Dakle, pridruzujem se Tomasovoj sugestiji da se definise na koju vrstu slobode se misli. Jasno je da postoji sloboda u pravnom smislu (npr. slobodan covek vs. u zatvoru/pritvoru), sloboda u politickom smislu (npr. covek u totalitarnim rezimima poput nacizma ili komunizma, vs. covek u demokratskom sistemu), sloboda u fizickom smislu (npr. cestica u slobodnom kretanju vs. cestica u sistemu veza), itd. Pretpostavljam da se mislilo na slobodu u filozofskom smislu, tj. pitanje da li bismo mogli delovati drugacije nego sto smo uistinu delovali u nekom trenutku u proslosti.
Ako je ovo trece u pitanju, veoma dugacka istorija ovog problema nas uci da postoje tri sustinska odgovora:
1. determinizam (nismo mogli nista da postupamo drugacije nego sto uistinu jesmo; ovo su ucili, recimo Demokrit, Aristotel ili Hobs i pravdali na razlicite nacine)
2. libertarijanizam (mogli smo da postupamo drugacije nego sto uistinu jesmo, covek ima intuitivno shvacenu slobodu - ovo je ucio, recimo, Kant)
3. kompatibilizam (mada nismo mogli postupati drugacije nego sto jesmo, to je zbog toga sto nismo mogli ni zeleti drugacije; sloboda se mora definisati jedino u odnosu na nase zelje i volje, a ne na apsolutnu istoriju dogadjaja; ovo je novije stanoviste od druga dva, zastupao ga je prvi u nekom grubom obliku Raid, a u novije doba Strawson i Dennett)
Meni je licno kompatibilizam najblizi, ali nemam narocito jako misljenje o tome.
Da dodam na kijuov lep post, da je kompatibilizam zapravo vrlo intuitivan, kad se malo promisli o tome. Zasto mi kazemo da je Pera u kafani slobodan, a Zika u zatvoru nije (sad nezavisno od njihovog pravnog statusa)? Pa zato sto Pera moze da popije pivo kad to pozeli, a Zika moze da zeli pivo koliko hoce, ali ne moze da to realizuje. Dakle, intuitivno, mi o slobodi mislimo u kontekstu nasih zelja - a nigde nije receno kako se te zelje formiraju (deterministicki ili ne). Intuitivno, covek je slobodan ako je u mogucnosti da dela u skladu sa svojim zeljama, a kompatibilizam mu to omogucuje. Pri cemu, da budemo sasvim striktni, kompatibilizam nas NE obavezuje na fizikalizam, tj. na ideju da su mentalna stanja, incl. zelje, identicna sa nekim fizickim stanjima. To se meni licno ne dopada kod Denetove formulacije, posto nema logicke nuznosti da zelje budu posledice deterministickih fizickih stanja, to je sasvim druga i slozenija prica...
Da, mislilo se na slobodu u filosofskom smislu.
Sto se tice drugog bolda, da, to jeste definicija fizikalizma. Zanima me koje jos filosofije duha postoje (negde sam citao da ih ima pet)? Da li, ako iskljucimo fizikaliza, nuzno sledi da prihvatimo postojanje nekog ne - fizickog entiteta, a koji je vezan za nase mentalne aktivnosti?