravo sastoji od vise crkava iz razlicitih perioda?
To je isto kao kada bi savremeni pisac poceo danas da pise hagiografije. Cak, krajem XIX i pocetkom XX veka javljali su se u umetnosti kojekakvi neorafaelizmi i slicno, ali su se vrlo kratko odrzali i nisu obelezili istoriju umetnosti.
Modernizam je arhitekturi doneo jedno zlo kojeg će se teško osloboditi: originalnost po svaku cenu. Svaki arhitekta mora da stvori delo koje je potpuno originalno u svakom detalju. To što je taj zadatak sama moderna arhitektura teško ispunjavala svojim redukovanim vokabularom je nonsens za sebe.
Elem, po istoj logici bi se moglo shvatiti da je sva gomila neoklasicističkih građevina u stvari samo jedno sterilno kopiranje antickih i rimskih uzora, jer svi oni isključivo kopiraju arhitektonski jezik tog doba.
Pa se tako, prateći tu logiku, može reći i da je Mikelanđelova kupola i sam stilski izraz primenjen na kupoli bazilike Svetog Petra samo kopija, opet, elemenata i antičkih uzora.
Kao i uvek, samo svastarije u postovima. Nikom potrebne.
QUOTE(vladan @ 28 Jun 2006, 18:26)
Drugo, ako se smatralo da je Beogradu potrebna crkva veca od Saborne crkve, postoji jos uvek nedovrsena crkva Svetog Marka na Tasmajdanu, koja, iako takodje arhitektonski kiceraj, stoji tamo od pre II svetskog rata i mnogo je bolje uklopljena u ambijent.
Još kada bi ovde neko stručno pokušao da mi objasni sta je to kičasto u slučaju crkve Sv. Marka... Mnogo smo lagodni u ocenjivanju...
QUOTE(vladan @ 28 Jun 2006, 18:26)
O promenama prvobitnog plana (za koji sam takodje napisao da je kicerajski), sasvim se dovoljno pisalo, ne u strucnoj literaturi, nego u sasvim obicnim publikacijama, novinama i casopisima. Uostalom, negde su, kad je ponovna gradnja crkve zapoceta, bile izlozene i originalne Derokove skice.
Pešić zapravo nije promenio plan, Pesić je samo promenio detalje (pojednostavio ih je, bogate Derokove/Nestorovićeve detalje je uprostio, ogolio i učinio ništavnim) i tehnologiju izvođenja.
Deroko se, posle ovih intervencija odrekao autorstva nad projektom, smatrajući da se diže "betonska pokrivena pijaca". Po njegovom i Nestorovićevom planu hram Sv. Save trebalo je da bude obložen tesanim peščanicima iz majdana u Belim Vodama, a ne mermernim "kupatilskim" pločicama (uzgred, inostranim i pored izvrsnog venčačkog) od 3 cm debljine.
Tako de ne stoji ni:
QUOTE(vladan @ 28 Jun 2006, 18:26)
2. Gradjevinarski, crkva je mnogo vise bunker u slucaju nuklearnog napada, nego sakralni objekat.
sobzirom da su joj jadni folirani novi zidići, zapravo kutije, sa spoljnim i unutrašnjim betonskim opnama od po deset santimetara svaka, i sa "šupljinom" između.
Edited by mmilovan, 02 July 2006 - 22:14.