Jump to content


Photo
- - - - -

Egzotika


  • Please log in to reply
321 replies to this topic

#31 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 21 November 2007 - 17:22

Tim Minardi je u F1 proveo 20 sezona i za to vreme skupio mozda ukupno isto toliko bodova postavsi sinonim za simpaticne autsajdere koji se ne predaju uprkos finansijskim teskocama i ocigledno inferiornim bolidima. Malo je poznato da je Djankarlo Minardi svoj ulazak u svet F1 imao u saradnji sa Ferarijem. Prvi Minardijev F1 bolid, tada se ekipa zvala Skuderija Everest, 1976 godine je bio godinu dana stari sampionski bolid Ferari 312T sa kojim je prethodne godine Niki Lauda uzeo titulu. Minardijev plan, u dogovoru sa Encom Ferarijem, je bio da ce Everest (tim je inace nazvan po marki kondoma koja je bila glavni sponzor) sluziti za razvoj mladih i talentovanih italijanskih vozaca pruzivsi im priliku da se oprobaju u bolidu F1 na nezvanicnim trkama. No, kako se ispostavilo, vozac koji je prvi dobio priliku da sedne u Everest Ferari je bio Minardijev drugar Djankarlo Martini, vozac koji je do tada ucestvovao na turing trkama vozeci Fiat 500 (italijanska original varijanta od koje je razvijen nas popularni Fica). Inace Djankarlo jestric poznatijeg ali ne mnogo i uspesnijeg F1 vozaca Pjerluidjija Martinija koji je kasnije isto vozio za Minardi. Ispostavilo se da je prelazak iz Fice u Ferari ipak bio prevelik zalogaj za Martinija koji je u svom prvom izlasku na stazu (nezvanicna trka na Brends Hecu) slupao prvi od dva Ferarija koji su Everestu stavljeni na raspolaganje, da bi kasnije imao jos jedan pokusaj kada se kvalifikovao za nezvanicnu trku na Silverstonu ali zbog tehnickih problema morao da odustane. To je i bio kraj Minardijeve avanture sa Ferarijem i na njegov povratak u F1, ovaj put u statusu konstruktora, cekali smo do 1985.

Posted Image
Djankarlo Martini u Everest Ferariju 312T, Silverston 1976.
  • 0

#32 Downforce

Downforce
  • Members
  • 4,995 posts

Posted 21 November 2007 - 17:44

Jedna od najbizarnijih ideja isprobanih u F1 je koriscenje turbofen motora. Turbofen je vrsta gasne turbine srodna turbomlaznim motorima koji se koriste na avionima ali se za razliku od njih pogon ne ostvaruje direktnim potiskom izduvnih gasova vec njihovim delovanjem na turbinu - ova tehnologija se uglavnom koristi na helikopterima ali takodje i na brodovima i nekim vojnim vozilima.

Pa i nije toliko bizarna. Gasna turbina ima povoljniju krivu obrtnog momenta nego sto je to slucaj sa motorom SUS. Ima i vecu specificnu snagu, jednostavnija je(manji broj delova), ekoloski je prihvatljivija(kvalitetnije sagorevanje), laksa nego motori SUS, ali takodje ima mnogo manji stepen korisnosti i to je ono sto je kolje kod primene na lakim vozilima. Tamo gde cena ne predstavlja problem i pri tom je vazno da pogonski agregat bude sto laksi veoma je rado koriste. :huh:

edit: naravno i tamo gde Maks Mozli nije neko mudo koje se pita o tehnici... :rolleyes:

Edited by Downforce, 21 November 2007 - 17:45.

  • 0

#33 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 21 November 2007 - 20:52

@ Downforce

To sve stoji sto si rekao (i ja sam nesto natuknuo o tome u mom postu a isto i o manama gasnih turbina - potrosnja), ali meni je jednostavno suludo stavljati nesto sto je u osnovi mlazni motor u auto. Osim ako se ne radi o onim cudima sto ih ganjaju po isusenim slanim jezerima u USA za obaranje svetskog rekorda, ali to se jos samo uslovno moze nazvati automobilima a ustvari su avioni ili rakete bez krila i na tockovima.

Mada sam vec jednom rekao da bih najvise voleo kada bi se sva pravila oko tipova motora ukinula i jedino postojalo ogranicenje maksimalne snage (recimo 750 konja) pa ako hoces stavi i nuklearni reaktor. Jos kad bi se napravilo i da pored minimalne tezine (trenutno 605kg sa vozacem) vazi i maksimalna (recimo 655 sa vozacem i sa svim gorivom, mazivima i tecnostima za hladjenje) da se ogranici velicina rezervoara a samim tim i potrosnja - eto zabave! I siguran sam da bismo opet gledali mnoga inovativna resenja kao ova o kojima smo ovde pricali. Uz ovako restriktivna pravila kao sto ih imamo danas suvise toga tokom sezone zavisi od jednog jedinog faktora - ili gume ili aerodinamika ili nesto trece - tako da trke cesto budu predvidljive. A u vreme kad smo gledali sestotockase, pogon na sva cetiri tocka i slicne stvari bukvalno je po 10 vozaca konkurisalo za pobede iz trke u trku...

Nego, kad ces ono o Leman prototipovima sto si rekao da planiras?
  • 0

#34 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 21 November 2007 - 21:08

Nije F1, ali je kuriozitet. U vreme kad su u Evropi vec odavno odustali od bolida sa motorima napred ("rodsteri"), Amerikanci su jos istrajavali sa njima tokom 60-tih uprkos invaziji Lotusa koji su dominirali na Indi 500. Poslednji rodster bolid u Indikar seriji je vidjen 1970, Malard-Ofenhauzer:

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

Isti ovaj bolid je 1968 bio poslednji rodster koji se kvalifikovao za Indi 500, sa Dzimom Hertubisom za volanom.
  • 0

#35 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 22 November 2007 - 08:12

Posted Image

Posted Image

Brabham BT55 meni jedan od najlepših bolida ikada, delo Južnoafrikanca Gordon Murreya. Ovo je bio najskuplji projekat do tada u F1 ali i jedan od najvećih promašaja. Spreman je za Piqueta, sezona 1986. Glavni sponzori, italijanski Olivetti i Pirelli koji su plaćali ceo projekat, želeli su da oba vozača u timu budu Italijani. Sa druge strane tadašnji vlasnik Brabhama Bernie Eccleston želeo je u tim da dovede mladog Sennu ili Lauda. Laudina konačna odluka je bila da se povuče iz sporta a ljubomorni Piquet nije želeo ni da čuje za Sennu. Senna je otišao u Lotus a Pike, pred početak sezone, u Williams. Na kraju su dva Italijana i vozila u ekipi, Riccardo Patrese i Elio de Angelis koji je tragično nastradao u BT55.
Ovaj bolid je imao najjači motor ikada u F1, BMW-turbo koji je na jednom treningu razvijao 1400ks!!!! BT55 bio je duži i mnogo niži od konkurencije.Menjač je imao sedam brzina. Motor je imao četiri cilindra i postavljeni su u horizontanli a ne vertikalni položaj.
Posted Image Posted Image


Ovo je omogućilo i veoma nisko težište kao i veći downforce od konkurencije zbog svoje male visine. Bolid je nažalost bio veoma neupravljiv, u trkama su imali najveću brzinu na pravcima i najnižu u sporijim krivinama. Presvirani BMW nije se mogao pohvaliti izdžljivošću kao ni menjač. Ovaj projekat koji je bio daleko ispred svog vremena je napušten posle tragedije de Angelisa. Gordon Murrey je posle prodaje ekipe Brabham otišao u McLaren i veliki deo ovih „low down“ ideja primenio na bolidima sa kojima su Senna i Prost bili nepobedivi.
  • 0

#36 Downforce

Downforce
  • Members
  • 4,995 posts

Posted 22 November 2007 - 09:14

Nego, kad ces ono o Leman prototipovima sto si rekao da planiras?

Ne verujem da ce to biti u skorije vreme. Ne stizem sve. :rolleyes:
  • 0

#37 Rad-oh-yeah?

Rad-oh-yeah?
  • Members
  • 21,862 posts

Posted 24 November 2007 - 06:27

Prvi deo sage o najspektakularnijim neuspesima u F1 - Lajf.

Lajf tim je osnovan sa izkljucivim ciljem da bude reklama za motore W12 arhitekture bivseg ferarijevog inzenjera Franka Rocija. U vreme kada je turbo zabranjen na prelazu 80-tih u 90-te, dok se jos lutalo i tragalo za pravim resenjem koje ce biti optimalno pod novim pravilima (sto je kako se ispostavilo na kraju bila Renoova V10 konfiguracija) mnogi su pokusali sa raznim egzoticnim spravama da se ukljuce u takmicenje i obogate na brzinu. W12 ima cilindre rasporedjene u 3 grupe, sto daje prednost da je motor kratak kao V8 ali je zato vislji sto se lose odrazava na polozaj centra mase. Roci je ovaj motor originalno dizajnirao jos pocetkom 70-tih za Ferari ali ga je Enco tada odbio odlucivsi se za bokser 12 motor. No ovo nije obeshrabrilo Rocija koji je 20 godina proveo raduckajuci na W12 prototipu u svoje slobodno vreme.

I tu se u pricu ukljucuje Ernesto Vita, italijanski trgovac cija je ideja bila da kupi prava na Rocijev dizajn za male pare i da ga proda nekoj od F1 ekipa za velike i tako se na brzinu obogati. Uz pare koje je dobio od Vite Roci konacno zavrsava svoj prototip polovinom 1989 (sada nazvan Lajf F35 - lajf je prevod prezimena Vita = zivot) i Vita je krenuo u potragu za musterijama. Ali avaj, niko nije bio zainteresovan.

Ubedjen u kvalitete svoje robe Vita je odlucio da se dokaze svima tako sto ce osnovati sopstvenu ekipu. Kupio je malu oronulu garazu u Modeni gde je smestio centralu svog tima - nazvanog, a kako drugacije nego 'Lajf' - i sad mu je falio samo bolid.

Nekako u to vreme FIRST, projekat Lamberta Leonija uspesnog vlasnika F3000 tima, koji je planirao da se ukljuci u F1 vozeci bolid koji je konstruisao brazilac Ricard Divila (poznat po radu sa Fitipaldi/Kopersukar ekipom) nakon pocetnih obecavajucih testova dozivljava krah kada sasija ne prolazi FIA kres testove. Pokusaji da se ona dovoljno ojaca za rezultat imaju bolid koji je bio beznadezno tezi od svih konkurenata i FIRST se povlaci posle neuspeha u predkvalifikacijama za prvu trku sezone 1989 u Brazilu, a nedugo zatim sledi bankrot.

I upravo tu sasiju je Ernesto Vita kupio za svoj projekat, nazvavsi bolid Lajf L190, i ambiciozno ga ofarbavsi u istu semu kao i Ferari tih godina.

Pred pocetak sezone 1990 ceo Lajf tim se sastojao od jedne garaze - bez ikakve opreme, jednog motora i jedne sasije. Za vozaca je potpisan jedan od sinova ser Dzeka Brabama, Geri, koji nije oupste dobio priliku da testira bolid pred pocetak sezone. Jer da jeste, sigurno se ne bi prihvatio posla.

Kako se ispostavilo L35 W12 je bio ubedljivo najslabiji motor te sezone, razvijajuci skromnih 450KS sto za 1970 kada je ovaj motor originalno projektovan i nije bilo tako lose, ali 1990 su ostali motori razvijali izmedju 600 i 700 konja. Kada se uzme u obzir i da je sasija L190 bila ubedjivo najteza od svih bolida te sezone, i problemi sa pouzdanoscu i generalno neupravljivoscu bolida zbog nedostatka testova, Lajfov adut za sampionat F1 je na kraju zapravo bio sporiji i od bolida F3! Ne samo da je Lajf bio po 15-20 sekundi sporiji po krugu od prvog sledeceg do sebe (znaci ne coveka na polu!) nego je egzoticni W12 prototip - jedini primerak koji je ikada sastavljen - obicno trajajo ne duze od dva-tri kruga pre nego sto bi ispustio dusu.

Sto je do beskraja zabavljalo novinare i TV komentatore - Lajf (zivot) se rastao od zivota.

Geri Brabam je pokusao dva puta bezuspesno da prodje pretkvalifikacije (u SAD i Brazilu) pre nego sto je digao ruke i dao otkaz. Mnogi kazu da mu je ova avantura upropastila karijeru i da je on ustvari bio talentovaniji od svog poznatijeg brata Dejvida.

Kao zamenu Vita uzima veterana Bruna Djakomelija cija je zadnja trka u F1 pre toga bila daleke 1983. Ni Djakomeli nije u stanju da iscedi nista vise iz ovog totalno mizernog bolida, na svom prvom pojavljivanju na stazi, na trecoj trci sezone u Imoli Djakomelijevo najbolje izmereno vreme je bilo 7:16.212, celih 424 sekunde zaostatka za pol pozicijom! Djakomeli je bezuspesno pokusavao da se kvalifikuje i na sledecih 9 trka (do trke u Portugalu) kada su konacno odustali od W12 motora - zbog koga je ceo projekat i pokrenut! - i kupili Dzadov V8. No ni sa njim ovaj bolid nije bio mnogo brzi, ali barem nije dimio. Nakon jos jednog neuspelog pokusaja da se kvalifikuju za trku (Spanija) tim se povukao i u tisini je rasformiran.

Posted Image

Posted Image

Posted Image




(Nastavak - Andrea Moda)
  • 0

#38 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 25 December 2007 - 12:40

Tim koji je, matematički, najgori svih vremena je nemački Kauhsen. Dva GP-a i najbolji rezultat im je 27. mesto na kvalifikacijama, naravno nisu se kvalifikovali.
Posted Image

Posted Image



Willi Kauhsen se uspešno takmičio na Le Mansu u Porscheu i šampionatu turističkih automobila vozeći Alfa Romeo. 1976 ulazi u F2 i kupuje pobednički bolid ELF-Renault. Na prvoj trci uzimaju pol i to je kraj svih uspeha. Ovaj odličan bolid Kauhsen uporno prepravlja iz trke u trku i padaju sve niže tokom sezone. Interesantno je da je Prost svoju prvu trku u F2 vozio u ovoj ekipi. Neverovatna je činjenica da se ipak pojavio pacijent koji je kupio ove bolide...njegovo ime je Arturo Merzario.
Ono po čemu će Merzario ostati uvek upamćen je njegovo spasavanje Laude iz zapaljenog bolida na Nurburgringu 1976. Ovog simpatičnog lika mnogi pamte i po kaubojskom odelu koje je nosio na nekim trkama na zahtev tadašnjeg sponzora Marlbora.
Posted Image

Edited by alpiner, 08 March 2012 - 08:56.

  • 0

#39 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 27 December 2007 - 18:12

Brabham BT48 1979. Kao i Lotus 80 originalno konstruisan bez klasičnog zadnjeg krila.
Posted Image

Posted Image

Posted Image
  • 0

#40 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 24 February 2008 - 17:04

Evo i nešto novijeg datuma.

Posted Image

Posted Image

Nešto sa Indy-a. STP Gerhardt Super-Wedge.

Posted Image
  • 0

#41 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 24 February 2008 - 17:06

When F1 was sex and drugs and rocky roads
  • 0

#42 Vincenzo

Vincenzo
  • Members
  • 2,720 posts

Posted 25 February 2008 - 00:23

Mirne duse bih tvrdio da pojedini vozaci formule i danas imaju malo "slobodnije" slobodno vreme, ali pored svih tabloida koji ih prate u stopu ne mogu u to da verujem.

I medju modernim asovima je bilo onih koji su naveliko jurili ribice koliko su se i trkali, Edie Irvine ili David Coulthard, ali sam ubedjen da bi u Sun-u vec sutradan osvanula slika nekog od njih da su noc pred trku bili u nekom pub-u :rolleyes:
  • 0

#43 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 27 February 2008 - 19:52

Ovo je već bilo ali evo nešto boljih fotki.

Eifelland 1972.
Posted Image

Posted Image

I jedan od sigurno najinteresantnijih bolida svih vremena, Lotus 56B iz 1971. sa turbinskim motorom. Kvalifikovali su se na tri i zvršili samo trku u Monzi. Ako se ne varam Fittipaldi je bio 8.

Posted Image

Posted Image

Edited by alpiner, 27 February 2008 - 23:41.

  • 0

#44 Vincenzo

Vincenzo
  • Members
  • 2,720 posts

Posted 27 February 2008 - 22:57

A za tu trku su posebno angazovali nekoliko avio-mehanicara? :rolleyes:
  • 0

#45 alpiner

alpiner
  • Members
  • 11,330 posts

Posted 27 February 2008 - 23:43

Proizvođač tog motora je Pratt & Whitney. Korišćen je i u Indyu 1967.

Na toj trci Parnelli Jones, vozeći STP Turbine, je vodio 171 krug i nekoliko minuta pre kraja je odustao. Završio je kao šesti u poretku.

Posted Image

Edited by alpiner, 27 February 2008 - 23:54.

  • 0