Jump to content


Photo
- - - - -

Beograd nekad


  • Please log in to reply
156 replies to this topic

#16 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 18 November 2007 - 12:06

ispod duda, oko 1900.
nece mi kvotuje fotku :)
ovo opet ne znam gde je :rolleyes:


ovo je, prema drugim izvorima skadarlija (tri sesira). ak neko zna nek potvrdi. :huh:

nastavljam sa hotelima:


hotel london
Attached File  hotel_london__ugao_kralja_milana_i_kneza_milosa_.jpg   67.88K   138 downloads


hotel moskva
Attached File  hotel_moskva.jpg   51.01K   138 downloads


hotel slavija
Attached File  hotel_slavija.jpg   65.01K   121 downloads

Edited by nickie, 18 November 2007 - 12:09.


#17 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 18 November 2007 - 12:15

terazije
Attached File  terazije.jpg   142.63K   135 downloads


terazijska cesma
Attached File  terazijska_cesma.jpg   86.39K   130 downloads


knez mihailova i ruski car
Attached File  knez_mihajlova_i_ruski_car.jpg   88.01K   130 downloads


narodno pozoriste zimi :rolleyes: :huh: :)
Attached File  narodno_pozoriste_zimi.jpg   56.83K   133 downloads

#18 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 18 November 2007 - 12:51

šta piše na posteru iza? muškarci ne zamerajte se ženama? :rolleyes:

Posted Image

prizor iz otvorenog tramvaja
Posted Image

kališ
Posted Image

taš
Posted Image

#19 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 18 November 2007 - 12:59

kalis
Attached File  kalis.jpg   50.75K   118 downloads


studentski trg
Attached File  studentski_trg.jpg   57.52K   126 downloads


zeleznicka stanica 1889.
Attached File  zeleznicka_stanica_1889.jpg   36.25K   128 downloads

Edited by nickie, 18 November 2007 - 13:00.


#20 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 18 November 2007 - 13:02

bulevar kralja aleksandra
Attached File  bulevar_kralja_aleksandra.jpg   51.8K   125 downloads


resavska
Attached File  resavska.jpg   90.17K   139 downloads


ugao knez mihailove i cika ljubine
Attached File  ugao_knez_mihajlove_i_cika_ljubine.jpg   84.21K   128 downloads

#21 John Finn's Wife

John Finn's Wife
  • Members
  • 3,220 posts

Posted 18 November 2007 - 14:56

ovo samo da vam kažem da je topik :rolleyes:

#22 Mr.Smith

Mr.Smith
  • Members
  • 3,104 posts

Posted 18 November 2007 - 17:46

Iz kolekcije (s tim da su slike preuzete sa neta jer mi je stvarno bio smor da sam skeniram - 1850. i 1878. su mi neobojene)

Posted Image

William H. Bartlett 1839, gravirano 1840.

Posted Image

1850.

Posted Image

1878.

#23 Ljuban

Ljuban
  • Members
  • 654 posts

Posted 19 November 2007 - 01:41

Nego, gledam nesto prvu sliku koju si okacila i cini mi se da su upravo sa te slike pokupili ideju za renoviranje sadasnje trolejbuske okretnice kod studenskog trga. Tu pre svega mislim na uredjenje aleje cveca - pesackog ostrva koje se nalazi odmah preko puta filoloskog fakulteta.

Sam koncept ostrva na Studentskom trgu postoji još od cca dvadesetih godina p.v. kada je isti preuređen u današnju formu (pre toga bi trebalo da je tamo bila pijaca). Tu je trolejbuska okretnica tek nekih 13 godina, a pre WW2 je Strg imao formu sličnu Terazijama, gde su tramvajske šine od Kalemegdana išle sa obe strane pored samog ostrva uređenog poput terazijskog (videti ovde).

Terazije su u ovoj formi dočekale bombardovanje, kada je nestala fontana zajedno sa platoom. Okolne zgrade nisu preterano stradale, mislim da je najživlji primer zgrada do Moskve koja stoji i danas, visinski osakaćena. Tramvaj je i nakon 1944. proživeo koju godinu na potezu od Kalemegdana do Slavije, tako da mu u suštini bombardovanje nije došlo glave, već parade u čast Njegovu, kojima su smetale šine i stubovi (da ne bude da politiziram&ideologiziram, samo mi fale oni Odozgo, ovo se vodi kao zvanično-nezvaničan razlog nestanka tramvaja iz centra). Na prvoj takvoj - 1947. tramvajsku liniju 1 je zamenila trolejbuska.
Inače, u periodu pre rata je preko Terazija prolazila većina tramvajskih linija:
1* Kalemegdan - Savinac, 3 Trg Republike - Topčider, 5** Trg Republike - Gl. žel. stanica - Trg Republike, 6 Trg Republike - Cvetkova pijaca, 11*** Skupština - Pristanište, 12**** Trg Republike - Dedinje, 13 Trg Republike - Čukarica, 14***** Skupština - Zemun.

*nije u pitanju Beko, već okretnica kod paviljona Cvijeta Zuzorić (i dalje postoji kružno zeleno ostrvo) u produžetku Uzun Mirkove. Savinac je mesto današnjeg hrama.
**krug petice ili tzv. mali krug - još elitniji od kruga dvojke, jerbo su onomad u Karađorđevoj stanovi bili skuplji nego u današnjem centru
***išla je od Terazija Prizrenskom, Jug Bogdanovom i Crnogorskom do Karađorđeve.
****od današnjeg Sajma se pored BIGZ-a pela kroz Vase Pelagića i Teodora Drajzera do njenog vrha (Dragiša Mišović)
*****od Terazija Prizrenskom, Brankovom, preko lančanog mosta (za oko mnogo prijatnija preteča Brankovog koju smo mi srušili radi sprečavanja prodora neprijatelja), kroz NBG pustaru do hotela Central u Zemunu.

Edited by Ljuban, 19 November 2007 - 02:04.


#24 Varvarin

Varvarin
  • Members
  • 929 posts

Posted 19 November 2007 - 02:28

Lepa tema, antipod ideji da ko ne razume Guchu, ne razume Srbiju. Ove fotografije su indirektan dokaz da je Beograd nekada tezio Evropi; mnogi juznoslovenski intelektualci su hrlili Beogradu kao necemu svetlom i pozitivnom.

Svidela mi je fotografija Glavne poste. Njen izgled je upropasten divljim arhitektonskim zahvatima nakon WWII. Da li postoji mogucnost da joj se vrati prvobitni izgled?

Da li neko poseduje fotografije prvobitnog izgleda Decije klinike u Tirsovoj ?

#25 Mioba

Mioba
  • Sleepers
  • 4,859 posts

Posted 19 November 2007 - 08:21

...preko lančanog mosta (za oko mnogo prijatnija preteča Brankovog koju smo mi srušili radi sprečavanja prodora neprijatelja)


Most Kralja Aleksandra preko koga je presao prvi tramvaj prema Zemunu i na cijim ostacima je kasnije izgradjen Brankov most

izgradnja
Posted Image

otvaranje, 1934.

Posted Image


Posted Image

#26 Sumo22

Sumo22
  • Members
  • 1,208 posts

Posted 19 November 2007 - 08:41

kao golden gejt (skoro i da su vrsnjaci, gg 1937.)

Edited by Sumo22, 19 November 2007 - 08:43.


#27 maksas

maksas
  • Members
  • 1,625 posts

Posted 19 November 2007 - 15:17

Sam koncept ostrva na Studentskom trgu postoji još od cca dvadesetih godina p.v. kada je isti preuređen u današnju formu (pre toga bi trebalo da je tamo bila pijaca). Tu je trolejbuska okretnica tek nekih 13 godina, a pre WW2 je Strg imao formu sličnu Terazijama, gde su tramvajske šine od Kalemegdana išle sa obe strane pored samog ostrva uređenog poput terazijskog (videti ovde).
...


:rolleyes: Hvala puno na objasnjenju!

Ostale slike su extra, pogotovo slika mosta kralja Aleksandra. :huh:

#28 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 19 November 2007 - 15:22


;) :rolleyes: :huh:

ocem(o) joooooooos!!! :)

#29 Ljuban

Ljuban
  • Members
  • 654 posts

Posted 19 November 2007 - 16:18

Most Kralja Aleksandra preko koga je presao prvi tramvaj prema Zemunu i na cijim ostacima je kasnije izgradjen Brankov most

Opaska - treća slika uopšte nije isti ovaj most. :rolleyes:

Još par reči o ovom mostu i njegovim savremenicima&naslednicima - to je prvi beogradski drumski most preko Save, a tada (1934.) Zemun počinje da se vodi kao deo Beograda. Pre njega, stari i (danas sa velikim N) Novi Beograd spajao je jedino železnički most kod današnjeg Sajma. Lančani most KA je dignut u vazduh 12.4.1941. godine, i u tom trenutku je na zemunskoj strani ostalo nekoliko tramvaja, tako da je nakon WW2 jedno godinu dana funkcionisala tramvajska linija 14 od Starog sajmišta do Zemuna. Pored Zemuna, jedini bitniji objekti sa one strane reke pre WW2 bili su stari aerodrom i 1938. izgrađeno i po lošemu nadaleko čuveno Staro sajmište.

Nakon rušenja lančanog mosta, Nemci postavljaju ''privremeni'' most (sadašnji tramvajski, koji se trenutno rekonstruiše) i to je priča koja se manje-više zna. Iz opusa zanimljivosti srpskog naroda je potpuno genijalna činjenica da smo nakon okupacije nameravali da i ovaj most srušimo (ovog puta kao zlokobno znamenje™) i tako sebe ostavimo bez ikakve veze sa onostranim Beogradom. Ovaj simbolički idiotluk sprečio je jedan učitelj iz obližnje Zagrebačke ulice - zaboravih ime, ali gugl kaže Milan Zarić.

Ovaj most ostaje i jedini drumski sve do 1956. i izgradnje Brankovog mosta (kasnije proširenog na današnji profil), kojim put Zemuna kreće i prvi trolejbus - naslednik tramvaja broj 14. Nije zgoreg pomenuti da ime Brankov most ne potiče od suicida Ćopićevog. Trolejbusi onom stranom reke tavore sve do 1973. i to ukupno 3 linije: 14 Zeleni venac - Zemun (Gornji grad) /1956-1973/, 15 Zeleni venac - Zemun (Novi grad) /1958-1972/ i 16 Zeleni venac - Novi Beograd (Pohorska) /1959-1969/.

Godinu dana posle lančanog, stvoren je i most preko Dunava, preteča Pančevačkog, takođe srušen tokom rata. Do njega se (more-or-less) stizalo tramvajem broj 9 koji je išao duž 29. novembra od Skadarske do klanice (kod Dunav stanice). Posle rata je most obnovljen (trenutno se čeka kad će da ljosne u Dunav, neki su već položili opklade u obližnjim kafanama), a tramvaj produžen celom ulicom 29. novembra do Višnjičke.
Posted Image

@Varvarin: verovatno misliš na poštu kod Glavne železničke stanice? Predratna građevina za kojom se ubedljivo najviše žali. Delo je arhitekte Momira Korunovića, valjda je imala crvenu fasadu i nije bila čak ni srušena, već samo oštećena, te je doživela tu ekonomičnu rekonstrukciju. Sadašnji gradski arhitekta se i sam zgražava nad ovom ljupkom tvorevinom, ali nešto ne verujem da postoji šansa za rerekonstrukciju.

Edited by Ljuban, 19 November 2007 - 16:58.


#30 Mr.Smith

Mr.Smith
  • Members
  • 3,104 posts

Posted 19 November 2007 - 17:56

...ja cu opet malo starije, nesto iz kolekcije, nesto sa za mene neuspelih aukcija :rolleyes:

Posted Image

sredina 16.veka, neposredno posle pada - potpuno izgradjeni evropski srednjevekovni grad

Posted Image

1690., prvo oslobodjenje od turaka posle 1521.

Posted Image

docek kraljice natalije na beogradskom keju

Posted Image

rat za konacno oslobodjenje - 1876. (citanje novosti sa ratista - kontrast izmedju moderno i tradicionalno obucenih beogradjana)

Posted Image

1876.