Dzoni, ne kontas uopste o cemu pricam.
Problem su upravo B, C, D timovi koji ne mogu da priuste motore po ovim sadasnjim uslovima. Proizvodjaci im ih prodaju po trzisnoj ceni jer im se tako moze (niko nema kicmu da ih natera da rade drugacije), i to ove tera u bankrot. To vodi u F1 u kojoj ce se prvo takmiciti 4 fabricka tima proizvodjaca sa po 5 bolida, pa kad zadnja dva ukapiraju da nemaju nikakve sanse onda samo dva tima od po 10. To smo gledali u DTM decenijama i kurcu ne valja, ako se ljudi zale na timske naredbe u F1 cek da vidis sta se ovde sve radi. Zato je DTM i propao na kraju, jer takav kakav je nije ni samim proizvodjacima zanimljiv.
Danas proizvodjaci preko cena motora koje prodaju timovima-musterijama pokusavaju da nadoknade novac koji su potrosili na razvoj sopstvenih bolida. Motori su jednostavno preskupi, ne zato sto su sami po sebi skupi (a jesu) nego zato sto se u njihovu cenu ugradjuju i drugi troskovi koji veze nemaju sa motorima kao takvima.
F1 moze biti jaka i zanimljiva kako za mene i tebe kao obicne gledaoce tako i za same timove i proizvodjace ako je konkurencija zdrava. Sta to znaci - da svi imaju ravnopravne sanse i da pobedi onaj ko napravi najbolji posao (pa makar to bio jedan te isti tim 5 puta zaredom). A ne da pobedi onaj ko moze finansijski da udavi svu konkurenciju, ili onaj kome se steluju pravila da mu idu na ruku. Ako se sampion unapred zna pre nego sto se i ugase svetla na startu prve trke u sezoni zato sto je nekome dozvoljena nefer prednost (npr. sezona 2009. za koju je Mozli priznao da je namerno dozvolio Bronu da voze nelegalan bolid da bi uterao "velikim" timovima), onda nema razloga ni da se gleda a bogami ni da se ucestvuje u takvom takmicenju.
Ovo sto Liberti pokusava da radi ide u tom pravcu da pomogne manjim timovima, ali po mom misljenju oni to naopako rade. Nova pravila za motore su retrogradna, velik tehnoloski korak u nazad. Ne samo to, nego je novac koji je vec utrosen na razvoj tehnologije za ove sadasnje motore prakticno uludo bacen i sada treba ponovo razvijati motore po novoj specifikaciji i praviti dodatni trosak. I to u trenutku kada su ostali proizvodjaci konacno sustigli Mercedes i kada i Ferari i Reno (sa Red Bulom) legitimno konkurisu za pobede.
Ono o cemu ja trubim vec godinama je da ne treba menjati tehnicka pravila, neka motori ostanu isti kao i do sada. Neka razvoj motora bude liberalizovan, na volju proizvodjacima da u njega skrkaju koliko god zele da skrkaju. Ali: da bi motori bili homologovani za takmicenje u F1, proizvodjaci su duzni da se obavezu da ce snabdevati minimum 4 ekipe svaki (sve dok postoje zainteresovani kupci), i da svojim musterijama motore prodaju po unapred utvrdjenoj fiksnoj ceni u rangu cena nekadasnjih atmosferskih V8 motora. Dakle, da rade sa gubitkom u ovoj fazi - direktnoj prodaji motora, da bi na drugoj strani povecali ukupan dobitak preko veceg prihoda od TV prava i sponzorstva. To bi omogucilo manjim timovima da budu solventni i obezbedilo bi njihov dugorocni opstanak u F1, mozda bismo dobili i nove timove pa da konacno vidimo kompletan grid od 26 bolida na startu, konkurencija bi se pojacala jer bi timovi umesto da daju 80% budzeta na kupovinu motora mogli vise da uloze u razvoj sasije i aeropaketa, bila bi manja potreba da se zaposljavaju polutalentovani tatini sinovi placenici a vise prostora da sansu dobiju zaista talentovani mladi vozaci. Ceo nivo takmicenja bi bio podignut za nekoliko stepenika navise u svakom smislu.
Za proizvodjace ucesce u auto-sportu svakako nije profitabilna stavka, i naravno da spada u marketing. Ne takmice se Mercedes, Reno, Honda zato da bi zaradili od prihoda iz nagradnog fonda (osim mozda Ferarija, koji zahvaljujuci Bernijevoj "darezljivosti" jedini zaradjuje vise nego sto trosi na F1) nego zato sto je ucesce u F1 za njih reklama kakvu ne mogu drugde da plate. E zato da se gubici na prodaji motora timovima-musterijama treba da se knjize kao marketing, jer u sustini to i jeste to. Proizvodjaci se trkaju da bi sebe reklamirali.
A sto se tice Ferarija u F1, ako je napuste postace upravo isto sto i Lambo. Mozda oni super posluju ali nemaju status ni do kolena Ferariju. Zato sto je Ferari to stekao na stazi, i to ga razdvaja od ostalih. Ako bi se odrekli toga odrekli bi se i ekskluziviteta - to vise ne bi bio Ferari nego samo jos jedna marka brzih sportskih automobila. Kao Lambo. Ili Porse.