Posted 05 October 2005 - 09:32
Srbi i Ferhadija: evolucija koje nije bilo
Spomenik lošoj savjesti
Srpski zagovornici anestetičke teorije, prema kojoj sve što boli valja zaobići, izmirivali su svoj dug prema otadžbini lakonskom tvrdnjom da Ferhadiju nije trebalo rušiti, ali, kad je već srušena, ne treba je ni graditi. Drugi je nisu priznavali za nacionalni spomenik, "nego spomenik turskih osvajača, koji su surovije i od fašista postupali sa autohtonim stanovnicima ovih krajeva". Treću grupu stavova o Ferhadiji zastupali su srpski političari koji su željeli da se predstave operisanim od nacionalizma: nije je trebalo rušiti, treba je izgraditi, ali još nije vrijeme
egenda kaže da je Ferhad-paša Sokolović, valjda prvi Bosanac koji je uspio u bijelom svijetu i prvi koji se u Otomanskoj imperiji okitio titulom paše, za svoju džamiju u Banjoj Luci angažovao najbolje srpske zidare iz Dubrovnika i Splita. Još kaže da je među majstorima bio i neki Rade, odnosno Radovan, što opet svjedoči kako predanja ponekad najživljim čini njihova ironijska korespondencija sa stvarnošću. A, prema predanju, Ferhadija, kojoj je njen ktitor namijenio da bude ljepša od Aja Sofije, 1579. je, kada je završena, odnijela i svoje prve srpske žrtve. Bili su to srpski majstori i zidari koje je Ferhad--paša zazidao u minaret kako više nigdje i nikad ne bi mogli da podignu tako lijepu džamiju.
A onda, 420 godina kasnije, krajem 1999. legenda je ponovo dobila svoju ironijsku protivtežu u stvarnosti, odnijevši još jednu žrtvu, ponovo srpsku. Tada je, naime, u minaret džamije, koja nije postojala već šest godina, uzidana politička karijera tadašnjeg gradonačelnika Banje Luke Đorđa Umićevića. Smijenio ga je sa tog mjesta Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch. Naravno, i Umićević je, kao zidar Radovan, zazidan da svoja djela ne bi ponavljao - da ne bi sa svoje uticajne funkcije ometao ponovnu izgradnju Ferhadije.
Još godinu i po dana kasnije, nekoliko dana pošto su srpski demonstranti silom spriječili polaganje temeljca, pokazalo se da će Ferhadija još sačekati da dobije svoje minarete, ali i da se u njima našlo još mjesta. I opet za Srbe, i opet, izgleda, za političare koje će stranci nastojati da spriječe da još jednom manje-više ravnodušno gledaju ono što se u ponedjeljak dogodilo u Banjoj Luci.
Gradili Srbi, rušili muslimani Legenda o Ferhadiji najdrastičnije se povukla pred istorijom u zoru sedmog maja 1993. godine, kada je srušena velikom količinom eksploziva. Iako je tresak bio takav da se nekim Banjalučanima tada učinilo da je u gluvo doba noći eksplodirao neki magacin sa municijom, bio je to posao profesionalaca koji su znali gdje i koliko eksploziva treba postaviti. Uostalom, praksa nije dozvolila suvišna lutanja: kada je godinu dana ranije u Foči srušena Aladža, bilo je postavljeno toliko eksploziva da je u početničkom pokušaju, zajedno sa džamijom, u vazduh otišlo i dosta okolnih građevina.
Poslije rušenja Ferhadije, u seriji u kojoj je za dva mjeseca srušeno i ostalih 15 banjalučkih džamija, napravljen je, kažu, policijski izveštaj koji je samo konstatovao rušenje. Za počiniocima se nije tragalo. Uostalom, nije bilo ni potrebno. Također je poznato da se rušenju nešto glasnije suprotstavio jedino tadašnji gradonačelnik Banje Luke Predrag Radić, koji je kasnije potvrdio da u policiji i sudovima postoji zbirka spisa o rušenju. Ali da je iza zločina stajala vlast, sigurno mnogo veća od one koja je u to vrijeme pripadala Radiću, pokazalo se nekoliko mjeseci kasnije, kada je u Banjoj Luci organizovana izložba Banja Luka - središte Vrbaske banovine 1929-1941. Među brojnim fotografijama grada iz tog vremena ni Ferhadija niti ijedna druga banjalučka džamija nije se mogla vidjeti.
Zvanična verzija, u koju su mnogi čak i povjerovali (lakše im bilo), te 1993. glasila je: Ferhadiju su u vazduh digli ekstremni muslimanski elementi, da bi urbi et orbi pokazali na šta su Srbi sve spremni. Zanimljivo je da je slična besmislena verzija u opticaju bila i godinama kasnije, kada je Predrag Lazarević, jedan od istaknutijih banjalučkih intelektualaca (!) krajem oktobra 1999. rekao: "Kad je Ferhadija odletjela u vazduh, ja sam rekao: 'To je učinio islamski svijet da se Srbima osveti, da u Banjoj Luci napravi provokaciju i da sruši džamiju, koju sam ja nazivao srpskom džamijom, jer je Ferhad-paša Sokolović Srbin'."
Tvrdeći da "islamizovani Srbi ostaju Srbi", Lazarević je u čudesnoj logičkoj pirueti (za koju nije trebalo umijeća koliko hrabrosti) objasnio da su Ferhadiju ipak napravili Srbi, a srušili muslimani. Jedino je ostalo nesporno da su poslije Daytona, 1996, Srbi buldožerima raščistili ruševinu i onako komunalno poravnali stvar.
Tri srpska stava o Ferhadiji Ali bio je to i početak jedne nevjerovatne tihe polemike, koja se, na kraju, uspostavila kao most između maja 1993. i maja 2001. godine. Liberalni srpski intelektualci i zagovornici anestetičke teorije, prema kojoj sve što boli valja zaobići, izmirivali su svoj dug prema otadžbini lakonskom tvrdnjom da Ferhadiju nije trebalo rušiti, ali, kad je već srušena, ne treba je ni graditi. Taj stav u utorak je osvježio, čak iz Amerike, i jugoslovenski predsjednik Vojislav Koštunica. Iako je saopštio da je "veoma zabrinut i nesrećan zbog incidenta nasilja i vjerske netrpeljivosti u slučaju Banje Luke", Koštunica je rekao da neke crkve i džamije ne treba obnavljati jer bi "one mogle izazvati nove incidente".
Drugi, poput Lazarevića i njegovog političkog sljedbenika Umićevića, prihvatali su da u Aneksu 8. Dejtonskog sporazuma stoji stavka o čuvanju nacionalnih spomenika kulture. "Ali Ferhadija nije nacionalni spomenik ni jednog od tri naroda BiH, nego spomenik turskih osvajača, koji su surovije i od fašista postupali sa autohtonim stanovnicima ovih krajeva", govorio je Umićević. Treću grupu stavova o Ferhadiji zastupali su srpski političari koji su željeli da se predstave operisanim od nacionalizma: nije je trebalo rušiti, treba je izgraditi, ali još nije vrijeme. "Ponovna izgradnja Ferhadije mogla bi biti ponovni uzrok eskalacije nacionalnih sukoba u Banjoj Luci", upozoravo je među njima Dodikov ministar vjera Jovo Turanjanin, za svaki slučaj, tvrdeći da se u RS-u "garantuje sloboda vjeroispovijesti".
Prvi konkretan korak za Ferhadiju napravio je sredinom aprila 1998. tadašnji Visoki predstavnik Carlos Westendorp, koji je Umićeviću i tadašnjem friškom premijeru RS-a Miloradu Dodiku poslao pismo zahtijevajući ponovnu izgradnju džamije. "Ovaj zahtjev je u najmanju ruku preuranjen. Neshvatljivo je da se zahtijeva izgradnja Ferhadije prije nego što se obnovi Hram svete Trojice (u Banjoj Luci), koji su porušili Nijemci, muslimani i Hrvati u Drugom svjetskom ratu", reagovao je tada Lazarević, koji je sebe zadužio da o Ferhadiji govori koliko svi ostali Srbi zajedno. Dok su pametniji ćutali, Lazarevićevo objašnjenje gotovo da je dobijalo formu preovlađujućeg stava.
Čekajte izbore Dodik se pokazao nešto racionalnijim tvrdeći da će "svijet uporno zahtijevati ponovnu izgradnju Ferhadije". "Mi nemamo nikakav međuprostor i moramo izgradnju odobriti. To je ipak stvar lokalnih vlasti u Banjoj Luci", rekao je premijer RS-a.
Presudan događaj za gradnju bila je odluka Doma za ljudska prava BiH, koji je 11. juna 1999. donio odluku da nadležni organi RS-a moraju izdati dozvolu za gradnju. I tada je počelo dvogodišnje prebacivanje loptice između Srba i pripadnika banjalučke Islamske zajednice, s jedne strane, te Vlade RS i banjalučkih lokalnih vlasti. Za srpske političare Ferhadija je bila vruć kolač, koga niko od njih, od Dodika 1998. sve do Mladena Ivanića 2001, nije hladio, nego je gledao kako da ga prebaci drugom u ruke. Da je stvar politički vrlo opasna, potvrdio je krajem 1999. ponovo Dodik, koji je na pitanje o gradnji Ferhadije odgovorio iskreno: "Ta priča je realna tek poslije parlamentarnih izbora."
Umjesto da su bez mnogo galame prihvatili gradnju dajući mu ono značenje koje i treba da ima, Srbi tada shvataju da su progutali mamac: Ferhadija je i za njih i za Bošnjake postala mnogo više od džamije. Tada počinje cjenkanje sa Islamskom zajednicom. Dodik predlaže da se prije Ferhadije gradi neka druga džamija, ali ne uspijeva. Poslije toga pristaje na Ferhadiju, ali ne na njenom mjestu, u centru gradskog jezgra, već na periferiji. Ni to nije išlo. Na kraju pristaje, ali da to ne radi on.
Kako je išlo sa tim pregovorima, svjedoči Dodikov ministar Građevine Jovo Bašić, koji se oko svega, izgleda, mnogo sekirao: "Neki Srbi misle da je gradnja baš Ferhad-pašine džamije prkošenje Srbima. Pa smo im (predstavnicima IZ) savjetovali: gospodo, nije sporno treba li to činiti ili ne, evo vam za početak koju god (džamiju) hoćete, ali budite politički razumni i odgovorni - nemojte da politizujemo vjeru." Nisu ga razumjeli. "Oni i dalje insistiraju na Ferhad-pašinoj džamiji", rezimirao je rezultat natezanja Bašić.
Tada počinje drugi krug: Dodik i Vlada vruć krompir guraju gradskoj vlasti. Nebojša Radmanović, tada samo socijalista blizak Dodiku i predsjednik banjalučkog Izvršnog odbora, maše zakonima u kojima stoji da je za kulturne spomenike nadležno Ministarstvo za urbanizam i građevinarstvo. Nema on ništa s tim. Uostalom, čekajte izbore.
Krajem marta, međutim (sačekali su izbore), pod pritiskom stranaca sve dozvole su izdate. Ivanić je shvatio da je Ferhadija ostavljena njemu u amanet, pa je pokušao da ugasi vatru pričom da je to samo jedan vjerski objekat i da mu tako valja pristupiti. Ali bilo je kasno poslije svih tih Umićevića i Lazarevića. Ferhadija je postala ono što nadilazi i bogomolju i političku činjenicu: postala je spomenik lošoj savjesti.
Na kraju je ostalo još samo pitanje: da li je bilo prerano? Jeste, jer u onome što se u ponedjeljak moglo vidjeti u Banjoj Luci nije bilo ničega poslijeratnog, već predratnog. Ali kako prerano, šeste godine poslije Daytona? Nije bilo prerano. I upravo u tom prerano-nije prerano staje sva postdejtonska priča. Pod naslovom: premalo.
Ferhadija 1992-2001
1992, 27. februar, oko 23 sata: Pred vrata Ferhad-pašinog turbeta, iz automobila u pokretu, bačena eksplozivna naprava od oko 400 grama plastičnog eksploziva, sa sporogorećim štapinom. Od snažne eksplozije popucala su stakla na ulaznim vratima u turbe, oštećen kameni zid oko vrata, a popucala su i stakla na džamiji. Napad na kompleks Ferhadije, zadužbine Ferhad-paše Sokolovića, utemeljitelja urbane Banje Luke, izveden je noć uoči početka referenduma za nezavisnost Bosne i Hercegovine.
1993, 5. mart, oko 13 sati: Pokušaj klanja muftije u penziji, hadži-hafiza Mehmeda ef. Zahirovića, ispred gostionice EX (prekoputa Ferhadije), vlasništvo Mome Đukića, koji se u svjedočenjima navodi kao jedan od rušitelja Ferhadije. Muftiju je nekolicina četnika htjela zaklati, a spasila ga je nekolicina također naoružanih Srba. Mehmed ef. Zahirović je jedan od 64 ugledna muslimana koji su 1942. godine potpisali Rezoluciju kojom se od poglavnika Pavelića zahtijevao prekid terora nad srpskim življem u Banjoj Luci.
1993, 6. maj, četvrtak: Srbi u Banjoj Luci proslavljaju Đurđevdan. "Osjećao sam se nelagodno, jer smo imali iskustvo da kad god su oni slavili, to je postajalo prilikom za osvetu protiv nas", napisao je u jednom svjedočenju Bedrudin Gušić, predsjednik Odbora Islamske zajednice u Banjoj Luci. "Prema nekim očevicima, oko 23 sata, večer uoči rušenja Ferhadije i Arnaudije, susjedi su sa svojih prozora gledali kako policija blokira sve ulice u blizini ovih džamija i onda su čuli kako se vojni kamioni zaustavljaju u njihovoj blizini". Sve banjalučke džamije su srušene, u narednih šest mjeseci, u noćnim satima, u vrijeme trajanja policijskog sata.
1993, 7. maj: "U jutarnjim satima sam saznao da je Ferhadija potpuno uništena eksplozijom u toku noći. Otišao sam tamo da se uvjerim. Okupilo se puno ljudi, ali policija nije puštala nikoga blizu i mogli smo samo da posmatramo mjesto sa distance. Sreo sam se sa Ibrahim-efendijom Halilovićem, glavnim banjalučkim imamom, i zajedno smo otišli da se molimo u džamiju na drugoj strani Vrbasa. Kada smo se vratili, neko je rekao da policija želi da razgovara sa Halilovićem. Približivši se zgradi Odbora IZ, koja se nalazi uz Ferhadiju, vidjeli smo kako kamioni i buldožeri čiste mjesto na kome je bila džamija, odvozeći sve što je preostalo na nama nepoznatu lokaciju." (Bedrudin Gušić)
1993, 8. maj, poslije ponoći: Porušeni i ostaci Ferhadije. U narednim danima, zvaničnici Islamske zajednice pišu brojna pisma gradonačelniku Banje Luke Predragu Radiću, tražeći da preostali fragmenti džamije ne budu bačeni na gradsko smetljište. Sva pisma su ostala bez odgovora.
1993, septembar: Groblje, cvijeće i ograda uništeni, a ostatke uklonilo Javno preduzeće "Put".
1994, 18. februar: Skupština općine Banja Luka odlučila da se izradi novi regulacioni plan za područja "Jug IV-VII" i u naredne tri godine zabranila gradnju na ovim područjima, unutar kojih se nalazila većina srušenih džamija.
1995, 19-20. decembar: Bačene tri eksplozivne naprave. Razbijeni prozori na zgradi Odbora Islamske zajednice. Uklanjani nišani sa grobova i ograda, napadani vjernici koji su dolazili na molitvu u muftijin ured i provocirani ljudi koji su dolazili na ispraćaj dženaza.
1996, april: Geometri na lokalitetu Ferhadije obilježavali lokaciju ulice koja treba biti izgrađena naspram Express-restorana, u blizini Ferhadije.
1996, 16. oktobar: Javno komunalno preduzeće "Čistoća", na osnovu općinske naredbe, nastavlja ćišćenje lokacije Ferhadije: posječene su topole, žuta zgrada je srušena i uklonjen različit materijal.
1997, 17. oktobar: Radnici "Čistoće" vade kosti lubanje i butne kosti iz mezara, stavljaju u vreću od cementa i bacaju ih na kamion, a potom na njih nabacuju smeće. Zvaničnici OHR-a spriječili rušenje zgrade Odbora IZ.
1996, 6. novembar: Na vlasničkim izvodima banjalučke općine više nije bilo Ferhadije, groblja, niti okolnih zgrada.
1996, 4. decembar: Islamska zajednica podnijela žalbu Domu za ljudska prava, tražeći dozvolu za podizanje ograda na lokalitetima 15 srušenih banjalučkih džamija i dozvolu za njihovu ponovnu izgradnju.
1997, 27. mart: Skupština općine Banja Luka odlučila da dopuni svoju odluku o izradi Regulacionog plana za područja "Jug IV-VII". Do usvajanja novog Regulacionog plana, ili za najviše pet godina, ova područja ostaju rezervisana i na njima je zabranjena gradnja. Na ovom području se nalaze lokacije sedam džamija.
1998, 13. april: U svom pismu Visokom predstavniku, gradonačelnik Banje Luke Đorđe Umićević je pitao Carlosa Westendorpa: "Da li vam je poznato da je Ferhadija - čiju restauraciju tražite u centru banjalučke opštine, gdje nikada nije živjelo više od 15 posto islamskog življa - spomenik okrutne turske okupacije?"
1998, 20. juli: Umro banjalučki muftija Ibrahim-efendija Halilović. Islamska zajednica tražila dozvolu za ukop u haremu Ferhadije.
1998, 21. juli: Općina odbila zahtjev Islamske zajednice, uz obrazloženje da su sahrane u centru grada zabranjene zakonom još 1945. godine. Odbijena i žalba.
1998, 22. juli: Predrag Lazarević, predsjednik Srpske partije Krajine i Posavine, gostujući u programu lokalne televizije "Simić", rekao da pristalice ove partije neće dozvoliti dženazu muftije Halilovića u haremu Ferhadije.
1998, 23. juli: Više stotina nacionalističkih demonstranata okupilo se na lokalitetu Ferhadije kako bi spriječili očekivanu dženazu muftije Halilovića.
1998, 9. novembar: Saslušanje o zahtjevu Islamske zajednice održano pred vijećem Doma za ljudska prava u Banjoj Luci. Nakon intervencija općinske vlasti, Ugostiteljska škola i Međunarodni press-centar uskratile dozvolu za održavanje saslušanja u njihovim prostorima. Uz intervenciju OSCE-a, prostor za saslušanje osiguran u prostorijama Agroprom banke u Banjoj Luci.
1999, 11. juni: Dom za ljudska prava donio odluku u slučaju Islamska zajednica protiv Republike Srpske. Sa 11 glasova za i dva protiv, Dom za ljudska prava utvrdio da postoji diskriminacija prava na slobodu vjerovanja i prava na slobodno korištenje vlastite imovine pripadnika Islamske zajednice u Banjoj Luci. Vlastima RS-a je naređeno brzo izdavanje dozvola za obnovu sedam porušenih džamija, uključujući Ferhadiju.
1999, 29. novembar: Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch smijenio Đorđa Umićevića sa mjesta gradonačelnika Banje Luke. Među razlozima za smjenu, navedeno je sprečavanje održavanja saslušanja Doma za ljudska prava, odbijanje da izda dozvolu za obnovu Ferhadije, te izjave kojima je podsticano antibošnjačko raspoloženje i opstruirana izgradnja multietničkog društva.
2000, 9. august: Islamska zajednica obznanila svoju odlučnost da obnovi Ferhadiju bez obzira da li će vlasti RS-a i Banje Luke izdati dozvolu ili ne. Premijer Vlade RS Milorad Dodik rekao da neće biti dozvoljena obnova džamije bez dobijanja potrebne dozvole.
2001, 27. mart: Misija OSCE-a u BiH pozdravila odluku općinskih vlasti Banje Luke da izdaju urbanističku dozvolu za obnovu Ferhadije. Odluka je izrečena gotovo dvije godine nakon početne naredbe Doma za ljudska prava. 2001, 7. maj: Više hiljada demonstranata spriječilo svečano polaganje kamena temeljca za obnovu Ferhadije. Nije zakazan novi datum ceremonije.