Jump to content


Photo
- - - - -

Mala matura - završni ispit


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#16 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 27 June 2011 - 13:43

Posted Image


ovo je 10i zadatak i on je po tezini srednji :lol+:

Jel ovo bio zadatak iz matematika ili iz jezika tj razumevanja procitanog?

#17 medobrundo

medobrundo
  • Members
  • 34,166 posts

Posted 27 June 2011 - 13:45

Jel ovo bio zadatak iz matematika ili iz jezika tj razumevanja procitanog?


iz matematike. Imas u drugom postu celokupan test, baci pogled, vredi.

#18 Golubica

Golubica
  • Members
  • 3,253 posts

Posted 27 June 2011 - 13:49

Jel ovo bio zadatak iz matematika ili iz jezika tj razumevanja procitanog?


Rekoh ja, test funkcionalne pismenosti :rolleyes: Neko je na samom pocetku dao link za test iz matematike a u nekom od mojih postova je link za srpski. Ako imas vremena pogledaj, pa reci sta mislis...

#19 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 27 June 2011 - 14:03

iz matematike. Imas u drugom postu celokupan test, baci pogled, vredi.

Rekoh ja, test funkcionalne pismenosti :rolleyes: Neko je na samom pocetku dao link za test iz matematike a u nekom od mojih postova je link za srpski. Ako imas vremena pogledaj, pa reci sta mislis...

Sad me zivo zanima kolika je diskrepanca izmedju nivoa znanja koji je potreban za resavanje ovog testa i nivoa gradiva u srednjoj skoli.
Ukoliko je srednjoskolsko gradivo za korak zahtevnije od ovoga onda me zanima koliko pripremljeni dolaze na fakultet.

OK, zna se da bez obzira na to kakva je skola uvek ce biti neki procenat onih koji ce odlicno da se snadju i onih koji ce da se odlicno ne snadju.

#20 vilhelmina

vilhelmina
  • Members
  • 11,937 posts

Posted 27 June 2011 - 22:26

Ovo ja nisam rekla, vec ti. Daleko bilo da bih ja da ih vratim u skamije, dok se ti zalazes za promene po uzoru na evropske zemlje sa dokazano dobrim obrazovnim sistemom. Pre ce biti da je ovo tipicna srpska promena po principu "daj da mi to prepisemo, pa primenimo na nasu situaciju" koja niti je dobro prepisana, niti se dobro primenjuje (zvuci poznato?)


Ma nisam ni ja mislila da ovde izigravam neku avangardu i solim pamet, vec samo prenosim sopstveno iskustvo. Dosla sam ovde s decom u tinejdzerskom uzrastu i tipicnom zabludom novopecenog imigranta s Balkana o svedskom skolskom sistemu u kojem se ne stice ni mali deo znanja od onog koje nude nase skole. U pocetku su mi se zablude i potvrdile jer mi je gradivo za uzrast moje dece izgledalo veoma lako i njima zaista nista nije bilo problem osim jezika.
Ali bas to je prava rec - skole u Srbiji nude znanje, ali se zadovoljavaju time da se usvoji 50% od ponudjenog. Dovoljno za dvojku :) .
Ovde nije tako. Za prolaz treba znati otprilike sve sto je u obaveznom programu. Za vecu ocenu em treba pokazati vise, em treba da ucenik sam izrazi zelju za tim. Zato i postoje po dva udzbenika iz matematike za vise razrede osnovne skole (7-9 razred). Crveni sadrzi ono sto svako treba da savlada, a zeleni to isto sa nesto slozenijim primerima i zadacima. Nastavnik moze da sugerise uceniku da predje na tezi udzbenik, ali odluka je uvek na samom uceniku. Bolja ocena se stice/zasluzuje u toku cele godine. Kampanjci tesko mogu da nadoknade propusteno i najcesce moraju da se zadovolje minimalnom ocenom.
Nacionalni test koji se radi na kraju osnovnog skolovanja i koji odgovara ovoj "maloj maturi" sadrzi minimum na nivou "crvenog udzbenika" i jedina moguca ocena je "dovoljan". Kao sto ranije rekoh, za nju treba resiti oko 90% svih zadataka. Iz tog razloga oni i ne smeju da nose razlicite tezine, jer ni ne sluze da bi pravili selekciju medju decom, vec da pokazu da je dete savladalo osnovu. Utoliko je vaznije da oni ravnomerno pokriju celokupan godisnji program iz npr matematike i da deca pokazu minimum znanja iz svih oblasti.
Koji je to minimum stvar je procene prosvetnih vlasti i slazem se da su srpske ovog puta bile malo previse galantne prema djacima.
Dakle, moja poenta je da ovi testovi treba da se drze minimuma, uz zahtev da se on zaista i postigne, u potpunosti. Testovi sa zadacima razlicitih tezina, od kojih je dovoljno resiti polovinu da bi se test polozio, meni ne ispunjavaju svrhu necega sto se zove nacionalni test (ovde) ili mala matura (u Srbiji). Takvi testovi bi bili primereniji pravim prijemnim ispitima, u slucaju da se vec ne moze verovati ocenama koje su ucenici zasluzili u toku redovnog skolovanja. Ali to je vec druga prica.

Eto, nadam se da sam uspela da malo pojasnim zasto mi se cini da su ovogodisnji testovi za decu koja zavrsavaju osnovnu skolu na dobrom tragu. Nerealno bi bilo ocekivati da u startu budu pun pogodak, ali uz male korekcije u smislu boljeg utvrdjivanja neophodnog praga znanja, mogli bi to u dogledno vreme da budu.

#21 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 28 June 2011 - 09:14

Ja predajem matematiku u osnovnoj školi i tvrdim da su zadaci sramotni! Još gore je što se to smatra završnim ispitom koji označava kraj osnovnog obrazovanja, a ne može se pasti! Izdajemo uverenje, ne o položenom, već o obavljenom završnom ispitu!!! Za taj i takav ispit je predviđena složena procedura koja dugo traje i angažuje strašno puno ljudi!!!
I da kažem da je neshvatljivo i to što se ove godine preliminarni rezultati NE SMEJU objaviti pre 28. ili 29. juna, što je neshvatljivo dug period. Kome je to u interesu da decu toliko dugo drži u neizvesnosti? I zbog čega?

Koja je prevashodna svrha tog ispita? Sta je cilj?

#22 Treadstone

Treadstone
  • Members
  • 584 posts

Posted 28 June 2011 - 12:09

Koja je prevashodna svrha tog ispita? Sta je cilj?


Буџење статистике, да се "99%-ним успехом ученика основних школа" мафијашка клика задужена за основно и средње образовање у министарству просвете тиме хвали. Тиме ће рећи "реформе су успеле, и немој ником да пада напамет да нас одавде склања".

Мој пријатељ је пре пар месеци предавао српски у једној основној школи. Директор је на школски пано окачио допис из МП о томе да ће се полагати мала матура уз болдовану назнаку на крају "Не брините, сви ђаци ће положити тестове!".

Трудио сам се да нађем неки део друштва који је у задње време више унакажен од основног и средњег образовања, али нисам успео. Наставницима су руке везане, дисциплина је на апсолутном историјском минимуму, критеријуми су потпуно бесмислени. Све се то на крају прелива и на високо образовање, и на живот и посао након тога. Бојим се да су у праву они који кажу да смо први пут за 200 година у ситуацији да су деца лошије образована од својих родитеља.

Edited by Ahernar, 28 June 2011 - 12:10.


#23 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 28 June 2011 - 12:26

Буџење статистике, да се "99%-ним успехом ученика основних школа" мафијашка клика задужена за основно и средње образовање у министарству просвете тиме хвали. Тиме ће рећи "реформе су успеле, и немој ником да пада напамет да нас одавде склања".

Мој пријатељ је пре пар месеци предавао српски у једној основној школи. Директор је на школски пано окачио допис из МП о томе да ће се полагати мала матура уз болдовану назнаку на крају "Не брините, сви ђаци ће положити тестове!".

Трудио сам се да нађем неки део друштва који је у задње време више унакажен од основног и средњег образовања, али нисам успео. Наставницима су руке везане, дисциплина је на апсолутном историјском минимуму, критеријуми су потпуно бесмислени. Све се то на крају прелива и на високо образовање, и на живот и посао након тога. Бојим се да су у праву они који кажу да смо први пут за 200 година у ситуацији да су деца лошије образована од својих родитеља.

Odmah da ti kazem da za evaluaciju (ne)uzpesnosti bilo koje reforme skolstva treba jedno 10-15 godina dok stvari ne legnu.

Poredjenja radi ...

... ucenici osnovnih skola u Svedskoj pisu tzv nacionalni test dva puta - u petom i devetom razredu.

Osnovna skola traje devet godina i podeljena je na tzv nizi, srednji i visi stadijum (svaki po tri godine)

Osnovna svrha testa je da se koliko toliko izjednaci kriterijum ocenjivanja na nacionalnom nivou.
Postoje kriterijumi za davanje ocena, sve lepo pise sta treba ucenik da zna za svaku ocenu ali, naravno, uvek postoji i onaj ljudski faktor.
Ocene pocinju da dobijaju od osmog razreda tako da onaj nacionalni test u petom vise sluzi da se dijagnosticira nivo znanja kod ucenika
pa prema tome da se ucenicima da potrebna pomoc na individualnom nivou.

Taj nacionalni test se pise iz tri predmeta: matematika, svedski i engleski.

Iz sva tri predmeta se test sastoji iz tri dela.

Prvi deo je usmeni (za sva tri predmeta).
Taj usmeni deo se radi u toku redovne nastave i svodi se na to da ucenici u grupi ili paru
resavaju zajedno dati zadatak a nakon toga pojedinacno objasnjavaju nacin resavanja.
Dakle, pomazu jedni drugima a posle svako pojedince dobije zadatak iste tezine i usmeno objasni resavanje.
Tu nema poena nego nastavnik ocenjuje prema vazecim kriterijumima za svaku ocenu.

Kad je engleski u pitanju (usmeni deo) i tu rade u grupi ali je malo drugacija postavka.
Odvojis ih 3-.4 komada, zatvoris ih u jednu prostoriju, podelis im kartice na kojima
stoje razne konstatacije (primer: "Roditelji treba da dozvole izlazak do 5 ujutru svojoj deci kad napune 15" ili tako nesto),
treba da zapodenu diskusiju, sve se to snima na traku koju posle nastavnik preslusa i oceni kako ko komunicira opusteno, kako koristi idiome i tako.
I to prema kriterijumima za razne ocene a ne na poene.

Drugi deo je zapravo sastavljen iz dva dela B1 i B2 (pismeno)
Radi se isti dan u celoj zemlji. Tu se dele poeni. Za prolaznu ocenu treba 60% tacnih zadataka.
Engleski i svedski je na poene (prvi deo) i pisani sastav (drugi deo) koji se ocenjuje prema kriterijumima.
Da bi ocena bila sto realnija onda vise nastavnika iz istog predmeta cita zadatke i svojih i tudjih ucenika
pa svako da svoje misljenje o oceni i tu se negde nadju na pola puta na osnovu second opinion.

Obicno test padne tu negde oko Uskrsa i nastavnici sve to ocene i-ha-ha pre zavrsetka skolske godine
tako da im je uspesnost na testu oslonac za davanje zakljucne ocene.

Naravno, rezultati se takodje koriste i za statistike i tako to.

Btw, obicaj je da nastavnici u dobrano vreme pre testa pokazu ucenicima
testove iz ranijih godina tek da ovi dobbiju sliku o tome kako to izgleda i ukapiraju sta se od njih trazi.

Edited by cyberwor/L/d, 28 June 2011 - 12:51.


#24 medobrundo

medobrundo
  • Members
  • 34,166 posts

Posted 28 June 2011 - 14:10

Koja je prevashodna svrha tog ispita? Sta je cilj?


Za razliku od ranije (barem ja mislim), nemoguce je pasti malu maturu. Polozio si i sa 0 bodova. Prijemni ispiti su imali neku donju granicu, mada je i ona bila smesna. Pre 8 godina, kada sam polagao, bilo je potrebno 5+5, a godinu kasnije 1+1

#25 Golubica

Golubica
  • Members
  • 3,253 posts

Posted 28 June 2011 - 15:01

Za razliku od ranije (barem ja mislim), nemoguce je pasti malu maturu. Polozio si i sa 0 bodova. Prijemni ispiti su imali neku donju granicu, mada je i ona bila smesna. Pre 8 godina, kada sam polagao, bilo je potrebno 5+5, a godinu kasnije 1+1


Tacno, i to je jedan od glavnih razloga sto mislim da je ovakav sistem nakaradan. Svi ce poloziti, svi ce upisati zeljene srednje skole, niti se stvara realna slika znanja koji ucenici nose iz osnovne skole, niti se pravi dobra selekcija za srednju.

S druge strane, velika matura je nesto drugacija: http://www.b92.net/i...2&nav_id=521872
Zivo me zanima sta se ovde desilo...

#26 medobrundo

medobrundo
  • Members
  • 34,166 posts

Posted 28 June 2011 - 15:10

Tacno, i to je jedan od glavnih razloga sto mislim da je ovakav sistem nakaradan. Svi ce poloziti, svi ce upisati zeljene srednje skole, niti se stvara realna slika znanja koji ucenici nose iz osnovne skole, niti se pravi dobra selekcija za srednju.

S druge strane, velika matura je nesto drugacija: http://www.b92.net/i...2&nav_id=521872
Zivo me zanima sta se ovde desilo...


Pazi, zeljene skole ce djaci svakako upisati, bilo mature ili ne. Za ocekivati je da bolji djaci, bolje urade zavrsni ispit i da u svakom slucaju nemaju problema da ga barem poloze. Vise se izaslo u susret losijima, koji nemaju nameru da uce i koji planiraju trogodisnje (za koje ranije nije bilo potrebno poloziti prijemni).

Osnovci u 90% slucajeva i upisu ono sto zele. Ostalih 10, mogu nakon upisa da se prebace u zeljene skole, pomocu molbi (naravno, ako su zelje iole realne. Ne mozes sa 40 bodova da podneses molbu za upis III gimnazije)

Sto se tice selekcije - mislim da ce ona ostati nepromenjena. Laki ispiti - svi imaju vise bodova - vise bodova je potrebno za upis.

Jedino sto se postize je obmana roditelja i javnosti, koji misle da su se deca neverovatno spremila, resavala i nepoznate zadatke.. A, ustvari, znanje je isto i ono ne zavisi od tezine prijemnog/male mature. Mala matura moze samo da pokaze nivo tog znanja, ukoliko je u pitanju neka realna tezina.


Velika matura zavisi od skole do skole. Testovi su uglavnom smesni, dok je maturski rad ipak ozbiljniji (ali da ne pricam o plagijatima, placanju da ti neko uradi i sl..)

Edited by medobrundo, 28 June 2011 - 15:13.


#27 feanorlfc

feanorlfc
  • Members
  • 9,648 posts

Posted 28 June 2011 - 22:26

Tacno, i to je jedan od glavnih razloga sto mislim da je ovakav sistem nakaradan. Svi ce poloziti, svi ce upisati zeljene srednje skole, niti se stvara realna slika znanja koji ucenici nose iz osnovne skole, niti se pravi dobra selekcija za srednju.


Ima dosta razlike u kriterijumu na samom polaganju prijemnog ispita sada i pre recimo 8-10 godina. Sada se polaze u osnovnoj skoli(dakle kod vec poznatih nastavnika) i sve zavisi od strogosti posmatraca na ispitu. Moze da se desi da su nastavnici popustljivi i da pomazu svojim ucenicima ili da cak dopuste da se prepisuje. Sve pod geslom: 'Zar nasu decu da lisimo buducnosti'? Dakle, ocekivana je(ne i obavezna) odredjena popustljivost. Ako se pak zadesis u nekoj skoli gde rade posteno neces biti u istom polozaju kao ovi prvi. Ranije se polagalo u srednjoj skoli (gde ne znas nijednog od profesora, cesto nije ni u istom gradu skola) i ako je bila velika konkurencija, na samom prijemnom su bila bas stroga pravila(mi nismo smeli u stranu da pogledamo, kamoli da pitamo nesto nekog pored). Naravno, i tada ako si polagao u nekoj skoli gde nisu imali dovoljno prijavljenih, pustali su sve zivo, samo da popune broj. Jos jedna stvar, sada ako nemas dovoljan broj poena za prvu skolu koju si zeleo na listi, automatski upisujes drugu zeljenu. Ranije, cekas drugi upisni rok, pa upisujes ono sto je ostalo.

Edited by feanorlfc, 28 June 2011 - 22:32.


#28 Bokan

Bokan
  • Members
  • 133 posts

Posted 29 June 2011 - 09:52

Mala matura... Možeš misliti... Ne može se pasti na prijemnom-maturi, zadaci smešni, uz to već poznati a djaci iz generacije u generaciju sve lošiji.
Spisak želja za srednje škole kod nekih učenika broji i više od 10, po principu "upisaću nešto". Dve želje maksimalno pa ako se ne uspe, dogodine je opet prijemni. Zašto svi moraju da upišu srednje škole? Nisu svi ni za taj nivo... A posebno ne za fakultete. Ne, mi hoćemo veći procenat kako srednjoškolaca, tako i visokoobrazovanih (od današnjih mizernih 5-6%) ali čemu to? I kojim putem? Da svi imaju diplomu fakulteta a znanje nikakvo. Otud i silna ekspanzija privatnih fakulteta gde većinom važi pravilo "uveče prelistaš, ujutru zablistaš". Potom takvi upisuju i doktorske studije...
Godinama ne postoji interesovanje za mnoge obrazovne profile ali djaci se i dalje u istom broju upisuju u te škole. Reforma školstva je praktično mrtvo slovo na papiru.
Od ukupnog broja učenika osnovnih škola, za njih 80% neka ima mesta u srednjim školama, preostali broj broj ako neće da čisti i kopa kanale neka zagreje stolicu godinu dana pa proba ponovo. Naravno, to povlači da prijemni ispit nosi dosta poena ali ne da skoro svi mogu imati maksimalan broj, već da svaki bod više znači u konačnom plasmanu.
Isto i za fakultete. Čitam od jutros koliko brucoša primaju beogradski Pravni i Ekonomski fakultet. Pa šta ćemo sa tolikim pravnicima i ekonomistima. Biroi su prepuni te struke a posla ni na vidiku za većinu. Ali i dalje se svake godine masa njih tamo upisuje. Većina ni ne završi, neki nastave na privatnim fakultetima a čast izuzecima koji ubrzo po diplomiranju nadju posao.
Odoh preširoko a sve što htedoh napisati je da nam treba jedna veeelika reforma školstva. Pa da mala matura zaista bude mali ispit zrelosti, velika veliki, da fakultete upisuju oni sa velikom verovatnoćom da će ih i završiti i da na kraju oni koji ih završe ubrzo nadju sebi dobro radno mesto.

#29 Contractor

Contractor
  • Members
  • 22,737 posts

Posted 06 July 2011 - 13:48

Attached File  image001.jpg.png   219.4KB   0 downloads

#30 Zika98

Zika98
  • Members
  • 2 posts

Posted 26 March 2012 - 19:30

Pogledala sam i zadatke iz srpskog i zadatke iz matematike, i istina je, daleko su laksi od onih sa prijemnog ispita pre jedno deceniju (a i tad su postojale zbirke sa resenjima i zadaci su bili bukvalno prepisani iz njih). Koliko vidim, u matematici se sve svodi na najosnovnije pojmove, zadaci sa recimo izracunavanjem povrsine i/ili zapremine nekog tela uz primenu Pitagorine teoreme je misaona imenica. Ovaj zadatak je jos smehotresniji od onog dijagrama:



Ali malo vise cu se zadrzati na testu iz srpskog (http://www.mp.gov.rs...20jezik%202.pdf) koji izgleda najvise proverava funkcionalnu pismenost. Sto nije lose samo po sebi, ali ako svrseni osnovac nije u stanju da nadje trazenu informaciju u tekstu, ili razlikuje prepricavanje od analiziranja, to je zaista razlog za uzbunu. Sto je gramatike tice, opet najosnovniji pojmovi - odredjivanje vrste reci, padeza, funkcije, uglavnom sa ponudjenim odgovorima. Ovakav test mozda jeste potreban za procenu kvaliteta nastave (onome ko ovoliko nije uspeo da nauci svoje djake za 4 godine treba izreci zabranu rada u skoli), ali apsolutno nije adekvatan kao ekvivalent prijemom ispitu. Deca koja ovde prave greske, ne bi trebalo da budu sposobna da prate nastavu u srednjoj skoli. Medjutim, trenutno u beogradskim srednjim skolama, a verujem da je slicno i u drugim mestima, ima sasvim dovoljno mesta za sve svrsene osnovce, pa se gotovo nikakva selekcija i ne pravi.



I evo, ako prakticno cela generacija ima preko 30 bodova (cast izuzetku za 16), sta se time dobija? Iluzija da su deca mnogo napredna, pa eto sve rade skoro bez greske; skole koje mogu da se hvale time da im je donja granica za upis bila 97 bodova, "argument" ministarstva da nasa deca sve znaju, ali eto taj PISA test im nikako ne ide? Probali Britanci davnih dana sa tim dumbing down the curriculum, pa evo i danas pokusavaju da zalece posledice...


Ja tek ove godine polazem prijemni,i iz mog iskustva i po recenicama drugih djaka oni se razbijaju od muke da se spreme za ovaj tzv. prijemni ispit.Posto sam isao na takmicenje iz matematike,prisustvovao sam jednom casu sestog razreda jer sam se spremao za takm. i video da su bukvalno svi sestaci (ima ih 30-ak u odeljenju) uradili zadatke za tzv. najtezi nivo...Posted ImagePosted ImageSto je znak da nema potrebe za preveliku brigu....Ipak poredeci inteligenciju tih sestaka sa drugovima iz mog odeljenja pokazalo se da su oni mnogo inteligentniji od nas(izuzev nekih-bez uvrede)
Po ovome sto ja vidim,za 4 godine svi zadaci ce biti potpuno nepoznati-ujedno i tezi...Posted ImageSto znaci da se ipak nesto menja...Naravno da su zadaci iz prosle (a i iz ove)godine preterano laki,ali vreme se menja,tako i svest citave nacije,i kada ovi ljudi koji su sada polagali ispite dodju na vlast za 10-ak godina, promenice greske prethodnika(nadam se).To je to od mene,ispravite svaku moju gresku jer ih sigurno ima mnogo-jos sam mlad za ovako nesto...Posted ImagePosted Image