Jump to content


Photo
- - - - -

Bošnjaci Sandžaka zatražili autonomiju i pravo na bosanski jezik


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
288 replies to this topic

#46 karadoz

karadoz
  • Banned
  • 1,908 posts

Posted 01 July 2009 - 11:31

Bosna u 19. veku nije ni postojala kao država...prema tome bili su to samo Otomani raznoraznih vera


Nije???????????????????

Evo sta o tome kaze Ilija Grasanin u svom Nacertaniju ... pazi kako u to vremenu koje ti spominjes jasno razlikuje Srbe i Bosnjane


O politiki Srbije u smotreniju Bosne, Ercegovine, Crne Gore i Sjeverne Albanije

Kad mi površinu i geografsko položenje ovi zemalja, ratni duh njihovi žitelja, i ono mnenije i način mišljenja njihov u bliže rasmotrenije uzmemo, mi ćemo lako na tu misao doći da je ovo ona čast turskog carstva, na koju Srbija najveći upliv imati može. Stalno opredjeljenje i uređenje ovoga upliva čini nam se da je za sad (1844) glavni zadatak srbske politike u Turskoj.
Kad dva susedna naroda medu sobom uži i tešnji sojuz zaključiti žele to se pre svega granica koliko je bolje moguće otvoriti mora, da bi se neprestano saobraćanje što je više možno olakšalo i živim učinilo No Srbija se od ovih svojih sunarodnika u Turskoj kao nekim kineskim zidom odelila, i saobraštenija je na toliko samo malo mesta dozvolila, da ima kuća u većim varošima, koje više vrata imaju za ulazak i izlazak ne želi knjaževstvo srbsko. Zato neka straže na granicama istina ne umale, no da se mesta sastanaka, izlaska i ulaska na srpskoj granici umnoži sprama Bosne. A zašto ne i Bugarske?

Uvedeni sastav odjeljenja mogao je u svoje vreme polezan biti; no tu sistemu i sad još zadržati značilo bi toliko koliko Srbiju usamljivati i zatvarati, a to je njenoj budućnosti i njenom napretku sa svim protivno.
Treba na to ići da se dva naroda, istočno pravoslavni i rimokatoličeski među sobom u svojoj narodnoj politiki razumedu i slože, jer samo tako može se sa dobrim uspjehom ova politika sledovati.

Srbije je dužnost da glavne osnove ove politike oba dvema častima naroda ondašnjih predloži, jer ona u ovom djelu može sa važnošću postupati, koje ona po pravu diplomatičeski priznati i po mnogogodišnjem iskustvu činiti je dužna. Jedna od glavnih osnova naznačava se: načelo pune vjerozakonske slobode. Ovo načelo moraće svima hristijanima, a ko zna da povremenu i nekim muhamedancima dopasti se i zadovoljiće ih. No kao najglavniji i osnovni zakon državni mora se predstaviti i utvrditi u tome, da knjaževsko dostojinstvo mora biti nasledstveno. Bez ovoga načela, koje sačinjava jedinstvo u najvišem državnom dostojinstvu ne može se stalan i postojani državni sojuz medu Srbijom i ostalim susjedima Srbima ni pomisliti.

Ako Bošnjaci ne bi ovo primili, to bi otuda kao sigurno sledovalo raskomadanje Srba na provincijalna mala knjaževstva pod osobitim vladajućim familijama koje bi se nepremjeno tuđem i stranom uplivu predale; jer bi one među sobom sarevnovale i jedna drugoj zavidile. Ove familije nikad se ne bi dale više do toga dovesti da interes svoje koristi kakvoj drugoj familiji na žertvu prinesu, pa baš ni onda kad bi od takvog požrtvovanja napredak sviju ovi naroda zavisio.

Iz ovih osnovopoloženija sleduje, da, ako bi se pre ovog opšteg sojedinjenja Srbstva što osobito u Bosni preobražavati počelo, da se to preobraženje tako čini kako bi ono samo služilo kao priugotovlenije za ono opšte sojedinjenje sviju Srba i provincija ujedno, kojim jedinim načinom može se računati na postiženje one velike cjeli i onog interesa koji je svima ovim Srbima jednak. - Jer ovde Srbiju samo zato napred stavljam što ona jedina može tu stvar priugotovljavati i dužna je neprestano negovati do vremena koje će doneti izvršenje ovog plana i koje vreme da bi sazrelo Srbija će na tome raditi. -

Ko god dakle ovom narodu dobra želi on ne sme Bošnjacima nasledstveno knjaževsko dostojinstvo preporučivati. U takom slučaju neka bi se medu tim izbirali najvažniji ljudi iz celog naroda i to ne za celi život, no na izvjestno vreme, koji bi kao neki sovjet obrazovali. Sa ovakvom makar provincijalnom i odeljenom vlastju, ostao bi otvoren put za napredak; lako bi se onda Srbija u svoje vreme sa Bosnom tješnje sojuziti i skopčati mogla, jer onda ostaće ovaj sojuz mogućan i vjerojatan.

Treće osnovno načelo ove politike jest: jedinstvo narodnosti, kojeg diplomatičeski zastupnik treba da je pravlenije knjaževstva Srbije. K ovome treba dakle učiniti da se Bošnjaci i ostali Slaveni obrate i kod ovog treba zaštitu i svaku pomoć da nadu kad god se o tom radilo bude ovog načela vrednost pokazati. Srbija u ovom smotreniju mora će o tom uvjeriti da je ona prirodna pokroviteljica sviju turski Slavena i da ćedu samo onda kad ona dužnost ovu na sebe uzme, ostali Slaveni njoj pravo to ustupiti da ona u imenu njihovom nešto kaže i čini. Ako bi Srbija svojim sosjedima taj nesrećni i zli primjer davala da ona samo na sebe misli, a za nevolju i napredak ostali ne bi marila, nego bi to ravnodušno smatrala, to bi onda jamačno i ovi samo njenom primjeru sledovali, ne bi je slušali, i tako bi umesto sloge i jedinstva nastupilo nepovjerenije, zavist i nesreća.
Ujedno nužno je i to, da se ne samo svi osnovni zakoni, ustav i sva ustrojenija glavna knjaževstva Srbije u Bosnu i Hercegovinu medu narodom rasprostranjavaju, nego još i to da se za vremena nekoliko mladih Bošnjaka u srpsku službu državnu prima da bi se ovi praktično u političeskoj i financijalnoj struci pravlenija, u pravosudiju i javnom nastavleniju obučavali i za takove činovnike pripravljali koji bi ono što su u Srbiji naučili posle u svom otečestvu u djelo privesti mogli. Ovde je naročito nužno to primjetiti: da ove mlade ljude pored ostalih treba osobito nadziravati i vaspitavati tako da njihovim radom sa svim ovlada ona spasitelna ideja opšteg sojedinjenja i velikog napredka. Ova dužnost ne može se dovoljno preporučiti.

Da bi se narod katoličeskog ispovedanija od Austrije i njenog upliva odvraćali i Srbiji većma priljubili nužno je na to osobito vnimanije obraćati. Ovo bi se najbolje postići moglo posredstvom fratera ovdašnjih, između kojih najglavnije trebalo bi za ideju sojedinjenja Bosne sa Srbijom zadobiti. U ovoj celji nužno bi bilo narediti da se po gdi koja knjiga molitvena i pesme duhovne u beogradskoj tipografiji štampaju; posle toga i molitvene knjige za pravoslavne Hristijane, zbirku narodnih pesama koja bi na jednoj strani sa latinskim a na drugoj sa kirilskim pismenima štampana bila; osim toga mogla bi se kao treći stepen štampati kratka i obšta narodna istorija Bosne u kojoj ne bi se smela izostaviti slava i imena nekih muhamedanskoj veri prešavši Bošnjaka. Po sebi se predpostavlja da bi ova istorija morala biti spisana u duhu slavenske narodnosti i sa svim u duhu narodnog jedinstva Srba i Bošnjaka. Črez štampanja ovih i ovim podobnih patriotičeskih djela, kao i črez ostala nužna djejstvija, koja bi trebalo razumno opredjeliti i nabljudavati oslobodila bi se Bosna od upliva austriskog i obratila bi se ova zemlja više k Srbiji. Na ovaj način bi ujedno Dalmacija i Hrvatska dobile u ruke djela, kojih štampanje je u Austriji nemoguće, i tim bi sledovalo tešnje skopčanje ovih zemalja sa Srbijom i Bosnom. Na ovo djelo treba osobito vnimanije obratiti i istoriju o kojoj je gore reč dati napisati črez čoveka vrlo sposobnog i duboko pronicavajućeg.

Cjela spoljašna trgovina Srbije nalazi se u rukama Austrije (Ovo je jedno zlo protiv kog tačnija opredelenija ostavljam ljudima iz finansije da razčlene, a ja ću samo nešto o tom navesti koliko to mora u ovaj plan ući te da njegovu važnost dopuni). Preko Zemuna sa stranim državama u neposredstveni trgovački sojuz stupiti, ostaće svagdar stvar vrlo mučna. Zbog toga se Srbija pobrinuti mora za nov trgovački put, koji bi Srbiju na more doveo i za nju tamo pristanište stvorio. Ovakav put samo je onaj za sad mogućan koji preko Skadra u Dulcinj vodi. Ovde bi našao srpski trgovac sa svojim prirodnim proizvodima u dalmatinskim prirodnim brodarima i trgovcima svoje jednoplemenike a pri tom vrlo vešte i sposobne ljude koji bi ih pri kupovanju stranih jespapa dobro i pošteno poslužili i na ruci bili. Onde bi dakle nužno bilo srbsku trgovačku agenciju podići i pod odbranu i zaštitu ove prodaju srpskih proizvoda i kupnju francuskih i engleskih espapa staviti.

Pri ovom poslu praviteljstvo bi moralo prvi korak u tome učiniti s tim da izradi i naimenuje jednog trgovačkog agenta u Dulcinju, koji će odande srbskom trgovcu kao prostom pokazati kud treba da ide. Ovaj agent stupivši u saopštenija s našim zemaljskim trgovcima, imao bi zdravo prostudirati način kako bi se onamo s polzom naša trgovina obratiti imala i kad se praviteljstvo osigura o polzama ovim onda može črez novina dati objavljivanje polze, koje bi s te strane dolazile našoj trgovini, a to bi značilo upućivati naše trgovce ovom probitačnom mestu. Ako bi samo nekim trgovcima ispalo za rukom te bi tamo dobro i probitačno poslove svršili, to bi drugi brzo njihovom primjeru sledovao i malo po malo otvorio bi se taj put trgovine bez da bi praviteljstvo neprestano o tom brinulo; jer trgovci bi sami sebi posle put otvorili, a praviteljstveni agent pazio bi samo da naši trgovci ne trpe tamo nikakva ugnjetanija. - Iz ovog naređenja bi sledovalo da bi cjena proizvoda srbskih na Jugu iznošenih podizala se na Severu, a cena espapa donosećih se u Srbiju sa Severa padala bi konkurencijom unosećih se espapa sa Juga. Jednim slovom ukratko rečeno Srbin bi ovim načinom skuplje prodavao a jevtinije kupovao.

U političeskom obziru imalo bi ovo sredstvo ne manju važnost, jerbo će se nov agent srbski nalaziti medu žiteljstvom srbskim i ova prilika prinela bi jače upliv Srbije na sjeverne Arbaneze i na Crnu Goru, a ovo su upravo oni narodi koji imadu ključeve od vrata Bosne i Hercegovine i od samoga mora Adrijatičeskog. Postavljanje ove agencije srbske i utemeljenje njeno onamo mi smo uvereni kao političeski postupak Srbije smatran bi bio od neobične važnosti medu onim narodima i tešnji sojuz ovi žitelja sa Srbijom postigao bi se vrlo lako.

Francuska i Engleska ne samo što se ne bi tome protivile, nego bi to još potpomagale, a Porta takođe ne bi protivna bila, jer s time bi njeno jedno pristanište na novo procvetalo.
Na istočnog veroispovedanija Bošnjake veći upliv imati neće biti za Srbiju težak zadatak Više predostrožnosti i vnimanija na protiv toga iziskuje to, da se katolički Bošnjaci zadobijedu. Na čelu ovih stoje franjevački fratri.

Pored gore spomenutog štampanja knjiga ne bi li dobro i sovjetno bilo da se jedan od ovih bosanskih fratera pri beogradskom liceumu kao profesor latinskog jezika i još kakve nauke postavi. Ovaj profesor morao bi služiti kao posredstvenik između Srbije i katolika u Bosni, jer s tim bi mi prvi poveritelan korak učinili i s tim dali bi na dokazateljstvo tolerancije. Zar ne bi mogao ovaj isti frater ustanoviti ovde jednu katoličesku kapelu za ovde živeće katolike, s čime bi se izbeglo podizanje jedne kapele pod uplivom austriskim koje će ranije ili docnije sledovati morati. Ovu kapelu mogli bi staviti pod pokroviteljstvo ovde stanujućeg konzula francuskog. Ovo bi dalo povoda i priliku francuskom praviteljstvu da se u toj stvari živo zauzme i s tim bi se Srbija oslobodila opasnosti od jedne katoličeske crkve, koja bi pod uplivom Austrije u Beogradu bila.
Karađorđe je bio vojeni predvoditelj od prirode bogato obdaren i vrlo iskusan; on nije mogao predvideti onu preveliku vojnu važnost koju Crna Gora za Srbiju ima i koju će svagdar imati kad god se o tome stane raditi da se Bosna i Hercegovina od Turske odjele i Srbiji prisajedine. Pohod ovog vojvode na Sjenicu i Novi Pazar još svi Srbi dobro pamte i nije potrebno da mi sledujući predlog novim dovodima podkrepljujemo. Neka Srbija i u Crnoj Gori primier Rusije sleduje i neka dade vladiki pravilnu svakogodišnju podporu u novcu. - Srbija će na ovaj način za malu cjenu imati prijateljstvo zemlje, koja najmanje 10.000 brdnih vojnika postaviti može.

Ovde moramo još to primetiti, da odlaganje ove podpore na poslednje magnovenje neće imati poželani uspjeh i sledstvo; budući da će Rusija pravedno moći na svoju mlogogodišnju i stalnu podporu pozivati se, a srpski novi predlog moći će kao samo iz nužde učinjeni ocrniti i u podozrenije dovesti; i Crnogorci bi onda rekli: Srbi nisu nama pomagali kad smo u nuždi bili, što je dokazateljstvo da nam nisu prijatelji, nego nas samo za sad upotrebiti žele.

Edited by karadoz, 01 July 2009 - 11:34.


#47 dolenajugu

dolenajugu
  • Members
  • 2,614 posts

Posted 01 July 2009 - 11:32

Ja bi im uvijek rekao da govore bosanskom varijantom srpskog ili hrvatskog jezika. Ne sporim ja Bosnjacima iz Sandzaka pravo da jezik kojim govore nazivaju bosanskim, ali me zasmijava zahtjev za preimenovanjem ulica na bosanski jezik, dokumenata itd... Po cemu se razlikuju jezici kojima govore stanovnik Sandzaka (iliti Raske) islamske i pravoslavne vjeroispovjesti ? Ja ne vidim razliku. Znaci klasicno zapisavanje teritorije. Bas kao i ovaj Karadjoz koji uporno postuje neke karte i putopise iz Osmanskog vremena ne bi li dokazao da je Sandzak (a bogami i dobar dio Hrvatske i Crne Gore) Bosna.


Pa suština tvoga posta je da ti zapravo kažeš da Bošnjaci kao narod ne postoje, odnosno oni su Srbi /Hrvati islamske vjeroispovijesti ali eto nije to sad baš politički korektno reći, pa nađeš ublaženu varijantu.........
ja iskreno nemam problema sa tim, sasvim mi je svejedno šta ti misliš.......samo mislim da tvoji stavovi ne korespondiraju sa stvarnošću......al eto........kako hoćeš. Nemoj samo da se ljutiš na ljude što se bore za ono na što misle i osjećaju da imaju pravo.

#48 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 01 July 2009 - 11:34

Navedi mi jednog bosanskog vladara 19. veka, neki Ustav, zakon, strano predstavništvo Bosne u inostranstvu ili inostrano u njoj i shvatićeš da nema. To što nije postojala kao država (pa samim tim nije mogla ni da ima državljanstva) ne znači da nije postojala kao oblast...

#49 karadoz

karadoz
  • Banned
  • 1,908 posts

Posted 01 July 2009 - 11:36

Navedi mi jednog bosanskog vladara 19. veka, neki Ustav, zakon, strano predstavništvo Bosne u inostranstvu ili inostrano u njoj i shvatićeš da nema. To što nije postojala kao država (pa samim tim nije mogla ni da ima državljanstva) ne znači da nije postojala kao oblast...



Nije ni tebi lako u tvom nacionalizmu ... procitaj ovaj dio nacertanija mozda ti bude jasnije...

#50 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 01 July 2009 - 11:38

Nije ni tebi lako u tvom nacionalizmu ... procitaj ovaj dio nacertanija mozda ti bude jasnije...

Ja nacionalista a ti se pozivaš na Načertanije

#51 karadoz

karadoz
  • Banned
  • 1,908 posts

Posted 01 July 2009 - 11:40

Ja nacionalista a ti se pozivaš na Načertanije


Pozivam se na dokumente da ti pokazem da nije ispravno ono sto govoris o stavu knezevine Srbije u 19. vijeku i upotrebi tremina ...

#52 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 01 July 2009 - 11:44

Veruj u šta hoćeš, tvoje pravo

#53 karadoz

karadoz
  • Banned
  • 1,908 posts

Posted 01 July 2009 - 11:46

Veruj u šta hoćeš, tvoje pravo



Jelda ono kao '92 postoji samo jedna istina ili zar vise vjerujes svojim ocima nego meni .. haha hajde super si sugovornik

#54 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 01 July 2009 - 11:56

Jelda ono kao '92 postoji samo jedna istina ili zar vise vjerujes svojim ocima nego meni .. haha hajde super si sugovornik


Kad shvatiš da ovo nije više 92-ga a ni 19. vek moći ćemo da nastavimo dalje...

#55 karadoz

karadoz
  • Banned
  • 1,908 posts

Posted 01 July 2009 - 12:01

Kad shvatiš da ovo nije više 92-ga a ni 19. vek moći ćemo da nastavimo dalje...


Sve zavisi u kom okruzenju zivis, recimo ako zivis na Balkanu onda nisi u pravu ...

#56 solanik

solanik
  • Members
  • 586 posts

Posted 01 July 2009 - 12:09

Pa suština tvoga posta je da ti zapravo kažeš da Bošnjaci kao narod ne postoje, odnosno oni su Srbi /Hrvati islamske vjeroispovijesti ali eto nije to sad baš politički korektno reći, pa nađeš ublaženu varijantu.........
ja iskreno nemam problema sa tim, sasvim mi je svejedno šta ti misliš.......samo mislim da tvoji stavovi ne korespondiraju sa stvarnošću......al eto........kako hoćeš. Nemoj samo da se ljutiš na ljude što se bore za ono na što misle i osjećaju da imaju pravo.


To niti sam tvrdio niti mi je bila namjera. Ali ti ako zelis da me diskvalifikujes takvim pogresnim i bezobraznim tvrdnjama-bujrum! Nemam namjeru da se pravdam za nesto sto nisam ni tvrdio ni pomislio.

#57 dolenajugu

dolenajugu
  • Members
  • 2,614 posts

Posted 01 July 2009 - 12:17

To niti sam tvrdio niti mi je bila namjera. Ali ti ako zelis da me diskvalifikujes takvim pogresnim i bezobraznim tvrdnjama-bujrum! Nemam namjeru da se pravdam za nesto sto nisam ni tvrdio ni pomislio.


kako god hoćeš, onog trenutka kad jednom kolektivitetu koji sebe smatra nacionalno odraslim, oduzmeš pravo da svoj jezik zove kako on želi, ti ga diskvalificiraš, obezličuješ njegov identiet, jednom riječju negiraš ga.
A to što se tebi samom ne sviđa to što si rekao.......je više tvoj problem nego moj.

#58 solanik

solanik
  • Members
  • 586 posts

Posted 01 July 2009 - 12:47

kako god hoćeš, onog trenutka kad jednom kolektivitetu koji sebe smatra nacionalno odraslim, oduzmeš pravo da svoj jezik zove kako on želi, ti ga diskvalificiraš, obezličuješ njegov identiet, jednom riječju negiraš ga.
A to što se tebi samom ne sviđa to što si rekao.......je više tvoj problem nego moj.


Kada me vec napadas-onda molim te obrazlozi svoju tvrdnju:
1. Gdje sam ja negirao pravo stanovnika Sandzaka islamske vjeroispovjesti da se nazivaju Bosnjacima?
2. Gdje sam ja to negirao njihovo pravo da svoj jezik nazivaju bosanskim?

#59 dolenajugu

dolenajugu
  • Members
  • 2,614 posts

Posted 01 July 2009 - 15:56

Kada me vec napadas-onda molim te obrazlozi svoju tvrdnju:
1. Gdje sam ja negirao pravo stanovnika Sandzaka islamske vjeroispovjesti da se nazivaju Bosnjacima?
2. Gdje sam ja to negirao njihovo pravo da svoj jezik nazivaju bosanskim?

prvo ne napadam te, samo sam reagovao na ono što si napisao. sad sam ponovno pročitao ono što si pisao, 'ebeš ga, možda je i moj doživljaj bio suviše subjektivan.....al evo par citata iz tvojih postova...

"Ali ovaj zahtjev koji istice neku posebnost bosanskog jezika djeluje u najmanju ruku smijesno".

"Sada se pojavljuje grupa ljudi koja ni ne zivi u Bosni vec u Srbiji i koja se od Srba razlikuje samo po tome sto su Slaveni islamske vjeroispovjesti.Po novome Bošnjaci.I sada oni tvrde da im je Bosna matica i da je bosanski jezik u stvari njihov jezik bosnjacki"


" I kao trece upoznao sam mnogo Sandzaklija (doduse veconom iz CG dijela) i svi su govorili sa izrazitim crnogorskim dijalektom ili cak i ekavicom, tako da mi opet nije jasno, ako vec tjeramo mak na konac, kako to oni sad govore bosanskom jezikom samo zato sto su Bosnjaci (muslimani)?"

jeste da citati ponekad mogu dati i pogrešnu sliku, al mi se čini da ovaj put nisu. Iz onoga što sam pročiato (ponovno) ja mogu samo zaključiti ili da smatraš da ne postoji bosanski jezik pa shodno tome ne može se govoriti u Srbiji bosanski, ili si možda na tragu onih bosanskih unitarista koji misle da je nemoguće da Srbin iz Bosne govori srpski jezik u Bosni i Hercegovini (doduše, osnovano sumnjam da si ovo mislio) nego mora biti to bosanski.

Al kako nije meni nešto važno da ja budem u pravu u diskusiji, ako ti sada misliš da postoji bosanski jezik i da Bošnjaci u Srbiji imaju pravo tražiti da uče na svom maternjem jeziku, sve ću ja povući što sam rekao. Onda te nisam shvati i bilo bi mi drago.

#60 No7

No7
  • Members
  • 3,108 posts

Posted 01 July 2009 - 16:04

Zar Uglajnin nije trazio svojevremeno nezavisnost oblasti Raske? Ovo je napredak mada treba videti da ovo nije skretanje paznje sa Vojvodine. Da se nisu ovi na vlast dosetili...
Bosanski jezik je boHsanski jezHik to je jedina razlika koja se moze uociti sa ijekavskim izgovorom madj srbljem doduse ima tu i bujruma, halaj maneta ali da ne cepidlacimo. Ako je potrebno da se stavlja h tamo gde nije ocekivano i da se izostavlja tamo gde se ocekuje moze ali da te zamene plate oni iz Novog Pazara posto su retardirane.

Edited by No7, 01 July 2009 - 16:09.