Zagonetka grada
#1
Posted 22 June 2004 - 00:51
U jednom trenutku Atine sa nekoliko desetina hiljada stanovnika njenu agoru cine Sokrat,Platon,Aristofan. U Firenci renesanse uporedo stvaraju Mikelandjelo,Makijaveli,vlada Savonarola. Crnjanski u knjizi o Mikelandjelu u jednom trenutku kaze:Grad tvori okruzenje koje radja stvaralacku volju. I dadose joj ime Florencia,neka bude cvetna...
Obicajnost polisa radjala je i ostrakizam,renesanso vladanje imalo je dvojaki odnos prema radu genija...ali ipak duh je proizveo ostavljanje prava na samocu i upornost usmerenu na stvaranje koje na kraju proslavlja zivot u vremenu i jednu zajednicu u istoriji.Kako misliti grad Grcke i renesanse,nemacki romantizam kao bujanje filozofskog i umetnickog zanosa? Sta je to sto ospolji jezgro najboljih da budu smernica nekakvog razvoja? Da li je to svest zajednice o jasnoj hijerarhiji odnosa jednog trenutka u kojem se mora krenuti napred,kada se dogadjaju civilizacijski prelomi? Postoji li tada nekakava "kriticna masa" ljudi spremnih na zrtvu ideji...i da li je neophodno delovanje u grupi da bi se nesto korenito izmenilo?
Kako misliti moderni grad,megalopolis,"globalno selo"? Nije li ono faktor koji sputava jednu potencijalnu zajednicu da iskoraci u drugost duha,u promenu? Kolicina znanja ocito nije dovoljan uslov za revolucionarno stvaralacko. Sta je onda uslov nastanka novog grada koji ce ostati zabelezen po svom duhu koji ne sputava razmenu duhovnih vrednosti? U logisticko-materijalnom svetu danasnjice grad je puko orudje koje poseduje balast biblioteckog i univerzitetskog znanja. Da li je to ono sto sputava preokret? Puka reciklaza postojecih "autoriteta" i nivelacija licnosti u jedan "provodljiv" momenat vremena koji nema pretenziju za radikalnim povratkom u sebe,u revoluciju,u svoju imanentnu snagu novog,bez obzira na proslost.
Sta je grad,nekad i danas?
#2
Posted 22 June 2004 - 01:14
#3
Posted 22 June 2004 - 01:18
Uglavnom,po Basari, grad je moderni konc-logor.
#4
Posted 22 June 2004 - 01:20
#5
Posted 22 June 2004 - 01:22
#6
Posted 22 June 2004 - 01:24
moje predlog: prebaci se na taj podforum, pa mozemo da pricamo...
#7
Posted 22 June 2004 - 01:26
Televizija je tamnica duse...Znaci Fashion TV je Dahau. Ili TV uopste?
#8
Posted 22 June 2004 - 03:31
Medjutim,mali grad je dobio novi status palanke. Zbog cega je to tako,ako znamo da je u pomenutim razvijenim sredinama mali broj bio onaj koji je omogucio pravo na pobunu i revoluciju duha? Zasto periferija slepo prati centar u medijskom kicu? Zar nije u njoj izlaz?
Gaudijeva Familija je samo igra forme,bez pretenzije za onostranim. Cemu uopste toliko price oko tog projekta? Zar je moguce da cak i mali iskorak iz kvadra toliko strci? Ili je rec o poslednjem vapaju za uniformnoscu stila i pokusaju da se izbegne polivalencija gradjevine i duha,u strahu od promene. Jer je ivica ono sto karakterise svet danas,a potencijalni duhovni prevrati i izlazak iz virtuelnih prostora u stvarnost,stalna pretnja koja moze zavrsiti u nekakvoj novoj preraspodeli moci...od koje je strah jaci nego od bilo cega drugog. Tako je posthladnoratovski svet senka koja plasi svojom alternativom,a drustvo kontrole forme, samoopravdanje koje plasi jezom od novovarvara. Zato je danas grad nemoguc. Jer sporedni kanali prate osnovni tok,ne usled slucaja prisile,vec iskljucivo iz nemoci da ponude nesto globalno. Jer usud posebnosti predstavlja trajno ogranicenje periferije,koje se preslikava samo na zavicajno koje je izgubljeno. Folklor je poslednji oblik bezanja od uprosecene slike simulakruma.
#9
Posted 22 June 2004 - 22:58
A zašto je to bitno?
Pa bitno je zbog razjašnjenja funkcionisanja samog civilizaciskog preloma, razvoja, promene. Vođe, autoriteti, priznati geniji postoje, ali često zaboravljaju da su prvi među jednakima, a ne na vrhu nekakve hijerarhiske lestvice...tj. oni su to što jesu jer postoji još takvih kao što su oni. I tvoja rečenica:
Postoji li nekakava "kriticna masa" ljudi spremnih na zrtvu ideji...i da li je neophodno delovanje u grupi da bi se nesto korenito izmenilo?
je na tragu da formuliše pravi odgovor, jer kao što je pisao Aristotel: Čovek je biće zajednice. Izvan zajednice su samo bogovi i životinje. Geniji ne nastaju sami od sebe , niti samo oni pokreću stvari...priča je mnogo komleksnija i šira.
A zašto je to tako? Zašto istorija pamti samo “najbolje”?
Pa tako je skrojen ljudski um. Nije sposoban da apsorbuje veliki broj “hitova” u svojoj svesti. Ako je neko up drugi je down i biva zaboravljen. Ljudska svest je sklona pojednostavljivanju i uopštavanju. Spremna je da prihvati samo jednog (kao što sama reč kaže) najboljeg. To je jasno sublimirano u onome “pobednik je samo jedan”...sasvim je očita pogubnost takvog stava, a posledice vidimo (odnosno ne vidimo, jer su nam date kao definicija normalnosti) svuda, na drugima, na sebi.
...uh ja se raspisah (mada nisam ni izdaleka počeo), a tvoja tema je sasvim nešto drugo, al’ šta ću kad si me malo “čaknuo” sa ovim
pravom na samocu i upornost usmerenu na stvaranje
što se tiče arhitektonike megapolisa...spremam novi post, to je već moj teren...
#10
Posted 22 June 2004 - 23:15
Ubeđen sam da je pored Sokrata, Platona, Aristofana u Atini tada postojalo još mnogo sličnnih umova, nije isključeno čak i većih.
Istorijski trenutak je bitna stavka koje generise jedan lik duha ili arhetip. Takodje i svest koja je apsorbuje suprotnosti tek moze da se nazove uzvisenim stvaralackim. Genijalnost je tu samo posredovanje. Ona moze biti uvek krivo usmerena.
#11
Posted 23 June 2004 - 17:31
Koji grad? Ne tvrdiš valjda da svi današnji gradovi toliko liče jedni drugima da se mogu ovako generalizovati. Nivelacija gradova?U logisticko-materijalnom svetu danasnjice grad je puko orudje koje poseduje balast biblioteckog i univerzitetskog znanja. Da li je to ono sto sputava preokret? Puka reciklaza postojecih "autoriteta" i nivelacija licnosti u jedan "provodljiv" momenat vremena koji nema pretenziju za radikalnim povratkom u sebe,u revoluciju,u svoju imanentnu snagu novog,bez obzira na proslost.
Mala opaska na račun priznavanja prava na različitost, ništa zato, uzećemo primer imaginarnog današnjeg grada.
Na površini zbilja sve tako funkcioniše, establišment, reciklaža autoriteta, copy-paste mozgovi, rasad ideologije..Ipak, grad je sastavljen od mnoštva slojeva i autonomnih grupa koje nezavisno postoje, da bi se sve tek tako bile ispeglane dominantnom ideologijom. Neki iz puke inercije, drugi pak bivaju samo delimično zahvaćeni “momentom vremena”, dok neki u svoj svojoj datosti služe samo kao “provodnici”. Ali uvek postoje oni koji su sa druge strane linije i bore se da bez datosti odozgo, sami formiraju svoja pravila. (ovo bore se, ne mislim bukvalno, već približnije – žive). Njihov duh ne sputava razmenu duhovnih vrednosti, oni sami ne čine grad, već su njegov deo. Verujem da ćeš ih pronaći svuda, treba samo tražiti. Nekad se čini da ne postoje – često su skloni unutrašnjoj imigraciji, ali su tu. Da li mogu postoti dominantni i svoj duh proširiti na čitav grad? Mislim da je to utopija i pitanje je da li to iko želi. Takav životni obrazac nije sposoban da bude nešto što je dominantno u ovakvom današnjem društvu. Ako pak i pokuša, pretvori se u nešto drugo.
#12
Posted 23 June 2004 - 17:39
zagonetka stada !
prvo sam mislila da je od zamora ekranom, ali sada vidim da nije.
ako promenis naslov, mozda nesto i dopisem.
#13
Posted 23 June 2004 - 18:12
Zar nije u njoj izlaz?Medjutim,mali grad je dobio novi status palanke. Zbog cega je to tako,ako znamo da je u pomenutim razvijenim sredinama mali broj bio onaj koji je omogucio pravo na pobunu i revoluciju duha? Zasto periferija slepo prati centar u medijskom kicu? Zar nije u njoj izlaz?
Sjajno, sjajno..meni ovo zvuči kao to. Mali gradovi, jeste nelogično, ali baš zbog toga ima šanse za uspeh..Nema se više vremena, gradovi se moraju braniti!
Mada većina stanovnika malih gradova_palanka živi tu jer mala sredina omogućava neku udobnost, mir, bezbirižan život i ni na kraj pameti im nije kakva pobuna i revolucija duha.
ako promenis naslov, mozda nesto i dopisem.
B)
u očekivanju Kosmarac_a...
#14
Posted 23 June 2004 - 18:19
periferije gradova nisu samo rasadnik medijskog kitcha, vec i, kada pricamo u kontekstu arhitekture, divlje gradnje (setite se svih nadogradjenih surogata, prilepljenih lejera, korintskih stubova, lavova, labudova i patuljaka:)Zar nije u njoj izlaz?Medjutim,mali grad je dobio novi status palanke. Zbog cega je to tako,ako znamo da je u pomenutim razvijenim sredinama mali broj bio onaj koji je omogucio pravo na pobunu i revoluciju duha? Zasto periferija slepo prati centar u medijskom kicu? Zar nije u njoj izlaz?
Sjajno, sjajno..meni ovo zvuči kao to. Mali gradovi, jeste nelogično, ali baš zbog toga ima šanse za uspeh..Nema se više vremena, gradovi se moraju braniti!
kako si lepo primetio: sledi odbrana i poslednji dani
#15
Posted 23 June 2004 - 19:32
svaki put kad mi pogled padne na ovaj naslov, ja procitam :
zagonetka stada !
prvo sam mislila da je od zamora ekranom, ali sada vidim da nije.
ako promenis naslov, mozda nesto i dopisem.
Hahahaha
bravo!
Prvo sto mi je palo napamet ....Grad je naselje sa vise od 2000 stanovnika gde se vecina bavi nepoljoprivrednim delatnostima.........
......I znam sta je super kad si iz grada, a ne sa sela....
U vojsci te niko ne zove ZEMO!!!!.....
meh