Formula 1 Magyar Nagydíj 2014
Postoji jedna interesantna priča kako je Hungaroring „sklepan“ na brzinu. Navodno, dok su se još vodili pregovori, Bernie je pozvan u jedan peštanski restoran. Za stolom su ga čekale tri osobe od kojih je jedan bio uniformisan kao vojno lice. Po ovoj priči, upitan kako bi staza trebalo da izgleda, Bernie je sa stola uzeo salvet i nacrtao konfiguraciju...pravac, oštra desna, pa leva, onda brža desna, pa...“Otprilike ovako“.
Nekoliko meseci kasnije, Berniu se telefonom javio zvaničnik Magyar Autoklub-a i saopštio : “Staza je spremna, uskoro nanosimo i asfalt“ . Bernie ga je u čudu upitao po kom projektu je rađeno i kako to da su radovi završeni u tako kratkom roku. Odgovor je glasio : „ Pa kako ste i nacrtali- pravac, oštra desna, pa leva... Sa mašinama je stigla i vojska, te nam je bilo potrebno sedam meseci“.
Ovo je i danas apsolutni rekord za izgradnju F1 staze. Ne znam koliko istine ima u ovoj priči, ipak, sam izgled staze zaista ostavlja mogućnost da je projekat nastao na restoranskom salvetu. Poznavajući mentalitet Mađara i jačinu želje da se na neki način što pre priključe zemljama Zapada mislim da ovde čak postoji i neka trunka istine.
U Srbiji se stvaraju legende kako je Jugoslavija gotovo dobila trku Formule1 i kako smo „mi“ bili prvi Berniev izbor za stazu na Istoku, te da smo je izgubili u poslednjem momentu. Ovaj mit može samo da bude uteha mnogima da smo nekada bili deo civilizovanog sveta. Istina je poprilično drugačija.
Bernieva najveća želja bila je da se trka održi u samom centru komunizma- Moskvi. Posle nekoliko godina neuspešnog pregovaranja odustao je od ove ideje i počeo da razmišlja o drugim zemljama istočnog bloka.
Pojavilo se nekoliko mogućnosti. Jedna je bio i Grobnik na kojem je već voženo prvenstvo sveta u motociklizmu. Zahtevane su velike prepravke na stazi...ko je bio tamo shvatiće o čemu pričam. Tadašnji Grobnik nije imao tribine, boxovi su bili daleko od standarda F1, i nije bilo dovoljno asfaltiranih puteva oko staze, toaleta... Ovo su bili samo neki od nedostataka. Tadašnje YU i hrvatsko rukovodstvo bilo je zainteresovano za ideju, ali je napravljena velika greška...pregovore su prepustili lokalnim vlastima i ljudima iz hrvatskog Auto-Moto Saveza. Bernie je započeo pregovore, ali druga strana je jednostavno bila nesposobna. Dešavalo se da ne dobije gomilu odgovora zato što se nije znalo šta su čije ingerencije. Ono što ga je posebnoizluđivalo je to da su neki od najodgovornijih ljudi uvek bili nedostupni.
Posle nekoliko nedelja „pregovaranja“ Bernieu je puk’o film i završio je priču. I danas nas određeni koji prave staze i timove Formule 1 ubeđuju kako smo krajem osamdesetih bili blizu potpisivanja ugovora za održavanje trke, ali čuj...Tito je živ i krije se u pećini na Himalajima sa Bruce Lee-om i Elvisom.
Za razliku od nas, sve organizacione strukture koje su radile na projektu trke Formule1 u Mađarskoj funkcionisale su perfektno.Tu mislim na politički vrh, ministarstva sporta i turizma, auto savez, izvođače radova... Postojala je velika mogućnost da Čehoslovačka dobije trku, ali su neka lična poznanstva i velika pomoć države uticali da Mađarska dobije ekskluzivno pravo prvog GP-a iza „ gvozdene zavese“.
Najodgovorniji za odlazak Berniea u Peštu i početak pregovora bio je Tamas Rohonyi ekonomski savetnik velikih svetskih kompanija i jedan od ljudi koji je finansijski organizovao GP Brazila. Pregovori počinju još 1983, a ceo projekat vodio je Tibor Balogh iz Magyar Autoklub-a. Po prvoj varijanti trka je trebala da se održi u Budimpeštanskom parku Nepliget gde su organizovane GP trke tridesetih, a na kojima su učestvovale fabričke ekipe Mercedesa, Alfa Romea i Auto Uniona. Ideja je bila da ova trka postane Monako istoka, ali su ubrzo odustali i odlučili se za gradnju nove staze na lokaciji udaljenoj 11 kilometara od Pešte kraj tek završenog autoputa za Miškolc. Za arhitektu je odabran Ištvan Pap i ovde bi trebalo tražiti koren problema zašto je ova staza tako dosadna i nije „trkačka“. Radovi su počeli krajem 1985. i okončani su za samo osam meseci. Samo par godina kasnije urađene su manje izmene, ali jasno je da su konfiguraciju staze trebali poveriti nekome sa više iskustva u ovakvim stvarima.
Ja sam bio te 1986., kada je održana prva trka, i to mi je jedna od jačih uspomena na bezbrižnost mladosti u doktrini socijalističke ideje.
U Budimpeštu su se sjatili ljubitelji F1 iz celog „Istočnog Bloka“. Sećam se da su nam mahala deca na autoputu iz dvotaktnih DDR automobila i Škoda 1000 M(alih)B(riga) i gledala nas u čudu tehnike, sada proverenom dostavnom vozilu, Golfu D iz kojeg je tukla muzika New Ordera. Pešta je već tada bila centar turizma i imala je šta da ponudi. Prelepu arhitekturu, gomilu znamenitosti i klopu kao retko gde u svetu za nestvarno male pare. Koliko je to bila popularna destinacija za turiste govori podatak da je grad imao veći devizni priliv nego ceo naš Jadran tih godina.Već u petak veče ćale i ja nismo mogli da pronađemo smeštaj s obzirom da su svi hoteli bili prepuni. Na svu sreću, matori je uspeo da ubedi jednu gospođu u turističkom birou da ima dete u kolima i da mu je penoćište preko potrebno. Smešteni smo u privatni smeštaj kod jedne starije gospođe koja je znala svaku ciglu grada. „Dete“ sa paperjastim brkovima nije moglo da spava od uzbuđenja i tumarajući po gradu uleteli smo u restoran gde sam probao fenomenalnu poslasticu- žele od vina. Posle jedne veće kocke počeo sam da igram i pevam prelepoj konobarici Bowiev „Lets dance“...taj žele je opasno jaka stvar. Žene su posebna priča i ovo nije mesto, ali citiraću jednog njihovog sunarodnika i mog velikog prijatelja Balazsa: „Tange su iz Rio De Žaneira stigle prvo u Budimpeštu!“ Sećam se i jednog restorana u kojem je svirao neki mali narodni orkestar sa pravim virutuozom na violini. Šetajući po restoranu slao je gostima predivnu muziku sa kulturne distance pravo u uvce. Ja sam kao jedan od mlađih i očigledno jedini stranac sa „Zapada“ dobio Yesterday od Beatlesa.
Hungaroring je mnogima iz Srbije bio prva trka F1, a oduševljenje kada se čuje zvuk, oseti miris bolida i drhtanje zemlje pod nogama, pamti se i kao doživljaj jedne druge stvari koju radiš prvi put u životu ...pomalo zbunjen i potpuno oduševljen događajem o kojem si toliko maštao.
Te prve godine po nezvaničnim podacima bilo je blizu 200.000 ljudi kraj staze. Bilo je to zlatno doba Turbo ere i motora koji su razvijali preko 1000 ks. Senna je vozio jedan od najlepših bolid svih vremena, JPS Lotus-Renault 98T.
Imam nekoliko sitnica sa ove staze: oplatu sa boca iz boksa Benettona, blokčić jednog Ferrarievog inženjera sa frekvencijama radio veza u timu... i sigurno najvredniju - autograme Prosta i Bergera. . Bilo je i nekih heavy momenta, nekoliko godina kasnije, kada sam se posle burnog petka probudio u kampu pored staze sa licem na kojem je bilo ispisano Jean Alesi...koliko sam uspeo da pohvatam bilo je na dobrovoljnoj bazi. Šta ćeš, mlad, lud i glup.
Ove godine je jasno ko je izraziti favorit. Willams dolazi sa specijalnim prepravkama na bolidu samo za ovu stazu koja im na papiru baš i ne odgovara, dok je Red Bull-u ovo prilika zbog kratkog pravca i nedostatka snage da uradi možda nešto "više"
Broj krugova: 70
Dužina staze: 4.381 km
Dužina trke: 306.630 km
Rekord kruga: 1:19.071 - M Schumacher (2004)
Navijačima je ova staza verovatno najdosadnija u šampionatu, ali je za vozače veoma zahtevna. 14 krivina koje su uglavnom spore ili srednje brze zahtevaju potpunu koncentraciju bez trenutka odmora , a sa kratkim distancama kočenja obilaženja su takoreći nemoguća ukoliko se ne prezivate Senna, Mansell ili Piquet. Jedina prilika za duel je krivina broj jedan koja je na kraju pravca koji ima tek nešto više od 700 metara i retko se postižu brzine veće od 300 km/h.
Setapovanje bolida zahteva maximalni nivo downforcea i to vozačima dozvoljava veoma agresivano upravljanje bolidom.
Hungaroring zahteva mekšu varijantu ogibljenja kako bi se unapredio mehanički grip bolida koji je od ogromne važnosti na ovoj stazi. Vozačima je potreban upravljiv bolid u sporim krivinama i dobro prijanje na izlasku iz krivina što dovodi do za nijansu tvrđeg ogibljenja napred i mekšeg pozadi.
Obzirom da se samo oko 50% staze vozi pod punim gasom nije zahtevna za motore, ali problem prave velike vrućine i prednje krilo koje visokim nivoom downforcea pogoršava strujanje vazduha koji hladi motor.
Čak pet krivina se vozi u drugoj brzini.
Dosadašnji pobednici:
2013 Sebastian Vettel Red Bull
2012 Lewis Hamilton McLaren
2011 Jenson Button McLaren
2010 Mark Webber Red Bull
2009 Lewis Hamilton McLaren
2008 Heikki Kovalainen McLaren
2007 Lewis Hamilton McLaren
2006 Jenson Button Honda
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Fernando Alonso Renault
2002 Rubens Barrichello Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Mika Hakkinen McLaren
1999 Mika Hakkinen McLaren
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 Jacques Villeneuve Williams
1996 Jacques Villeneuve Williams
1995 Damon Hill Williams
1994 Michael Schumacher Benetton
1993 Damon Hill Williams
1992 Ayrton Senna da Silva McLaren
1991 Ayrton Senna da Silva McLaren
1990 Thierry Boutsen Williams
1989 Nigel Mansell Ferrari
1988 Ayrton Senna da Silva McLaren
1987 Nelson Piquet Williams
1986 Nelson Piquet Williams
U nedelju su mogući pljuskovi, dok bi kvalifikacije trebalo da se voze po suvom
Kvalifikacije: 14:00
Trka: 14:00
Edited by alpiner, 25 July 2014 - 10:51.