Blizi se premijera sezone, trka u Melburnu za VN Australije, i pravo je vreme da se osvrnemo na dosadasnja desavanja u i oko F1.
Daklem, ovako:
- Timovi i vozaci:
Mercedes AMG Petronas
- bolid Mercedes F1 W06 hibrid
- vozaci Luis Hamilton i Niko Rozberg
Aktuelni sampioni brane duplu krunu. Izgleda da ce i ove godine ponoviti uspeh, a Hamiltonu ce glavni konkurent opet biti timski kolega Rozberg. Videcemo hoce li bar vozacki duel biti neizvestan ako je sa stanovista konstruktorskog sampionata vec sve reseno.
Mercedes je demonstrirao takvu dominaciju tokom zimskih testova, da iako se naoko cini da su se pojedini timovi priblizili ni jednog momenta nije doslo u sumnju ko je gazda. Morala bi se desiti neka bas velika nevolja da "meckari" ispuste titule.
Infiniti Red Bul Rejsing
- bolid Red Bil - Reno RB11
- vozaci Daniel Rikardo i Danil Kvjat
Nakon dominacije s kraja V8 ere, Red Bul je lane imao tesku sezonu, donekle je stvar izvadio otkrovenje godine Rikardo, ali u ovu sezonu ulaze u drasticno izmenjenom sastavu. "Zlatni decko" Fetel je napustio tim a i genijalni Adrijan Njui se povlaci u senku i prepusta posao svojim ucenicima. Prosle godine su iz tima svu krivicu za relativni neuspeh svalili na Renoov pogon, ove godine deluje da Reno bolje stoji iako jos uvek zaostaju za Mercedesom tako da ce i opravdanja za neuspeh biti manje.
Rikardo ce imati priliku da se dokaze u ulozi vodeceg vozaca tima, a drustvo ce mu plaviti talentovani Kvjat koji se prosle godine kalio u Red Bulovom B-timu.
Skuderija Ferari
- bolid Ferari SF15-T
- vozaci Sebastijan Fetel i Kimi Rajkonen
U Ferariju ponovo lomovi - prakticno ceo menadzment ekipe je promenjen, zavrsena je era Markiza od Montecemola, dizajnersko-inzenjerski tim je takodje pretrpeo drasticne promene a na vozackom planu "pregorela sijalica" Alonso je zamenjen cetvorostrukim sampionom Fetelom.
Uz Rajkonena u preostalom bolidu Ferari opet ima verovatno najjacu vozacku postavu na gridu. Uprkos tome, ovo je za njih prelazna godina u kojoj novi tim treba da se konsoliduje tako da ce svaki rezultat biti cista premija.
A i motor bas ne obecava previse.
Meklaren Honda
- bolid Meklaren - Honda MP4-30
- vozaci Fernando Alonso, Dzenson Baton, Kevin Magnusen
Povratak legendarne kombinacije Meklaren-Honda koja je tokom 80-tih pobrala do tada nevidjene uspehe propracen je velikim ocekivanjima. Doveden je i Alonso, verovatno najkompletniji vozac danasnjice i uz Dzensona Batona ovo je drugi tim sa dva svetska prvaka u vozackoj postavi. Ali, sudeci po zimskim testovima Honda je cini se podbacila i tesko da ce u svojoj premijernoj povratnickoj sezoni igrati zapazeniju ulogu.
Tojest, bice dobro ako uopste budu zavrsavali trke. Predjena kilometraza ne obecava.
Da stvar bude jos gora, premijeru u Australiji propusta Alonso, zbog povrede pod jos uvek ne potpuno razjasnjenim okolnostima na testiranju u Barseloni. Umesto njega vozice rezerva Magnusen. Meklaren je vec drugu sezonu bez generalnog sponzora a u prethodne dve sezone nisu ostvarili pobedu.
Vilijams Martini Rejsing
- bolid Vilijams - Mercedes FW37
- vozaci Felipe Masa i Valteri Botas
Otkrovenje prosle sezone, tim Vilijams koji je dugo tavorio u donjem domu sampionata cini se vraca se stazama slave. Ne malu ulogu u ovom vaskrsnucu cini to da u njihovim bolidima kuca Mercedesovo srce. Vozacka postava je spoj mladosti i iskustva, i ovako na prvi pogled nakon zimskih testova deluje da ce ove sezone bas oni biti najblizi takmac Mercedesima.
Voleo bih da mogu da upotrebim rec "konkurencija", ali ipak "takmac". Mercedes je realno bez konkurencije.
Lotus F1 Tim
- bolid Lotus - Mercedes E23 hibrid
- vozaci Roman Grozan i Pastor Maldonado
Nakon po svemu razocaravajuce sezone tim iz Enstona u svojoj novoj inkarnaciji u ovu godinu ulazi sa Mercedesovim pogonom. Rezultati zimskih testova su obecavajuci, vozacka postava nepromenjena. Ovaj put su spremili konvencionalniji bolid u poredjenju sa lanjskim dvonosim cudom i nadaju se znacajno boljem ucinku. Problem predstavljaju finansije.
Naime, Lotus je jedna od ekipa koja je morala da trazi finansijsku pomoc od FOM da bi uopste bili u stanju da doputuju u Australiju.
Sahara Fors Indija F1 Tim
- bolid Fors Indija - Mercedes VJM08
- vozaci Serdjo Peres i Niko Hilkenberg
Jos jedan tim u finansijskim nevoljama, Forsovci su u jos vecem bedaku nego Lotus. Oba suvlasnika ekipe su u finansijskim problemima, jedan je uhapsen, drugi pod bankrotom. Ovogodisnji bolid je kasnio i pojavio se samo u drugoj polovini poslednjeg testa u Barseloni. Na njihovu srecu nije bilo nikakvih nepredvidjenih nevolja i testovi su prosli bez vece drame. Na drugi bolid se jos ceka, i nadaju se da ce biti spreman za kvalifikacije u Melburnu.
Vozacka postava ista kao i lane. Bude li novca za razvoj bolida tokom cele sezone, Fors je dokazao da ako vec ne mogu na sam vrh ono makar mogu da ponekad pomrse konce favoritima. No kako stvari stoje bice dobro ako uopste izguraju celu sezonu i ne ugase se.
Zauber F1 Tim
- bolid Zauber - Ferari C34
- vozaci Markus Erikson i Felipe Nasr (mada, ustvari, ko zna?)
I Zauber ima finansijskih poteskoca, proslu sezonu su zavrsili bez boda, ove godine deluje da su napravili napredak ali opet je novac problem. Otpustena su oba proslogodisnja vozaca Zutil i Fanderharde i na njihovo mesto dovedeni "placenik" Erikson i debitant sa jakom podrskom sponzora Nasr.
Problem je u tome sto su i Zutil i Fanderharde imali potpisane ugovore sa Zauberom za 2015. Obojica su za to potvrdu dobili na sudu u Svajcarskoj. Obojica su u Zauber uneli odredjenu kolicinu novca racunajuci da ce voziti ove sezone. Zutil ih sada tuzi za povracaj novca a Fanderharde na sudu trazi mesto u bolidu.
Zauber novca nema.
Skuderija Toro Roso
- bolid Toro Roso - Reno STR10
- vozaci Maks Ferstapen i Karlos Sainc mladji
B-tim Red Bula, da se tako izrazim Red Bulovo obdaniste, dva debitanta u ekipi, obojica sinovi renomiranih vozaca, Ferstapen sa svojih jedva 17 ujedno i najmladji vozac u F1 ikada.
Manje-vise to je to.
Manor Marusija F1 Tim
- bolid(i) Marusija - Ferari
- vozac Vil Stivens
Vaskrsli iz mrtvih, nakon sezone svojih najvecih uspeha i najcrnjih tragedija, simpaticni autsajderi su se izvukli iz bankrota i dace sve od sebe da stanu na noge i dokazu da zasluzuju mesto u "najbrzem cirkusu". Propustili su testiranje, sezonu nameravaju zapoceti sa proslogodisnjim bolidima prilagodjenim novim pravilima dok ovogodisnji ne budu spremni. Moguce da ce propustiti neke od trka na otvaranju sezone ili se na njima takmiciti sa samo jednim bolidom. Za sada je potpisan Vil Stivens (debitovao prosle godine na zatvaranju sezone za Keterem), cceka se drugi vozac.
Ferari ce ih besplatno snabdevati proslogodisnjom specifikacijom pogona a Meklaren elektronikom.
U odnosu na lane izgubili smo ekipu Keterema.
Znaci ove godine ulazimu u sezonu sa 20 bolida (ako), a 100% sigurni za celu sezonu su samo njih 12 - fabricke ekipe Mercedes, Ferari, Red Bul i Meklaren, plus Vilijams i Red Bul B-tim Toro Roso. Uvodjenje trecih bolida o cemu se pricalo lane postaje sve realnija mogucnost.
- Kalendar:
1. VN Australije, Melburn, Albert Park, 15. mart
2. VN Malezije, Kuala Lumpur, Sepang, 29. mart
3. VN Kine, Sangaj, 12. april
4. VN Bahreina, Sahir, 19. april
5. VN Spanije, Barselona, Katalunja, 10. maj
6. VN Monaka, Monte Karlo, 24. maj
7. VN Kanade, Montreal, Zil Vilnev, 7. jun
8. VN Austrije, Spilberg, Red Bul Ring, 21. jun
9. VN Britanije, Silverston, 5. jul
10. VN Nemacke ? 19. jul
11. VN Madjarske, Budimpesta, Hungaroring, 26. jul
12. VN Belgije, Stavelo, Spa-Frankosan, 23. avgust
13. VN Italije, Monca, 6. septembar
14. VN Singapura, Singapur, Marina Bej, 20. septembar
15. VN Japana, Suzuka, 27. septembar
16. VN Rusije, Soci, 11. oktobar
17. VN SAD, Ostin, COTA, 25. oktobar
18. VN Meksika, Meksiko Siti, Hermanos Rodriges, 1. novembar
19. VN Brazila, Sao Paolo, Interlagos, 15. novembar
20. VN Abu Dabija, Jas Marina, 29. novembar.
Originalno je kalendar imao rekordnu 21 trku, Berni je najavljivao i VN Koreje samo sto o tome nije obavestio nikoga u Koreji. Ta trka nikada nije ni imala nameru da postoji, u pitanju je bila samo fora kojom je Berni pokusao da se nadgornjava sa FIA oko pravila sa brojem pogonskih agregata po bolidu za sezonu.
Vrolo je lako da se nece na tome zavrsiti, VN Nemacke je jos uvek pod znakom pitanja, ni Hokenhajm ni Nirburgring nisu u stanju da ispune Bernijeve finansijske namete i moguce je da ce Nemacka da ispadne sa kalendara. Takodje se prica i o problemima u Rusiji, pored politicke situacije oko konflikta u Ukrajini problem su i organizatori koji su nakon trke odrzane prosle godine proglasili bankrot ne isplativse dugovanja.
A za dugorocnije nesigurna je i situacija oko VN Italije. Nema veze, idemo u Azerbejdzan!
Ono sto je pozitivno je da ove godine nece biti Jabadabudabija (duplih bodova na kraju sezone).
- Ostalo:
Kontroverze oko novih F1 pogona i dalje traju, kampanja predvodjena Bernijem za njihovo ukidanje i povratak na stare V8 motore ide nesmanjenom zestinom. Bernijeva ideja je da on licno snabdeva F1 timove standardizovanim sasijama i motorima - ko voli moze da konstruise svoje, ko za to nema para moze jeftino da uzme kod cika-Bernija. Sa druge strane Ferari je gurao pricu o promeni pravila sa 2,2 l V8 biturbo agregatima sa standardizovanim ERS nadajuci se da bi u novom mesanju karata nesto usicario, no za tako nesto nisu naisli na podrsku.
Ipak, provlaci se i ideja o odbacivaju ogranicenja goriva, friziranju sadasnjih motora na preko 1000 KS, dodavanju efekata tla i sirih guma sa vise prianjanja da bi se "popravio spektakl" - naime, TV gledanost globalno pada, a sa njome i zainteresovanost sponzora, pa su timovi u finansijskoj stisci i ocajnicki traze resenje. Problem je u necemu drugom, pracenje F1 sve vise postaje skupo i nepristupacno pa cak i preko TV - cene ulaznica su basnoslovne a za njih se dobije sramotno malo, TV prenosi se stavljaju na PPV kanale... Sve to odbija publiku ili je navodi na koristenje polulegalnih i ilegalnih kanala za pracenje sampionata (internet strimovi). Ali, PPV Berniju donosi do sada nevidjen profit, zasto bi se on nervirao?
Razlozi za "popravljanje spektakla" bolidima od 1000 KS postaju jos sumnjiviji kada se slusaju obrazlozenja - navodno, danasnji bolidi navodno nisu dovoljno atraktivni za gledaoce i zahtevni za vozace. Uprkos cinjenici da su danasnji bolidi veoma blizu onim rekordnim iz 2004. sa trolitarskim V10 motorima po pitanju maksimalnih brzina na pravcu, a na polju ubrzanja sa ludackim obrtnim momentom koji daje hibridni pogon su apsolutno bez premca u istoriji F1. Pri tome, zbog ogranicenja aerodinamike oni sada konstantno proklizavaju i plesu kroz krivine zahtevajuci korekcije od vozaca. Ako ista drugo, vozaci danas rade vise nego ikada jos od vremena manuelnih menjaca sa brzinama u H.
Koliko su danasnji bolidi zaista laki za voznju mozete da pitate porodicu Bjanki koja vec 5 meseci ceka da se njihov sin probudi iz kome nakon udesa u Suzuki prosle godine.
Budu li progurali ove predloge, plasim se da cemo se vrlo brzo ponovo naci u onim vremenima kada smo svake sezone ostajali bez 2-3 vozaca. Da bi se to izbeglo, vecina danasnjih staza bi se morala jos drasticnije tilkovati, a one najbolje medju njima verovatno ne bi ni bilo moguce dovoljno obezbediti za trkanje takvih zveri od bolida. Na srecu, sistemi odlucivanja u F1 su zadnjih godina postali toliko impotentni da je vise prakticno nemoguce progurati bilo kakvu promenu pravila.
No, dobro. Svako ima svoj racun zasto tera neku pricu, nase je samo da se ne upecamo na nju.
Sto se tice guma, Pireliju uskoro istice mandat, a najverovatniji naslednik bi bio - opet Pireli. Bilo je najava da bi Mislen bio zainteresovan, predlagali su radikalne nove niskoprofilne gume, ali su nedavno izasli u javnost sa saopstenjem da ih F1 ne zanima pod uslovima koji se od njih zahtevaju. Naime, i dalje stoje zahtevi da gume budu takve da se brzo trose jer to "popravlja spektakl", iako se isti ti timovi koji postavljaju te zahteve posle bune na gume koje se brzo trose jer s njima ne mogu da pobede. Pireli je prosao kroz pravog medijskog toplog zeca otkad snabdevaju F1, i Mislen nije ni najmanje zainteresovan za isto iskustvo.
Sve u svemu, neporeciva je cinjenica da je danasnja F1 fundamentalno u kvaru i da joj treba promena. Problem je u tome sto bi svi tu promenu da traze tamo gde za nju nema potrebe, u segmentima koji ustvari funkcionisu, umesto da resavaju pravi uzrok - a to su finansije. Sve dok se gro zaradjenog novca bude ispumpavao iz sporta u privatne dzepove, a ostatak rasporedjivao kako se vec rasporedjuje, F1 nece biti odrziva u sadasnjem obliku. Kratkovidost timova u Bernijevoj milosti je prosto neverovatna - zeleci da za sebe prigrabe prednost u odnosu na rivale oni su ustvari dugorocno na gubitku. Saradjujuci sa rivalima mogli bi da dobiju mnogo vise, svi zajedno i svaki tim pojedinacno. Koliko F1 trebaju Ferari, Meklaren, Vilijams, Mercedes i Red Bul toliko mu trebaju i Forsovi, Zauberi, Lotusi pa i Manori i Keteremi.
Mi vec 20 godina nismo videlu pun grid od 26 bolida.
Price o timovima sa 3-4-5 bolida nisu resenje. Jer, iako po nekima ovi sa zacelja ne doprinose nista "spektaklu", cak i kada bismo ih eliminisali i uveli po tri bolida za preostalih 6 timov opet bi neko morao biti na zacelju. Zamislite situaciju u kojoj je Mercedes ovoliko dominantan a da se takmice sa 3 bolida, i da cele sezone nijedan drugi tim ne stane na podijum. Vrlo brzo bi i tada oni sa zacelja put Keterema, u nemogucnosti da nadju sponzora. I tako sve dok ne ostane samo jedan.
Vec puno puta smo slusali najave propasti F1, no ona je izgleda suvise velika da bi propala. Ali cnjenica je da smo na velikoj prekretnici i da ono sto nam dolazi donosi velike promene.
Vise nista nece biti isto...
Edited by alpiner, 31 July 2015 - 12:27.