Zanimljive pojave po ovoj temi...
Sad su neki počeli sa diskusijama po sasvim drugim temama...neki četnici...socijalizam...svašta nešto se ovde pojavilo. Odjednom.
A nema veze sa temom koju sam postavio.
Biću,nakim obavezama,zauzet dan-dva,pa nisam u mogućnosti da išta pišem.Čim završim - eto me opet.
Do tada,izdvojio sam neke delove iz zakona o informisanju,pa izvolite ih pogledati,da bi smo imali rasčišćene pojmove i tumačenja.
Ceo zakon vam je dostupan na više mesta,pa ko hoće neka čita ceo...
Do tada pogledajte ovo što sam odvoio.Biće od koristi...zar ne ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I UVODNA ODREDBA
Član 1
Ovim zakonom uređuje se pravo na javno informisanje kao pravo na slobodu izražavanja mišljenja, kao i prava i obaveze učesnika u procesu javnog informisanja.
Pravo na javno informisanje obuhvata naročito slobodu izražavanja misli, slobodu prikupljanja, istraživanja, objavljivanja i širenja ideja, informacija i mišljenja, slobodu štampanja i
distribucije (rasturanja) novina i drugih javnih glasila, slobodu proizvodnje i emitovanja radio i televizijskog programa, slobodu primanja ideja, informacija i mišljenja, kao i slobodu
osnivanja pravnih lica koja se bave javnim informisanjem.
II NAČELA JAVNOG INFORMISANJA
Sloboda javnog informisanja
Član 2
Javno informisanje je slobodno i u interesu javnosti.
Javno informisanje ne podleže cenzuri.
Niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, naročito zloupotrebom državnih ili privatnih ovlašćenja, zloupotrebom prava, uticaja ili kontrole nad sredstvima
za štampanje i distribuciju javnih glasila ili nad uređajima za emitovanje i radiofrekvencijama, kao ni bilo kojim drugim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i
mišljenja.
Niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla.
Obaveze novinarske pažnje
Član 3
Novinar i odgovorni urednik javnog glasila dužni su da pre objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, sa pažnjom primerenom okolnostima, provere
njeno poreklo, istinitost i potpunost.
Novinar i odgovorni urednik javnog glasila dužni su da tuđe informacije, ideje i mišljenja prenesu i objave verodostojno i potpuno, a ukoliko je informacija preneta iz drugog javnog glasila,
uz navođenje glasila iz kojeg je informacija preneta.
Informisanje o stvarima od interesa za javnost
Član 4
U javnim glasilima slobodno se objavljuju ideje, informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani interes da zna, osim kada je drugačije određeno
zakonom.
Odredba stava 1. ovog člana primenjuje se bez obzira na način na koji je pribavljena informacija.
Primena i tumačenje odredaba ovog zakona
Član 8
Nijedna odredba ovog zakona ne može se tumačiti i primeniti na način koji bi doveo do ukidanja nekog prava koje ovaj zakon garantuje ili do njegovog ograničavanja u većoj meri od one
koja je propisana.
Položaj nosilaca državnih i političkih funkcija
Član 9
Nosiocima državnih i političkih funkcija ograničena su prava na zaštitu privatnosti koja imaju lica na koja se odnosi informacija, ako je informacija važna za javnost s obzirom na činjenicu
da lice na koje se odnosi informacija vrši određenu funkciju.
III JAVNA GLASILA
Pojam javnog glasila
Član 11
Javna glasila su novine, radio programi, televizijski programi, servisi novinskih agencija, Internet i druga elektronska izdanja navedenih javnih glasila, kao i druga sredstva javnog informisanja
koja pomoću reči, slike ili zvuka objavljuju ideje, informacije i mišljenja namenjene javnoj distribuciji i neodređenom broju korisnika.
Javno glasilo nema svojstvo pravnog lica.
Osnivač javnog glasila
IV DISTRIBUCIJA JAVNIH GLASILA
Sloboda distribucije javnih glasila
Član 15
Distribucija domaćih i stranih javnih glasila slobodna je.
Zabrana distribucije informacije
Član 17
Nadležni okružni sud može, na predlog javnog tužioca, zabraniti distribuciju informacije ako utvrdi da je to neophodno u demokratskom društvu radi sprečavanja: poziva na nasilno rušenje
ustavnog poretka, narušavanja teritorijalnog integriteta Republike, propagiranja rata, podstrekavanja na neposredno nasilje ili zagovaranja rasne, nacionalne ili verske mržnje koje predstavlja
podsticanje na diskriminaciju, neprijateljstvo ili nasilje, a od objavljivanja informacije neposredno preti ozbiljna, nepopravljiva posledica čije se nastupanje ne može sprečiti na drugi način.
Predlog za zabranu
Član 18
Predlog za zabranu distribucije informacije javnih glasila (u daljem tekstu: predlog za zabranu) podnosi nadležni javni tužilac.
Predlogom za zabranu javni tužilac može zahtevati da se zabrani distribucija informacije iz člana 17. ovog zakona, oduzmu primerci novina koji sadrže tu informaciju, kada se svrha zabrane
može postići samo na taj način, odnosno da se zabrani širenje takve informacije putem ostalih javnih glasila.
Naknada štete
Shodna primena Zakonika o krivičnom postupku
Član 25
Ako ovim zakonom nije drugačije određeno, u postupku za zabranu distribucije informacija shodno se primenjuju odredbe Zakonika o krivičnom postupku.
VI UREDNICI, NOVINARI I PROFESIONALNA UDRUŽENJA NOVINARA
Novinarska tajna
Član 32
Novinar nije dužan da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, osim ako se podaci odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je zaprećena kazna zatvora najmanje
pet godina.
VII POSEBNA PRAVA I OBAVEZE U JAVNOM INFORMISANJU
Privremeno čuvanje zapisa javnog glasila
Član 35
Osnivač javnog glasila obavezan je da čuva jedan primerak zapisa javnog glasila (svaki broj, svakog izdanja novina i drugog štampanog javnog glasila, snimak celog jednodnevnog emitovanog
televizijskog ili radio programa i drugi zapis ostalih javnih glasila), i to:
- novina i drugog štampanog javnog glasila, 60 dana od dana objavljivanja,
- snimak emitovane radio ili televizijske emisije, 30 dana od dana emitovanja,
- zapis ostalih javnih glasila, 30 dana od dana njihovog javnog objavljivanja.
Pravo na uvid u zapis javnog glasila
Član 36
Osnivač javnog glasila dužan je da čuvane zapise javnog glasila stavi na uvid ili dostavi njihovu kopiju na zahtev suda ili organa nadležnog za unutrašnje poslove bez odlaganja, a najkasnije u
roku od tri dana od dana prijema pismenog zahteva.
Obaveza iz stava 1. ovog člana postoji i prema svakom licu koje ima pravni interes, ako u pisanoj formi zatraži uvid, odnosno kopiranje i predujmi stvarne troškove stavljanja na uvid, odnosno
kopiranja.
Tužba zbog povrede zabrane govora mržnje
Član 39
Lice na koje se kao pripadnika grupe lično odnosi informacija iz člana 38. ovog zakona ima pravo da podnese tužbu sudu protiv autora informacije i protiv odgovornog urednika javnog glasila u
kome je informacija objavljena, kojom može da zahteva zabranu njenog ponovnog objavljivanja i objavljivanja presude na trošak tuženih.
Protiv autora i odgovornog urednika tužbu može podneti i svako pravno lice čiji je cilj zaštita sloboda i prava čoveka i građanina, kao i organizacija čiji je cilj zaštita interesa grupa iz člana 38
ovog zakona.
Ako se informacija iz člana 38. ovog zakona lično odnosi na određeno lice, pravno lice odnosno organizacija iz stava 2. ovog člana može podneti tužbu samo uz pristanak lica na koje se
informacija odnosi.
U parnicama po tužbama iz st. 1. do 3. ovog člana shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje parnični postupak.
Oslobađanje od odgovornosti
Član 40
Neće postojati povreda zabrane govora mržnje ako je informacija iz člana 38. ovog zakona deo naučnog ili novinarskog teksta, a objavljena je:
1) bez namere da se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica iz člana 38. ovog zakona, posebno ako je takva informacija deo objektivnog novinarskog izveštaja;
2) s namerom da se kritički ukaže na diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica iz člana 38. ovog zakona ili na pojave koje predstavljaju ili mogu da predstavljaju podsticanje na
takvo ponašanje.
VIII PRAVA LICA NA KOJE SE ODNOSI INFORMACIJA
1. OBJAVLJIVANJE INFORMACIJA IZ PRIVATNOG ŽIVOTA I LIČNIH ZAPISA
Kada nije potreban pristanak za objavljivanje
Član 45
Izuzetno od člana 43. ovog zakona, informacija iz privatnog života, odnosno lični zapis, može se objaviti bez pristanka lica na koje se odnosi, ako:
2) se informacija, odnosno zapis, odnosi na ličnost, pojavu ili događaj od interesa za javnost, naročito ako se odnosi na nosioca državne ili političke funkcije, a objavljivanje je važno s obzirom
na činjenicu da lice obavlja tu funkciju;
3) je lice svojim ponašanjem dalo povoda za objavljivanje informacije, odnosno zapisa;
5) je objavljivanje u interesu pravosuđa, bezbednosti zemlje ili javne bezbednosti;
7) je objavljivanje u interesu nauke ili obrazovanja;
8) je objavljivanje potrebno radi upozorenja na opasnost (sprečavanje zarazne bolesti, pronalaženje nestalog lica, prevare i slično);
9) se zapis odnosi na mnoštvo likova ili glasova (navijača, koncertne publike, demonstranata, uličnih prolaznika i slično);
10) se radi o zapisu s javnog skupa;
Zaštita prava na privatni život, odnosno prava na lični zapis
Tužbe iz st. 1. i 2. ovog člana podnose se okružnom sudu na čijem se području nalazi sedište osnivača javnog glasila.
Ako ovim zakonom nije drugačije određeno, u parnicama radi povrede prava na privatni život, odnosno prava na lični zapis, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje parnični postupak.
2. ODGOVOR NA INFORMACIJU I ISPRAVKA INFORMACIJE
Pravo na odgovor i pravo na ispravku
Član 47
Lice na koje se lično odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili interes može od odgovornog urednika zahtevati da, bez naknade, objavi odgovor u kome ono tvrdi da je
informacija neistinita, nepotpuna ili netačno preneta.
Ako odgovorni urednik ne objavi odgovor, a ne postoji neki od razloga za neobjavljivanje, određen ovim zakonom, kao i ako odgovor objavi na nepropisan način, imalac prava na odgovor
može protiv odgovornog urednika podneti tužbu za objavljivanje odgovora.
Lice čiji su pravo ili interes povređeni neistinitom, nepotpunom ili netačno prenetom informacijom može tužbom zahtevati da sud odgovornom uredniku naredi da, bez naknade, objavi
njegovu ispravku te informacije kao neistinite, nepotpune ili netačno prenete.
U parnici radi objavljivanja ispravke raspravlja se o neistinitosti, nepotpunosti ili netačnosti prenosa informacije, kao i o tome da li je informacijom povređeno pravo ili interes tužioca.
Pravo ostalih lica na odgovor, odnosno ispravku
Član 48
Za lice nesposobno da se samo stara o svojim interesima odgovor, odnosno tužbu za objavljivanje ispravke podnosi njegov zakonski zastupnik, a za pravno lice - organ pravnog lica.
Učesnik pravnog lica (član, organ, zaposleni) ima pravo na samostalan odgovor, odnosno ispravku, ako se objavljena informacija odnosi kako na pravno lice tako i lično na učesnika.
Ako je pravno lice na koje se informacija odnosi prestalo da postoji, pravo na odgovor, odnosno ispravku imaju učesnici pravnog lica.
Objavljivanjem odgovora, odnosno ispravke jednog od lica iz st. 3. i 4. ovog člana prestaje pravo na odgovor, odnosno ispravku ostalih lica kada se zahtevani odgovor, odnosno ispravka
ostalih lica odnosi na delove informacije čija je istinitost, potpunost, odnosno tačnost prenosa već osporena u objavljenom odgovoru, odnosno ispravljena u objavljenoj ispravci.
Rok za zahtev za objavljivanje odgovora
Član 49
Zahtev za objavljivanje odgovora podnosi se odgovornom uredniku u roku od 30 dana od dana objavljivanja informacije u dnevnoj štampi ili dnevnoj radiodifuznoj emisiji, odnosno 60
dana od dana objavljivanja informacije u povremenoj štampi ili povremenoj radiodifuznoj emisiji.
Rok za objavljivanje odgovora i rok za tužbu za objavljivanje odgovora
Član 50
Odgovorni urednik dužan je da odgovor objavi bez odlaganja, a najkasnije u drugom narednom broju dnevne štampe, odnosno u drugoj narednoj dnevnoj emisiji od prispeća odgovora.
Rok za tužbu za objavljivanje ispravke i rok za objavljivanje ispravke
Član 51
Tužba za objavljivanje ispravke podnosi se u roku od tri meseca od dana objavljivanja informacije.
Odgovorni urednik dužan je da ispravku objavi bez odlaganja, a najkasnije u drugom narednom broju dnevne štampe, odnosno u drugoj narednoj dnevnoj emisiji od prispeća presude koja
sadrži ispravku, a inače, u prvom narednom broju, odnosno prvoj narednoj emisiji od prispeća presude koja sadrži ispravku.
Nalog dostavljanja tonskog, odnosno video zapisa
Član 54
Odgovorni urednik radiodifuznog javnog glasila koje je objavilo informaciju dužan je da po dostavljanju tužbe za objavljivanje odgovora, odnosno ispravke, a na zahtev suda, neodložno
dostavi sudu tonski, odnosno video zapis emisije, pod pretnjom odlučivanja na njegovu štetu ako to ne učini bez opravdanih razloga.
Podnošenje više odgovora
Član 55
Ako ovlašćeno lice u roku podnese više sadržinski različitih odgovora, bilo istovremeno bilo jedan za drugim, odgovorni urednik će objaviti onaj koji je označen kao merodavan.
Ako nijedan odgovor nije označen kao merodavan, odgovorni urednik će objaviti poslednji prispeli odgovor, a ako su odgovori prispeli istovremeno, objaviće onaj koji je najpotpuniji.
Zabrana preinačenja i komentarisanja odgovora, odnosno ispravke
Član 57
Odgovor, odnosno ispravka objavljuje se bez izmena, izostavljanja i dopuna.
Dozvoljene su najneophodnije lektorske izmene koje ne menjaju smisao.
Ako je javno glasilo odgovor, odnosno ispravku objavilo preinačivši je u celosti ili delom, odgovorni urednik je dužan, na zahtev, da objavi izvorni tekst odgovora, odnosno ispravke, odnosno
izvorne delove odgovora, odnosno ispravke.
Nije dopušteno komentarisati odgovor, odnosno ispravku u istom broju glasila, odnosno u istoj emisiji u kojoj se objavljuje odgovor, odnosno ispravka, niti u drugim emisijama na dan
objavljivanja odgovora, odnosno ispravke.
Lice ima pravo odgovora na komentar, odnosno pravo ispravke komentara.
Razlozi za neobjavljivanje odgovora
Član 58
Odgovorni urednik nije dužan da objavi odgovor, odnosno sud neće narediti odgovornom uredniku da objavi odgovor ako:
8) se odgovor odnosi na mišljenje, a ne na tvrdnju o činjenicama, kao i ako odgovor ne sadrži tvrdnju o činjenicama, već mišljenje;
9) se odgovorom ne osporava istinitost, potpunost ili tačnost prenosa informacije, kao i ako se odgovor odnosi na informaciju koja, i da je neistinita, nepotpuna ili netačno preneta, nije podesna
da povredi pravo ili interes lica;
14) bi zbog sadržine odgovora njegovo objavljivanje moglo izazvati zabranu objavljivanja informacije, krivičnu ili prekršajnu odgovornost, ili građanskopravnu odgovornost prema trećim licima;
16) je istinitost, potpunost ili tačnost prenosa informacije na koju se odgovara očigledna, opštepoznata ili utvrđena pravnosnažnim aktom nadležnog organa;
18) je neistinitost, nepotpunost ili netačnost prenosa informacije na koju se odgovora beznačajna;
4. INFORMACIJA O ISHODU KRIVIČNOG POSTUPKA
Odgovornost novinara
Član 81
Autor informacije koji je novinar odgovara za štetu nastalu objavljivanjem neistinite, nepotpune ili druge informacije čije je objavljivanje nedopušteno, ako se dokaže da je šteta nastala
njegovom krivicom.
Isključenje odgovornosti
Član 82
Novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivač javnog glasila ne odgovaraju za štetu ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta iz javne skupštinske rasprave ili
javne rasprave u skupštinskom telu ili iz sudskog postupka ili iz dokumenta nadležnog državnog organa.
Proširenje odgovornosti iz člana 198. st. 1. i 2. Zakona o obligacionim odnosima
Član 83
Autor, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivač javnog glasila koji su pre objavljivanja s pažnjom primerenom okolnostima mogli utvrditi neistinitost ili nepotpunost informacije
odgovaraju za štetu.
Objektivna odgovornost države
Član 84
Za štetu prouzrokovanu objavljivanjem neistinite ili nepotpune informacije koja potiče od državnog organa uvek odgovara država, bez obzira na krivicu.
IX NADZOR
Član 91
Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona vrši republički organ državne uprave nadležan za poslove javnog informisanja, a na teritoriji autonomne pokrajine, pokrajinski organ uprave nadležan
za poslove javnog informisanja.
X KAZNENE ODREDBE
Privredni prestup
Prekršaji
Član 93*
Novčanom kaznom od 100.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj osnivač javnog glasila koji je pravno lice:
3) ako ne ispunjava obavezu čuvanja zapisa (član 35);
4) ako ne stavi zapis javnog glasila na uvid u skladu sa odredbama ovog zakona (član 36).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom od 10.000,00 do 200.000,00 dinara, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu koje je osnivač javnog glasila.
Član 94
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni urednik javnog glasila, ako istovremeno sa odgovorom, ispravkom, naknadnom informacijom o ishodu
krivičnog postupka, odnosno presudom objavi njihov komentar (čl. 57. i 90).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------