Vecina klijenata jednostavno ne zeli da posteno plati opciju prevremene otplate jer ne vide u njoj dovoljnu korist i zbog toga banka pribegava toj asimetricnoj otplati. To nije nefer, nego izlazak klijentima u sustret.
Izvini, nisam ispratio od početka... ti radiš u banci?
Što se tiče fer-nefer priče - zavisi kako se postave stvari. Ako pođeš od pretpostavke da je jedan i jedini motiv postojanja banke postizanje što većeg profita, onda naravno nema nikakvog smisla govoriti o tome šta je fer a šta nefer.
Ono oko čega ćemo se verovatno složiti jeste da banke dobar deo profita koji ostvaruju (a što im je naravno cilj - opet bez fer-nefer kvalifikacija) - ostvaruju zahvaljujući tome što prosečnom klijentu nije jasno šta dobija. Evo vidiš koliko je stranica ispisano samo da bismo utvrdili da se prevremena otplata ipak ne isplati, tj. da je banka prilično dobro zaštićena od prevremene otplate. A ovo su ipak ljudi koji su malo bolje obavešteni od proseka.
Ili priča sa švajcarcima. Da se ne lažemo, postojao je jasan razlog zašto su kamatne stope u švajcarcima bile značajno niže nego u eurima. Banke su vrlo dobro znale koji je razlog u pitanju, a sa druge strane, službenici banke su ubeđivali puk da je naravno po njih bolje da se zaduže u švajcarcima.
Dakle, u pitanju je klasična obmana potrošača, sve u svrhu profita. E sad, ja ne želim da idem korak dalje pa da tražim linč banaka; banke se u ovom smislu ponašaju apsolutno isto kao ogromna većina kompanija koje posluju u kapitalizmu, a kojima je zajedničko to da im je cilj postojanja profit.
Znači, nije supa za 4 nego je supa za 3 člana porodice (pobogu, zato što je prosečna veličina domaćinstva sada 3 a ne 4); nije čokolada od 100 grama nego je čokolada od 80 grama iako izgledaju isto; majonez sa maslinovim uljem ima 0.2% maslinovog ulja ali je to sasvim dovoljno da staviš sliku maslinki i da naglasiš da je proizvod jedinstven po tome što ima maslinovo ulje.
Itd.
Ono što je problem je dakle to što potrošači/ korisnici usluga u Srbiji:
- ne razumeju gde ih kompanije rade i gule im kožu pumpajući sopstveni profit;
- kada razumeju šta im kompanije rade - apatični su i ne znaju da se organizuju da tim kompanijama pokažu zube;
- čak i kada razumeju šta im kompanije rade, i kada nisu apatični i žele nešto da promene - u Srbiji se suočavaju sa modelom divljeg tranzicionog kapitalizma u kom su se korporacije uvukle u sistem i na taj način se brane od takvih situacija.