Staza Žil Vilnev, Montreal, Kanada
Dužina kruga: 4361 m
Broj krivina: 13
Dužina trke: 70 krugova, 305,27 km
Rekord staze: 1:13,622 Rubens Barikelo, Ferari, 2004.
Track characteristics:
Aerodynamic setup – Medium downforce. Top speed 326km/h (with Drag Reduction System active on rear wing) – 316km/h without.
Full throttle – 60% of the lap (quite high). 15 seconds unbroken full throttle on main straight. Total fuel needed for race distance – 142 kilos (average/high).
Fuel consumption – 2.0kg per lap (average/high)
Time spent braking: 17% of lap (high). 7 braking zones. Brake wear – Very High.
Loss time for a Pit stop = 11.2 seconds (very fast)
Total time needed for pit stop: 15.2 seconds.
Fuel effect (cost in lap time per 10kg of fuel carried): 0.28 seconds (low)
There will be two DRS zones with a single detection point, 110m after T9. Activation one is 55m before T12 (Casino Straight), activation two is 70 after T14 (Start-Finish Straight).
Trku u Montrealu zadnjih godina obeležavaju kontroverze vezane za gume. Još od 2010. kada je baš ova trka poslužila kao prototip i uzor za najnoviju eru u F1 (pa su timovi i Berni naručili a Pireli isporučio gume koje će da garantuju takvu vrstu "spektakla") pa sve do ove i sage sa Mercedesovim tzv. tajnim testom za Pireli u Barseloni.
Problem je što se u svoj toj buci zagubila činjenica da smo u Montrealu sve to vreme gledali i jako dobro trkanje.
No, pre nego što se vratimo na temu guma, skrenuo bih pažnju na prethodne najave OVDE, OVDE i OVDE.
U čemu je stvar sa ovim najnovijim gumarskim skandalom koji potresa F1? Ako uopšte postoji još neko ko nije čuo, nakon trke u Barseloni, Pireli je pozvao Mercedes da urade testiranje guma nove generacije sa aktuelnim F1 bolidom. Pre ovoga, u Bahreinu sličan poziv je dobio Ferari ali korišten je bolid od pre dve godine. Do ovih testova je došlo zbog orkestrirane medijske kampanje i konstantne kuknjave iz redova Red Bul tima, koji su nezadovoljni činjenicom da su pojedini timovi ove zime odradili bolji posao od njih (pre svega tu mislim na Ferari i Lotus) i prilagodili svoje bolide Pirelijevim gumama, takvim baš kakve su od njih naručili timovi uključujući i Red Bul, pa "Bikovi" nisu uspeli da pretoče svoju sada već standardnu prednost u brzini i u prednost u bodovima na tabeli šampionata.
Popustivši pred pritiskom javnosti nastalim zbog lažne slike stanja kreirane iz red Bul kuhinje, u Pireliju su odlučili da od polivine sezone uvedu određene promene. Te promene je trebalo nekako i testirati, pa su ugođeni testovi sa Mercedesom i Ferarijem.
I gle čuda - već na sledećoj trci nakon tog testa Mercedes, koji se do tada mučio sa preteranim trošenjem zandjih pneumatika, lagano pobeđuje! Naravno, slede protesti pre svih od Red Bula, ali i od Ferarija. Pokreće se istraga FIA, a kao kompenzacija timovima je ponuđeno da u Montrealu tokom slobodnih testova u petak svi imaju priliku da testiraju nove Pirelije.
Mnogo buke niokočega!
Zašto to tvrdim - zato što se na osnovu rezultata u Monaku, stazi po svemu jedinstvenoj i različitoj od svega drugog u F1, ne mogu donositi valjani zaključci o koristi koju je Mercedes mogao da izvuče sa testova u Barseloni. Jednostavno, Monako je svet za sebe i performanse ostvarene tamo uopšte ne moraju da imaju korelaciju sa bilo čime što se dalo naučiti testiranjem u Barseloni.
To da li su i koliko koristi imali od tog testa guma u Mercedesu saznaćemo eventualno tek ovde u Montrealu.
No, postoji tu jedan drugi problem, mnogo značajniji: naime, šuška se da Mercedes nije samo gume testirao u Barseloni, nego da su se na njihovom bolidu našla i neka nova tehnička rešenja! E, tu već dolazimo na klizav teren - bude li ovo dokazano, Mercedes je bez ikakve sumnje stekao nefer prednost u situaciji kada je testiranje u toku sezone izuzetno ograničeno.
Da bi priča dobila još bizarnije prizvuke pobrinuo se Ferari - naime, i oni su potpali pod istragu FIA jer se ispostavilo da onaj njihov test u Bahreinu sa navodno starim bolidom nije bio baš sasvim sa starim bolidom. I na njih se sumnja da su iskoristili priliku da isprobaju neke nove komponente.
A šlag na tortu stavljaju najnovije izjave iz Red Bula, nakon cele lavine koja se pokrenula - oni sada naprasno spuštaju loptu na zemlju i izjavljuju kako eto Mercedesovi i Ferarijevi testovi nisu ništa strašno...
I opet politika skreće pažnju sa onoga što je najvažnije, a to su dešavanja na stazi.
Montreal nam iz godine u godinu servira spektakularne trke. Pomenuo sam već ludnicu iz 2010, kada se Bridžston preračunao i doneo potpuno neodgovarajuće gume što je rezultiralo totalno neizvesnom trkom sa mnoštvom preticanja i uz do tada neviđen broj odlazaka u boks. Oduševljenje kako gledalaca tako i ljudi u i oko F1, koji su već dugo tražili način da malo prodrmaju ustaljeni poredak i predvidljivost, i činjenica da je Bridžstonov ugovor isticao na kraju godine, je za rezultat imalo to da od narednog snabdevača, Pirelija, bude izričito traženo da obezbedi da ubuduće sve trke budu baš takve.
Rečeno - učinjeno.
Doduše, to baš i nije imalo puno uticaja na narednu trku u Montrealu. Ovaj put za uzbuđenja se postarala majka priroda. Veliko nevreme sa pljuskovima dovelo je do jako promenljivih uslova na stazi, videli smo nekoliko perioda pod SC, pa čak i dvočasovni prekid, da bi se u samom finiše staza dovoljno prosušila da se trka završi na slikovima. U takvim uslovima najbolje se snašao Dženson Baton, koji je uprkos nekoliko neplaniranih pitstopova zbog udesa i drajvtru kazne, sa u jednom momentu poslednje pozicije na stazi uspeo da se probije na čelo u bukvalno poslednjem krugu trke pretekavši Sebastijana Fetela za pobedu.
I prošle godine smo gledali jednu zanimljivu trku, u kojoj su Roman Grožan i Serđo Perez taktičkom vožnjom sa "nemoguće" (ma očin nemoguće! ) dugim stintovima na Pirelijevim gumama uspeli da se dokopaju podijuma ispred favorizovanih Fetela i Alonsa. Pobedio je Luis Hamilton, čovek kome ova staza izgleda baš leži.
Mada je i Hamilton već imao razloga da crveni ovde - poput onog svetla na semaforu koje nije video 2008.
Biće zanimljivo videti šta će ove godine uraditi, s obzirom da mu ove sezone nakon prelaska u Mercedes baš i ne ide najbolje.
Što se tiče ostalih novosti vezanih za ovogodišnju trku - opet ćemo imati dve DRS zone, ali će one ovaj put biti nešto kraće nego 2011. Prošle godine smo imali samo jednu DRS zonu.
Pireli donosi supermeke i srednje gume.
Vremenska prognoza - za petak oblačno sa pljuskovima, 17 stepeni; subota slaba kiša, 17 stepeni; nedelja promenljivo oblačno sa mestimičnim pljuskovima, 21 stepen.
Practice 1 Fri 16:00
Practice 2 Fri 20:00
Practice 3 Sat 16:00
Qualifying Sat 19:00
Race Sun 20:00
Edited by alpiner, 05 June 2013 - 07:50.