Jump to content


Photo
- - - - -

2. razred osnovne škole


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#31 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 6,691 posts

Posted 01 December 2016 - 01:10

 

...
 

 

Mislim da ovde imamo dva polazišta – jedno je sopstveno interesovanje, a drugo je šta se dešava u okviru opšte populacije. Upravo ta Darling, koja je objektivno imala interesa da sazna nešto više o rađanju, nije želela da sluša ono što si joj čitao, dok je tebe zanimalo. Upravo zbog toga sam spomenuo i onaj mali test – ono što zanima osobu X, ne zanima osobe Y i Z i obrnuto. Ovde ne govorim o tebi, meni ili nekom trećem forumašu, već o opštoj populaciji. Ako bih krenuo istim putem, vratio bih se na svoj primer sa geografijom – nastavnica je bila meni zanimljiva, nije tražila bubanje definicija, prema svima se odnosila ljudski i  korektno, ne sećam se da ju je neko mrzeo ili smatrao vešticom, ali nekoga jeste zanimalo da ljudi na nekim područjima zimi imaju kraće dane, da je kod nekih tokom cele godine proleće/leto, da ljudi u nekim zemljama i dan-danas žive od onoga što ulove ili nađu u šumi, a nekoga ne. Isto važi i za matematiku, srpski, strane jezike, biologiju, istoriju ili neki deseti predmet. Da se vratim i na pomenutu geografiju – posedujem GPS i koristim ga, mada je pre nekog ozbiljnog puta zgodno pogledati i Viamichelin, pa prebaciti podatke u uređaj, ali ima još nekih caka – ako putuješ kroz neko područje, zgodno je pogledati i kakav je reljef, tj. da li jedna trasa podrazumeva vožnju po brdovitom terenu ili ravnici, da li u blizini ima većih gradova, što ima uticaj na gustinu saobraćaja, da li ćeš zimi prolaziti kroz područje gde je moguća poledica ili sneg i slično. GPS ti samo daje informacije o tome kako stići od tačke A do tačke B na jedan ili više načina, dok je za ove druge stvari zgodno pogledati i kartu. Ako znaš da je npr. na većem delu puta kojim voziš leti uspon (vidi se po bojama na karti), pametno je isplanirati put da se upravo na takvoj deonici odmoriš kako ne bi bez potrebe mučio automobil pod klimom, ili ako je u pitanju neki stariji/slabiji gradski auto, da ne bi prokuvao.

 

Za prevođenje sam krenuo od svog primera i od primera još nekih ljudi sa kojima sarađujem. Kada si na početku karijere, prihvataš sve i svašta, samo da bi nešto zaradio, ali kada uđeš među ozbiljne klijente koji nisu kokošari, priča je sasvim drugačija. Put jeste dug i mukotrpan, ali kada imaš u vidu da nije isto prevesti ljubavni roman za polupismenu publiku i ugovor, gde i sitna nijansa u značenju može da napravi ogroman problem pri eventualnom sporu, onda se prevodilac svakako bira na osnovu znanja. Navešću i slučaj da se jedna poznata kompanija sa stranim kapitalom kod nas debelo opekla kada je tražila prevodioca preko tendera – jeftino su dobili krš od prevoda koji je bio neupotrebljiv, pa su naučili lekciju na teži način.

 

Kada sam govorio o favorizovanju loših đaka, tu sam mislio na zaposlene u prosveti. Nije isto završiti filozofiju, sociologiju, fiziku ili IT – ova prva dva fakulteta ne daju mnogo izbora za posao, dok druga dva svakako daju. Upravo zato je bogatim zemljama lako – ako nemaš dovoljno lekara, naprosto ih uvezeš, ali ako živiš u siromašnoj zemlji, imaš interes da napraviš kakvu-takvu intelektualnu bazu kako bi se zemlja jednog dana razvila. Razvijene zemlje su odavno shvatile da novac leži u onome što proizvedeš intelektualnim radom, bilo da imaš sopstvenu bazu obrazovanih ljudi, bilo da imaš od čega da ih uvezeš. Pretpostavljam da nema potrebe govoriti o korelaciji između intelektualne baze u Švajcarskoj, Finskoj, SAD, Kanadi ili Nemačkoj i stepenu njihovog razvoja i standarda. Prve dve zemlje nemaju nešto mnogo sirovina, ali imale su nekoga ko će im razviti sektor usluga i industriju, dok su i ostale tri sasvim dobro uspele uz nešto više preimućstava.

 

Upravo zato je i bitno da se u školi ne radi za sitniš. Oni koji predaju tvom unučetu u inostranstvu se svakako ne razbacuju mercedesima, putovanjem na Havaje, kilogramima zlatnog nakita i slično, ali svakako da ne moraju da računaju kako da prehrane dvoje dece, dok dvoje ovdašnjoh nastavnika sa dvoje dece moraju da odlično vladaju matematikom, naročito ukoliko ne predaju predmete koji se mogu unovčiti i nekim poslom sa strane.

 

U obrazovnom sitemu je najopasniji nastavnik koji ne zna posao, koga boli uvo za rad i koji ne ume da predaje, i to sve u paketu. Kada se poboljšaju uslovi u prosveti, u šta spada i licenciranje nastavnika, onda možemo da govorimo o nekom boljitiku. Škole su danas raj za nastavnike-kretene, a kao što rekoh, oni su najopasniji i najveći neprijatelji dece.


Edited by DJ_Vasa, 01 December 2016 - 01:35.

  • 3

#32 Rahel

Rahel
  • Members
  • 5,434 posts

Posted 01 December 2016 - 11:01

...

 

U obrazovnom sitemu je najopasniji nastavnik koji ne zna posao, koga boli uvo za rad i koji ne ume da predaje, i to sve u paketu. Kada se poboljšaju uslovi u prosveti, u šta spada i licenciranje nastavnika, onda možemo da govorimo o nekom boljitiku. Škole su danas raj za nastavnike-kretene, a kao što rekoh, oni su najopasniji i najveći neprijatelji dece.

 

Ja bih još dodala i brižne roditelje, bake, deke, tetke, strine i ujake koji se plaše da im se dete ne razboli od previše razmišljanja. 

 

Ovo za prevod mogu samo da potvrdim. Često imam priliku da "proveravamm" prevode i svašta sam videla - od potpunog nepoznavanja jezika s kog se ili na koji se prevodi, preko nepoznavanja gramatike maternjeg jezika do jednostavnog preskakanja reči ili čak celih rečenica koje prevodiocu verovatno nisu bile jasne. Ne verujem da je za to kriv obrazovni sistem, pre da je u pitanju nemarnost i nenaučenost odgovornom odnosu prema svom poslu bez obzira da li se radi za sitniš ili ne. Osoba za koju obavljaš neki posao nije kriva što ti smatraš da si nedovoljno plaćen/a, a kod nekih zanimanja to može da bude fatalno. I mislim da je to nešto što se ne uči pod stare dane, već još na samom početku školovanja - da preuzmeš odgovornost, da daš sve od sebe da bi svoj posao, svejedno da li si ga izabrao ili ti je nametnut životnim okolnostima, uradio kako treba, ili ga odbiješ ukoliko smatraš da nisi dovoljno dobar za to. 

 

Neko ima talenta za nešto, neko drugi mora svoj nedostatak talenta da nadomesti znanjem, velikim trudom i učenjem. Ni ja nemam talenta za matematiku, ali sam od početka školovanja učila i ponavljala zadatke do besvesti. Ne zato što sam bila štreber, već zato što mi je odgovornost prema svemu što radim bila usađena od malih nogu. Sa sinovima sam morala dvostruko da se potrudim (usvojeni su kada su već imali neke navike koje je bilo teško menjati, onu afričku "lako ćemo" opuštenost, koja je meni bila jako slatka i draga, ali nije bila dobra za njih). Naporno su radili i oni i ja da se to promeni i uspeli smo. Smatram da su, uprkos tome, imali srećno detinjstvo, bavili su se i još se bave sportom, imali svoje drugare i vremena za druženje.

 

I to je ono što ne razumem kod ovdašnjih roditelja - tu preteranu brigu da će deci biti uskraćeno vreme za igrice, surfovanje internetom i fejsbučenje. Evo, sad ih baš gledam kroz prozor, klinci od oko 10ak godina, sede na klupi i čvrakaju po telefonima umesto da pikaju loptu ili bilo šta drugo, kad su već napolju. 


  • 0

#33 mudrac na klonji

mudrac na klonji
  • Members
  • 640 posts

Posted 01 December 2016 - 11:05

I u masinstvo svasta spada i autolimar i masinski inzenjer.  Autolimar moze da bude vrhunski autolimar, ali on je ipak autolimar i neces od njega ocekivati da projektuje automobil. Normalno je da se ceni izuzetnost u svakom poslu, ali nisu svi poslovi isti.

 

Ja nigdje nisam rekao da su svi poslovi isti, ne kontam zasto to stalno ponavljas. Samo kazem da podjednako postujem odlicnog web developera ili bilo koga iz IT sektora i ne rezervisem epitet "pravi IT strucnjak" samo za softver inzenjere. Valjda ti je sad jasnije.

 

Eto, toliko.


  • 0

#34 Kinik

Kinik
  • Members
  • 34,315 posts

Posted 01 December 2016 - 13:59

...

 

... U obrazovnom sitemu je najopasniji nastavnik koji ne zna posao, koga boli uvo za rad i koji ne ume da predaje, i to sve u paketu. Kada se poboljšaju uslovi u prosveti, u šta spada i licenciranje nastavnika, onda možemo da govorimo o nekom boljitiku. Škole su danas raj za nastavnike-kretene, a kao što rekoh, oni su najopasniji i najveći neprijatelji dece.

:hail:

 

 

To je sustina!

No, kako sam rekao - u ovom provizorijumu traje opsednutost 'obrazovanoscu / diplomama' koja samo sluzi kao simulakrum za sve neupehe i sve propusteno. A ti 'ukusno odstampani papiri' mogu i da se kupe za evritje.

 

A ovamo - ajde malo da se junacimo i urcimo nad sitnom decom i barem njima pokazemo koliko smo veliki & uspesni!

:yucky:

 

Secam se nekog roditeljskog - stalno ista slika. Povika na decu, te ovo, te ono i slicne baljezgarije.

Pa sam najglasnijeg razmazao po podu ucionice. Pitam ga gde radi? Kaze - komercijalista u jednoj izdavackoj kuci.

Pa sam mu opisao njegovu radnu nedelju. Ponedeljak - kako je bio u vikendici / na fuzbalju, utorak - al se nedelja otegla, sreda - nesto i da se uradi, cetvrtak - jaoj, sutra je petak, petak - da se nesto prezalogaji, juce bila slava ... etc, etc. I sve to uz kafu, picence, prognozu, ogovaranja, politicarenje. Ili tamo neke novine / radion iz centra. Pa veci deo redakcije je u kafani, neko na radnom mestu! I onda se okrenem prema deci - a bili su na roditeljskom i kazem - i kako onda neko ocekuje da ova deca budu radisni mali mravi, kad je svuda oko njih prikladan primer ponasanja? A u ucionici muk.

 

Na sta ce razredna - jedna matora razdesena zenturaca pred peMzijom - nemojte vi tako da ih branite, pa imenuju dvojicu koji su pobegli sa casova na Kalemegdan, i pocne da ih kinji, tj. da se zestoko proserava.

 

Pa sam i njoj rekao: a kad ste zadnji put bili na Kalemegdanu? Evo ja sam bas juce bio - prolece, pticice, vetric, divni vidici, zaljubljeni parovi na klupama, deca jure loptu, ovi najmladji nekako trckaraju, peMzosi. Mir i zadovoljstvo. Pa ko ne pozeli da pobegne iz ovakve skole, iz ovih rasklimatanih klupa, musavih prozora i besnih, nedzadovoljnih nastavnika koji se iskaljuju da djacima? Pa se onda okrenem klincima i kazem im - nemojte se previse radovati ovome sto sam rekao - ne zaboravite - vi ste u skolizbog sebe, a ne skole / nastavnika. Tesko cete nadoknaditi propusteno i mozda vam bude zao. A na ulici roditelji oko mene - jaoj kolega kako ste joj rekli, a ja ne smem. Moj ima kod nje dvojku! Pa kazem - e, u tome je problem sto cutite!

 

Opet da ponovim - uzrok loseg stanja u obrazovanju su jadni nastavnici / profesori (cast izuzecima) i zaostali programi.

Da ne govorim o obrazovnoj paradigmi.

To je uzas.

 

Necu ni da govorim o vecini roditelja, freak-kontrolerima koji ne znaju nista drugo osim da bustuju seljacko-batinasku 'disziplin'!

I kad to dete / taj mladi covek stigne do kraja 'skolovanja', i eventualno pocne da radi - tek onda shvati da nista ne zna, pa se zapita a u cemu je proveo oko dvadesetak godina?

 

...


  • 0

#35 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 11,902 posts

Posted 01 December 2016 - 14:06

Mislim da pohadjajuci te nase skole mnogi djaci – bas mnogi! - najbolje nauce da rade stvari ili zbog drugih ili protiv drugih. To se oslikava u drustvu. A poneki koji nauce da rade stvari zbog sebe, nadju svoj put kao voda. Pa (ot)plove svojim putem.

 

Onda oni brojleri koje proizvede taj skolski sistem & praksa i koji se grcevito drze svog parceta papira prekrajaju i ucestvuju u formiranju skolskog sistema. Moze zadnjica da presudi u (uspesnom?) zavrsavanju skole ali samo glava presudjuje u zivotu posle. Sta ocekivati od generacija koje zavrse skole u kojima je ocena ili kazna ili nagrada? Kontinuitet naopakih stvari se samo nastavlja. A i grejaci stolica. Reforme skolstva ne reformisu mediokritete koji rade po tim skolama. Kad se na to nadovezu i budibogsnama roditelji … jadna deca! :( Ko da ih nauci radu i redu?


  • 2

#36 Kinik

Kinik
  • Members
  • 34,315 posts

Posted 01 December 2016 - 14:38

...

 

Mislim da pohadjajuci te nase skole mnogi djaci – bas mnogi! - najbolje nauce da rade stvari ili zbog drugih ili protiv drugih. To se oslikava u drustvu. A poneki koji nauce da rade stvari zbog sebe, nadju svoj put kao voda. Pa (ot)plove svojim putem.

 

Onda oni brojleri koje proizvede taj skolski sistem & praksa i koji se grcevito drze svog parceta papira prekrajaju i ucestvuju u formiranju skolskog sistema. Moze zadnjica da presudi u (uspesnom?) zavrsavanju skole ali samo glava presudjuje u zivotu posle. Sta ocekivati od generacija koje zavrse skole u kojima je ocena ili kazna ili nagrada? Kontinuitet naopakih stvari se samo nastavlja. A i grejaci stolica. Reforme skolstva ne reformisu mediokritete koji rade po tim skolama. Kad se na to nadovezu i budibogsnama roditelji … jadna deca! :( Ko da ih nauci radu i redu?

 

:thumbs:

 

...


  • 0

#37 Kido from Junkovac

Kido from Junkovac
  • Members
  • 5,209 posts

Posted 06 December 2016 - 05:55

Izgleda da obrazovanje u Srbiji nikako da makne sa mrtve tacke.

Smorne hijerarhije medju decom, mogu da mislim na pismenom dolazi 5 zadataka

jasno profilisanih da podele subjekte po nivoima znanja.

Verujem i da su ocene u skolama javno dobro i da svako ima pravo da pogleda u dnevnik i vidi sta

neko drugi ima.

Kada se uzme u obzir i sumnjivo pedagosko obrazovanje ucitelja, situacija je spremna da

subjekt 'ocvrsne'

 

U boljim sistemima, deca se u skoli vise rasterete, njihova privatnost je bitna i ne mora svako da zna

kakve ko ima ocene. kontrolni se sastoje od 4-5 sati rada, sa 20-30 pitanja i bodovima do npr. 50.

Tako se stice jasnija slika sta ko zna i moze, bez maltretiranja.

Paradoksalno, a mozda i zbog toga, roditelji vise rade sa decom nego u Srbiji i uglavnom se ne uzdaju

da ce matematiku neko da ih nauci u skoli.


  • 0

#38 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 17,753 posts

Posted 06 December 2016 - 21:25

...

U boljim sistemima, deca se u skoli vise rasterete, njihova privatnost je bitna i ne mora svako da zna

...

E ovo u Srbiji nece proci nikada nikada nikada (cak ni kad priznamo Kosovo koje naravno necemo nikad priznati), jer ovde nicija privatnost nije bitna, nicija individualnost nije bitna, jedino bezumni i bezobalni kolektivizam, tribalizam i busanje u prsa moze da prodje. 


  • 4

#39 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 6,691 posts

Posted 06 December 2016 - 22:08

Evo jednog članka o najnovijim rezultatima PISA testa:

https://www.skolskip...je-na-37mjestu/

 

Hrvatska je na 37. mestu, Makedonija i Kosovo su na 68. odnosno 69. mestu, a Srbije uopšte nema. Da domaće vlasti imaju nešto ispod skalpa, trudile bi se iz petnih žila da unaprede obrazovanje. Bogata zemlja može sebi da dozvoli luksuz da uvozi pametne i pismene, a siromašna naprosto mora da stvara takve kako bi se unapredila. Dok su neki to odavno shvatili, Srbistan se i dalje bavi guslanjem o Kraljeviću Marku, veronaukom, NEДAMO KOCOVO-m, zlatnim viljuškama cara Dušana, srednjovekovnim mračnjakom sa umetničkim imenom sv. Sava i ostalim glupostima. U nekim zemljama će deca učiti kako se programira, šta podrazumeva uzimanje kredita ili kakoz apočeti biznis, a u nekim će ispravljati krive drine i svršavati na opskurne likove.


  • 1

#40 Kinik

Kinik
  • Members
  • 34,315 posts

Posted 06 December 2016 - 23:17

...

 

 

Samo sto to nije od juce.

Ima tome vise decenija.

:wicked:

Besomucno nasadjivanje jednog, ideoloskog, kolektivizma - zamenjeno je naZiJonskim kolektivizmom.

(dodati na to ekonomsko, kulturno i svako drugo civilizacijsko propadanje).

 

Ti kada citas neku opservaciju, reklo bi se, obrazovanih likova, samo mozes da se frapiras koliko je to samo primitivno dzibersko opancarstvo i najsmrdljiviji praziluk iz doopeta.

I jos sve neki vajni akademici, dr-mr nekih nauka, poznati javni radnici ili promoteri naZiJonalne ideje.

:ajme:

 

Normalno je da takvima ni ne treba obrazovanje - sta ce im likovi koji misle / znaju, pa da ih ismeju i odbace, nego se udruzilo kuso i repato - neuki i glupi, naZiJonski radenici i ljubitelji batine / discipline - pa zare i pale.

 

A plebs (vecina) kao i uvek 'priljezan' u glupilu i samo hasa pomije.

 

Bilo bi mi cudno  da im treba bilo sta drugo.

(cast izuzecima).

 

Uostalom, zasto neko ne bi veselo ziveo svoj 'so called serbian life'.

:lol+:

 

...


Edited by Kinik, 06 December 2016 - 23:18.

  • 3

#41 mudrac na klonji

mudrac na klonji
  • Members
  • 640 posts

Posted 07 December 2016 - 11:09

E ovo u Srbiji nece proci nikada nikada nikada (cak ni kad priznamo Kosovo koje naravno necemo nikad priznati), jer ovde nicija privatnost nije bitna, nicija individualnost nije bitna, jedino bezumni i bezobalni kolektivizam, tribalizam i busanje u prsa moze da prodje. 

 

Sine, pazi šta govoriš, nemoj da ti nešto filozofiraš mimo svih. Šuti i uklopi se.

 

Otprilike tako se prave brojleri južno od Slovenije.

 

Kad se sjetim kad sam u srednjoj na času književnosti profesoricu slušao i ona bez zadrške reče da je biti nacionalista nešto plemenito, voljeti svoj narod je moralan i pravičan čin jedne moralne osobe i da tome treba uvijek težiti, a ja je priupitam - profesorice, a šta je to dobro kod nacionaliste? A ona vidno uzrujana "Pobogu, pa sve. Nacionalista je sve suprotno od oportuniste i osobe koja izdaje svoju zajednicu" a ja nastavim "Šta je to izdaja zajednice? Odbijanje odlaska u rat?" a ona me prekinu i podiže me da odgovaram kad već "volim da dobacujem". I tako sam dobio keca, čitav razred u dupetu profesorke, ja nikad ponosniji jer sam tad prvi put vidio kako reaguje okorjeli nacionalista s autoritetom.

 

bio još jedan lik koji je na času geografije rekao da je Kosovo nezavisno i zašto ga svrstavati u Srbiju? Taj je odmah istjeran gnusno iz razreda uz neopravdani i poslat direktoru na razgovor.

 

Sad da opet idem u srednju, rušio bih sve laži i samo postavljao pitanja. Svakog časa.


Edited by mudrac na klonji, 07 December 2016 - 11:11.

  • 2