Jump to content


Photo

PROMENA RADIO ŠEME B92


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#16 Bane5

Bane5
  • Members
  • 1,620 posts

Posted 01 February 2011 - 12:45

@Helmut Dukadam,
Komercijalni radio se tako zove jer je upucen na trziste. Na trzistu taj radio dobija ili gubi slusanost. Na osnovu slusanosti zaradjuje novac.
Radio B92 u 90-im NIJE IMAO POTREBU da zaradjuje novac. Radio B92 u 2000-im je itekako MORAO da zaradjuje pare na trzistu.
Trziste u Srbiji je siromasno i na njemu se jako tesko uspostavljaju pravila koja postoje u bogatijim zemljama i onim sa dugom i boljom tradicijom.
Tvoj stav je legitiman pod uslovom da prenebegnemo sve ovo iznad, a to je nemoguce.
Naravno da je B92 mogao i trebao da bude drugaciji i kao sto napisah gresaka menadzmenta postoji ali i prostor je jako uzak pa moras da budes i svestran i maher.
Tvoj pokusaj da navedes ime(na) tadio stanice/ca i dalje je problem. Zasto?
Zato sto to moze svako, navesti 10-20 odlicnih radio stanica sa dobro dizajniranim zvukom, kvalitetnom muzikom i sl. ali je opet osnovni problem taj da mogu da garantujem da je 99% tih stanica ili jako malo trzsisno konkurentno (svaka u svojoj drzavi/regiji) ili je na necijem budzetu pa ni ne mora da razmislja o tome.
Pravi odgovor bi ti se sam otkrio kada bi krenuo da pratis one stanice koje uspesno zaradjuju novac (svaka u svom okruzenju). Tada bi mozda razumeo sve ovo sto potenciram.
I na kraju, do dana danasnjeg u menadzmentu Radija B92 su i u 90-im i sada bili i ostali i Veran i Mici i Toma Grujic i Srdja Andjelic npr. Svako sa nekom odgovornoscu. Kako za uspeh tako i za ovo sad.
B92 moze biti komercijalni radio samo na osnovu utvrdjenih pravila industrijskog komercijalnog radija kakav je svuda u svetu uostalom.
Na neciju zalost ili ne. Ukoliko se ikada ovde pojavi vise novca na medijskom trzistu (ukljucujuci tu i radio) verovatno ce se otvoriti prostor da se komercijalno moze poslovati i sa drugacijim konceptom. Do tada, to je bas ovako kako mozemo da cujemo od Radio Beograda do TDI-ja.

Edited by Bane5, 01 February 2011 - 12:48.


#17 Helmut Dukadam

Helmut Dukadam
  • Banned
  • 288 posts

Posted 02 February 2011 - 12:20

@Helmut Dukadam,
Komercijalni radio se tako zove jer je upucen na trziste. Na trzistu taj radio dobija ili gubi slusanost. Na osnovu slusanosti zaradjuje novac.
Radio B92 u 90-im NIJE IMAO POTREBU da zaradjuje novac. Radio B92 u 2000-im je itekako MORAO da zaradjuje pare na trzistu.
Trziste u Srbiji je siromasno i na njemu se jako tesko uspostavljaju pravila koja postoje u bogatijim zemljama i onim sa dugom i boljom tradicijom.
Tvoj stav je legitiman pod uslovom da prenebegnemo sve ovo iznad, a to je nemoguce.
Naravno da je B92 mogao i trebao da bude drugaciji i kao sto napisah gresaka menadzmenta postoji ali i prostor je jako uzak pa moras da budes i svestran i maher.
Tvoj pokusaj da navedes ime(na) tadio stanice/ca i dalje je problem. Zasto?
Zato sto to moze svako, navesti 10-20 odlicnih radio stanica sa dobro dizajniranim zvukom, kvalitetnom muzikom i sl. ali je opet osnovni problem taj da mogu da garantujem da je 99% tih stanica ili jako malo trzsisno konkurentno (svaka u svojoj drzavi/regiji) ili je na necijem budzetu pa ni ne mora da razmislja o tome.
Pravi odgovor bi ti se sam otkrio kada bi krenuo da pratis one stanice koje uspesno zaradjuju novac (svaka u svom okruzenju). Tada bi mozda razumeo sve ovo sto potenciram.
I na kraju, do dana danasnjeg u menadzmentu Radija B92 su i u 90-im i sada bili i ostali i Veran i Mici i Toma Grujic i Srdja Andjelic npr. Svako sa nekom odgovornoscu. Kako za uspeh tako i za ovo sad.
B92 moze biti komercijalni radio samo na osnovu utvrdjenih pravila industrijskog komercijalnog radija kakav je svuda u svetu uostalom.
Na neciju zalost ili ne. Ukoliko se ikada ovde pojavi vise novca na medijskom trzistu (ukljucujuci tu i radio) verovatno ce se otvoriti prostor da se komercijalno moze poslovati i sa drugacijim konceptom. Do tada, to je bas ovako kako mozemo da cujemo od Radio Beograda do TDI-ja.


izvini ali kad procitam tvoj odgovor kao da sam seo u vremeplov i vratio sa na predavanje nikole maricica o "komercijalnom radiju", coveka koji je na tada najvisoj skoli za medije u srbiji uporno odbijao da prihvati da postoje i drugi oblici radija sem komercijalnog i javnog. ja mogu samo jos jednom da ti ponovim ono sto i sam verovatno znas, da je ova radio stanica bila sama nasla vrlo uspesan nacin da postane broj jedan jos pre nekih 15 godina bez kockanja sa reputacijom koju je potom pocela da sprovodi upravo posle 5. oktobra. to sto mozda 1997. nije postojalo trziste onakvo kakvo je danas nema narocitog znacaja za nasu diskusiju jer je tada b92 trpeo ogroman pritisak konkurencije koja se itekako borila za primat. a onda je kockajuci se sa reputacijom istu pocela da gubi, pa je izgubila, pa je na kraju izgubila i popularnost. neko ce reci da je to uobicajen zivotni ciklus jedne radio stanice kakav smo vec videli ovde na primeru jednog studija b koji je bio neprikosnoven u osamdesetim ili radio pingvina koji je vladao pocetkom i sredinom devedesetih. sta god da je, mislim da je banalno svoditi problem b92 na problem opstanka na trzistu pod komercijalnim uslovima jer je to nesto sto su pokazali da su itekako znali da rade. kako i zasto su pristali na otaljavanje, gubitak identiteta, prosecnost u svakom mogucem obliku, nemam pojma a i ne zanima me posto sam davno prestao da slusam bez zelje da se vratim jer nemam sta da cujem.

na pitanje o mogucem modelu, ne mora da se ide dalje od beca gde postoji izuzetna radio stanica koja je spojila news i muzicki format u zanimljivu i prijemcivu formu. zove se fm4.

#18 Bane5

Bane5
  • Members
  • 1,620 posts

Posted 02 February 2011 - 15:31

Zapravo, prof. Maricic, kojeg znam iz sasvim druge price (preko prijatelja), je covek vise teorije nego prakse pa njegova predavanja mozda i nisu potvrdjena u Srbiji.
Sa druge strane, meni nije jasno da ti uporno prenebegavas cinjenicu da je u 90-im Radio B92 bio finansiran van realnog okvira i da nije morao da pravi komercijalne ustupke i da ga je uopste bilo briga da li je to nekoj drugoj stanici tada bilo bitno ili ne. B92 je u 90-im bio svet za sebe.
Isto tako, Radio B92 je svoju slusanost u samom vrhu izvukao najpre na konto informativnog programa i to u situaciji vrlo kontrolisanih medija gde je postojala enormna potreba za drugacijim informacijama od zvanicnih. U takvom sistemu, imamo i izuzetnu slusanost Studija B pocetkom 90-ih (konkretno 92. za vreme Vidovdanskog sabora npr.) ili Radija Index 96-97.
Kad se analiziraju najpopularnije radijske emisije iz perioda 90-ih (iz svih dostupnih istrazivanja) dobijamo sasvim odredjenu sliku gde, osim svih informativnih emisija Radija B92 u najslusanijih 30-ak nema skoro nijedne druge osim emisije Didulidudadu koju je vodio Brakus. Apsolutno nicega tu nema, ni Top lista 92-jke, ni Sismis radija, ni emisija iz kulture ni Dj satova... Negde oko 25. mesta se 98' pojavljuje Face OFF i to je sve. Komercijalno, i tada je taj radio bio mrtav samo se odrzao u svom svetu ogranicenim u tadasnjem politicko-ekonomsko-socijalnom okruzenju i bezbriznosti kad su finansije u pitanju.
Radio B92 je nakon prestanka direktnog i kasnije posrednog finansijskog dotiranja (putem niza projekata) autisticno insistirao na informativnom programu u situaciji gde radio kao medij u Srbiji vise nije bio ni jedini izvor drugacijih informacija niti je mogao da se nosi sa ekskluzivnoscu svojih vesti koje su vec bile dostupne svuda.
Tvoja teorija o vanserijskom radijskom programu iz 90-ih kad je izvucemo na vetrometinu trzista nestaje kao kula od karata.
Daleko od toga da ja imam nesto protiv 92-jke kakva je bila, naprotiv. Zbog svih specificnosti (od kojih sam neke naveo) imali smo priliku da budemo svedoci jednog izvanrednog medijskog/radijskog projekta koji je trajao 10-ak godina. Izvanrednog i znacajnog iz vise aspekata (i za to bi mi trebalo mnogo prostora da objasnim). Cak toliko znacajnog da mnogi ljudi koji se i bave radijom jos uvek ne umeju da shvate problem raspada takvog radija.

Fm4 je radio stanica koja je u sastavu austrijske drzavne radiotelefizije ORF.
Vrlo kompaktan i profilisan program, ali bezbrizan od trzista i finsnsiran iz pretplate austrijskih drzavljana (u Austriji postoji obaveza placanja RTV pretplate).
Fm4 nikako ne moze da bude analogija bilo kakvom komercijalnom radiju.
Nama moze samo da bude zao sto nemamo jedan ili vise slicnih radio programa, ali objektivno gledano, za to ne postoje ni zakonski uslovi. Nazalost.

Edited by Bane5, 02 February 2011 - 15:32.


#19 Helmut Dukadam

Helmut Dukadam
  • Banned
  • 288 posts

Posted 03 February 2011 - 11:57

ti si srecan covek ako nisi slusao mariciceva predavanja mada si sve to mogao da procitas i u njegovim knjigama koje su bile zastarele i prevazidjene jos pre nego sto su odstampane pa nijedna praksa nije mogla da ih dokaze, ni u srbiji a ni van nje, a bilo bi pregrubo nazvati ih teorijskim radom - bunilo bi vise odgovaralo istini. tacno je da FM4 posluje iz ORF sistema ali on nije deo javnog servisa (u nekomercijalnom smislu). svojevremeno sam za potrebe jednog rada istrazivao nacin na koji funkcionisu i zapravo je to jedan vrlo zanimljiv model gde su izmedju gasenja dve stanice koje su prakticno bile otpisane (blue danube i FM4) i nalazenja nacina za opstanak odlucili da se fuzionisu i predju na samoodrzivi model. FM4 ne dobija novac iz pretplate, placa koriscenje prostorija i emisione tehnike maticnoj kompaniji (istina po povlascenim cenama pa zato ima nizi sustainability treshold nego konkurencija), vlasnik je ORF tj drzava ali stanica funkcionise od novca koji zaradi na trzistu, rekoh uz odredjene povlastice koje ima iz sistema pa se moze reci da su u prednosti u odnosu na druge, ali mozda za taman toliko koliko imaju "opusteniju" koncepciju. ogradjujem se da sam ovo istrazivao pre skoro 10 godina pa je moguce da se nesto u medjuvremenu i promenilo, ne znam.
to je mozda mogao biti jedan od nacina za spasavanje supstance b92, neka vrsta kombinacije javnog i privatnog vlasnistva da je to uradjeno na vreme (pre 10 godina) a sada je kao sto vidimo kasno za to. za ostalo sto si napisao, davno je bilo kada sam se zanimao za takve stvari i nadam se da se ne pozivas na istrazivanja agencije beografiti ili eko odeljenja radio beograda. prvi su zna se lazirali podatke da bi oblak u bermudama bio vecni broj jedan svih vremena, a drugi su koristili neke odokativne procene slusanosti. cak i da je tako, ako su podaci koje ovde prezentiras tacni, kako je moguce da je b92 suvereno drzao vodecu poziciju po slusanosti - ispred daleko komercijalnijeg (po tvojim standardima) radio indeksa od kraja 1996. pa nadalje? koje je to amatersko istrazivanje pokazalo da par sati popularnog informativnog programa drze stanicu na broju jedan dok je sve ostalo nepopularno. pa to je u medijima apsolutno nemoguce ako se istrazivanja vrse ispravnom metodologijom, dobro se zna efekat koji pikovi slusanosti imaju na bliske termine - u prevodu na srpski ako emisije koje se emituju u 2 i u 5 imaju po milion slusalaca, i ono sto je izmedju njih nece imati dramaticno manje, recimo najmanje 50-70% od ovih sve i da emituju tisinu. da zakljucim ovu diskusiju posto smo ocigledno neistomisljenici pa nema potrebe da se raspravljamo dalje, ja ostajem tamo gde sam bio, u ubedjenju da b92 u nepromisljenoj komercijalizaciji nece naci ni identitet ni nove slusaoce, vec ce izgubiti i jedno i drugo. sto praksa nazalost ovih poslednjih godina i pokazuje. potcenjivanje trzista i slusalaca nikome nista dobro nije donelo. kao ni to da medijske revolucionare zamene likovi u biznis odelima i "profesionalci" koji se "razumeju" u radio, pa zato i ne mogu da skapiraju raspad o kome pricas. prosto, potcenili su ulogu kompjuterskog misa danas kao i to kako treba da izgleda tj zvuci prava misolovka. pozdrav, i hvala na zanimljivoj raspravi.

Edited by Helmut Dukadam, 03 February 2011 - 12:16.


#20 Bane5

Bane5
  • Members
  • 1,620 posts

Posted 03 February 2011 - 14:01

istrazivanja u 90-im su radjena kako su radjena. sva su radjena na nekom uzorku, dobar deo njih je bio koncentrisan samo na Beograd, ali sva ta istrazivanja su bazirana ili na telefonsku ili anketu na ulici. nije bilo dnevnika. ne postoji mogucnost da koliko-toliko egzaktno znamo koji deo programa je vise slusan kakva je situacija danas.
u trenutku kad se radio mogao identifikovati sa mogucnoscu i potrebom za drugacijim informacijama i slobodom govora tesko da se moglo licitirati sa tim da li je i kako slusan program po njegovim segmentima. to vam telefonska ili ulicna anketa nikada precizno ne moze dati. sasvim je logicno da su ljudi odgovarali onako kao su radio i dozivljavali, a u slucaju Radija B92 to je bilo otprilike ovako: informacija-komunikacija-sloboda govora = radio = B92.
najcesca pitanja na istrazivanjima koja su radjena anketama su bila koji radio slusate? koliko redovno slusate navedeni radio? koje emisije slusate? sta volite da slusate na radiju? i sl. 90-te u Srbiji ce ostati upamcene i po tome sto je kao retko kada govorni sadrzaj u par navrata bio trazeniji od muzckog sto je zestoka anomalija kad posmatramo savremeni radio.
e sad, nisam idiot da tvrdim i licitiram napamet. sva istrazivanja i informacije nam daju okvirnu sliku. detalje moramo izvlaciti na osnovu pretpostavki, iskustva, znanja ili cak na osnovu analogije sa kasnijim vremenom kada su zazivela preciznija istrazivanja.
svakako da je postojao deo slusalaca koji su voleli i sve ostalo u programskoj ponudi tadasnje 92-jke, to takodje nije sporno, ali ako ponovo procitas moj prethodni post jasno sam napravio razliku i rekao da je informativni program taj koji je vinuo B92 u vrh. ispod njega je ostao deo koji za to nikada nije imao mogucnosti.
tvoje je pravo da verujes u drugaciji model koji bi opstajao i danas. ja ga licno nisam sporio kao takvog, ali sasvim osporavam njegovu komercijalnu odrzivost.

koliko znam (i koliko sam prato) Fm4, on nema mogucnost emitovanja reklama. jedini radio program koji unutar ORF-a emituje reklame i sakuplja novac je Hitradio Ö3 koji je ujedno i daleko najslusanija radio mreza u Austriji. poslusaj i bice ti jasno sta moze da opstane na trzistu i zaradi novac. iluzorno je i porediti sa Fm4.

Edited by Bane5, 03 February 2011 - 14:20.


#21 melankolic

melankolic
  • Members
  • 23,812 posts

Posted 07 February 2011 - 21:43

Fm4 je radio stanica koja je u sastavu austrijske drzavne radiotelefizije ORF.
Vrlo kompaktan i profilisan program, ali bezbrizan od trzista i finsnsiran iz pretplate austrijskih drzavljana (u Austriji postoji obaveza placanja RTV pretplate).
Fm4 nikako ne moze da bude analogija bilo kakvom komercijalnom radiju.
Nama moze samo da bude zao sto nemamo jedan ili vise slicnih radio programa, ali objektivno gledano, za to ne postoje ni zakonski uslovi. Nazalost.


koliko znam (i koliko sam prato) Fm4, on nema mogucnost emitovanja reklama. jedini radio program koji unutar ORF-a emituje reklame i sakuplja novac je Hitradio Ö3 koji je ujedno i daleko najslusanija radio mreza u Austriji. poslusaj i bice ti jasno sta moze da opstane na trzistu i zaradi novac. iluzorno je i porediti sa Fm4.


Fm4 pa Fm4. Postoji li još neka stanica sem nje koja emituje kompaktan i profilisan programa a nama blizak?
Mogu da ti ih navedem nekoliko: Radio Sarajevo, Radio Student (Ljubljana), Urban FM (Priština), Radio Antena M (Podgorica) ili Radio Tilos (Budimpešta). Šta fali tim stanicama? Sve su u etru, ne samo na netu, emituju se iz zemalja različitog ekonomskog statusa...
Mislim da je problem u bezidejnosti ovdašnje sredine. Od svega može da se napravi kvalitetan program, čak i od javnog servisa. Putujući po Vojvodini, uverio sam se da čak i HR2 ima bolji program od ovdašnjih izvikanih stanica koje su "morale da se prilagode komercijalnim uslovima poslovanja". Ma Boom 93 je bolji od ovakvog B92. Zaista sramota u šta se pretvorio. <_<

#22 dakics

dakics
  • Members
  • 1 posts

Posted 08 February 2011 - 11:16

Zna li se šta je sa Brakusom?
Nema mu emisije od 3 do 5 već pešes dana.........

#23 Bane5

Bane5
  • Members
  • 1,620 posts

Posted 16 February 2011 - 11:20

Fm4 pa Fm4. Postoji li još neka stanica sem nje koja emituje kompaktan i profilisan programa a nama blizak?
Mogu da ti ih navedem nekoliko: Radio Sarajevo, Radio Student (Ljubljana), Urban FM (Priština), Radio Antena M (Podgorica) ili Radio Tilos (Budimpešta). Šta fali tim stanicama? Sve su u etru, ne samo na netu, emituju se iz zemalja različitog ekonomskog statusa...
Mislim da je problem u bezidejnosti ovdašnje sredine. Od svega može da se napravi kvalitetan program, čak i od javnog servisa. Putujući po Vojvodini, uverio sam se da čak i HR2 ima bolji program od ovdašnjih izvikanih stanica koje su "morale da se prilagode komercijalnim uslovima poslovanja". Ma Boom 93 je bolji od ovakvog B92. Zaista sramota u šta se pretvorio.


Nijedna stanica koju navodis ne moze se uporediti sa slucajem Radija B92 iz prostog razloga sto su svaka na svoj nacin specificna - Radio Sarajevo i Radio Student su lokalne radio stanice, uz to se Radio Student sam proklamuje kao non-cmomercial radio stanica. Radio Tilos je community radio stanica a samim tim takodje non-commercial. HR2 je deo nacionalnog radio servisa u okviru HRT-a i finansira se iz pretplate. Antena M zasluzuje pohvale ali bukvalno svi kvalitetni programi tog radija su finansijski pokrile razne donatorske organizacije i one koje pomazu "nezavisne medije". Njihov uspeh je i u racionalnijem poslovanju (manji troskovi) zbog toga sto je to i manji prostor i sl.
Kad ih tako pogledas svim tim stanicama nista ne fali, ali u osnovi nijedna od njih nema primarnu potrebu da se grcevito bori za finansijski opstanak poput Radija B92. Da razdvojimo to na dva dela - Radio B92 da posluje izvan sistema u kojoj je televizija (kao jako skupa igracka) i uz odredjeni racionalniji sistem poslovanja bi bio u boljem polozaju nego sada. Sa druge strane, Radio B92 je istrpeo sve ono sto je morao i pet puta vise zbog toga sto je delio sudbinu Televizije B92.
Na kraju, B92 je komercijalna radio mreza, placa nadoknadu za frekvencije i RRA i Ratelu, ima tekuce troskove kao i za plate za dosta zapolsenih i saradnika, a bori se za dosta skroman kolac od tek 8-9 miliona evra koliko vredi radio trziste u Srbiji. I jos, danas u Srbiji ne postoji niko i bukvalno niko ko je spreman da u neki medij (ne samo radio) upumpava pare zarad nekih vrednosti i to jeste problem medija ali i samog drustva i sistema koji vlada u Srbiji.
Mozda bi sve drugacije bilo da se Radio B92 razdvojio od televizije i da je tako pokusao da se pronadje u danasnjem vremenu, ali to je vec nagadjanje.

#24 tamara5

tamara5
  • Members
  • 1 posts

Posted 18 May 2011 - 10:37

Najljubaznije molim, ukoliko ovo čita neko od moderatora radijskih emisija, da razmisli o podobnosti voditeljke emisije "Full Contact" da istu i vodi. Pre svega, bilo bi lepo da poštuje svoje slušaoce, a ne da ih isključuje iz emisije samo zato što joj se prethodno nisu obratili sa "Draga Ana Raca, kako ste?"
Nije mi jasno da li je to 60s posvećenih izražavanju mišljenja slušalaca ili je to zaista, kako i radijski džingl kaže: "Ana Raca PROTIV slušalaca". Emisija bi mogla da bude odlična, jer je sam njen koncept dobar. Šteta da propadne.

#25 beb

beb
  • Members
  • 17 posts

Posted 22 May 2011 - 17:22

Redovno sam slusao sportski ritam srca , ako ne uhvatim u redovnom ter. onda iz potkasta , ne spadam u Srpski prosek cim volim takvo nesto. Nisam nasao nikakvo zvanicno saopstenje zasto ih nema i sto ih izbrisase iz potkasta , smetali nekom ili sta vec. Ljudi sirili pozitivnu energiju ali to ovde izgleda ne prolazi , ima li neko konkretnu informaciju.