Jump to content


Photo
- - - - -

SEO - Optimizacija Web Sajta


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 nikvujic

nikvujic
  • Members
  • 4 posts

Posted 13 October 2013 - 22:12

Može li neko da me uputi sa osnovnim principama za optimizaciju web stranica na popularnim pretragima(google, itd)

Hvala unapred



#2 kokan87

kokan87
  • Members
  • 9 posts

Posted 13 October 2013 - 23:29

Za google ti samo i treba, ostali su relativno nebitni...

 

Ima mali zilion parametara koji odredjuju valjanost optimizacije i na osnovu kojih se utvrdjuje tvoja pozicija prilikom google pretrage, najbitnije ti je da sledeci parametri budu prilagodjeni tvojim potrebama. Uzmes kljucnu rec ili frazu po kojoj hoces da optimizujes odredjenu stranicu i postaras se da postoji u sledecim parametrima:

Title

URL
Description

 

Takodje u okviru CONTENT-a ( teksta na stranici ) ponavljaj istu tu frazu na nekoliko mesta, negde je i naglasis sa HEADING tagovima...

Ovo ti je bas bas osnovni princip optimizacije, a kazem ti imas mali milion podesavanja, sminkanja i slicno...

 

Evo ti primer:
Kljucna fraza neka bude RESTORAN BRZE HRANE

 

prvo sto gledas je domen ( URL ) - uzmes restoranbrzehrane.com/rs/stagod ili ako hoces na nekom drugom sajtu posebnu stranicu da optimizujes obavezno adresa da glasi blabla.com/restoran-brze-hrane

 

u HTML-u dodaj <title>Restoran brze hrane</title> u HEAD delu

dodaj neki opis - <meta name="description" content="Restoran brze hrane kakvu do sada niste probali">

 

Prvi tekst na stranici obavezno da ti bude Restoran brze hrane i obavezno sa HEADING1 - <h1>RESTORAN BRZE HRANE</h1>

 

U daljem tekstu na stranici obavezno ponavljaj tu frazu (istakni je u tekstu, moze bold, sta god):


Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and restoran brze hrane. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when restoran brze hrane took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the brza hrana, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing restoran passages, and more recently with desktop publishing restoran brze hrane like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

 

 

To ti je kao start. Sve ostalo juri po netu. Imas na hiljade blogova posvecenih ovoj temi. Ovo ti je samo kap u moru.



#3 nikvujic

nikvujic
  • Members
  • 4 posts

Posted 14 October 2013 - 08:24

Kokane hvala ti! Možeš li mi predložiti i neke čisto srpske blogove u kojim ću naći informacije o SEO teme...???



#4 OOOO1

OOOO1
  • Banned
  • 4 posts

Posted 14 October 2013 - 10:15

Iako se Kokan dosta potrudio, smatram da bi bilo dobro da se malo to pisanje teksta sa uvršćivanjem ključnih reči malo pojasni.

 

Moja sugestija je da će se tehničke stvari lakše pohvatati -  meta tagovi, struktura headinga, odnos html koda i teksta, količina i veličina include fajlova, slika, tagovanje i anchor-ovanje linkova, prilagodjenost stranica različitima browser-ima, uredjajima i sl.

 

Ono što je mnogo teže savladati, ne potcenjujući prethodne tehničke zahteve, i u čemu se jako puno greši, je pristup pisanju tekstova na stranici.

 

Ako na netu imate stotine stranica na istu temu, možda se treba zapitati zašto bi onaj koji rangira stranice (Google pre svega) favorizovao, voleo, zavoleo, baš vašu stranicu? Ili više njih naravno.

 

Tačana algortiam, ili tačne kriterijume Google nikada neće reći jer bi prestao biti to što jeste, mislim toliko profitabilan i dominantan, ali postoji mnogo razloga da prilikom pisanja tekstova sledite neka iskustva, preporuke koje ne mogu štetii a na duže staze mogu biti veoma profitabilne po vaše stranice.

 

Pre svega kada formirate tekst za neku stranicu morate, ali morate se potruditi da on bude:

 

  • Unikatan tekst (copy-paste nije nikako preporučljivo, naravno ako nečije tekstove citirate onda je to nemoguće). Postoji puno alata na Internetu, pa i besplatnih, pomoću kojih možete proveriti da li je vaš tekst plagijat ili original, tj. unikatna tvorevina. Ostvariti ovaj zahtev danas nije nimalo lako, jer je puno toga napisano, indeksirano kod Google, ali kada savladate tehniku pisanja originalnih tekstova bićete veoma zadvoljni nagradama koje budete dobijali od mašina za pretraživanje, pre svega Google.
  • Viralan, odnosno što više pozitivno zarazan tekst, koji će biti dopadljiv posetiocima i mašinama za pretraživanje. ako umete da stvarate viralne teksotve cenu svog rada ćete vi sami formirati, ali do tog nivoa nije lako doći.
  • Logično strukturiran tekst, sa naslovima i podnaslovima, sa prirodno podebljanim i istaknutim delovima teksta koje želite da favorizujete kroz stranicu a koji su povezani sa meta tagovima, pre svega meta tagom Title. Ko je radio diplomski setiće se njegove izrade, forme, pravila, ovde je to jako slično, naravno, u obimu neuporedivo manje.
  • Mogućnost dobijanja povratnih informacija od posetioca putem različitih medija, socijalnih mreža i sl.

 

I tako tu se niti približno ne završavaju zahtevi koje bi trebalo da se ispune prilikom formiranja stranica, ali eto da malo pripomognemo početniku jer ako se krene kako treba ne gubi se vreme i ne odustaje se tek tako lako i rezultati stimulišu na ozbiljniji rad na SEO. U suprotnom puno izgubljenog vremena, slabi rezultati što baš niko i ne voli.

 

Posto si trazio, jer iskreno ne znam kakva je politika ovde u pogledu linkova, moja preporuka za srpske blogove na temu SEO:

 

  • istokpavlovic.com/blog/tag/optimizacija-sajta/
  • prva-strana.blogspot.com/p/optimizacija-sajta-pocetak_20.html
  • draganvaragic.com/blog/oblasti/optimizacija-sajta-za-pretrazivace/

 

 



#5 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,177 posts

Posted 14 October 2013 - 10:47

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and restoran brze hrane. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when restoran brze hrane took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the brza hrana, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing restoran passages, and more recently with desktop publishing restoran brze hrane like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

 

Kvotujem samo kao Schlagwort a da bih dodala jos nesto ...

 

Izbegavati preterano ponavljanje iste fraze. Treba tu i malo kreativnosti pri pisanju textova (vazan je pocetak texta kad su fraze/keywords u pitanju). Ne samo zbog Google paukova vec i zbog posetilaca tzv konvertovanje posetilaca + textove kompaktno a efektno jer od onog sto oko nahvata u prvih 10-ak sekudi dosta zavisi da li posetilac ostaje na strani; dakle  eye-catching (od toga zavisi pomenuto konvertovanje, znaci da postignes svoj cilj).

Umesto preteranog ponavljanja iste fraze u textu (vazna je dobro odmerena varijacija na istu temu) preporucujem description na fotke i linkove jer je to zgodan nacin da se zeljena fraza uturi diskretno vise puta. I, naravno, biti minuciozan za meta-keywords (iako nije toliko vazno kad je Google u pitanju ali drugi pretrazivaci indexiraju; uostalom nikad se ne zna sta buducnost nosi a mnogi sajtovi stoje na netu godinama pa nije zgoreg biti detaljan sa svim), obavezno ubaciti u description sve moguce varijante pa cak i pogresno spelovane jer to jeste vazno pri indexiranju (cudo zivo koliko ljudi pri trazenju pogresno speluje). Uostalom, ako ni zbog cega drugog a keywords pomazu pri internom navigiranju tj za search na sajtu (sto mnogi sajtovi imaju a posetiocima olasava posao/trazenje).

 

Na netu postoje alatke da se proveri kako nam se rangiraju fraze/reci koje koristimo u svom textu na sajtu a to je zgodna informacija i odrednica kako da lickas text (to je proces sa stalnim doradama). Takodje, pratiti navike posetilaca i videti sta najvise traze tj koje reci koriste kad traze.

 

Btw, razmena linkova je jedna izuzetno SEO-friendly stvar.



#6 OOOO1

OOOO1
  • Banned
  • 4 posts

Posted 14 October 2013 - 12:32

 

Btw, razmena linkova je jedna izuzetno SEO-friendly stvar.

 

Fin tekst za eye-catching.

Razmena linkova 1:1 je nekada bila korisnija mnogo više nego danas. Medjutim, danas Google algoritam, po logici stvari, takve linkove ne vrednuje kao one koji nisu postignuti razmenom linkova (ne mislim na plaćene linkove). O tome se može mnogo više saznati ali ipak je to jedna neosporna činjenica, a dokaza je mnogo. Sajt ili stranica sa jednim kvalitetnim linkom se bolje kotira kod Google iako konkurentski ima više desetina razmenjenih linkova. Razmena linkova bi za početnike trebalo da dodje malo kasnije, kad malo savlada neke stvari. Početnik u startu želi sve i svašta, ali možda je racionalnije malo sačekati sa tim akcijama, jer loše razmenjen link stvara sliku o sajtu, barem po mom mišljenju.



#7 McLeod

McLeod
  • Members
  • 51,215 posts

Posted 14 October 2013 - 12:58

Neka moja iskustva sa ovim... posto sam podrobno pretrazivao jednu celu oblast na engleskom jeziku, uz unos dosta kljucnih reci, vrteo ih da bih video kakve ce rezultate da mi daju, cesto mi se desavalo da mi feedback budu krs sajtovi koji su samo tim link buildingom dobili saobracaj, dobili indeks itd. A sam sadrzaj zbog kojeg sam dosao - krs. Takvi sajtovi su nekad dobijali mnogo klikova, ali posetioci su se retko zadrzavali na njemu, vec su isli dalje. Google je uvideo taj problem, i kada pretrazujete sada videcete sve manje takvih sajtova. Dosta se promenilo prethodnih par meseci, vidjao sam ljude na nekim forumima koji se bave SEO, masovnom produkcijom sajtova radi konverzije, obracajuci paznju kako samo da ih google podigne, koji kukaju kako im je i poseta i ranking i priliv novca opao poslednjih meseci i preko 100%, i ja mislim da ce se to dalje nastaviti, naravno, ako govorimo o tim nekim generickim sajtovima koji upravo vrte taj old school SEO radi konverzije.

 

Moj savet svakome koji zeli da se bavi time je da nadje dobro ime domena koje sadrzi kljucnu rec, i da pise kvalitetne tekstove na tu temu. Najbitniji su kvalitetni i originalni tekstovi. Zasto? Pa zato sto, ako radis nesto zbog vise poseta na sajtu/blogu, cak i ako ne znas nista o SEO, kako google pretrazuje i indeksira itd. ako imas kvalitetne tekstove koji ljudi citaju, dobijaces klikove, oni ce se vracati na tvoj sajt, jer ces to serovati na tviteru, fejsu, forumima. Cak i ako ti sajt uopste nije google friendly, bez ikakvog SEO, google ce ga rangirati dobro zbog klikova koje prima i zbog kvalitetnih backlinkova koje ces budziti serovanjem.

SEO giljanje je moralo da se radi nekad kad nije bio ovakav bum socijalnih medija, pa pocinjes od nule. Niko ne zna za tebe, moze da te nadje preko google samo, i to je mnogo krvav posao. Koji mozes da ucis godinama, a google te za mesec dana zezne tako sto promeni pravila o indeksiranju (a niko naravno ne zna kakva su nova, moze samo da pretrazuje i gleda rezultate i uporedjuje, i onda da pretpostavlja) i nisi nista uradio.

Naravno, sve ovo sto su rekli korisnici o SEO gore je jako korisno, ja se trudim u slobodno vreme da ucim o tome jer me stvarno zanima, i dalje taj extra boost rankingu sajta, ali mislim da bez kvalitetnih tekstova i dobrog URLa danas nema nista. Znaci dzabe sav SEO ako tekstovi ne valjaju i sajt nije dobro odradjen pa ne privlaci posetioce. Moj savet svakome ko pocinje sa tim je da obrati najvecu paznju na te stvari, a o SEO moze uciti polako i usput, stalno proveravajuci podatke i kako se rangiras na google za svoje kljucne reci koje koristis.



#8 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,177 posts

Posted 14 October 2013 - 14:39

Fin tekst za eye-catching.

 

ako imas kvalitetne tekstove koji ljudi citaju, dobijaces klikove, oni ce se vracati na tvoj sajt, jer ces to serovati na tviteru, fejsu, forumima.

... ali mislim da bez kvalitetnih tekstova i dobrog URLa danas nema nista.

 
100% tacno da je text mega-vazan, zato sam i rekla da da treba kreativnosti pri pisanju.
To je ozbiljan posao, treba to efektno komprimirati i hajlajtovati sto je vazno.
Ja to radim pa znam iz iskustva kakve sam sve "decije bolesti" prelezala tokom godina.

Najbolja kombinacija, iz mog iskustva, je kad ono glavno efektno komprimiras (osnovna poruka/namera/proizvod/whatever; 200-500 reci po strani je optimalno) a oko toga tj u vezi sa tim ubacujes razne interesantne (informativne) textove. Znaci, udaris naokolo "broduru" na finjaka sto budi radoznalost a optional je pa ko hoce ide dalje i cita. Ako je osnovni text vrlo obiman tj mora da bude iz nekih razloga onda su ingrese odlicno resenje (ljudi, generalno, ne vole puno da citaju osim ako ih se na to ne navede na kasicicu, pa da sami biraju korak po korak. Sve, sve, samo ne ubiti na pogled ogromnim textom, narocito ne dosadnim. 

 

Ali i fotke su vrlo vazne. Ako sajt nesto prodaje (sto je cest slucaj) onda fotke - po nekim merenjima - mogu da dignu prodaju za 25-35%. A i zbog description (indexiranje). To testiras/eksperimentises dok ne ubodes pravu meru izmedju texta i fotki (i vizuelno i sadrzajno) jer to onda bude kruna na sve.

 

Kako god, nije dovoljno samo znati pisati za robote nego i za ljude. 
 

SEO giljanje je moralo da se radi nekad kad nije bio ovakav bum socijalnih medija, pa pocinjes od nule. Niko ne zna za tebe, moze da te nadje preko google samo, i to je mnogo krvav posao. Koji mozes da ucis godinama, a google te za mesec dana zezne tako sto promeni pravila o indeksiranju (a niko naravno ne zna kakva su nova, moze samo da pretrazuje i gleda rezultate i uporedjuje, i onda da pretpostavlja) i nisi nista uradio.

 

Fakat, danas je mnogo lakse stici do ciljne grupe nego pre jedno 6-7 godina zahvaljujuci soc. medijima i sl.

No, SEO nije nikada na odmet zbog preventive. Meta-keywords Google ne ferma puno (mada su odlicne za internu strukturu i search) ali sta te kosta da potrosis pola minuta da to ubacis i pokrijes sve buduce eventualnosti. Mnogi standardi se polako ali sigurno izjednacavaju (pretrazivaci included). Kao sto rekoh ranije, vecina sajtova ce na netu biti godinama a pravila  se - kao sto i sam kazes -  menjaju. Nista ne gubis da pedantno odradis i "popunis sve rubrike".

 

Povezes sa sajtom FB, twitter, YouTube i sl. i eto ti ga digitalni identitet (ali, da sam sebi ne konkurises nego da jedno  vodi drugom). Odlicno za pretrazivace. Btw, i ako ti ne trebaju twitter, Gmail, FB, Youtube itd ... nema veze, dobro je registrovati nalog svuda; ime sajta (narocito ako je neko dobro ime) na sve to (nek stoji, hleba ne trazi; u najgorem slucaju da te ne zezne neki konkurent koji je gad i hoce da te ocrni na netu a da se to posle ispravi - moze puno da kosta)



#9 McLeod

McLeod
  • Members
  • 51,215 posts

Posted 15 October 2013 - 12:08

Sve si rekla :) Naravno, zavisi i o cemu se radi.

 

Mislim da uopste nije lose dati neki dinar na sponsored ad fejsbuku, lako se dobijaju klikovi i lajkovi koji se prenose i na sajt, nije tesko to odraditi, dok recimo znam i iz licnog, i iz iskustva mnogih drugih ljudi da sponsored ads na google niko ne cita, ili bar gotovo niko. Ja ne znam da li sam ikad kliknuo na to, a mnogo pretrazujem.



#10 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,177 posts

Posted 15 October 2013 - 12:16

Mislim da uopste nije lose dati neki dinar na sponsored ad fejsbuku, lako se dobijaju klikovi i lajkovi koji se prenose i na sajt, nije tesko to odraditi, ...

 

FB je postao mocna alatka. Twitter takodje. Ovde kod mene se podrazumeva da skoro sve firme imaju FB nalog i oko toga se razvija strategija. 

Pre jedno 6-7godina su se davali oglasi u papirnim dnevnim novinama da bi se nekome skrenula paznja na neki sajt. Danas je to smesno.

FB je takodje zgodan za korisnike jer danas skoro svi imaju pametne telefone i u toku radnog vremena gvirkaju a FB/Twitter je zgodan format za te kratke stvari. 

Tek uvece kad dodju kuci imaju vise vremena da istrazuju kojekakve sajtove.

Treba redovno pratiti statistiku i tu se vidi pattern ponasanja a to je vazna (povratna) informacija. U toj interakciji se licka arhitektura i sadrzaj sajta. Moras stalno da osluskujes.



#11 McLeod

McLeod
  • Members
  • 51,215 posts

Posted 15 October 2013 - 12:25

Tviter kod nas nije toliko zastupljen, malo ima korisnika iz Srbije, dok fejsbuk ima svako. A i populacija koja ima fejs se lako konvertuje na sajt.



#12 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,177 posts

Posted 15 October 2013 - 12:54

A i populacija koja ima fejs se lako konvertuje na sajt.

 

Zavladala je manija lajkovanja. Refleks sa kojim se dosta manipulise. 

A ako na slici ima neka kuca ili maca, svi se rastope, mozes narodu svasta da uvalis.



#13 Geos

Geos
  • Members
  • 7 posts

Posted 17 August 2014 - 12:45

Evo i ja da se ukljucim i dam neki svoj komentar. Složiću se sa jednim od prethodnih postova kada je u pitanju sam sadržaj sajta i da se treba fokusirati na Google pretraživač jer isti u evropi korisni 70% korinika a u Srbiji i regionu čak 90%.

Google godisnje 3-4 puta azurira svoj algoritam pretrage i daje razlicitu relevantnost stvarima kao što su backlinkovi, meta (keywords, description), ali ono što uvek ostaje kao konstanta, to je kvalitet sadržaja. Sadržaj u globalu nosi najveću težinu, a ljudi u glavnom njemu najmanje posvećuju vremena. Znači ukoliko želis da ti seo optimizacija sajta da bilo kakav rezultat, prvo moraš da imaš kvalitetan sadržaj na svom sajtu.

Ukoliko si sadržaj kopirao sa drugih sajtova iz svoje niše, računaj od toga nema leba, nikad nećeš biti bolja kopija od originala.

"Title tag" jeste jako bitan, jer na svakom sajtu Title je hyperlink, pa je i sama reč u title-u u očima pretraživača tzv. "anchor text", a "anchor text" google tretira kao kljucnu rec.

 

Takodje,sadrzaj mora sadržati odredjeni procenat kljucnih termina, jer prosto ne mozes rangirati neku stranicu ili sajt za kljucne reci koje isti nema u svom sadrzaju, google webmaster guidelines spominje neku gosnju granicu od 4% zastupljenosti kljucnog termina u okviru sadrzaja, rasporedjenog u razlicitim stilovima (bold, strong, h1, h2, h3..), link: https://support.google.com/webmasters/

 

Kreiranje kvalitetnog sadržaja suštinski predstavlja najteži deo, jer treba proceniti šta je to kvalitetan sadržaj.

Iz moje perspektive: Ja pod kvalitetnim sadržajem podrazumevam nešto prvenstveno korisno (ako je posao u pitanju) i nesto zanimljivo i smesno (ako je zabava u pitanju).

Napravi koristan sadržaj i videćeš kako će isti protutnjiti društvenim mrežama.

 

Korisne i zanimljive tekstove ljudi će deliti, citirati, kopirati njihove delove i tvoji korisnici će ti odrađivati drugi deo seo optimizacije, tzv. off-site seo.

 

Evo moje liste blogova na kojima se može naći dosta zanimljivih i korisnih stvari:

Istok Pavlovic, tu nema dileme: http://www.istokpavlovic.com/blog/

Dragan Varagić takodje: http://www.draganvaragic.com/blog/

Ivana Petrović: http://ivanapetrovic.net/

Igor Tomić: http://igortomic.net/

ovo ti je sve prva strana google-a,

onda druga strana:

http://www.geos-media.com/blog/

 

Iako niko od njih u svojim tekstovima nikad neće otkriti sve, ipak su isti puni korisnih informacija.

 

 

Za kraj najtoplije preporucujem zvaničan youtube kanal "Google Webmasters-a" gde izmedju ostalog možeš naći videa Matt Cuts-a (vodje Google-ovog anti spam tima)

 

https://www.youtube....CGDS89VBF_awNvA

 

Samo prati videa i savete ovog čoveka, nemoj da radiš ono što on kaže da ne treba i da je štetno i na duže staze tvoj sajt će pre ili kasnije izaći na prvu stranu.

 

 

Verujem da je sve ovo suvoparno i dosadno, ko će gledati sva ova videa, čitati sva ova pravila, ali jedna univerzalna istina je da raditi seo nije jednostavno, ne postoji prosta magična formula kojom se dolazi na prvu stranu uz malo rada i truda, jer da je to slučaj, rezultati prvih strana bi se menjali iz dana u dan i svi bi uvek bili na prvoj strani (ne računam one koji plaćaju adwords :) ).

Seo optimizacija je proces, skup radnji koje moraju da se radi konstantno, jer konkurencija nikad ne spava.

Oni koji su svoje pozicije zabetonirani i ne pomeraju se nikada sa prve strane su oni koji se ozbiljno bave SEO-m ili su angazovali nekoga da se ozbiljno bavi umesto njih.

Ostali se samo igraju pa ih nekad, u nišama koje nemaju ozbiljnu konkurenciju, nekad Google i baci na prvu stranu.. :)



#14 McLeod

McLeod
  • Members
  • 51,215 posts

Posted 17 August 2014 - 12:56

Dobar post, samo pazi na neke linkove, verujem da si ovde da doprineses diskusiji ;)

 

Sve blogove sam prezvakao, sa Ivanom i Igorom sam saradjivao :)



#15 Geos

Geos
  • Members
  • 7 posts

Posted 17 August 2014 - 13:25

Dobar post, samo pazi na neke linkove, verujem da si ovde da doprineses diskusiji ;)

 

Sve blogove sam prezvakao, sa Ivanom i Igorom sam saradjivao :)

 

Hvala, trudim se da dam višestrani doprinos. ;)

 

Ivanu i Igora pratim preko blogova i imam samo reči hvale za njihove tekstove.. :)


Edited by Geos, 17 August 2014 - 13:26.