Jump to content


Photo
- - - - -

Cemu ucimo decu


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
334 replies to this topic

#1 vilhelmina

vilhelmina
  • Members
  • 11,937 posts

Posted 13 December 2012 - 11:04

Dosao mi je pod ruku sjajan tekst - Analiza sadrzaja udzbenika nacionalne grupe predmeta, pod naslovom Cemu ucimo djecu?, radjenom 2007 od strane Fonda Otvoreno drustvo Bosne i Hercegovine i u okviru Programa podrske obrazovanju. Ne verujem da se nesto bitno promenilo za poslednjih 5 godina. Osim toga, BiH je tu samo ogledalo stanja na celom yu-prostoru. Bar ja to tako vidim.

Radi se o poduzoj knjizi, koja se cela moze preuzeti ovde, a iz koje se sam bitne stavke dobila uz sledeci komentar (autor mi nije poznat, ali mu se ovom prilikom zahvaljujem i izrazavam svoje najdublje postovanje):

 

 

 

Vaš zadatak je da od 44 citata izaberete jedan koji od svih najviše pridonosi sistematskom zaglupljivanju djece, razvijanju rasizma, šovinizma, mržnje i nekritičkog mišljenja, pretvaranju djece u savršene buduće podanike i potrošače, osakaćivanju mašte kod naših najmlađih, te stvaranju atmosfere trajnog straha u kojoj naša djeca benzinom polijevaju i spaljuju starice, bodu jedni druge u tramvajima, te muče i sakate životinje, atmosfere straha koja će omogućiti stabilnost jedinog ispravnog sistema u kojem svi u strahu jedni od drugih i dalje glasaju za svoje nacionalne i prikriveno nacionalne stranke. Ovo natjecanje je i svojevrsno priznanje svemu onome što djeca čuju i usvajaju od svojih roditelja i u školama, jer je to barem dio odgovora na pitanje kako je naše bh. društvo dospjelo u ovako prekrasno stanje. Izbor neće biti lak, jer ove godine je jaka konkurencija. Pored svakog citata je upisano i njegovo podrijetlo, kao i područje na kojem doprinosi u kreiranju aktualne situacije na ovim prostorima. Svoje glasove možete ostaviti putem komentara.
 

 

 

A evo i kandidata u prvom polufinalu:

 

 

 

1. „Ne želeći da bude uhapšen i osuđen mladobosanac Bogdan Žerajić je, izvršivši atentat na generala Varešanina, ispio otrov i umro. Njegov postupak je svijetao ideal i uzor omladini kako se žrtvuje za otadžbinu i slobodu svoga naroda.“ (Srpska istorija za 9.osnovne, R.Pejić / Promocija atentatora i samoubojice kao uzora omladini i borca za slobodu)

2. „Prvi leš na koji je bio naišao bio je svećenikov. Ćelav čovjek duga vrata, bez ikakva oružja. Bešlaga mu okrenu glavu i jednim zamahom odreza nos. S nosom je zahvatio i dio gornje usnice. (...) Ako je neki nos bio presitan, Bešlaga je mačem odrubljivao glavu i bacao prema meni... Brao je noseve kao pečurke, a vreća se punila. (...) Pitanje nakon lekcije: Koje su okrutnosti i nečovještva poznata iz drugog svjetskog rata? Koja su se nečovještva dogodila u hrvatskom domovinskom ratu? Tko ih je učinio i zašto? Za odgovore na ta pitanja podatke i primjere prikupi iz knjiga i od starijih te ih upiši u svoju bilježnicu.“ (Hrvatska čitanka 8 / Navikavanje djece odmalena da se napajaju prizorima nasilja)

3. „Danas su islamske zemlje suočene s svojevrsnom ucjenom: naime, ako se žele učlaniti u organizaciju UN, moraju se bar prešutno odreći džihada kao organizirane forme općih muslimanskih interesa. Uzroke ovakvog odnosa prema muslimanima treba prije svega tražiti u vlastitim slabostima i njihovom udaljavanju od islama.“ (Islamska vjeronauka, Sulejmanović, Kapetanović / Promicanje džihada kao 'organizirane forme općih muslimanskih interesa')

4. „Domaći zadatak nakon lekcije: Ukratko opiši zašto je kosovska etika ponovo aktuelna?“ (Pravoslavna vjeronauka za 7.osnovne / Inficiranje mladih prastarim nacionalnim mitovima)

5. „Na pregovorima o miru sultan je obećao da neće Srbe kažnjavati zbog ustanka i da će im potvrditi raniju autonomiju. Al u Turčina vjere nema! (...) Pitanja nakon lekcije: Da li si čuo narodnu izreku 'U Turčina vjere nema?' Šta to znači i zašto je to narod u to doba često ponavljao?“ (Udžbenik srpske istorije / Komentar suvišan)

6. „Za razliku od drugih nacionalnih pokreta bošnjački nacionalni pokret nikada nije imao ideju o stvaranju velike države. Šta mislite zašto?“ (Bosanska istorija, udžbenik za 7.osnovne, Radušić-Husić-Smriko / Promicanje shvaćanja vlastitog naroda kao vječito ugrožene pravedne žrtve)

7. „NATO pakt je počeo bombardovanje Jugoslavije 24.marta 1999. Najmoćniji vojni savez u istoriji ljudskog društva od 19 država sa pet stotina miliona stanovnika napao je malu miroljubivu balkansku zemlju.“ (Srpska istorija za 9. razred osnovne škole, R. Pejić / 'Malu miroljubivu balkansku zemlju' *_* i ' :D)

8. „Kad žena plače, pitaj je šta hoće.“ (Pravopis bosanskog jezika, S. Halilović / Promocija patrijarhalnih narodnih mudrosti o ženama)

9. „Vođstvo jevrejskog naroda takmiči se sa Pilatom u nepravdi i zločinu.“ (Književnost za 1.gimnazije, D. Babić / Miris religiozno motiviranog antisemitizma u knjizi koja ne bi smjela veze imati s religijskim temama i sadržajima)

10. „Navika uvezena sa bezbožničkog Zapada je da ljudi žive u istoj zgradi, a ne poznaju se. Rezultat takvog ponašanja je depresija, najrasprostranjenija bolest na Zapadu.“ (Islamska vjeronauka za 6. razred osnovne škole, M. Čatović, Sarajevo / Konstantno landranje protiv Zapada, čije tekovine obilato uživamo)

11. „U krugovima Svjetskog savjeta crkava sve su glasniji i brojniji zagovornici dijaloga sa drugim religijama. (...) Ovim opredjeljenjem za međureligijski dijalog SSC se približava masonskim pozicijama. A to je ukidanje svih vjerskih razlika sa ciljem da se stvori jedna univerzalna svjetska religija, koja bi sadržavala ponešto od svake religije. Nije teško pretpostaviti da će tada doći Antihrist, da će se zacariti i vladati cijelim svijetom. Zato bi pravoslavni trebali što prije da napuste Svjetski savjet crkava.“ (Pravoslavna vjeronauka za 6. osnovne, N. Mojsilović / Promicanje odbojnosti prema dijalogu)

12. „Ja sam mali prvačić, slatki mali Hrvatić.“ (Hrvatska početnica za 1. osnovne / Navikavanje ljudi da odmalena usvajaju debilne parole i slogane)

13. „Nijedan jezik, međutim, ne smije imati previše posuđenica. Kultura naroda se ne može graditi na tuđim jezicima.“ (Srpski jezik za 9. osnovne, Kovačević-Savić / Promocija oštrog razgraničavanja od drugih kultura, zatvaranje u sebe)

14. „U vrijeme osmanske vlasti u BiH je bila prisutna vjerska tolerancija. Razlika između muslimana i ostalih odnosila se na određena prava i obaveze, ali su svi podjednako uživali zaštitu države.“ (Historija, udžbenik za 3. gimnazije, Hadžiabdić i Dervišagić / Yeah right... Falsifikacija povijesti)

15. „Udaljavajući se od Boga, čovjek sve manje liči na čovjeka, postaje NEČOVJEK.“ (Pravoslavna vjeronauka za 9. osnovne, S. Vrhovac / Promicanje mržnje prema ateizmu)

16. „Preduvjet za biološki, ekonomski i teritorijalni oporavak Bošnjaka jeste jačanje svijesti i duha.“ (Pravopis bosanskog jezika, S. Halilović / Promocija nacionalnih interesa čak i u knjizi pravopisa koja ne bi smjela imati veze s tim)

17. „Prvi svjetski rat je bio nepravedan i osvajački. Jedino su Srbija, Crna Gora i Belgija vodile pravedan i oslobodilački rat.“ (Srpska istorija za 9.osnovne, R.Pejić / Promicanje shvaćanja vlastitog naroda kao vječito ugrožene pravedne žrtve)

18. „Koliko je korisno druženje najbolje je pokazao rat u BiH. U ovom najkrvoločnijem ratu u povijesti modernoga svijeta, Bosanci su ostali psihički zdravi. Psihijatri sa Zapada su prognozirali da ćemo u ratu, a zatim poslije rata zapadati u depresije. To se nije desilo jer u ratu smo s komšijom dijelili sve, a sad izađemo na ulicu i radujemo se svakom preživjelom muslimanu.“ (Islamska vjeronauka za 6. osnovne, M. Čatović / Da, živimo u zdravom društvu i svi se radujemo samo svakom preživjelom muslimanu, a nismo baš najsretniji zbog ostalih preživjelih)

19. „Svaki čovjek koji želi spasenje mora biti član Hristove Crkve, mora vjerovati njenoj nauci i pokoravati se njenim naredbama.“ (Pravoslavna vjeronauka za 9. osnovne, S. Vrhovac / Promicanje ekskluzivizma u spasenju i uvjeravanje djece da spas leži u životu ovce koja se pokorava nečijim naredbama)

20. „Nekad i žena nailazi na probleme rješavajući unutrašnje kućne poslove. O njima treba da govori tek kad muž bude spreman da je pažljivo sasluša i da joj pomogne.“ (Islamska vjeronauka za 6.osnovne, Mensura Ćatović / Promicanje drugorazredne uloge žene, koja ima pravo govoriti tek kad joj muž dozvoli)

21. „Srpska ćirilica najidealnije je svjetsko pismo, jer svakom glasu odgovara posebno slovo.“ (Srpski jezik za 9. osnovne, Kovačević-Savić / Promocija vlastite kulture kao najsavršenije)

22. „Navedite stihove iz kojih se vidi poštenje Starine Novaka. Zbog čega je pogubio Turčina mladoženju? Šta vam se sviđa u postupku Starine Novaka? Kako opravdavate njegove postupke?“ (Milatović-Savić, čitanka za 1.gimnazije / Poticanje na oponašanje i opravdavanje ubijanja pripadnika drugih naroda)

 

 

 

 

Moj prvi komentar:

Uhhhhh.................

 



#2 Manoly

Manoly
  • Members
  • 14,176 posts

Posted 13 December 2012 - 12:16

I od mene veliko uhhh...

Negativne posledice po razvoj dece koja uče iz ovakvih "učila" mogu biti dalekosežne.



#3 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 13 December 2012 - 15:24

Mocno, nema sta. Dobra tema, dobar uvodni post. Mada sam uvek smatrao da su udzbenici rasadnik debila, ovi su nadmasili cak i najcrnja ocekivanja... Moram priznati da su mi favoriti oni "suptilniji", recimo #10 i #11.

 

Inace, dobre 2/3 koliko vidim je religijski inspirisano ili potice iz veroudzbenika, sto potvrdjuje moju staru tezu - kojoj si se svojevremeno bas ti, Vili, suprotstavljala - da je religija u savremenom svetu ne nekakvo polje ispoljavanja slobode, ljudskih prava i kulturnih razlicitosti, kako je mozda nekad i negde bilo, vec gotovo iskljucivo rasadnik gluposti i mrznje. I to se mahom odnosi upravo na one religijske grupe koje se, sa pravom ili ne, osecaju ugrozenima od strane liberalizma, kao sto su velikim delom islamski imigranti u zemljama Zapadne Evrope. Sto vise budaletine tipa Racingera lupetale o zlom liberalizmu, sebicnosti, itd. (sto sve cujemo i ovde na forumu), to ce biti vise potencijalnih i stvarnih ubica Tea van Goga...



#4 vilhelmina

vilhelmina
  • Members
  • 11,937 posts

Posted 13 December 2012 - 17:08

Mocno, nema sta. Dobra tema, dobar uvodni post. Mada sam uvek smatrao da su udzbenici rasadnik debila, ovi su nadmasili cak i najcrnja ocekivanja... Moram priznati da su mi favoriti oni "suptilniji", recimo #10 i #11.

 

Inace, dobre 2/3 koliko vidim je religijski inspirisano ili potice iz veroudzbenika, sto potvrdjuje moju staru tezu - kojoj si se svojevremeno bas ti, Vili, suprotstavljala - da je religija u savremenom svetu ne nekakvo polje ispoljavanja slobode, ljudskih prava i kulturnih razlicitosti, kako je mozda nekad i negde bilo, vec gotovo iskljucivo rasadnik gluposti i mrznje. I to se mahom odnosi upravo na one religijske grupe koje se, sa pravom ili ne, osecaju ugrozenima od strane liberalizma, kao sto su velikim delom islamski imigranti u zemljama Zapadne Evrope. Sto vise budaletine tipa Racingera lupetale o zlom liberalizmu, sebicnosti, itd. (sto sve cujemo i ovde na forumu), to ce biti vise potencijalnih i stvarnih ubica Tea van Goga...

 

Religija bi mogla i trebalo bi da bude jedno od polja za ispoljavanje slobode. Medjutim, i u ovom, kao i u mnogim slicnim slucajevima, ona je polje za manipulaciju ljudima. Ona je ono sto ljude okupi kad se osete necim ugrozeni i tako upakovane ih ponudi politicarima na dalju manipulaciju.

Primera radi, izbaci svako pominjanje Boga iz gornjih citata, pa vidi koliko ce ti zla, mrznje i sovinizma svejedno ostati. Skoro da neces primetiti razliku. Jedino broj 15 suprostavlja verujuce ljude ateistima; svi ostali, uz religijsko, imaju i neko drugo/nacionalno odredjenje, dok mu ovo religiozno dodje vise kao sminka, maska koja pokusava da prikrije sustinu.

 

To sto je veci deo citata iz raznih veronauka je samo jos jedna manipulacija vlasti u ovim bosanskim entitetima, a isto to imamo i u Srbiji. Za Hrvatsku ne znam; neka kaze neko ko ima uvid u tamosnje udzbenike. Kako su sve te politicke strukture imale moc da uvedu veronauku u skole, tako imaju i moc da je kontrolisu. Sto one i rade, svesno tu ubacujuci one nereligijske sadrzaje, koji bi u nastavi materinjeg jezika ili istorije, previse upadale u oci i mogle ponekog da izazovu. Mada ih ni tamo ne manjka.

 

Poredjenja radi, secam se veronauke u jednoj crkvi, kojoj sam u nekim ranim tinejdzerskim godinama cesto prisustvovala, jer je mojoj najboljoj drugarici mama postavila taj sat veronauke kao uslov da moze kasnije sa mnom da proseta po gradu :) . Crkva je bila (i sada je) u Kerumovoj prciji, koja se tada drugacije zvala. Fratar je pricao pricice iz Biblije i tek ponekad je malo smarao, ali je uglavnom bilo zanimljiivo i zabavno. Nikakvih crkvi i tusucljetne slavne povijesti u Hrvata, ma bas nicega slicnog nije bilo. A budi siguran da sam neke od stavova (slobodno ih zovi zablude, ja ih se svakako ne odricem) o bratstvu i ljubavi medju ljudima, i tamo pokupila. Vidis kako se moze, kad se religiji pusti da bude samo religija?

Uostalom, sta je staljinizam imao s religijom, pa je opet jedno od najvecih zala koje je svet video?

I na koji nacin je gomila kvazireligioznih trabunjanja umanjila demokraticnost poslednjih americkih izbora?

 

Svim ljudskim osecanjima se moze manipulisati, pa i religioznim. Ako nema njih, naci ce se neka druga.

Ali sipati ovaj otrov u decje glavice jeste stalno obnavljanje tragedije balkanskih prostora, koja bi se i bez religije dogodila. Pa nisu se samo vernici medjusobno ubijali. Stavise, svi znamo poneki primer gde su duboko verujuci ljudi u ratu pokazali vise razuma od onih oslobodjenih tih "stega". Kao sto smo vidjali i do zuba naoruzane i krvi zedne popove.



#5 alberto.ascari

alberto.ascari
  • Members
  • 28,756 posts

Posted 13 December 2012 - 18:36

image_16353_1_184009.jpg



#6 BasCelik

BasCelik
  • Members
  • 1,975 posts

Posted 05 January 2013 - 12:36

 

Moj prvi komentar:

Uhhhhh.................

Jebote ... vilhelmina, pa bolje da ovo nisam ni pročitao.

 

Išao sam u školu u vreme najgoreg divljanja nacionalizma, ali mislim da na ovakve gluposti nisam nailazio. Što je još gore, čini mi se da većina najgorih citata, potiče iz udžbenika veronauke, koja se ustatila (bar kod nas i u Hrvatskoj) tek nakon rata.

 

Ovo samo znači da, uprkos zaklinjanju na "evropske" vrednosti, nacionalizam na Balkanu institucionalno očvršćava. Odavde treba bežati glavom bez obzira.

 

Zaista ne znam šta da kažem. Totalno sranje....


Edited by BasCelik, 05 January 2013 - 12:42.


#7 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 05 January 2013 - 23:53

Dobro jutro, Kolumbo. A zato ti u nekim drugim momentima ocigledni srpski inat ne da mira, pa opletes iz sve snage po ljudima koji ovde na forumu tvrde da je srpsko drustvo totalitarno ustrojeno. A evo ti lepo Vilhelmina dala argumenata crno-na-belo, nema tu nikakve teorije zavere, sve stoji cvrsto na papiru i usadjuje se u "umove", tj. stvara se odsustvo uma i razuma. I onda su to posle neki glasaci koje, kao satro, treba da postujem, a ne da ih (sto ti je posebno smetalo) nazivam ruljom? E pa nece moci: ko je ovakve stvari apsorbovao i internalizovao, ne moze gradjaninom postati, pa da stotinu godina pozivi... I ne zasluzuje da ima glasacko pravo, mada ce ga nazalost imati i koristiti.



#8 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 06 January 2013 - 00:07

Dobro jutro, Kolumbo. A zato ti u nekim drugim momentima ocigledni srpski inat ne da mira, pa opletes iz sve snage po ljudima koji ovde na forumu tvrde da je srpsko drustvo totalitarno ustrojeno. A evo ti lepo Vilhelmina dala argumenata crno-na-belo, nema tu nikakve teorije zavere, sve stoji cvrsto na papiru i usadjuje se u "umove", tj. stvara se odsustvo uma i razuma. I onda su to posle neki glasaci koje, kao satro, treba da postujem, a ne da ih (sto ti je posebno smetalo) nazivam ruljom? E pa nece moci: ko je ovakve stvari apsorbovao i internalizovao, ne moze gradjaninom postati, pa da stotinu godina pozivi... I ne zasluzuje da ima glasacko pravo, mada ce ga nazalost imati i koristiti.

 

Stoji sve sto pises. "Medjutim", sa tim ljudima se mora ziveti i komunicirati. Ja cesto srecem konzervativne umove, koji su i protiv taxe, i protiv abortusa, i protiv drzavnih skola i javnog obrazovanja. Mozes misliti zastupaju privatne skole i protive se izdvajanju u javno skolstvo. 

Prva reakcija pri komunikaciji sa ovim mrakom bi bila "Shut-up U monkey!", ali mi je mnogo vaznije da im objasnim sta bi bilo kad bi skola bila privatna i to jako smireno i umereno. 

Pazi molim te privatna skola, najjeftinija christian school je $6k godisnje, a neka dobra u rangu neke javne sa API8+ vec kosta preko $15K godisnje. Mozes da zamislis, kad ih pitam, kako bi skolovali oba deteta. Malo po malo pa ublaze stav.

 

Tako ti je i sa tim mladim ljudima koji su izasli iz skola, a sad im je vec vreme da budu roditelji, morace polako da se sve to obrazlozi i razjasni. 

Ovo pokvareno drustvo nase generacije, vise nije ni bitno, mi smo svoje oduvali i sad nas smenjuju mladji i snazniji. Tim mladjima treba pametno objasniti, kako ne bi napravili mladalacku gresku koju smo mi napravili.



#9 XXL

XXL
  • Members
  • 18,731 posts

Posted 06 January 2013 - 18:39

 

Tako ti je i sa tim mladim ljudima koji su izasli iz skola, a sad im je vec vreme da budu roditelji, morace polako da se sve to obrazlozi i razjasni. 

Ovo pokvareno drustvo nase generacije, vise nije ni bitno, mi smo svoje oduvali i sad nas smenjuju mladji i snazniji. Tim mladjima treba pametno objasniti, kako ne bi napravili mladalacku gresku koju smo mi napravili.

:rolleyes: kakvu si ti konkretno gresku napravio pa sad ispastas ni manje ni vishe u jednoj od ''obecanih zemalja''?



#10 muras

muras
  • Members
  • 11,247 posts

Posted 06 January 2013 - 22:21

„14. maj 1992. godine, 8 sati. U stanu više nema ni jednog predmeta. Samo zakucani drveni sanduci i zalijepljene kartonske kutije u kojima se, sabijene i bez zraka, gužvaju nekada snažne godine. Ostaju sivo-crni obrisi na zidovima, tamo gdje su visile slike. Dvije plastične vješalice na podu. Ugrađene police za knjige prazne. Spuštene rolete. Mrak. Žuti mačak Ivo. „Je li tvoj mačak Hrvat“, pitaju Lea 6-godišnje bliznakinje. Andreas Ban pretrčava autoput do policijske stanice. Odjavljuje boravak. „Zašto idete u Reku“, pita službenica. „U Rijeku“, kaže. Susjedi dolaze i plaču. „Što plačete“, kaže Andreas Ban, dok Leo skuplja komšijsko đubre, prethodne noći bačeno pred njihova ulazna vrata. „Evo vam naše cvijeće“, susjedima kaže Andreas Ban. Poslije nisu kupovali sadnice, Andreas i Leo. U stanu 20 godina nema ni jedne saksije. Leo u trećem osnovne. „Tvoj otac piše za novine. Stani pred razred i pročitaj ovaj njegov tekst“, kaže Leu učiteljica Nada Milošević. Leo čita. Leo je mali. Ima osam godina. „Vidite djeco, Leov tata je neprijatelj naroda“, kaže učiteljica Nada Milošević. „Leov tata je državni neprijatelj.“ Na kliniku donosi čokoladnu tortu za oproštaj. Direktor klinike kaže: „Dobro je što ideš. Ti voliš more“. Kolegica kaže: „Dobro je što idete. Na licu vam se vidi da niste Srbin“. Jedan kolega pušta suzu. „Jesam li ja doprinio tvome odlasku?“

 

/Odlomak iz knjige Belladonna, Daša Drndić



#11 GlennGould

GlennGould
  • Members
  • 5,994 posts

Posted 07 January 2013 - 14:50

No Comment

 

-ali mi ovo nije jasno: "za 9. razred osnovne škole"

Zar ih nije bilo 8?



#12 muras

muras
  • Members
  • 11,247 posts

Posted 07 January 2013 - 15:20

od prije desetak godina ima ih 9...



#13 GlennGould

GlennGould
  • Members
  • 5,994 posts

Posted 07 January 2013 - 15:57

Wow, omatorilo se...



#14 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 07 January 2013 - 22:03

Wow, omatorilo se...

Ko te je pitao? Ko je omatorio? :P



#15 zoran59

zoran59
  • Members
  • 10,124 posts

Posted 08 January 2013 - 06:20

Uz rizik da trolujem temu (mada, cini mi se, ima veze sa naslovom), pitao bih ostale za nesto sto nema veze sa politikom, nacijama i ratovima.

 

Bajke, basne, legende itd. su pune prica o odrubljivanju glava, osvajanju i pogubljivanju, princ ovaj je prob'o kralja onog macem pa njegovoj zeni napravio dete itd. Rasao sam uz to, i price o WW2 - stariji se nisu mogli maknuti od toga ko je kome koga ubio. Nasilja u izobilju.

 

Nije se, kod mene, "primilo." Cerki nisam davao takvu literaturu, nego crtice i slikovnice koje su trazile nekakve vestine i bile zabavne i bez udaraca.

 

Nadam se da nisam pogresio. Sa jedne strane, odrasta u finu licnost, a sa druge, najverovatnije nije spremna da se brani, da udari nekoga ako je napadne.

 

Stvarno, cemu ucimo decu, i gde je mera?