Jump to content


Photo
- - - - -

Jezik, "nacija" i politicke zloupotrebe


  • Please log in to reply
220 replies to this topic

#211 zoran59

zoran59
  • Members
  • 10,124 posts

Posted 14 April 2017 - 05:21

............

Da ne ispadne da izrazavam stav 'ne cveta cvece ni u vase preduzece', samo ukazujem jednu stvarnu pojavu koja postoji cak i u takvoj zemlji kao sto je Svajcarska. Mozda joj je tradicionalna neutralnost tu vise odmogla nego pomogla, ali ta zemlja je istovremeno dobar primer kako tinjajuca ksenofobija ne mora da zavrsi nasilno i ne mora da smeta progresu u drugim oblastima.

Razlika je sto u Svicarskoj vlada zakon, a ne rulja.

Idiotizma ima svuda. Samo, u civilizaciji ga idioti pokazuju samo u svojoj kuci, a zakon se postuje.

Naravno, nije sve crno-bijelo i jednostavno, 100% vs. 0%. U USA, postoji KKK, a sigurno ima vise bijelaca koji ne vole Crnce nego clanova KKK. Ali vecina tih ima podvijen rep medju nogama, znajuci da ce Crnac dobiti ogromnu odstetu ako dokaze diskriminaciju kod zaposljavanja ili vec negdje.

 

 

 

Nisi u pravu: treba biti strogo lingvisticki definisati jezik!

I svi ce morati da ga zovu onako kako lingvisti kazu da trreba!

Ne postoji americki, kanadski ili australijski jezik vec samo - engleski!

Ne treba, i niko nece morati.

 

U pravu si utoliko sto kazes da je to lingvisticko pitanje.

I ovde kod mene, u Texasu, ima zadrtih i primitivnih kauboja koji kazu "I speak American!" Niko ih ne ispravlja niti vodi rat s njima. Nisu bitni.

Bitno je da, kad dodjes sa diplomom iz UK ili Australije, niko ne zahteva prevod koji bi te kostao para i vremena. Kako ko zove jezik, njegova stvar. Na kraju, mozda bi taj trebalo da se zove "komonveltski" - uostalom, to je zvanicni jezik i u Indiji... :rotflmao:

 

 

................

kad je već tako, onda zaista ne vidim razlog zašto se uopšte oko ovoga vodi polemika.....dopusti svakome da zove jezik kako želi  i prihvati to i svi problemi (jezički) riješeni....

To je vec dopusteno. Nitko nece zavrsiti u zatvoru jer govori b ili s ili h.

Problem je u tome sto neki (mnogi? vecina?) zahtijevaju neka posebna prava. Evo, u onom primjeru s cigaretama - koliko kosta onakvo glupo etiketiranje. Stovise, u ekstremu, mogu li se nekakve manjine pobuniti da njih namjerno truju jer nema etiketa sa upozorenjima na njihovom jeziku?


  • 0

#212 zoran59

zoran59
  • Members
  • 10,124 posts

Posted 14 April 2017 - 05:56

ponavljam pitanje (vec jednom upuceno Zoranu) -> kako bi rjesili taj problem u Vukovaru?

u Vukovaru djeca danas idu u odvojene skole, mada govore istim jezikom.

Vjekoslave, nisam odgovorio jer je moj odgovor utopijski.

 

Rjesenje je da se eliminira nacionalizam. Da ljudi prihvate da zive u istoj klimi, na istom prostoru, u istoj ekonomiji - i da ih to cini zajednicom. A ne da vukovarski Hrvat misli da ima nesto zajednicko sa Hrvatom iz Los Angelesa ili Hamburga, dok vukovarski Srbin osjeca povezanost sa Srbinom iz Pristine ili Chicaga.

Zasto je moj odgovor utopija?

Zato jer zahtijeva drasticnu promjenu.

Drasticne promjene su moguce u uvjetima kataklizme, na ovom prostoru - rata. Ja vise volim miroljubivo rjesenje...

Mislim da je vukovarska situacija (identicna mostarskoj ili nekim drugima) idiotizam - ali ako to njima odgovara, zasto bi netko pitao sto ja mislim?

 

Uz rizik da izgledam kao marksist (a to je danas i pogotovo tamo negativno) - mislim da je klasna identifikacija realnija od nacionalne, tj. prihvatljiviji su mi sindikati nego plemena. Kad je vec ljudima potreban grupni identitet.

Jezicno, vise volim "parce hartije" sa tri nule nego "komad papira" sa dvije. Ali ja sam manjina - a vi, snadjite se.

 

 

 

.....................

.... nisu li granice Seseljeve Velike Srbije upravo jezicne? pa jesu. ....

.....................

... lako je dakle proglasiti sve te price o nazivima jezika gluposcu. medjutim, ako pogledamo politicku (a zatim i ekonomsku i kulturnu) realnost...

....................

 

1. Vec sam na nekom drugom topici kacio kartu...

 

Croatian_dialects_in_Cro_and_BiH_1.PNG

 

... i komentirao. http://forum.b92.net...72#entry5535451

 

Ipak, ti pises, citiram, o "politickoj (a zatim i ekonomskoj i kulturnoj) realnosti"...

 

1. politicka - sto jes', jes'.

2. ekonomska? mozda u smislu placanja necega drzavi. inace, sto ima slavonski seljak zajednicko sa nekim otocnim ribarom?

3. kulturna? prije ce biti NEkulturna...


  • 0

#213 Slaven

Slaven
  • Banned
  • 18,018 posts

Posted 14 April 2017 - 10:15

Jezicno, vise volim "parce hartije" sa tri nule nego "komad papira" sa dvije. Ali ja sam manjina - a vi, snadjite se.

 

problem na ovakav nacin sagledan nikad nece biti rijesen jer hatije i komadi papira sa nulama (po)odavno vise ne egzistiraju,

naime pretvoreni su u online banking ... ali to ne shvaca onaj koji se u Hrvatskoj ili Srbiji ili BiH ili Crnoj Gori brine o skolstvu

pa tako i o jeziku, stoga ovaj irealni "problem" o nazivu jezika i postoji .. jos uvijek .. kao opomena da se svi mi skupa dolje u tim

provizorijumima bezakonja uvijek i uvijek iznova bavimo istim idiotarijama nebi li sebi dokazali da smo razliciti .. sto kaze angelia 

u formi .. zapostavljajuci sustinu.

 

ali boze moj, zato i jesmo isprdak svijeta .. glavno da mi Imamo Hrvatsku (ili Srbiju ili BiH) a zbog cega je imamo koga briga)

 

ps

 

neki dan sam ceri (i frendu joj) platio studijsko putovanje u Stockholm, u hotelu sa sobom u provi jer smo se zezali

da bi mozda po ugledu na njih (Svedjane) Hrvatska mogla (jednom) iskoristiti neki od svojih otocnih arhipelaga

za stvaranje - novog Glavnog grada. Nakon povratka uz obiteljski rucak .. na upit I? cerin odgovor je glasio ..

Oni svi govore perfekt engleski jezik, bez obzira na pol i godine starosti .. boju koze i ociju, tako da to kao skupina otoka odlicno funkcionira  

U Hrvatskoj bi to moglo funkcionirati ali .. za 1.000 godina .. mi prvo trebamo nauciti misliti .. a nakon toga treba li bi se pozabaviti sa znanjem

sto je nepremostiva prepreka u ostvarenju - cilja i cini mi se da je prica o njokama i sugu na lovacki, kud i kamo svrsishodnija. 

 

rehoh, OK.  :lol+:


  • 0

#214 Vjekoslav

Vjekoslav
  • Members
  • 11,278 posts

Posted 14 April 2017 - 16:09

Ja nemam ništa protiv da ga svako zove kako želi, odnosno, nikome ne bih branio da ga zove kako želi, ali jesam protiv prakse da deca u školi idu u odvojene razrede, nekad smene, nekad čak i škole jer drugačije zovu jezik kojim govore, a pritom stanuju u istoj zgradi, igraju se u istom parku, razgovaraju i ne vide nikakvu razliku u govoru svog komšije.
Deklaracija koja je povod ponovnom pokretanju teme ne kaže ništa o nazivu, ostavlja to za neko drugo vreme, da li će biti i nekog zajedničkog naziva ili će zadržati svako svoj manje je bitno. Bitno je da se jezik ne zloupotrebljava, a to se radi, tako se produbljuju podele, insistira se na veštački stvorenim razlikama.

ponavljam pitanje (vec jednom upuceno Zoranu) -> kako bi rjesili taj problem u Vukovaru?
u Vukovaru djeca danas idu u odvojene skole, mada govore istim jezikom.

Vjekoslave, imam ja odgovor za pitanje jezika u Vukovaru, ali ne samo u Vukovaru. Predlažem (ovako javno i zvanično) da se službeni jezik ima zvati po državi u kojoj je zvaničan, te bi tako sva deca pohađala nastavu na hrvatskom jeziku.


sva djeca u Hrvatskoj i pohadjaju nastavu na standardnom hrvatskom jeziku (ili barem imaju predmet hrvatski jezik), tako da mi nije bas jasan ovaj prijedlog. pa da postavim kristalno jasno pitanje na koje ocekujem kristalno jasan odgovor -> da li vi, u biti, javno i zvanicno (a imenom Zoran, Blond, Chilli i Kinik) predlazete ukidanje nastave na istom jeziku koji se samo drugacije zove (aka srpskom jeziku), u Vukovaru?

http://os-nandrica-v...-srpskom-jeziku

http://os-dtadijanov....skole.hr/skola (i Luscu)

http://os-sinise-gla...ow=290#mod_news (i Brsadinu)

i u Borovu? http://os-borovo.skole.hr/skola
i u Boboti? http://os-bobota.skole.hr/nastava (i Pacetinu, i Veri, i Klisi, i Ludvincima)
i u Negoslavcima? http://os-negoslavci.skole.hr/
i u Trpinji? http://os-trpinja.skole.hr/
i u Markusici? http://www.os-markus...hr/?news_id=255 (i Ostrovu, i Gabosu)
i u Starim Jankovcima? http://os-stari-jank.../skola/povijest (i Oroliku, i Sremskim Lazama)
i u Ilaci? http://os-ilaca-bano...na_kola_banovci (Banovcima)
i u Sarengradu? http://os-drftudjman.../djelatnici_svi
i u Dalju? http://os-dalj.skole...w=1114#mod_news
i u Bijelom Brdu? http://os-bijelo-brdo.skole.hr/nastava
i u Belom Manastiru? http://os-drftudjman...jezik_i_kultura
i u Jagodnjaku? http://os-jagodnjak..../skola/povijest (i Bolmanu, i Ugljesu)
i u Tenji? http://os-tenja.skole.hr/natjecaji (i Silasu)
i u Dardi? http://os-darda.skol...kola/djelatnici
i u Ernestinovu? http://os-ernestinov...atjecajizaposao (i Sodolovcima)
i u Knezevim Vinogradima? http://os-knezevi-vi...va/srpski_jezik
i u Daruvaru? http://os-vnazora-da...RA _KURIKUL.pdf
i u Dezanovcu? http://os-dezanovac.skole.hr/skola (i Trojeglavi, btw. el zna neko od vas uopce di je ta Trojeglava? ja sam morao pogledati na kartu.)
 
itd. itd. (Knin, Obrovac, Glina, Topusko, Gvozd, Dvor, Kistanje, Jabukovac, Gracac, Korenica, Udbina, Donji Lapac, Gomirje, Moravice, Brod Moravice, Veliki Poganac, Rasinja, Ogulin, Plaski, Krnjak, Vojnic, Dreznica, Jasenak, Rujevac)

 

...

 

da? / не?

 

...

 

nije naime (najblaze receno) logicno odgojiti neku bebu i odskolovati neko dijete u Srbiji u duhu hrvatskog etnickog svjetonazora, ili pak neku bebu / dijete u Hrvatskoj u duhu srpskog etnickog svjetonazora, pa ih onda, uz poveliki financijski trosak (na tudji racun), i ocito opiranje (jer stvorio si malene hajduke), pokusavati ubaciti u civilizacijske tokove 21. stoljeca.

 

nesto u takvoj "racunici" opasno ne stima. ili neki ljudi misle da postoje hrvatski i srpski geni, pa eto, prihvacaju "takvu realnost" (sto je u biti samo druga rijec za nacizam), ili pak svjesno unistavaju svoju (a neki pak, iz "profesionalnih razloga", i samo tudju) djecu. 


  • 0

#215 Quad

Quad
  • Members
  • 4,434 posts

Posted 14 April 2017 - 17:02

sta je ovo?

 

http://opcina-ernestinovo.com/


  • 0

#216 chilli

chilli
  • Members
  • 946 posts

Posted 14 April 2017 - 17:29

sva djeca u Hrvatskoj i pohadjaju nastavu na standardnom hrvatskom jeziku (ili barem imaju predmet hrvatski jezik), tako da mi nije bas jasan ovaj prijedlog. pa da postavim kristalno jasno pitanje na koje ocekujem kristalno jasan odgovor -> da li vi, u biti, javno i zvanicno (a imenom Zoran, Blond, Chilli i Kinik) predlazete ukidanje nastave na istom jeziku koji se samo drugacije zove (aka srpskom jeziku), u Vukovaru?

http://os-nandrica-v...-srpskom-jeziku

http://os-dtadijanov....skole.hr/skola (i Luscu)

http://os-sinise-gla...ow=290#mod_news (i Brsadinu)

i u Borovu? http://os-borovo.skole.hr/skola
i u Boboti? http://os-bobota.skole.hr/nastava (i Pacetinu, i Veri, i Klisi, i Ludvincima)
i u Negoslavcima? http://os-negoslavci.skole.hr/
i u Trpinji? http://os-trpinja.skole.hr/
i u Markusici? http://www.os-markus...hr/?news_id=255 (i Ostrovu, i Gabosu)
i u Starim Jankovcima? http://os-stari-jank.../skola/povijest (i Oroliku, i Sremskim Lazama)
i u Ilaci? http://os-ilaca-bano...na_kola_banovci (Banovcima)
i u Sarengradu? http://os-drftudjman.../djelatnici_svi
i u Dalju? http://os-dalj.skole...w=1114#mod_news
i u Bijelom Brdu? http://os-bijelo-brdo.skole.hr/nastava
i u Belom Manastiru? http://os-drftudjman...jezik_i_kultura
i u Jagodnjaku? http://os-jagodnjak..../skola/povijest (i Bolmanu, i Ugljesu)
i u Tenji? http://os-tenja.skole.hr/natjecaji (i Silasu)
i u Dardi? http://os-darda.skol...kola/djelatnici
i u Ernestinovu? http://os-ernestinov...atjecajizaposao (i Sodolovcima)
i u Knezevim Vinogradima? http://os-knezevi-vi...va/srpski_jezik
i u Daruvaru? http://os-vnazora-da...RA _KURIKUL.pdf
i u Dezanovcu? http://os-dezanovac.skole.hr/skola (i Trojeglavi, btw. el zna neko od vas uopce di je ta Trojeglava? ja sam morao pogledati na kartu.)
 
itd. itd. (Knin, Obrovac, Glina, Topusko, Gvozd, Dvor, Kistanje, Jabukovac, Gracac, Korenica, Udbina, Donji Lapac, Gomirje, Moravice, Brod Moravice, Veliki Poganac, Rasinja, Ogulin, Plaski, Krnjak, Vojnic, Dreznica, Jasenak, Rujevac)

 

...

 

da? / не?

 

...

 

 

Da!

Lepo si se potrudio da postaviš sve te linkove, meni kao ljubitelju istorijske literature odgovaraju fusnote, daju ozbiljnost tekstu. Međutim, uz svu Dobru Volju, nisam te do sada percipirao kao površnu osobu (oprosti što svodim na lični nivo). Stoga mi nije jasna tvoja površnost kada pitaš da li sam (smo?) za ukidanje nastave na srpskom jeziku u hrvatskim školama. Zašto površnost?

Upravo zato što danas imamo nastavu na srpskom (što si lepo pokazao, doduše, izostavio si Žegar i Ervenik, kad već pominješ Laze i Orolik), a manjinska prava su u kakvom stanju?

Ti kao građanski orijentisan građanin Hrvatske zadovoljan si stanjem manjinskih prava? Srpske manjine?

Možda podsvesno, možda nehotično, ali to pitanje se uklapa u diskurs "ma šta više hoće ti Srbi". Dhx-ov post, koji je postavljen za Minijaturu (ja odobrio, a ti očigledno zamerio) upravo pominje regresiju manjinskih prava - a imaju srpski u školama! Ako je upotreba srpskog jezika uređena zakonom, po kom zakonu se razbijaju ćirilične table? Da sam potpuno ciničan, rekao bih pa ukinite im srpski, možda će im biti bolje! Da li je to zaista cinizam?

 

Hrvatski ili srpski svetonazori (minority edition) se NE STIČU U ŠKOLI već u porodici, sa gnušanjem odbijam svaku pomisao da će neko moju decu, mimo moje volje, učiti nekakvim nacionalnim svetonazorima! Evo, pre neki dan ćerka mi došla iz vrtića s naučenom "uskršnjom pesmom", gde se pominje nekakav "spasitelj naš"... Rekao sam joj da mi neće pevati tu pesmicu zato što ne postoji nikakav spasitelj naš. Bude li se takvo što ponovilo, na roditeljskom ću jasno reći da moje dete ne mora da uči takve pesmice, naravno, ne praveći crnu ovcu od nje, neka pevaju kroz igru, ali - svetonazor? No f'ckin chance!

Ima tu jedan na forumu, koji misli da je vaspitanje dece odgovornost države, da pitamo njega šta misli?

 

Imam prijatelja koji se vratio u Vukovar, sada doduše razveden, ali 2008. još u braku, s dvoje predškolske dece. Dotakosmo se teme školovanja, moj stav je bio potpuno uključivanje u hrvatski sistem, bez dobrovoljne segregacije koja će im samo škoditi u životu. Njegov stav je bio potpuno suprotan, teških reči (ustaše ovo ono), da bi kroz nekoliko godina, nakon razvoda i gubitka dece koja sad žive u Srbiji s majkom, rekao - bio si u pravu! Da sam svojevremeno drugačije postavio stvari (dakle, vratili smo se u Vukovar, Hrvatska, sada smo građani Hrvatske; da sam na vreme presekao ženina zvocanja kako ne želi da živi u "ustaškom" Vukovaru, itd...), ne bih se ni razveo, a ako bih se i razveo, dobio bih decu ili malo više od svoje dece.

 

Shvatam ja i da je moj "predlog" science fiction (to sam i rekao, ne), da bi većina nacionalnog stada to percipirala kao "otimanje prava", ali dokle više forma umesto suštine?

 

Moj jezik je srpski, hrvatski, bosanski, crnogorski, podjednako ih volim. Srpski jezički standard koristim u pisanju, ali nipošto se ne ograničavam na njega. Tako ću i učiti svoju decu.

Možda i još poneko osim mene. Kada nas bude više od "malih hajduka", ući ćemo u 21. stoljeće.

Ne gajim iluzije.


Edited by chilli, 14 April 2017 - 17:30.

  • 4

#217 Vjekoslav

Vjekoslav
  • Members
  • 11,278 posts

Posted 14 April 2017 - 21:23

sta je ovo?
 
http://opcina-ernestinovo.com/

 
link

 

Vjekoslave, nisam odgovorio jer je moj odgovor utopijski.
 
Rjesenje je da se eliminira nacionalizam. Da ljudi prihvate da zive u istoj klimi, na istom prostoru, u istoj ekonomiji - i da ih to cini zajednicom. A ne da vukovarski Hrvat misli da ima nesto zajednicko sa Hrvatom iz Los Angelesa ili Hamburga, dok vukovarski Srbin osjeca povezanost sa Srbinom iz Pristine ili Chicaga.
Zasto je moj odgovor utopija?
Zato jer zahtijeva drasticnu promjenu.
Drasticne promjene su moguce u uvjetima kataklizme, na ovom prostoru - rata. Ja vise volim miroljubivo rjesenje...
Mislim da je vukovarska situacija (identicna mostarskoj ili nekim drugima) idiotizam - ali ako to njima odgovara, zasto bi netko pitao sto ja mislim?

 
neki su i za EU mislili da je utopija, pa evo, ziva je. nije medjutim ziva zahvaljujuci etnickim svjetonazorima. zasto mislis da su potrebne drasticne promjene, kataklizma i rat? pa dovoljno je ne financirati etnicke zajednice iz budzeta. ko hoce, neka si takve hobije sam financira u folklornim drustvima. kao u USofA (ne treba izmisljati toplu vodu).
 
ja nisam trazio novac kada sam u prostorije osjecke Prosvjete u Donjem Gradu odnio hrpetinu knjiga i enciklopedija na cirilici koje sam pronasao i skupio. i to u nekoliko navrata u ovih 27 godina (otkad je cirilica, jelte, izgubila na popularnosti). isto tako sam napravio i sa udzbenicima i knjigama na slovackom jeziku, koje sam pronasao u jednoj ogromnoj kutiji u podrumu. odnio sam ih u prostorije drustva Slovaka. ispalo je da su im neke knjige (udzbenici i pjesmarice) bas trebale. hvala, molim, i drugi puta. i svaki puta kada su me decki iz Kopaceva, Villanya i Pecuha zamolili da im pomognem oko strelicarstva (kod Madjara postoji kultura / tradicija gadjanja iz tzv. mongolskog luka, pa onda organiziraju takve turnire), ja sam to sa radoscu ucinio. ali da ja financiram studiranje nekih ethno balavaca iz Subotice u Zagrebu, eto, samo zato sto se oni "osjecaju Hrvatima", ili da placam necije nacisticke "eskapade" / proslave "genocida nad Hrvatima" po slovenskim "kriznim putevima", ili da slusam / citam na poledjini tjednika "Novosti" besjede osjeckopoljskog episkopa Lukijana, dakle tipa koji je blagosiljao Arkanovce, pa oprosti, ali ne zelim. a upravo me palanacko shvacanje "multikulturalnosti" na to, kao gradjanina Hrvatske, porezom prisiljava. 

 

1. Vec sam na nekom drugom topici kacio kartu...
 
Croatian_dialects_in_Cro_and_BiH_1.PNG
 
... i komentirao. http://forum.b92.net...72#entry5535451
 
Ipak, ti pises, citiram, o "politickoj (a zatim i ekonomskoj i kulturnoj) realnosti"...
 
1. politicka - sto jes', jes'.
2. ekonomska? mozda u smislu placanja necega drzavi. inace, sto ima slavonski seljak zajednicko sa nekim otocnim ribarom?
3. kulturna? prije ce biti NEkulturna...


2. usporedi BDP Vukovaraca 1990. i danas, 2017. to su dakle (kristalno jasne) ekonomske posljedice projekta Velike Srbije, odnosno, "gluposti oko jezika".
3. da vidimo sta kaze enciklopedija -> dakle kultura je ukupnost duhovne, moralne, društvene i proizvodne djelatnosti jednog društva. eto. svakom dakle drustvu njegova kultura, njegov moral, i njegove proizvodne vrijednosti.


  • 1

#218 savremeni antifasist

savremeni antifasist
  • Banned
  • 6 posts

Posted 15 April 2017 - 11:00

Da li je jedan jezik ili 3,4,5,10 jezika meni je sasvim svejedno ali rastužim se kad pročitam da Bošnjacima u 21 vijeku  brane da svoj jezik zovu bošnjački  :ajme:


Edited by savremeni antifasist, 15 April 2017 - 11:01.

  • 0

#219 Honey Badger

Honey Badger
  • Members
  • 7,643 posts

Posted 15 April 2017 - 12:19

Da li je jedan jezik ili 3,4,5,10 jezika meni je sasvim svejedno ali rastužim se kad pročitam da Bošnjacima u 21 vijeku  brane da svoj jezik zovu bošnjački  :ajme:

 

Kladim se u 100 dojcmarki da si se klonirao samo malo da podjebavas.


  • 0

#220 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 15 April 2017 - 12:25

Kladim se u 100 dojcmarki da si se klonirao samo malo da podjebavas.

 

Jeste. Isti provajder, ista ijekavica, piše iz Srbije.


  • 1

#221 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 22 April 2017 - 03:01

...
 
 
>> ... Velikosrpska otimačina crnogorskog nasleđa
Piše: Slobodan Jovanović
 
Nije samo tzv. nacionalistička Srbija ta koja pretvara sve crnogorsko u srpsko. Nema tu nikakve razlike između srpskih nacionalista i tzv. druge Srbije, ili građanske Srbije. Najsvježiji primjer je emisija televizije N1, „Savremeni srpski slikari XX veka“, u kojoj je svjetski poznati crnogorski slikar Miodrag Dado Đurić, naprasno postao „srpski slikar“
 
Ludvik Kuba, češki folklorist, etnomuzikolog i slikar, poslije boravka u Crnoj Gori 1892. objavio je knjigu "U Crnoj Gori" (u prevodu objavio CID Podgorica 1996.) u kojoj, na samom kraju piše: „I ne ljuti se kad na tebe ponovo počne lajati čopor novinarskih hrtova, zaboga znaš kada bi te hvalio: kada bi slijedila primjer ostalih slovenskih ogranaka i prepustila da te nagazi tvoj davni susjed na šiju! Što više u tebi bude snage, tim više će kod njih biti - pljuvačke!“
 
Otkako je Crna Gora digla šiju krajem prošlog stoljeća, tako je postala meta orkestrirane kampanje i stvaranja slike o kriminalnoj državi u kojoj mafija odlučuje o svemu i koja je „privatna država“ Mila Đukanovića. Kao oprobani recept, tome je dodat još „antisrpski“ karakter „privatne države“ Crne Gore u kojoj se negira sve srpsko, ugrožavaju prava srpske manjine i SPC dovodi na rub gladi, otimaju joj se objekti, maltretira sveštenstvo i ko ti zna što sve još. Dok je Crna Gora i njene političke, kulturne i naučne „elite“, čast časnim izuzecima, duvala u istu tikvu sa velikosrpskim nacionalistima, imali smo idiličnu sliku o „dva oka u glavi“. Mediji, obrazovanje, Crkva, akademije - sve je bilo u Crnoj Gori podređeno „odbrani srpstva“, ječale su kosovske trube, ječale su neke nove ratne trube, klanjalo Mefistu sa Dedinja ( i Cetinja), srbovalo se sve do salate i Hrvata. Turaka i pijenja krvi.
 
Sociologija odavno ne vidi nacije kao "prirodne zajednice", već kao socijalne konstrukcije, proizvode organizovanog, svjesnog i metodičnog rada različitih društvenih aktera, prije svega intelektualne, političke elite i državne vlasti. O tome pišu vrlo ubjedljivo B. Anderson i E. Hobsbom u studiji iz 1983. godine. Nacionalni identitet će se formirati samo u prisustvu i kontrastu prema drugim nacijama, i u stalnom redefinisanju odnosa prema drugim grupama. Kada znamo ko smo, dijelom to znamo i zbog toga što znamo što nijesmo! Crnogorska istorija je više nego dobar pokazatelj i potvrda toga. Od vladike Vasilija, koji u pismu carici Jelisaveti i Praviteljstvujuščem senatu, od 29. aprila 1753.godine (objavljeno u knjizi istoričara dr Vladana Đorđevića "Evropa i Crna Gora, Beograd 1912.godina), piše: „No kako sam za vrijeme moga bavljenja ovdje vidio, da mnogi Srbi dolaze u Rusiju i da od milosti Njenog Imperatorskog Veličanstva dobijaju česti i dostojanstva, to sumnje ne može biti da će se neki Srbi bez osnova nazivati Crnogorcima i plemićima, te na taj način dobijati česti i dostojanstva“, Njegoša i „posvete prahu oca Srbije“, knjaza Danila i njegovog poznatog pisma londonskom Tajmsu, u kome izričito piše o crnogorskom narodu, crnogorskoj naciji, velikodržavnih ambicija kralja Nikole i obnove „Dušanovog carstva“, pa sve do Crne Gore kao socijalističke republike, pa „mladih – lijepih“ antibirokrata i „odbrane srpskog naroda od pomahnitalih ustaša i mudžahedina“, i, na kraju, obnove nezavisnosti Crne Gore 2006. godine. Različiti istorijski periodi, različita svijest o sebi. Veliki je broj ljudi sa ovih prostora da nijesu mrdali iz jednog mjesta a da su promjenili po dvije tri, pa i četiri države. U Crnoj Gori mnogi nijesu mrdali iz jednog mjesta  dok su mijenjali nacionalna osjećanja. Tako se u Crnoj Gori u drugoj polovini XIX stoljeća po prvi put  javlja etničko srpstvo i od tada, u jednom te istom istorijskom entitetu, počinje igra procenata u korist srpskog ili crnogorskog nacionalnog osjećanja. Niti smo znali ko smo, niti ko nijesmo, a izgleda da ni danas to ne znamo.
 
Crnogorci su stalno na ivici da dožive sudbinu jednog od mnogobrojnih naroda koji su nestajali kroz istoriju i koje su asimilovale veće etnije, sličnog jezika, religije, kulture... Jedino što je održalo Crnogorce i pošteđelo slične sudbine jeste ta hiljadugodišnja tradicija prostora koji je imao kakvu-takvu političku organizovanost i subjektivitet. Naravno, narod koji je obitavao na prostorima Crne Gore je, poput svih ostalih na planeti, poticao iz raznih etničkih grupa, starosjedilačkih ili naseljeničkih, osvajačkih ili zarobljeničkih, koji su svoj subjektivitet i identitet gradili kroz zajedničko istorijsko bitisanje. Opstao je zahvaljujući tom istorijskom pamćenju, ali i nasilnom i banalnom atakovanju na njegov subjektivitet, izazivajući upravo tako otpor i samosvijest, u nužnoj odbrani od namjere potpunog potiranja i asimilacije.
 
Ako jednom narodu ukradeš baštinu, prisvojiš istoriju i istorijske, kulturne, naučne istaknute ličnosti, mijenjaš izgled sakralnih i storijskih spomenika, jezik, običaje, uzeo si mu ontičko, učinio si ga suvišnim. Crnogorci su bili gorštački, ratnički narod. Sve do druge polovine XIX stoljeća broj pismenih je bio zanemarljiv. Njegoš se obraćao u svojim djelima više drugima nego svome narodu, jer u njemu nije imao mnogo čitalaca. Crna Gora, sa ruskom pomoću u vrijeme Nikole I Petrovića, dobija škole, štampu, izdavačku djelatnost... U tome odlučujuću ulogu igraju izvanjci koje knjaz Nikola uveliko priziva u Crnu Goru i koji postepeno stvaraju generacije Crnograca sa podvojenom nacionalnom sviješću i idejom o ujedinjenju sa ostalim „srpskim narodima“ u okruženju. Falsifikuje se i uništava arhivska građa nakon aneksije Crne Gore, objavljuju prepisi ili, kao to reče dr Mihailo Ivanović u parlamentu KSHS, a kako je pisalo beogradsko Vreme 1924. govoreći o tome kako „je posao režima bio da uništi cio pravni poredak i slobodnu Crnu Goru“, kako se „dobijaju od režima pohvale i nagrade za paljenje kuća, vađenje očiju živim ljudima, bacanje đece na bajunetima kroz prozore, lomljenje ruku ženama i đeci kartečima it topa, zato što nijesu vjerni Kralju i t.d.“, sprovode „divlji napadi na prošlost i tradicije Crne Gore, rušenje spomenika, pljačkanje istorijskih dokumenata i t.d.“
 
U početku se htjelo uništiti sve crnogorsko. Vučene su kosti Sv. Petra po prašini ispred Cetinjskog manastira, umalo su zapaljene poput kostiju Sv. Save, uriniralo se po improvizovanim kovčezima Sv. Petra, Sv. Vasilija i kruni Petrovića, pokušalo se sa paljenjem manastira Ostrog... A onda se promjenila taktika i Petrovići su postali „srpska dinastija“, Sv. Petar i Sv. Vasilije „srpski sveci“. I tako sve do današnjih dana.
 
I nije samo tzv. nacionalistička Srbija ta koja pretvara sve crnogorsko u srpsko. Nema tu nikakve razlike između srpskih nacionalista i tzv. druge Srbije, ili građanske Srbije. Najsvježiji primjer je emisija televizije N1, „Savremeni srpski slikari XX veka“, u kojoj je svjetski poznati crnogorski slikar Miodrag Dado Đurić, naprasno postao „srpski slikar“. Evo što kaže sam Dado o sebi (Razgovori sa Dadom, Branka Bogavac, Narodni muzej Crne Gore, Cetinje 2013, str. 82): „Da meni nema Crne Gore ne bih ni ja postojao. Da je sreće, ja iz te Crne Gore ne bih nikada otišao, da sam mogao tamo da slikam, da je tamo onda bilo nekih većih mogućnosti. Ja nikada nijesam mogao da prebolim Crnu Goru... Ja sam uvijek, kada mi je nešto pošlo za rukom i kad su što dobro rekli o mom slikarstvu, imao osjećaj da nijesam obrukao Crnu Goru... Ipak, imam utisak da sam stalno ostao u Crnoj Gori i mogu reći za te slike, ako mi pođu za rukom, da je to nešto u zdravlje Crne Gore, a ne u moje. Čitavo moje slikarstvo je izvađeno iz Crne Gore, kao kad čovjek izvadi draču iz tabana ili ruke, ja čupam slike iz Crne Gore.“
 
Dado Đurić je bio počasni član Liberalnog saveza Crne Gore! I to mnogo govori o tome kako je on sebe doživljavao. Ima mnogo onih u Crnoj Gori koji izgravaju „svjetske ljude“ i koji za svako svojatanje crnogorskih velikana koriste floskule kako su to ljudi koji pripadaju čitavom svijetu i kako je dobro što ih mnogi svojataju, kao da se tu radi o želji da se od crnogorskih velikana naprave univerzalne vrijednost. Ne! U pitanju je vrlo smišljena otimačina koja ima za cilj poistovjećivanje Crnogoraca sa srpskom nacijom svojatanjem crnogorske istorije, njenih velikana, baštine i svega onoga što čini habitus jednog naroda.
 
Ne prođe dan a da se preko srpskih medija Petar II Petrović Njegoš ne uvrsti među „srpske pisce“. To je toliko puta ponovljeno da nijedan Srbin odavno nema dilemu po tom pitanju. Citiraju se njegova dijela kao glavni argument. Kao da je Karl Maj bio Indijanac zbog svog najpoznatijeg lika? Vjerujem da malo ko u Srbiji zna za Njegoševu pjesmu koja je odgovor Simi Milutunoviću na njegovu tvrdnju da i među Srbima ima junaka kao što su Crnogorci: „A da čoče, božija ti vjera, znam ja tu veselu Srbadiju, nu kud su joj ti junaci sinovi bili, dok joj nije Bog dâ Karađorđa? Ta vi svi fastaste tamo jednoga njega junaštvom; a kad vi Bog njega uze između vas, a vi svi sunovrat u turski jaram opet! No kršna i siromašna Crna Gora ne haje ni za Nemanje, ni za Murate, pa ni za Bonaparte; svi oni biše pa i preminuše, i mač svoj o Crnogorce đekoji opitaše, pa nestaše, a Crna Gora ostade do vijeka i strašnoga Suda u svojoj volji i slobodi, a to ti je u slavi” (Dušan Vuksan, Dvoboj učenika i učitelja (istiniti događaj), Zapisi, knjiga XVII, sveska 10, oktobar 1937, str 250).
 
Pošto je jedan Crnogorac rado viđen po beogradskim studijima zbog hrabrosti da može „sve u brk“ reći Milu Đukanoviću i crnogorskom režimu sa beogradskih medija, što je „nepopularno“ u Srbiji jel'te, i kome ne smeta ništa od ovoga što je napisano do sada u ovom tekstu, koji je inače „čisti nacionalizam“ (jel' tako Đuro?), ne bi loše bilo da se „ćoramo“: eto vama Đuro Radosavović i njegova epohalna djela, a ostavite se Njegoša, Dada, Sv. Petra... Imamo mi tako „moderne“ Crnogorce koji su prevazišli te priče o identitetu, što je čije i slične primitivizme. Zato je bavljenje Crnom Gorom tako popularno u Srbiji jer je Crna Gora „laka meta“. Nema ko da ti odgovori. Naviklo se, a vlast se ne bavi time. Ima „pametnija posla“. Kao ni tzv „kulturni, naučni i medijski poslenici“. Sa druge strane, ne možeš tako doprijeti do studija i novinskih stubaca srpske prestonice ako si stanovnik Srbije. Zna se kako se to radi. Poznati crnogorski talik!
I, kako reče ono Marko Miljanov kada je u Beogradu jedan đak iz Crne Gore pred njim, misleći da ćemu se to sviđeti, negativno govorio o knjazu i o Crnoj Gori: „Bilo bi pametno da umučiš, dijete. Ja nijesam krpa da perem tuđu nečist. Tebe neko utuljuje u glavu zle misli protiv Crne Gore koja te odnjivila i poslala da se, kami, nečemu dobrome naučiš, pa bi valjalo da se držiš prema njoj ka prema svojoj majci. A i jest ti ona majka. Domovina je isto ka majka. A što se gospodara tiče, on je mene vrijeđa, ali… psovati ga na vaganu koji ti neko daje, isto je ka i psovati domovinu. No, da ostavimo gospodara. On je čoek ka i mi, ka ja i ti, pa i on može da pogriješi, a da se na vrijeme ne ispravi… Ali, domovina je vječna i nju u srce moramo da nosimo ako smo ljudi i ako smo pravi njeni sinovi. Domovina može biti ili usred srca ili u potplaće obuće. Iz srca se ona ne izbačuje lako, a ko je nosi na potplaće, ona se liže sa svakijem korakom i iščili ka paučina. I kad se tako izgubi, ondar čoek postaje krdo. Čuvaj se toga, dijete, ka živoga ognja. Čoek bez domovine, ili, što je isto, sa osramoćenom domovinom, više i nije čoek.“
 
P.S. Mali doprinos onome što je napisao beogradski Nedeljnik na „crnom i gorskom“ jeziku. Duhovito. Šešeljevski humor. Da piše „cvnom i govskom“, mislio bih da je to Velika Srbija. Što će ljudi, znaju da su Crnogorci Srbi ali, eto, ne znaju crnogorsku istoriju. Ljuba Nenadović (nadam se da znaju ko je), prilikom boravka u Crnoj Gori u vrijeme knjaza Danila, piše u „Pismima iz Crne Gore“: „Bio sam u crkvi i pohodio sam školu na Obodu. To je jedna od najboljih škola u Crnoj Gori. Svi crnogorski učitelji koje sam do sada poznao, dobri su i vrlo revnosni za prosvjetni napredak. U svim školama jezik je - crnogorski; UMNOGOME RAZLIČAN je od onoga priznatog, lepog (serbskog) jezika na kome je Biblija prevedena. Govorio sam jednom prilikom na Cetinju da bi trebalo, radi književnog jedinstva, da uvedu onaj jezik kojim se danas piše u Beogradu i Novom Sadu. Taj jezik, na kome se do sada pisalo i radilo ostaće za svagda kao srpski književni jezik. Ako Crnogorci produže svoje škole kao do sada, onda,  posle sto godina, između ta dva jezika biće veća razlika nego što je između portugalskog i španskog!“
Crnogorci su svoj jezik zvali crnogorski ili naški do Nikole I Petrovića. Toliko o izmišljenom jeziku. Nije to isti jezik kojim se danas govori u Crnoj Gori, ali to je cijena unifikacije jezika kroz proteklo vrijeme. ... <<
 
...

  • 0