Sad na 'kulturni prostor':
Get serious, Floskule o YU jedinstvenom kulturnom prostoru nisu nikad pile vodu, ni za SHS/Kraljevine, pa ni za vrijeme domene zemlje u kojoj je gro nas rođen i proživio veći dio života. Pri tome ne mislim na flach superponiranje zurla i tapana (uključivo mitske maćedonske water buffalos i kamile (i koleru)), s jedne strane i braću Avsenik s druge. Govorim o nametnutom kulturnom mainstream obrascu.
A taj, od Države i Medija (povezanih u vječnoj ljubavi sa Drž. Službom i Rep. Službama) kreiran obrazac obraćao se, na općoj razini, "narodu" posredstvom Lepe Brene i "Bijelog Dugmeta", čobanskom retorikom upakiranom u kvazipotrošački kič koji je posredovao arhetipske mačističke fore, jeftine sex aluzije i iluziju da se preko tih i takvih slika i trivijalne, falsificirane muzike, je li, svi povezujemo i postajemo, što li? urbani tipovi.
Doista? A moglo je bolje?
Moj kulturni prostor Jugoslavije sačinjavali su profesori Zagrebačkog arhitektonskog fakulteta, ekipa koja je studirala pod palicom Gropiusa i Breuera, Zagrebački muzički biennale, Bitef, Salon arhitekture u paviljonu Cvijete Zuzorić na Kalemegdanu (i neprocjenjivi sastanci sa prof. Bogdanovićem, svaki dan mi nedostaje) , beogradska arhitektonska škola 80-ih, ZGRAF, Tomislav Gotovac, Laibach i NSK, Borghesia, cijelo more zagrebačkih i slovenskih muzeja i galerija, FEST, čuvena studentska mantra kako nam u životu treba Zagreb za Kovačića, Ljubljana za Plečnika, Beč za Loosa, a Dessau za posvećene.
Tu mantru mijenjam za europsku, bez puno premišljanja, sad i odmah.
A da pritom ne gubim niti mrvicu svog integriteta, ne ostavljam ni jednog 'onostranog' prijatelja.
Part#1
evropska matra je da nema evropske kulture? ili?
koliko se sjecam imadjasmo po svim udzbenicima i preserna, i njegosa, i iva andrica, i milosa crnjanskog, i krlezu, i marinkovica etc isto tako imali smo "oko nas" i petra lubardu, i dada djurica, i matorog mestrovica, i matorog augustincica, i mladjasnog bracu dimitrijevica, i mladjasnu marinu abramovic etc
imali i drazena petrovica, i tonija kukoca, i kicanovica, i divca, i arsena dedica, i josipu lisac, i branka miljkovica, i kisa, i kovaca etc etc
poenta je u "imali smo".
slusani su, gledani, citani, dozivljavani kao nasi. hrvatski, a i nasi, srpski, a i nasi etc.
mnogi od njih su bili, i evropski, i svjetski poput bogdna bogdanovica koga pominjes (btw dje li je realizovao svoje najpoznatije spomenike i ko li je bio mecena?)
ne mislis da je on evropski, pa je "sletio" u zemlju "bijelog dugmeta" ili "lepe brene"?
ni gropius koga pominjes nije nastao u svjetskoj ili evropskoj kulturi.
Edited by muras, 15 February 2014 - 00:14.