Jump to content


Photo
- - - - -

Da li je Koštuničina Srbija klerofašistička država?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
110 replies to this topic

#31 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 09 January 2008 - 01:32

2. Registracija

Naziv verske organizacije

Član 19.

U Registar se ne može upisati verska organizacija čiji naziv sadrži
naziv ili deo naziva koji izražava identitet crkve, verske zajednice ili verske
organizacije koja je već upisana u Registar ili koja je ranije podnela zahtev za upis.


A u registar su kao tradicionalne crkve upisane: Srpska Pravoslavna Crkva, Rimokatolička Crkva, Slovačka Evangelička Crkva a. v., Reformatska Hrišćanska Crkva i Evangelička Hrišćanska Crkva a. v.

Malo je čudno i to za naziv. DSS, koja je na vlasti, imala je problema prilikom registracije, tj. kada se odvojila od DS-a, jer su joj tadašnje vlasti osporavale da na ime bivše stranke dodaju odrednicu Srbije. Kukali su i dokazivali da se mogu tako nazvati, navodeći primere Coca Cola i Pepsi Cola, uz bućkuriš sačinjen od sličnih primera iz zemlje i sveta. No dobro, nekako se odbraniše, ali su izgleda zaboravili sopstvene argumente i stavili su takve odredbe u zakon. Da li ovaj član znači da je zabranjeno registrovati neku potencijalnu Srpsku hrišćansku crkvu, Crkvu evangelista, Srpsku evangelističku crkvu ili nekakvu Crkvu NLO-fanatika?

Sam tekst zakona ukazuje na to da postoje nekakvi beli medvedi, vlasnici monopola na prodaju "nečega" koji su jednakiji od drugih prodavaca "nečega". Umesto da se sve to lepo naplati kroz poreze (18% PDV-a) na usluge koje crkva pruža, gde bi država mogla zaraditi pozamašnu sumu od onih koji plate 50€ za krštenje ili venčanje, ovako samo kvari odnose sa CG, koja je zemlja regiona i sa kojom treba sarađivati. Da se razumemo, ja sam ateista, pa su mi SPC i CPC jednako daleke, ali država bi mogla da gleda sopstvene interese, a ne interese jedne religijske firme na račun druge. Namerno sam upotrebio reč firma, jer se crkve i ne razlikuju od firmi. Normalno je da pop, fratar, hodža ili rabin od nečega hrane porodicu, a to rade svojim poslom, odnosno vršenjem verskih obreda. Ne vidim nikakav racionalni razlog zbog čega bi crkve, odnosno sveštenici imali bilo kakav povlašćen položaj u odnosu na pekara, frizera, lekara, profesora ili prodavca, koji plaćaju porez na ono što zarade. Isto tako, ne vidim potrebu da se njima ograničava vršenje delatnosti, jer svako ko ima sredstava može otvoriti frizerski salon, stolarsku radnju ili pekaru, a svako ko ima kvalifikacije i želi da radi može da se slobodno bavi svojim poslom.

Osim ekonomske strane, postoji i aspekt ljudske slobode. Pravo je pojedinca da veruje u Isusa, Muhameda, Budu ili u vanzemaljce. Ukoliko CPC hoće da gradi hramove po Srbiji, za to bi trebalo da se obrati nadležnima za urbanizam, kako je neko već i rekao, i to bi bilo to. Kanonska priznatost ili nepriznatost ne bi smele imati nikakvu važnost za državne, već samo za crkvene vlasti. Međusobno (ne)priznavanje npr. budista i Jehovinih svedoka može da bude predmet spora samo između njih samih, a ne zadatak države.

#32 istvan001

istvan001
  • Members
  • 602 posts

Posted 09 January 2008 - 01:34

Ko god da ga je gradio nije ga gradio sa namerom da da jednog dana bude deo imovine, neke druge crkve osim one za koju su ga gradili. A i ko je gradio je manje vazno, ono sto je bitno je ko je platio za izgradnju tj. ko je pravni vlasnik. :rolleyes:

"Pravni vlasnik" pravoslavnih crkava i manastira u C.Gori je SPC,odnosno njena mitropolija.

To se pravo svojine mora poštovati.

Ne možemo sada pretpostavljati šta je onaj ko je gradio te objekte pre 100 i više godina,želeo i nameravao jer je to neozbiljno.
Rimokatolička crkva je takođe gradila crkve po Nemačkoj,Engleskoj, bez namere da one postanu deo imovine neke druge crkve,ali su ipak to sada crkve raznih protestantskih zajednica.
Niko normalan u Rimokatoličkoj Crkvi i ne pomišlja da traži te objekte nazad,još manje da ih preuzima bez saglasnosti sadašnjih vlasnika.
Mislim da je ovo mnogo ispravniji stav,nego da se ispred crkava okupljaju popovi i mašu krstovima i pokušavaju da nasilno preuzmu objekte koji su sada u vlasništvu druge crkve.

#33 ebu_davud

ebu_davud
  • Members
  • 252 posts

Posted 09 January 2008 - 02:26

Sloboda veroispovesti je garantovana ustavom i samim zakonom o crkvama i verskim zajednicama.

Zakon o crkvama i vjerskim zajednicama nije u skladu sa Ustavom. Procitati opsirnije: ----> Klikni.

Pored toga,u Srbiji je ustavom garantovana odvojenost crkve i države,samim tim i državnog pravnog sistema i kanonskog pravnog sistema.Ukoliko bi država Srbija priznala tzv."CPC" pod njenim sadašnjim nazivom,de facto i de iure bi "presudila" u kanonskom sporu unutar SPC,što nije posao državnih organa.

Drzava je svakako presudila u kanonskom sporu samim tim sto ne dozvoljava registraciju drugih crkava kojeimaji isti naziv, u potpunosti ili djelomicno. Da se razumijemo, meni kao muslimanu odnosno Islamskoj zajednici odgovara ovakav stav drzave koji pociva na Zakonu (mada ga Vlada u slucaju puca u IZ nije postovala) ali treba biti posten i reci prvo da nije u skladu sa Ustavom a drugo, drzava je preuzela crkvene kanone SPS kao svoje.

#34 The Stonecutter

The Stonecutter
  • Banned
  • 436 posts

Posted 09 January 2008 - 02:32

"Pravni vlasnik" pravoslavnih crkava i manastira u C.Gori je SPC,odnosno njena mitropolija.

To se pravo svojine mora poštovati.

Ne možemo sada pretpostavljati šta je onaj ko je gradio te objekte pre 100 i više godina,želeo i nameravao jer je to neozbiljno.
Rimokatolička crkva je takođe gradila crkve po Nemačkoj,Engleskoj, bez namere da one postanu deo imovine neke druge crkve,ali su ipak to sada crkve raznih protestantskih zajednica.
Niko normalan u Rimokatoličkoj Crkvi i ne pomišlja da traži te objekte nazad,još manje da ih preuzima bez saglasnosti sadašnjih vlasnika.
Mislim da je ovo mnogo ispravniji stav,nego da se ispred crkava okupljaju popovi i mašu krstovima i pokušavaju da nasilno preuzmu objekte koji su sada u vlasništvu druge crkve.



Bravo Istvane...GOOD POSTING, vidi se da poznajete materiju odlicno. :rolleyes:

Mada bi neko takve stavove mogao da protumaci kao sirenje medju crkvene mrznje.

Interesuje me kakav je zakonski legalitet CPC na teritoriji CG ? Da li znate nesto o tome ?

Bio bih veoma zahvalan za informaciju. :huh:


@Dj_Vasa

Da li ateist znaci da neverujete u boga ili bogove ?

Kao sto je istvan vec napisao: "u Srbiji je ustavom garantovana odvojenost crkve i države,samim tim i državnog pravnog sistema i kanonskog pravnog sistema.Ukoliko bi država Srbija priznala tzv."CPC" pod njenim sadašnjim nazivom,de facto i de iure bi "presudila" u kanonskom sporu unutar SPC,što nije posao državnih organa."

A zasto su crkve izuzete od poreza i privilegovane od strane drzave...?

Pa mislim da je to globalno pitanje, posto je svaka drzava clanica UN zakonima povlastila crkve na svojoj teritoriji.

Jos niko nije pokusao da ukine tradicionalne i novo nastale religije.

#35 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 09 January 2008 - 02:47

@Dj_Vasa

Da li ateist znaci da neverujete u boga ili bogove ?

Kako god da okrenemo - ne verujem da postoji vrhovno biće koje nazivamo bog. Iako sam to naveo u prethodnom postu, ne mislim da se to kosi sa mojim stavom da svaki građanin mora imati slobodu veroispovesti, da ide u koju god crkvu želi i da mu pripadaju odgovarajuća prava. Niti meni smeta što je neko vernik, niti pravom verniku smeta što neko drugi veruje/ne veruje u drugu religiju.

Isto tako, i crkve moraju imati pravnu sigurnost, tj. mora im se obezbediti zaštita i svako drugo pravo koje im pripada. Bilo da je u pitanju SPC, CPC, Rimokatolička crkva, neka protestantska, bilo da neko ispoveda islam, judaizam, budizam ili nešto deseto, tretman mora biti jednak i nikako na štetu drugoga.

#36 ebu_davud

ebu_davud
  • Members
  • 252 posts

Posted 09 January 2008 - 02:48

Kao sto je istvan vec napisao: "u Srbiji je ustavom garantovana odvojenost crkve i države,samim tim i državnog pravnog sistema i kanonskog pravnog sistema.Ukoliko bi država Srbija priznala tzv."CPC" pod njenim sadašnjim nazivom,de facto i de iure bi "presudila" u kanonskom sporu unutar SPC,što nije posao državnih organa."

Kao sto sam mu vec odgovorio, drzava se preuzimajuci crkvene kanone i te kako umijesala. Nema potrebe da se izmisljaju konstrukcije i sminkaju zakoni. Ja nemam nista protiv da SPC ima monopol ali imam protiv da se u odbranu istog iznose nesitine.

Pa mislim da je to globalno pitanje, posto je svaka drzava clanica UN zakonima povlastila crkve na svojoj teritoriji.

Bolje bi bilo sto manje se pozivati na UN i njene clanice jer je vecina tih clanica, barem zapadni svijet, priznao pravo svakoj, ama bas svakoj vjerskoj skupini da se registruje pod uslovom da nisu nasilne i ne ugrozavaju slobodu gradjana.

#37 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 09 January 2008 - 03:06

... Ja nemam nista protiv da SPC ima monopol ali imam protiv da se u odbranu istog iznose nesitine...

Na kakav monopol si mislio, kada si već naveo da nisi pripadnik SPC? SPC može biti crkva kojoj pripada većina stanovništva, ali pred zakonom bi trebalo da ima isti tretman kao i svi ostali. I kad bi zakon imao samo jedan član, u kome piše ono što si naveo u ostatku posta, ne verujem da bi SPC bila ugrožena po pitanju imovine ili po pitanju prava vernika. I sa ovim zakonom niko ne može zabraniti pripadniku SPC da pređe u budizam, islam ili protestantizam, kao što se SPC-u mogu pridružiti oni koji više ne žele da budu Jehovini svedoci ili nazareni. Zato i na CPC gledam iz istog ugla - ko hoće da bude vernik CPC, neka bude i neka veruje u šta god želi, što treba da važi i za one koji žele da pripadaju bilo kojoj drugoj veri.

#38 ebu_davud

ebu_davud
  • Members
  • 252 posts

Posted 09 January 2008 - 12:31

Kod organizovanja crkava i vjerskih zajednica treba biti obazriv. To nisu politicke partije. Ne kaze se bez razloga da su neke sa tradicijom a neke nisu. U osnovi, globalno postoje katolicka crkva, (kasnije i protestantska) pravoslavna crkva, islamska zajednica i jevrejska zajednica. Kako je vrijeme prolazilo grananje je bilo intenzivnije. Javljale su se nove zajednice, uglavnom nastale otcjepljenjem od ovih zajednica ili pak razne sekte. Meni se sada moze prigovoriti za pristrasnost ali ja ipak mislim da ovim nabrojanim crkvama i zajednicama treba dati monopol. To znaci da bi na teritoriji Srbije monopol na polju organizovanja pravoslavaca trebala da ima Pravoslavna Crkva, katolika Katolicka Crkva, muslimana Islamska zajednica a jevreja Jevrejska zajednica. To opet znaci da, ukoliko bi neka grupa pravoslavaca zeljela na vjerskoj osnovi da se organizuje to bi mogla da uradi samo uz blagoslov Pravoslavne Crkve. I tako redom. Muslimani bi mogli da se vjerski organizuju i granaju samo u onom obliku kojeg im Islamska zajednica propise i dozvoli. Ovo ima svoje prakticne razloge. Medjutim, problem je sada nacionalni faktor koj je usao u igru. Kod pravoslavaca imate Srbe i Crnogorce, kod muslimana Bosnjake i Albance itd. Uvazavajuci realnost, ja mislim da IZ nece imati nista protiv da se Albanci samostalno organizuju (jezik je ovdje kljucni faktor) tako da postojanje IZ Bosnjaka i IZ Albanaca iako je u osnovi suprotno islamskom poimanju organizovanja u datom kontekstu moze da prodje. Ne mogu da govorim u ime pravoslavaca ali kada sam rekao da i njima treba dati monopol onda sam mislio prije svega na organizovanje unutar srskog naroda. Kako ce Srbi i Crnogorci urediti medjusobno ovo pitanje prepustam njima.

#39 Nashchovek

Nashchovek
  • Sleepers
  • 11 posts

Posted 09 January 2008 - 13:43

Znači ako ja Cetinjanin budem "nasrtao" na cetinjski manastir, sa namjerom da postavim crnogorskog mitropolita u njemu, ti ćeš se naljutiti?
Tvoji su ga preci gradili, ili moji?


Što se tiče predaka i gradnje Cetinjskog manastira, jedan od članova ti je odgovorio, otprilike je moje mišljenje identično.
Nego, nešto drugo je intrigantno. Kažeš "sa namjerom da postavim crnogorskog mitropolita u njemu", kako ti misliš da postavljaš mitropolita? I kako određuješ da li je dovoljno "crnogorski"? Zar Amfilohije nije rođen u Crnoj Gori? Koliko ja znam, u pravoslavnom svetu mitropolite ne postavlja narod. Ali u organizaciji koja sebe naziva CPC je, izgleda, sve moguće.

#40 Nashchovek

Nashchovek
  • Sleepers
  • 11 posts

Posted 09 January 2008 - 13:53

Posto si nov na ovom forumu, verovatno se ne snalazis najbolje: Pitanje crkvenih odnosa tice se crkava i nikoga vise; srpska drzava i srpski narod ponajmanje imaju s tim veze - eventualno vernici.


Ok, nov sam na ovom forumu, ali ne i na forumima uopšte. Koliko sam shvatio, to je mesto za razmenu mišljenja nas običnih ljudi, a ne Crkava ili vlada država. Tema je navodni klerofašizam države Srbije, tako da iznosim svoj lični stav, kao građanin Srbije, a ne stav crkve (koji ni ne mogu izneti). Srpsku državu i srpski narod sačinjavaju ljudi, a ne političari ili sveštenici. SPC je kanonski priznata crkva, dok je tzv. CPC grupa građana (i u samoj Crnoj Gori), tako da ne zadirem u crkvene odnose.

#41 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 09 January 2008 - 13:56

SPC je kanonski priznata crkva, dok je tzv. CPC grupa građana (i u samoj Crnoj Gori), tako da ne zadirem u crkvene odnose.

da li su ostale crkve i verske zajednice, koje su upisane u famozni registar, kanonski priznate (i od koga)?

#42 Nashchovek

Nashchovek
  • Sleepers
  • 11 posts

Posted 09 January 2008 - 14:22

da li su ostale crkve i verske zajednice, koje su upisane u famozni registar, kanonski priznate (i od koga)?


to zaista ne znam, znam samo za pravoslavne crkve. Ja u principu nemam ništa protiv novih crkava i verskih zajednica (i sama SPC je prošla taj put), osim ako njihovo nastajanje i postojanje ne ide na uštrb već postojeće verske zajednice. Sa tzv. CPC je upravo to slučaj.

#43 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 09 January 2008 - 15:07

to zaista ne znam, znam samo za pravoslavne crkve. Ja u principu nemam ništa protiv novih crkava i verskih zajednica (i sama SPC je prošla taj put), osim ako njihovo nastajanje i postojanje ne ide na uštrb već postojeće verske zajednice. Sa tzv. CPC je upravo to slučaj.

ok, ali i dalje mi je nejasno zašto se ministarstvo vera oseća nadležnim da štiti interese jedne crkve
i zašto se poziva na kriterijum kojim se štiti naziv u slučaju pravoslavne crkve, ako u slučaju evangelista i muslimana taj kriterijum ne važi?

#44 Nashchovek

Nashchovek
  • Sleepers
  • 11 posts

Posted 09 January 2008 - 15:40

ok, ali i dalje mi je nejasno zašto se ministarstvo vera oseća nadležnim da štiti interese jedne crkve
i zašto se poziva na kriterijum kojim se štiti naziv u slučaju pravoslavne crkve, ako u slučaju evangelista i muslimana taj kriterijum ne važi?


To je dobro pitanje, a odgovor verovatno leži u - izborima! Možda nisam u pravu, ali kod nas je svaka tema povezana s izborima, svaki izbori su "sudbonosni", a vladajuća garnitura kalkuliše oko svakog pitanja. Neko je ovde spomenuo i Islamsku zajednicu, odnosno, njeno cepanje u Srbiji, što je od strane vlasti prihvaćeno kao normalno. Svakako ne podržavam takvu politiku, uopšte, uvek sam sklon da kritikujem vlast i njene poteze. Jedino što se po pitanju tzv. CPC moj stav poklapa sa stavom vladajuće elite, ali sigurno ne iz istih pobuda. Vlast je vlast, a čast je čast.

#45 vladan

vladan
  • Members
  • 25,392 posts

Posted 09 January 2008 - 15:43

Ok, nov sam na ovom forumu, ali ne i na forumima uopšte. Koliko sam shvatio, to je mesto za razmenu mišljenja nas običnih ljudi, a ne Crkava ili vlada država. Tema je navodni klerofašizam države Srbije, tako da iznosim svoj lični stav, kao građanin Srbije, a ne stav crkve (koji ni ne mogu izneti). Srpsku državu i srpski narod sačinjavaju ljudi, a ne političari ili sveštenici. SPC je kanonski priznata crkva, dok je tzv. CPC grupa građana (i u samoj Crnoj Gori), tako da ne zadirem u crkvene odnose.

Mene uopste ne zanima koje su crkve kanonski priznate, a koje nisu; to su crkvena posla.
Medjutim, ja sam gradjanin sekularne drzave Srbije i po vlastitom ubedjenju ateista i ne dozvoljavam da u pitanju crkvenih sporova moja (sekularna) drzava presudjuje i zauzima stavove, bilo favorisanja ili diskriminacije, niti da ja, kao gradjanin Srbije, budem u tim stvarima iskoristen.

Edited by vladan, 09 January 2008 - 15:45.