Srednjoškolsko obrazovanje
#46
Posted 08 December 2004 - 13:53
Pri tom se ovim ne osvrcem na osnovno obrazovanje. To je zagarantovano svima i nije sporno, ali je i ono diskutabilno.
#47
Posted 08 December 2004 - 13:53
U vezi citiranog, ne mogu da se slozim - ja u Australiji ne znam ni za sta sto bi bilo analogno nasim 'srednjim strucnim skolama', a mislim da toga nema i u mnogim drugim zapadnim zemljama (barem ovim anglo). Srednje skole (highschool) su u principu opste, a i ako nisu, onda su vrlo siroko usmerene (npr poljoprivredna, ali nikako nesto sto je u sustini samo jedna vestina, kao frizeraj).
Ok, ne pratim bas njeno pisanje, nego onako u letu uhvatih neku pricu da u USA valjda studira filozofiju/psihologiju.
U vezi srednjih strucnih skola. Ne tvrdim da apsolutno znam kako funkcionise srednjoskolski sistem u Nemackoj, ali recimo da se krece sa 5 godina u skolu, onda je tu nesto kao nasa osnovna, samo sto krace traje (sad da li 4 ili 6 godina ne znam tacno), a onda ide usmeravanje u gimnazije ili te kao strucne skole (mislim da to traje 8 ili 9 godina). Mislim da ima i neko bodovanje tj. zavisi od uspeha u tim nizim razredima da li mozes da upadnes u gimnaziju. A samo iz gimnazije mozes na fakultet, tj. za upis na fakultet ti treba neka potvrda da ti je skola prolazna za fakultet (za ovo znam sigurno). Naravno, gimnazije su bolje, uce se strani jezici prilicno kvalitetno, za razliku od strucnih skola (za prodavacice i slicne profile). Ne znam da li su te strucne skole usko profilisane kao kod nas, ali jesu nekako profilisane, tj. ne mozes posle toga da biras hoces li biti metalostrugar ili frizer. Sad, od kog razreda krece profilisanje stvarno nemam pojma.
#48
Posted 08 December 2004 - 13:55
rajo, ja za te rezlate znam od ranije. ne za te konkretno, ali znam kako stojimo otprilike. ne pokazuje nista iz razloga koji sam navela. program koji se kritikuje ovde (od tvoje strane ili onog daveza) uopste nije program po kojem uci vecina dece koja je testirana. vecina dece jednostavno uopste nema matematiku u nekom nezanemarljivom obimu. oni idu u zanatske skole, i njihovi rezultati se broje. to sto oni ne znaju matematiku ne moze da znaci da treba da se menja program u gimnazijama. moze da znaci samo ono sto nikog ne zanima - da ne treba da postoje strednje strucne skole. a to je upravo ono sto si ti posredno zastupao jer srednje strucne skole jel daju prakticna znanja. i ta vazna tema nikog zivog ne zanima, ali zato kreativno misljenje - e to je druga prica...
>Samo ne znam sto kazes za prof. Turlajic da je "odbratni davez koji itekako zahteva bubanje" ako smatras bubanje dobrim metodom?
zato sto hocu da ilustrujem cinjenicu koliko ona nema veze ni sa cim vezanima za obrazovanje, toliko da ne zna ni sta sama radi. takvih tipusa ima u americi na hiljade, i za njima se ti nasi pametnjakovici povode - oni ce da ti pricaju kako ne treba bubati i kako je bitno kreativno misljenje, sve dok ne udju u ucionicu. onda ih ovi nasi slusaju i misle da se u ucinioci stvarno rade gluposti za koje mi mislimo da se rade. uostalom:
The results of PISA 2003 suggest that both students and schools perform best in a [b]climate characterised by high expectations[b/] that are supported through strong teacher-student relations, students who are ready to invest effort and who show interest and lower levels of anxiety with mathematics, and a positive disciplinary climate.
#49
Posted 08 December 2004 - 14:08
Ne znam ni ja apsolutno, ali ono sto sigurno znam je:
- krece se sa 6 godina u osnovnu;
- ista traje 4 godine i ista je za sve;
- onda mora da se odluci hoce li se dalje studirati ili nece, posto za studije kako vec rece www samo je gimnazija prolazna dok tzv. "glavna skola" i "realna skola" nisu (a ne pitajte me koja je razlika izmedju ove dve), i to traje 9 godina;
- e sad koliko ja znam, ni u glavnoj ni u realki ne postoje nikakva konkretna usmerenja, dakle posle se moze bez problema postati i metalostrugar i frizer i elektricar i medicinska sestra itd, a da bi se postalo bilo sta od toga mora se ici 3 godine na tzv. "izgradnju" (ausbildung)
E sad, ko sam pa ja da sudim, ali meni ovakav sistem deluje blagoreceno cudno (pogotovo ono da dete od 10 godina treba da odluci da li ce da studira ili nece ), a fora sa Ausbildungom mislim da je odlicna.
Btw i Nemci su prilicno lose prosli na ovom testu i nimalo nisu odusevljeni time.
A nas sistem...
Kad sam ja isla u skolu jos je nesto i valjalo (kraj 80tih) mada je i tada bilo daleko od sjajnog, ali ovo sada
Sve u svemu nikakvo cudo.
Samo se pitam da li ce i kada ce neko da poradi na tome...
Edited by amelija, 08 December 2004 - 14:09.
#50
Posted 08 December 2004 - 14:14
Zato sto to generalno gledano moze da uradi svako ko je oran da radi 3 godine i ko nadje mesto u odgovarajucoj ustanovi za tu struku (sto u poslednje vreme doduse bas i nije lako zbog generalne krize i nezaposlenosti ali to je vec druga prica).
I onda kada to odradi (sto podrazumeva i prakticne i teorijske stvari) dobije potvrdu da je kvalifikovan za to i to, a pri tome to nema veze sa studiranjem (u principu to moze da uradi i neko ko je zavrsio jednu od "nestudirajucih" skola pa hoce da ide dalje, i neko ima nameru da studira, i neko ko je vec zavrsio studije, kao i nekoko je pokusao da studira pa mu nije islo pa resio da krene na zanat).
#51
Posted 08 December 2004 - 14:14
Pa rano je to, rano
#52
Posted 08 December 2004 - 14:27
Ma da, u Finskoj su testirali samo gimnazijalce, a Finci su inace poznati po tome sto svi idu u gimnazije I uopste, u svim tim zemljama koje su ispred nas niko ne ide u frizersku ili metalostrugarsku skolu. Ma sve je to zavera protiv nas, kod nas samo testirali frizerke, a tamo gimnazijalce.
wwww, Si je bila i na ETFu (ovo je public domain, nadam se da se nece ljutiti sto advokatisem)
U vezi citiranog, ne mogu da se slozim - ja u Australiji ne znam ni za sta sto bi bilo analogno nasim 'srednjim strucnim skolama', a mislim da toga nema i u mnogim drugim zapadnim zemljama (barem ovim anglo).
Nije li TAFE bas to?
http://www.tafensw.edu.au/
#53
Posted 08 December 2004 - 14:29
Pa to nije srednja skola, to je posle highschool-a.
#54
Posted 08 December 2004 - 14:29
ovaj, naravno da nije stvar nikakve zavere - al jel ti nije palo na pamet da u nekim zemljama svi idu u gimnazije? ne postoje svuda srednje strucne skole. za pocetak, u americi ne postoje - dakle svi idu u gimnazije pa su po prirodi stvari mogli da budu testirani samo oni koji idu u gimnazije. bilo bi fino kad bi neko od kanadjana rekao kako je tamo.
#55
Posted 08 December 2004 - 14:31
Nije li TAFE bas to?
Pa to nije srednja skola, to je posle highschool-a.
kako sad...tu ide i omladina koja nije zavrsila srednju skolu. PC Technicians, frizeri...ima full time na 3 godine.
#56
Posted 08 December 2004 - 14:36
Da, i po mom misljenju je glupo sto se tako rano odlucuje da li ce se ici na studije ili ne. I sto se obicno deca iz socijalno losije stojecih slojeva po automatizmu usmeravaju u te srednje strucne skole (ni roditelji nisu u stanju da usmere decu ka necem boljem, niti su deca u okruzenju koje im daje motivaciju da pokusaju nesto vise od sebe da naprave), sto je meni grozno jer znaci da su drustveni slojevi zatvoreni, tj. ako se rodis u sirotinjskoj porodici prakticno nema sanse da ces se iz te sredine izvuci, rodjenjem ti je vec zapisana sudbina.
Sto se Ausbildunga tice, to je ok dok funkcionise privreda tj. stice se vise prakticnog znanja nego kod nas, ali mislim da bi nekakva kombinacija ovog sa nasim sistemom bila bolja. No, Nemci me ne pitaju za misljenje
#57
Posted 08 December 2004 - 14:38
Sorry nisam dobro rekao, nije posle highschool - nema veze sa tim sistemom (direktno), highschool je "skolski sistem", univerziteti "visokoskolski", a tafe je potpuno odvojen "vokacijski" sistem. Ali za neke kurseve jeste potreban highschool cert.
#58
Posted 08 December 2004 - 14:38
ovaj, naravno da nije stvar nikakve zavere - al jel ti nije palo na pamet da u nekim zemljama svi idu u gimnazije? ne postoje svuda srednje strucne skole. za pocetak, u americi ne postoje - dakle svi idu u gimnazije pa su po prirodi stvari mogli da budu testirani samo oni koji idu u gimnazije. bilo bi fino kad bi neko od kanadjana rekao kako je tamo.
Da, ali kvalitet skole zavisi od toga u kom je kraju skola tj. da li je u bogataskom ili crnackom kraju.
#59
Posted 08 December 2004 - 14:41
Dakle, nije problem u specijalizaciji. Problem je u metodologiji. Pricala mi prijateljica kako je morala da polaze metodologiju nauka kao teorijski predmet na nekom od fakulteta u Beogradu. Pa to je totalna glupost. Daj tom studentu da napise neki strucni rad, na primjeru pokaze kako se pise jedan strucni rad, ukazi mu na greske. Tako se uci metodologija. Bubanje nekih knjiga koje objasnjavaju sto je to metodologija, bez da se to primijeni kroz pisanje radova je totalna glupost. Na takvu "prakticnu primjenu " sam mislio. Zali boze vremena potrosenog na bubanje tih knjiga...To isto vazi i za tvoju psihologiju (to bjese tvoja struka?). Daj studentu parametre nekog slucaja, neku situaciju. Pa neka pokusa da je rijesi. Nije cak najbitnije ni da je odgovor tacan, ako se potrudio da argumentuje ono sto tvrdi. Na greskama se uci. Dok je student, nek se na greskama uci. A ne onda kad dobije diplomu. Vazno je razviti rezon, nacin razmisljanja, da se umiju iskoristiti podaci kojima se raspolaze, da se mogu rjesavati problemi. Memorisanje onog sto pise u knjigama je cesto sasvim beskorisno. Osim da se dobije dobra ocjena. U skolama. Nasim. Zato su nam ovakvi rezultati na testovima
#60
Posted 08 December 2004 - 14:44
kakve sad to ima veze. i u srbiji postoje losije i bolje strucne skole, u zavisnosti od lokacije. u svim zemljama ce uvek postojati varijansa u kvalitetu skole u zavisnosti od lokacije, para, ucenika ili nastavnika. ali poenta je da u nekim drzavama program konstantan a u drugim nije. dakle, ne mogu se izvoditi krupni zakljucci o programu iz matematike i srpskog (za koji btw mislim da je prilicno los ali iz drugih razloga) u nasim gimnazijama a da su pri tome rezultati testova bazirani velikim delom na rezultatu programa strucnih skola u kojima takoreci nema matematike.
>Sioran, ocigledno je da nas sistem ne valja. Rezultati to pokazuju. Ne samo na ovom testu. Pitanje je sto ne valja? Na valjaju mnoge stvari, a jedna je ona na koju uporno ukazujem, a ti jos upornije ignorises: ne valja metod rada sa djacima, studentima.
ali na osnovu cega ti tvrdis da to ne valja? to ovi rezultati ne pokazuju. postoje alternativna, vrlo jednostavna objasnjenja.
>Nije samo to, ali to je jedno od kljucnih stvari.
kazes ti!
>Ne radi se ni o tome da li treba da postoje strucne skole ili ne, to je opet sporedno.
ko kaze da je to sporedno. ja bas tvrdim da je to kljucno i sustinsko. srednje strucne skole su najgora stvar koja postoji u srpskom obrazovanju a niko ne govori o tome.
>Ta podjela na "elitne" skole i one "druge" postoji jos od anticke Grcke, kad su djeca aristokrata ucila matematiku, filozofiju i umjetnost, a ona nizih klasa isla u skole za vojnike. A znamo kakav je civilizacijski nivo dostigla anticka Grcka. I da je za to imalo zaslugu i takvo obrazovanje.
pa kakav je nivo dostigla - jel to mi u 21. veku na taj nivo aspiriramo?
cak i da je dostigla neki nivo nema dokaza a. da je za to zasluzno obrazovanje b. da taj nivo ne bi bio jos veci da je obrazovanje bilo skroz drugacije
Edited by Sioran, 08 December 2004 - 14:48.